T5 voor beginners en gevorderden

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Gert-Jan 44
Geregistreerd lid

T5 voor beginners en gevorderden

Bericht door Gert-Jan 44 » wo 27 okt, 2010 23:17

Omdat ik niet langer het topic van een ander wou vervuilen met al mijn gedoe over dat ik meer wil weten over T5... toch maar even besloten om een topic op te starten.

wat is nu mijn bedoeling:

Graag had ik meer geweten over de werking van trionic 5. Ondertussen heb ik al enkele waardevolle links gekregen van enkele, waarvoor bedankt. Wanneer ik het een beetje gehad zal hebben met het lezen zou ik graag overgaan tot wat verder actie--> Pc aansluiten op de wagen.

Hetgene ik daarvan weet is: dat ik een CANUSB zou moeten aanschaffen en een wat soldeerwerk moet uitvoeren.

Nu zou ik dat soldeerwerk graag direct juist doen, en je voelt hem al komen... hiervoor had ik graag nog wat extra info gekregen.
Heb al een wat rondgezocht en het topic van Evo, die een nulmodem kabel in zijn asbak verwerkt heeft doorgelezen. In dit topic lijkt het alsof er maar 2 Draden moeten gesoldeerd worden (canH en canL)? Klopt dit?

In de info die ik gelezen heb staat duidelijk dat de CANbus verbonden is met de ECU via canH en canL. Is het dan werkelijk alleen deze 2 draden solderen aan pin 7 en 2 van de nulmodem kabel?

Ik ben benieuwd!
Gert-Jan

Gert-Jan 44
Geregistreerd lid

Re: T5 voor beginners en gevorderden

Bericht door Gert-Jan 44 » wo 27 okt, 2010 23:20

even vergeten te typen dat de massa ook moet worden voorzien.

Dilemma
Geregistreerd lid

Bericht door Dilemma » do 28 okt, 2010 12:12

Als je graag wilt monitoren in de auto is dat de manier inderdaad.

Als je een ander programma in de ECU wilt schieten is BDM de meest aangewezen route - zeker om te beginnen. Koop even een USB BDM adapter bij johnc (ecuproject lid) voor een paar tientjes en je kunt je ECU programmeren ook als het programmeren met canbus een keertje misgaat.

Programmeren via canbus heeft een aantal nadelen:

1. Het gaat wel eens mis, resultaat: geen programma meer in de ECU -> alleen nog te programmeren met BDM.
2. Je hebt een programmeerspanning nodig op pin 65 (uit mijn hoofd) van 15 volt die je standaard in de auto niet beschikbaar hebt.

De manier waarop ik nu werk:

- Programmeer een tweede - reserve - ECU middels de USB BDM (zie boven) met het gewenste programma en zorg dat "RAM locked" niet aangevinkt staat in deze bin zodat je naar het werkgeheugen van de ECU kunt schrijven.
- Plaats deze ECU in de auto en sluit de canusb adapter aan. je kunt nu met T5Suite / dashboard applicatie live meekijken in de ECU en ook wijzigingen maken in de tabellen. Nu kan het tunen echt beginnen.
- Wijzigingen die je maakt in het werkgeheugen (SRAM) van de ecu blijven bewaard totdat je de ECU spanningsloos maakt. Derhalve is het slim om eens in de zoveel tijd een snaphot te maken van het werkgeheugen met T5Suite / dashboard applicatie. Op die manier kun je altijd terugvallen op kopieen van werkende calibraties.
- Eens in de zoveel tijd, als je significante wijzigingen hebt gemaakt de ECU opnieuw flashen met BDM zodat je de wijzigingen niet meer steeds hoeft door te voeren als de ecu spanningsloos is geweest. Ik doe dat nu nog eens in het halfjaar ofzo. In het begin zal dat vaker zijn omdat je dan nog meer wijzigingen aan het maken bent.

Dus, gouden tips:
1. werk altijd met een reserve ECU, houdt er een apart waarvan je weet dat die werkt.
2. Flashen met BDM, live monitor en tunen met canusb.

/G

Gert-Jan 44
Geregistreerd lid

Bericht door Gert-Jan 44 » do 28 okt, 2010 14:11

thanks Dilemma!

Heb me even lid gemaakt van ecuproject. Valt ook erg veel op te lezen precies...

Zal eens op zoek gaan naar alle juiste benodigdheden, wat centen sparen...

Gert-Jan

mitch291
Geregistreerd lid

Bericht door mitch291 » do 28 okt, 2010 17:41

Dilemma schreef:Als je graag wilt monitoren in de auto is dat de manier inderdaad.

Als je een ander programma in de ECU wilt schieten is BDM de meest aangewezen route - zeker om te beginnen. Koop even een USB BDM adapter bij johnc (ecuproject lid) voor een paar tientjes en je kunt je ECU programmeren ook als het programmeren met canbus een keertje misgaat.

Programmeren via canbus heeft een aantal nadelen:

1. Het gaat wel eens mis, resultaat: geen programma meer in de ECU -> alleen nog te programmeren met BDM.
2. Je hebt een programmeerspanning nodig op pin 65 (uit mijn hoofd) van 15 volt die je standaard in de auto niet beschikbaar hebt.

De manier waarop ik nu werk:

- Programmeer een tweede - reserve - ECU middels de USB BDM (zie boven) met het gewenste programma en zorg dat "RAM locked" niet aangevinkt staat in deze bin zodat je naar het werkgeheugen van de ECU kunt schrijven.
- Plaats deze ECU in de auto en sluit de canusb adapter aan. je kunt nu met T5Suite / dashboard applicatie live meekijken in de ECU en ook wijzigingen maken in de tabellen. Nu kan het tunen echt beginnen.
- Wijzigingen die je maakt in het werkgeheugen (SRAM) van de ecu blijven bewaard totdat je de ECU spanningsloos maakt. Derhalve is het slim om eens in de zoveel tijd een snaphot te maken van het werkgeheugen met T5Suite / dashboard applicatie. Op die manier kun je altijd terugvallen op kopieen van werkende calibraties.
- Eens in de zoveel tijd, als je significante wijzigingen hebt gemaakt de ECU opnieuw flashen met BDM zodat je de wijzigingen niet meer steeds hoeft door te voeren als de ecu spanningsloos is geweest. Ik doe dat nu nog eens in het halfjaar ofzo. In het begin zal dat vaker zijn omdat je dan nog meer wijzigingen aan het maken bent.

Dus, gouden tips:
1. werk altijd met een reserve ECU, houdt er een apart waarvan je weet dat die werkt.
2. Flashen met BDM, live monitor en tunen met canusb.

/G

Dilemma, als ik je dus goed begrijp heb je zowel het apparaat van johnc nodig alswel een BDM-interface
BDM-interface voor "veilig" flashen en het (GEWELDIGE) apparaat van johnc voor "live"

Dit heb ik goed begrepen ??

Groeten Remco

Gert-Jan 44
Geregistreerd lid

Bericht door Gert-Jan 44 » do 28 okt, 2010 19:10

ik denk dat het geweldige apparaat van Johnc de USB BMD adaptor is en dat je ook nog een CANbus nodig hebt..

Dat maak ik er uit...

mitch291
Geregistreerd lid

Bericht door mitch291 » do 28 okt, 2010 19:21

Gert-Jan 44 schreef:ik denk dat het geweldige apparaat van Johnc de USB BMD adaptor is en dat je ook nog een CANbus nodig hebt..

Dat maak ik er uit...

Als ik alles goed gelezen heb op trionictuning.com en dan topic: "combi adapter" denk ik dat het apparaat van johnc volstaat

Nu maar hopen dat ik het goed gelezen (begrepen) heb :wink:

Remco

Dilemma
Geregistreerd lid

Bericht door Dilemma » do 28 okt, 2010 19:37

De combi adapter is nog niet klaar. Als het klaar is zal dit ding zowel BDM als canbus ondersteunen en heb je derhalve niks anders meer nodig.

mitch291
Geregistreerd lid

Bericht door mitch291 » do 28 okt, 2010 19:51

Dilemma schreef:De combi adapter is nog niet klaar. Als het klaar is zal dit ding zowel BDM als canbus ondersteunen en heb je derhalve niks anders meer nodig.
Begin ik er nu volgens mij eindelijk iets van te begrijpen :mrgreen:

Toch maar even voor de zekerheid: dus alleen maar combi-adapter van johnc en geen BDM adapter, geen usbdm en geen canbus

Remco

jarno93
Geregistreerd lid

Bericht door jarno93 » do 28 okt, 2010 19:52

zon bdm gebeuren heb ik nog liggen. 10 euro excl verzenden.

Dilemma
Geregistreerd lid

Bericht door Dilemma » do 28 okt, 2010 19:54

USB BDM of LPT BDM?

GUUSarrow
Geregistreerd lid

Bericht door GUUSarrow » do 28 okt, 2010 23:04

maar dit is toch voor de jongens die actief willen tunen, aanpassen, verbeteren, maximaliseren optimaliseren.....niet zo zeer voor degene die "gewoon" eenmalig wat meer pk's willen?

Aan de andere kant kan investeren in die stekkers en in de materie je wel een besparing opleveren al is het maar voor een eenmalige tune-up.....

mitch291
Geregistreerd lid

Bericht door mitch291 » do 28 okt, 2010 23:20

GUUSarrow schreef:maar dit is toch voor de jongens die actief willen tunen, aanpassen, verbeteren, maximaliseren optimaliseren.....niet zo zeer voor degene die "gewoon" eenmalig wat meer pk's willen?

Aan de andere kant kan investeren in die stekkers en in de materie je wel een besparing opleveren al is het maar voor een eenmalige tune-up.....
Ik woon in Polen, heb een behoorlijk terrein tot mijn beschikking met grote schuur :)
Ben van plan om "donor" Saab of misschien wel "goede" Saab, of misschien beide :shock: erbij te kopen om te kijken wat er nu eigenlijk
allemaal mogelijk is :mrgreen:

Als ik hier kijk wat de diverse forumleden bereiken met hun Saab is mijn interesse wel gewekt.

Nu nog even kijken of ik hier een goedkoop brugje op de kop kan tikken, werkt wat makkelijker :mrgreen:

Oh ja, wie ik kan helpen met stallen van auto's in Polen welkom, staan dan wel buiten :evil: (misschien ook mogelijk binnen, dan wel in overleg),
is voor forumleden (uiteraard) gratis :)
Sleutel-ruimte in principe altijd beschikbaar, natuurlijk voor forumleden ook gratis :)

Iemand nog een brugje in de aanbieding 8)
En nee, ik zal niets zonder toestemming verkopen :D

Groeten Remco.

Gert-Jan 44
Geregistreerd lid

Bericht door Gert-Jan 44 » do 28 okt, 2010 23:27

zal alvast even mijn bedoelingen schetsen.

Ik had graag gewoon meer geweten over het hele motor managment systeem. Ik wil weten wat er allemaal gebeurt, wanneer en hoe het te verbeteren is.

Als eerste stap had ik in gedacht om gewoon enkel te kunnen opvolgen wat er gebeurt, dus enkel de gegevens van het sturingssysteem op de laptop bekijken, zoeken naar fouten en wat er beter kan.

Als 2de stap komt er dan bij om de fouten er uit te halen en dan bij te "tunen" waar nodig

De volgende stappen zullen dan wrs hieruit verder vloeien wanneer er bv. 3" uitlaatsystemen... op de wagen komen. (wat er niet direct zit aan te komen)
Graag zou ik gewoon, als eerste stap de wagen voorbereiden om de motorgegevens te kunnen bekijken op de laptop. Deze wat te analyseren, verbeterpunten zoeken...

Dilemma, als het niet te moeilijk is, kan je dan even kort de grootste verschillen uitleggen tussen de LPT BDM en de USB BDM?

Gert-Jan

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » do 28 okt, 2010 23:54

Over LPT kunnen we kort zijn: hoef je niks over te weten tenzij je echt diep erin wilt duiken. Koop een USB/BDM met 8 pins headers en een CAN/USB dan heb je alles om te flashen, loggen, monitoren, realtime tunen!
Natuurlijk ook de basis dingen die je nodig hebt: soldeerbout (kleine en iets grotere of soldeerstation). Laptop, voeding, T5 stekker, ECU en losse pinnetjes, SFI connectoren met pinnetjes, 9 pins D-Sub, ect.

Je mag tegen die tijd wel een keertje langs komen dan kan ik de basis dingen wel uitleggen, ect :wink: .

Plaats reactie