Tuning 4 Dummies: Mreq valt terug

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Bezemwagen
Geregistreerd lid

Tuning 4 Dummies: Mreq valt terug

Bericht door Bezemwagen » vr 01 okt, 2010 12:44

Ola,

Enige tijd geleden heb ik met veel plezier een bezoek aan een van de "huistuners" van het forum gebracht waarna ook bij mij de GrIJnS niet meer van mijn gezicht ging. Van 150PK via 185 naar Stage 1 software. Een goede investering in mijn 2002 SAAB 9-3 Cabrio met T7 blablabla. Gijs heeft nu ook de software open gesteld voor extra SID info en Perfomance modi. Da's echt een leuke optie!

Maar zoals vaker: meer informatie leidt tot meer vragen. Op de SID zie ik dat bij het door accelereren de gevraagde luchthoeveelheid terugloopt als de toeren stijgen. Als ik in de 3e versnelling van bij 2500 naar 5500 toeren accelereer dan loopt de Mreq snel op naar 1020 tot 1050. En dit wordt dan ook geleverd, zeg bij 3000-3500 toeren. Vanaf 4000 toeren gaat de Mreq teruglopen naar duidelijk lagere waardes, zelfs tot hoog in de 700. Dat lijkt me niet de bedoeling :evil:

De temperatuur van de inlaatlucht neemt uiteraard wel wat toe maar komt toch niet boven de 35C, cat-temp is ongeveer 500C en neemt ook niet enorm toe.

Ik heb geen last van fuel cut, mifi's alleen bij gas los tijdens acceleratie, pingel ook niet veel en redelijk gelijk verdeeld over de cilinders. Brandstof is nu Shell V-Powerrr.

Als ik me niet vergis hoort die druk/mreq toch op peil te blijven? Wat zijn de "usual suspects" in deze situaties?

Alvast bedankt voor wat wijze woorden...

Martin :-S+

mark123
Geregistreerd lid

Re: Tuning 4 Dummies: Mreq valt terug

Bericht door mark123 » vr 01 okt, 2010 13:01

Gokje: Hoe meer toeren hoe hoger de verhouding brandstof in het mengsel hoe lager de gevraagde hoeveelheid lucht?

Bezemwagen
Geregistreerd lid

Bericht door Bezemwagen » vr 01 okt, 2010 13:20

mark123 schreef:Gokje: Hoe meer toeren hoe hoger de verhouding brandstof in het mengsel hoe lager de gevraagde hoeveelheid lucht?

Hmmm. Heb van Gijs begrepen dat 1050 lucht bij 5500 rpm ongeveer 235 PK moet opleveren. Dat zou het dus wel ongeveer moeten zijn bij dat toerental. En al de extra brandstof moet ook worden verbrand en daar is ook zuurstof voor nodig. Logischerwijs lijkt me dat ik meer "luchtjes" nodig heb bij meer brandstof.

Mreq is ook geen verhoudingsgetal tussen zuurstof en brandstof, het is een absoluut getal. Denk ik..

Bedankt voor het meedenken maar ik denk dat het niet de oplossing is.

Groeten,

Martin

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » vr 01 okt, 2010 13:40

Mreq is de gevraagde luchtmassa per ontsteking (mg/c).

Uit de getallen die je noemt leid ik af dat jouw motor nu 340Nm in het middengebied en een vermogen tussen 210 en 220pk levert.

Hieronder de luchtmassa per ontsteking afgezet tegen toerental bij de koppelcurve die T7suite standaard aanhoudt:

rpm mg/c

700 484
880 484
1260 811
1640 927
2020 1054
2400 1054
2780 1054
3160 1054
3540 1054
3920 1054
4300 1043
4680 989
5060 914
5440 849
5820 794
6000 772

Dit zijn de cijfers voor 210pk en 340Nm. Mreq zakt dan zelfs tot 772mg/c. Niets om je zorgen over te maken, je zit daar nog ruim boven.

Je kleine GT17 turbo kan bij 3000rpm makkelijk de luchthoeveelheid leveren om 340Nm te ontwikkelen, als je bij 6000rpm nog steeds dezelfde luchtmassa per ontsteking vraagt dan geeft de GT17 het heel vlug op.

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » vr 01 okt, 2010 14:00

Wat is mis bij het verhaal van Maarten; conclusie: TD04 :mrgreen:

Moeten jullie trouwens niet weken dat je dat allemaal op kan zoeken?
Owja, ik moet je bestandje nog doorsturen zodat je kan T7 prullen Bezem...
WahtsApp me vanavond ff dan denk ik eraan :mrgreen:

Bezemwagen
Geregistreerd lid

Bericht door Bezemwagen » vr 01 okt, 2010 14:08

Kijk, daar kan ik wat mee.

Dat ziet er wel zo'n beetje uit zoals ik het kan volgen in de auto op de SID. Zonder computer logging, alleen de oogjes :shock:

Ik heb de T7 suite gedownload en Gijs zou mijn binnentje nog eens doormailen. Ik kan dan zelf ook wat makkelijker zoeken in de mappen om waardes te vergelijken etc.

Maar het is goed te lezen dat er geen technische issues met de SAAB zijn. Anders dan de aanschaf van een goede Mitsu TD04, 3" downpipe en betere intercooler :twisted:

Bedankt voor de heldere uitleg!

Martin

Bezemwagen
Geregistreerd lid

Bericht door Bezemwagen » vr 01 okt, 2010 14:14

G-ice schreef:Wat is mis bij het verhaal van Maarten; conclusie: TD04 :mrgreen:

:
Ik had jouw tips al overgenomen :mrgreen:

iemand nog een TD04 in de aanbieding?

Welke TD04 variant wil je dan eigenlijk hebben? Ik zie 15t, 19t en nog wat varianten op Ebay, ook voor Volvo's. Hebben ze allemaal hetzelfde huis/montagevlakken of gaat een Volvo variant niet op een SAAB passen?

Martin

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » vr 01 okt, 2010 14:28

TD04HL-15T#5 is de turbo die op de Aero en Viggen gebruikt wordt. Daarmee kan je tot ongeveer 290pk gaan. Dat is de makkelijkste optie.
TD04HL-15T#6 kan eventueel ook. Dit is de turbo van de 9000 Aero met handbak. Deze spoelt iets later op, maar is bij hoge toeren minder restrictief. Inlaat- en uitlaathuis moeten tov elkaar gedraaid worden en de stang van de wastegate moet je buigen om het passend te krijgen.
Volvo TD04 vergt meer aanpassingen om te kunnen monteren. Je hebt dan het T3 uitlaatspruitstuk van een oude 9000 nodig en de downpipe zal ook aangepast moeten worden.

Om profijt te hebben van een 19T moet je veel hardware aanpassen, is voorlopig niet relevant.

Bezemwagen
Geregistreerd lid

Bericht door Bezemwagen » vr 01 okt, 2010 14:55

deze dus:

http://cgi.ebay.com/SAAB-9-3-9-5-TD04HL ... 483b829638" onclick="window.open(this.href);return false;

wel een goede prijs zo te zien.. Eur 285,00 voor een nieuwe...

nog een nieuw olie en waterslangetje en we zijn vertrokken?

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » vr 01 okt, 2010 15:03

Het is inderdaad een TD04, maar geen Mitsubishi. :wink:
Misschien is deze Chinesche kopie wel even goed als een originele.

Bezemwagen
Geregistreerd lid

Bericht door Bezemwagen » vr 01 okt, 2010 15:18

alles is beter uit China 8)
sambal bij?

Je kunt nu zelfs het internet niet meer vertrouwen, waar moet dat heen.. :D

Toch nog even wat beter lezen wat er niet staat en plaatjes vergelijken.

Thanks!

Martin

Edit: ziet dit er origineler uit? De omschrijving wel in ieder geval..

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/REBUILT- ... ccessories" onclick="window.open(this.href);return false;

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » vr 01 okt, 2010 16:59

Ja goed opletten, grote kans dat je met chinese imitatie duurder uit gaat zijn na een aantal kilometers.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » vr 01 okt, 2010 17:11

Tjonge gaan die Chinezen nu ook al turbo's maken, die zou ik er dus absoluut niet opschroeven. De turboas is zeker een bamboestengel :lol:

Bezemwagen
Geregistreerd lid

Bericht door Bezemwagen » vr 01 okt, 2010 17:15

En stukjes kroepoek als schoepenwiel...

Ik sla ff over en zoek een originele

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » vr 01 okt, 2010 17:22

Kun je hem wel opeten als hij niet bevalt :lol:
Tulbo bij :?:
Vraag eens of die handige Belg Toni er nog een heeft liggen, 0032-11-524532 of een email aan apcars.houthalen@deal-net.com

Plaats reactie