T7 modificatie 3 weg klep

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
EdjeK
Geregistreerd lid

T7 modificatie 3 weg klep

Bericht door EdjeK » zo 12 sep, 2010 12:12

Heren en enkele dames ,

Laatst bij Gijs geweest voor de bekende saab tuning ,na wat probleempjes mbt stotteren bij 1 bar overboost ,is dit probleem terug gevonden in de verkeerde type bougies welke in de auto zaten.
De auto reed nadien super ,naald ging moeiteloos naar 1 bar ,en iets eroverheen :!:

Maar,....gisteren naar een verjaardag geweest met het gezinnetje,ik rijden dus en geef gas en de naald van de turbodruk meter komt net boven basisboost uit ,soms richting 0,8 bar maar geen enkele keer 1 bar of hoger.

Op de terugweg van het feestje schoot de drukmeter wel ineens naar 1 bar ,ik weer blij :mrgreen: .
Maar van korte duur ,want bij de afrit had ik weer in de lagere versnellingen ,2e, 3e weer niet full boost.

Balen natuurlijk ,avond verpest ;-|+ ....iedereen kent dat wel :oops:

ik kijken op Saab-central forum ,zie ik meerdere soortgelijke problemen met motoren welke niet altijd full-boost draaien.
1 oplossing was makkelijk te proberen en in mijn geval meteen effectief.
Dat is het afblokken van de bovenste aansluiting van de 3-weg klep ,dus slangetje eraf trekken ,slang afdoppen met bout en ti-wrap ,de aansluiting open laten van de 3-weg klep.

Hieronder een linkje met deze mod. ,schijnt geen probleem te zijn voor de motor en de meter geeft weer netjes >1 bar aan.

Iemand ander deze mod uitgevoerd ,of misschien boost-problemen heeft ,is 2 minuten werk om het te proberen.
Zoals vermeld werkte het bij mij prima.

Hierbij de link : http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=106554" onclick="window.open(this.href);return false;

Driver 79
Geregistreerd lid

Re: T7 modificatie 3 weg klep

Bericht door Driver 79 » zo 12 sep, 2010 19:49

En? Ook geen fuelcut omdat de druk te veel stijgt?
Laat je de bovenste aansluiting van de 3-weg klep open of sluit je die ook af?

EdjeK
Geregistreerd lid

Bericht door EdjeK » ma 13 sep, 2010 8:12

Fuelcut is niet van toepassing ,hij draait niet meer druk als met de standaard stage 1 ,staat er helemaal los van .
Heeft er meer mee te maken dat de druk niet meer via oude niet goed afsluitende klepjes verloren gaat.

Bovenste aansluiting van 3 weg klep blijft open ,er zou nog een mini filtertje op kunnen natuurlijk.

GUUSarrow
Geregistreerd lid

Bericht door GUUSarrow » ma 13 sep, 2010 9:59

Ik kan die link niet bekijken, volgens mij ligt saabcentral plat want ik krijg die website niet geladen...

EDIT: nu wel ik ga even lezen wat ze daar zeggen ;)

hmmm bij een T7 zitten aan die slang nog een paar checkvalves en het lijkt mij eerder dat daar iets mis mee is en niet zozeer met de APC valve zelf

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » ma 13 sep, 2010 11:51

Het probleem is eigenlijk de terugslagklep in de fuel-evap leidingen (blauwe dingen met een pijltje erop). Als deze kapot is dan lekt er boost vanuit je inlaatspruit terug in je 3wegklep. Linker nummer 13 op schema is dan de boosdoener.

Afbeelding

De evap leiding heb je wel afgedopt? Klein stukje rode slang met bout erin op pica:
Afbeelding

Ik heb de fuel eval leiding ook afgedopt, maar de bovenste (return) uitgang van de T7 klep wel weer aangesloten op de turbo, dan gaat er geen lucht verloren.

EdjeK
Geregistreerd lid

Bericht door EdjeK » ma 13 sep, 2010 15:31

Precies Vyv.

Dit merk je niet als je een standaard 170 pk met low-boost hebt ,maar wordt een ander verhaal als ze 1 bar af moeten houden.
oudere klepjes kunnen dat niet goed meer aan.

Is dus geen probleem om dit af te doppen .

shiny
Geregistreerd lid

Bericht door shiny » wo 15 sep, 2010 8:21

het werkt :P de auto trekt nu gewoon door!

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » wo 15 sep, 2010 10:05

Met abnormale purge waardes als gevolg?

Waarom niet het klepje fixen/vervangen?

a85
Geregistreerd lid

Bericht door a85 » wo 15 sep, 2010 19:09

Op uksaabs heb ik gezien dat iemand de "one way valve" heeft vervangen door eentje die van een perslucht systeem kwam.
Kan alleen de berichten daarvan niet vinden.

EdjeK
Geregistreerd lid

Bericht door EdjeK » wo 15 sep, 2010 19:29

@ Shiny ,dat is mooi dat hij nu wel lekker doortrekt.
Is m'n linkje niet voor niks geweest.

De turbo maakt sowieso niet meer druk als je computer toelaat ,je doet niets met de wastegate aansluiting.
In mijn geval is dat nu 1 bar overdruk ,zonder te fluctueren ,wat hij eerst wel deed.

Lekker :O: nu

shiny
Geregistreerd lid

Bericht door shiny » ma 20 sep, 2010 9:24

@evo uit eindelijk is alles toch gemaakt om kapot te gaan :P

ik denk dat het voor het blok fijner is dat hij gewoon doortrekt dan elke keer verschillende boosts binnen te krijgen.
Zolang ik geen anti lag op de turbo gooi moet hij het toch heeel erg lang uithouden :mrgreen:

GUUSarrow
Geregistreerd lid

Bericht door GUUSarrow » ma 20 sep, 2010 11:00

vraag me dan toch af waarom Saab het dan zo bedacht had, als die check-valves blijkbaar niet nodig zijn?

Kan het niet zo zijn dat door die te omzeilen andere dingen "minder" worden aangestuurd? Niet dat je dat direct merkt maar misschien op de lange termijn? (beetje zelfde idee als met een zwarte DI-cassette in een T-5)

Plaats reactie