Automaart - schakelmoment

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Automaart - schakelmoment

Bericht door evo » za 26 jun, 2010 10:42

Heren (als iemand zich gepasseerd voelt hoor ik 't wel :D ),

Doordat ik momenteel een STG1 "achige" tune rijd (op LPG, ode aan T7Suite) heb ik momenteel heel wat koppel onderin (ergens in de buurt van 340 nm...). Erg fijn voor rustig cruisen... Soms echter, als ik "rustig" wil dooracceleren in de 4, schakelt mijn bak (naar mijn gevoel) net iets te vroeg terug (...waarna ie er natuurlijk als een speer vandoor gaat... :-P+ )

Wat ik mij nu afvraag is hoe de 4 versnelling automaat van mijn 9-3 MY01 bepaald wanneer ie terug of op schakeld?
Is 't een combo van koppel gevraagd, koppel geleverd en toeren? Krijgt de bak (ECU) die info/ alle info van de "motor" ECU?

Off m'n eigen topic....: Of moet ik, om meer controle en een sterkere bak te krijgen, tock maar zo'n flipperkast uit mij 9-5 erin zien te lepelen :D

groeten!

Bubba
Geregistreerd lid

Re: Automaart - schakelmoment

Bericht door Bubba » za 26 jun, 2010 11:49

Mijn 4-traps automaat doet dat met de huidige tune (ook T7Suite en LPG, biopower stage 2+, 280PK/420Nm) nog veel sterker. Gevraagde luchtmassa levert koppel, en de bak zorgt voor de verdeling van dat koppel. Het lukt me redelijk vaak om de bak in een hogere versnelling te locken door net de grens van de gevraagde luchtmassa op te zoeken. Dat trekt heerlijk door op koppel. Maar het is erg lastig te bepalen wanneer hij wil schakelen; je moet het aanvoelen en heel voorzichtig je rechtervoetje gebuiken. De "performance mode" doet echter wonderen; zodra de ECU goed adapted is, werkt de "N"-stand erg lekker v.w.b. de koppelvrijgave. In "S" voel je het vermogen meer werken (toeren).

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » za 26 jun, 2010 11:57

Die automaat heeft een eigen computer die weer samen werkt met de ECU, flippers werken alleen op een sensonic variant, zoals die bijvoorbeeld in de 9.3 Sport zit, dat zijn dan 5 of 6 gang automaten.
Wanneer er wordt doorgeschakeld of teruggeschakeld kan dus mede van de ingestelde parameters van het aangepaste motormanagementprogramma afhankelijk zijn.
Bij de modernere automaten reageert de gaspedaal in de Manuale stand ook iets feller op commando's.
Een koppel van 340 Nm kan je automaat makkelijk aan, grenswaarden liggen eerder rond de 450 Nm.

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » za 26 jun, 2010 14:17

Noem me een watje, maar 450Nm durf ik niet aan met een 4-bak. De professionele tuners ook niet.
Een Sensonic met flippers is trouwens ook een primeur. :wink:

Om terug te komen op de vraag van Evo: de simpelste manier om een overijverige kickdown te temperen is het verhogen van PedalMapCal.AD_KDLimHi. Een waarde van 700 rijdt al een stuk rustiger.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » za 26 jun, 2010 16:01

oa. @ Carlsson:
Bij mijn weten liggen de grenswaardes voor de AUT bakken op 400 Nm voor de 4 bak en 420 Nm voor de 5 bak. Weet niet waar ik dat vandaan heb echter.

@ Maarten:
PedalMapCal.AD_KDLimHi , bedankt voor de tip. Ga ik mee spelen :D

@ Bubba:
Bedoel je met performance mode die recent beschreven "engine mode"? Zoja, daar wil ik me zeker in gaan verdiepen , al was 't vanwege de beperking die mijn LPG injectoren me opleggen :( (G-ce heeft 't me al gedemonstreerd, erg cooooool)

Weet iemand eigenlijk of een 5 bak van een 9-5 fysiek in een 9-3 past? Lijkt me erg gaaf een 9-3 met flippers :D Ik heb toch 't vermoeden dat mijn bak niet 't eeuwige leven heeft. :twisted:

Een 9-3 uit 2001 bedoel ik uiteraard...

Bubba
Geregistreerd lid

Bericht door Bubba » za 26 jun, 2010 16:13

evo schreef:@ Bubba:
Bedoel je met performance mode die recent beschreven "engine mode"? Zoja, daar wil ik me zeker in gaan verdiepen , al was 't vanwege de beperking die mijn LPG injectoren me opleggen :( (G-ce heeft 't me al gedemonstreerd, erg cooooool)
Yep, die bedoel ik. Kan met de display mode worden geschakeld, of met de parameter "Performance.Mode".

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » za 26 jun, 2010 16:59

@Maarten,
De 5 en 6 bak automaat van de 9.3 Sport, noemen ze ook de sensonic omdat die standaard ook met de pook kan worden "geschakeld" in de M-stand en als optie met twee flippers aan het stuur, zitten aan de stuurunit van de radio/telefoon bediening.
Bij die nieuwe automaten zal de maximale waarde wel rond de 400 Nm liggen, want dat vermogen leveren zowel de standaard 1.9TTID als de Black Turbo V6. Wel zit standaard zowel op de 3,4,5 en eventueel de 6 een lock-up, waarbij de koppelomvormer niet in actie komt. Waardoor de automaat tevens vrij economisch kan rijden.

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » za 26 jun, 2010 21:23

carlsson schreef:De 5 en 6 bak automaat van de 9.3 Sport, noemen ze ook de sensonic omdat die standaard ook met de pook kan worden "geschakeld" in de M-stand en als optie met twee flippers aan het stuur, zitten aan de stuurunit van de radio/telefoon bediening.
Nope, Sensonic is heel iets anders dan Sentronic! :roll:

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » za 26 jun, 2010 22:08

Maarten heeft 100% gelijk, en Evo ook: 400nm voor 4-traps en 420nm voor 5-traps. Mijn schakelflippers heten toch echt Sentronic...

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » za 26 jun, 2010 22:38

Idd, ik rij nu met de 9.3 Sport Cabrio kennelijk Sentronic, vroeger was nog Sensonic in mijn 900 NG Carlsson :lol:

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » zo 27 jun, 2010 23:24

oa. @Maarten:
Over die PedalMapCal.ADKDLimHi... Dit is dus een grenswaarde waarboven de bak een signaal krijgt om terug te schakelen(?).
Waarvoor dient PedalMapCal.AD_KDLimLo vraag ik mij af? En wat gebeurd er in het gebied tussen deze waardes?

Tja, ik weet 't... uitproberen... maar da's ook weer zo wat :D

Off topic... moet je om bij de ECU van een 9-5 steeds je ruitenwissers, etc. demonteren of is daar ook een gemakkelijkere manier voor...

Happy :O: (maar dan zonder al dat handgeschakel... :D )

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » zo 27 jun, 2010 23:26

Ik heb het niet geprobeerd, maar je hebt natuurlijk 2 keer een kickdown mogelijk. In ieder geval bij mijn 5-bak wel. Dus dat ie naar de 3e versnelling terugschakelt.

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » zo 27 jun, 2010 23:27

evo schreef:Off topic... moet je om bij de ECU van een 9-5 steeds je ruitenwissers, etc. demonteren of is daar ook een gemakkelijkere manier voor...
Die zwarte kap kun je ombuigen en achter het scharnier van de klep hangen. Das makkelijker!

Gr IJS

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » zo 27 jun, 2010 23:41

Na wat denkwerk, auw... denk ik eerder dat ie dan weer uit "KD mode" gaat. Dus weer opschakeld.

beschrijving:
Je geeft gas, PedalMapCal.AD_KDLimHi zorgt ervoor dat teruggeschakeld wordt, en op een gegeven moment zorgt PedalMapCal.AD_KDLimLo er weer voor dat ie opschakeld, bijvoorbeeld als je gas minderd of om een andere reden de "Pedal-hupeldepup-waarde" lager is geworden....

Klinkt dit logisch?

@ Millerman:
Dit zou dus op kunnen gaan voor elke versnelling en hoeft dus ook maar een keer geimplementeerd te worden. Dus als komende van 4 in de 3 de PedalMapCal.AD_KDLimHi nog steeds overschreden wordt schakeld ie nog eens terug naar 2...

Iemand?

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » zo 27 jun, 2010 23:43

Je hebt gelijk, dat klinkt logischer. Welke waardes staan er nu in bij jou?

Plaats reactie