welke motor heb ik?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
mitchubishi
Geregistreerd lid

welke motor heb ik?

Bericht door mitchubishi » wo 23 jun, 2010 18:18

Ik ben dus bezig een saab blok in mijn opeltje te hangen ( http://forum.opelkadettcclub.nl/viewtop ... =21&t=5424" onclick="window.open(this.href);return false; )
Maar ben nu wel heel erg benieuwd welk blok in eigenlijk heb.

Het gaat om dit blok :
Afbeelding

er zit een mitsubishi 12-b turbo op, op het onderblok staan de nummers 9253 en op de cylinderkop 758614
Het is wél een B202 motor zo te zien op de kop maar snap die directe ontsteking dus niet. Bij elkaar geraapt zootje of?
Gezien de mitsubishi turbo d8 ik zelf aan een 900 turbo s of aero motor.
Kan iemand mij vertellen hoe of wat?

En dan heb ik gelijk een andere vraag en dat is welke achterwielaangedreven versnellingsbak hier op zou passen.
Ik ben nu bezig met een pasplaat enzo maar dat is ook allemaal niet wat dus was benieuwd of saab iets heeft wat er kant en klaar op kan.

alvast super bedankt

mitchubishi
Geregistreerd lid

Re: welke motor heb ik?

Bericht door mitchubishi » wo 23 jun, 2010 18:49

Ik zit nu net op marktplaats te kijken en walla, nou weet ik het helemaal niet meer.

http://auto-diversen.marktplaats.nl/cro ... eauto.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik hoop iig op een reactie en ben nog steeds erg benieuwd of er een versnellingsbak voor achterwielaandrijving is die er zo oppast.

groetjes

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » wo 23 jun, 2010 19:16

Lijkt mij een 1989 er B202 omdat toen het eerst uitkwamen met Di -cassette en een 1988 had nog een stroomverdeler,alleen niet van de nederlands markt omdat deze heeft een lucht omloopleiding heeft op de uitlaatspruitstuk een soort egr, waarschijnlijk naar je inlaatgedeelte toe,en in nederlandse markt had toen al lambda geregelde katalysator, en de enigste versnellingsbak die ik ken die er zo op past is alleen voorwielaangedreven, of je moet hem achter in de Opel hangen.

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » wo 23 jun, 2010 19:19

Oja dit nog motor komt uit een Saab 9000

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » wo 23 jun, 2010 19:53

Van welk bouwjaar was de 9000 en was het een CD of een Hatchback!? Heb je de ECU erbij en de DI/APC of DI+APC ECU erbij?

mitchubishi
Geregistreerd lid

Bericht door mitchubishi » wo 23 jun, 2010 22:40

Ik weet niet uit welke auto hij komt, ik wist dus ook niet dat hij uit een 9000 kwam.
Verder heb ik wel alles erbij kabelboom en ecu etc.zover ik nu kan vinden klopt het helemaal wat u hierboven uitlegt.
ze zijn zo geleverd in 1989 en 1990 en hebben standaard 175 pk, met een iets verhoogde turbo druk kom ik misschien wel op een kleine 200 pk uit (?)
Heb hier ook nog een complete b234 2.3 liter turbo compleet liggen, misschien dat turbo en injectoren etc uit te wisselen zijn?

Iig genoeg vermogen voor in een kadettje van 740 kg lijkt me. Zit er nog een beetje potentie in deze motoren? met standaard internals bedoel ik dan, tot hoever kan ik hier mee gaan

Voor de liefhebbers wil ik het project hier op het forum wel voortzetten, ik hoor het wel.

erik804
Geregistreerd lid

Bericht door erik804 » wo 23 jun, 2010 22:50

hey
Waarom niet gelijk de 2.3T erin hangen?? afmetingen zijn hetzelfde, wat is het bj van de b234?
gr Erik

mitchubishi
Geregistreerd lid

Bericht door mitchubishi » wo 23 jun, 2010 23:00

Hey

Die b234 heb ik staan dat is het punt niet maar deze heeft speling op de turbo, de 2.0 daarintegen is een heel mooi fris blokje.
en deze draaien meen ik ook iets meer toeren(????) ik heb in zo'n licht autotje liever iets meer toeren en pk's dan bakken met koppel.
Wel heb ik er nog zo'n setje bij, andere brandstofdrukregelaar en een rode avc. deze zal ik helaas wel niet op de 2.0 kunnen gebruiken of wel?

de 2.3 is van 92 trouwens, helaas niet van 94 of nieuwer dan had mijn opel omegabak er zo achter gepast.
Ik heb nu een pasplaat gemaakt, vd week maar eens kijken of het past en de bak erachter krijg vd week.

groeten

erik804
Geregistreerd lid

Bericht door erik804 » wo 23 jun, 2010 23:10

qua toeren zal er weinig verschil zijn, turbo motoren moeten het toch hebben van het "normale"toerengebied, anders moet je een hoogtoerig japannertje erin hangen

Pasplaat van de motor is wel overte zetten,dus dat hoeft het probleem niet te zijn 8)

gr Erik

mitchubishi
Geregistreerd lid

Bericht door mitchubishi » wo 23 jun, 2010 23:27

die pasplaat past ook op de 2.3 klopt, ik ga alleen wel die 2.0 er eerst inlepelen.
Als dat allemaal loopt en ik heb het lopen kan ik die 2.3 er altijd nog inhangen.
Het is nogal een project dus ik wil eerst eens even zien dat ik dit aan het lopen krijg, loopt dat allemaal kan ik altijd nog kijken.
Ik heb een gewonen manta 2.0 achteras dus het moet ook allemaal niet weer te lomp, dit blokje is lekker fris dus ga het eerst hier eens mee beginnen, lijkt me een goede basis en ja een 2 liter turbo is eerst wel even zat op dit gewicht, het was wel de bedoeling eerst de 2.3 erin te doen maar toen ik zag dat de turbo zo ral was.... de 2.0 had ik nog staan dus dit eerst maar eens

erik804
Geregistreerd lid

Bericht door erik804 » wo 23 jun, 2010 23:58

[]met een 2.0kan je ook nog wel een aantal leuke dingen doen qua software tuning ed, 220pk is zeker mogelijk 8) ik haal +350pk uit een 2,3T dus....
Lijkt me iig een leuk project. post eens een keer een paar fotos als je zover bent, vinden mn collegas vast leuk bij Opel, ze worden nu al gek van mn saab gekte en dan nog de combi opel saab, hahaha

gr Erik

mitchubishi
Geregistreerd lid

Bericht door mitchubishi » ma 28 jun, 2010 6:25

Hoeveel kan zo'n 2.0 blokje trouwens hebben met stock internals? was ik wel benieuwd naar.
Ik zal zsm eens even een verslagje maken hier.

grtzz

(R)ed
Lid van verdienste

Bericht door (R)ed » ma 28 jun, 2010 12:12

200pk moet geen probleem zijn. Beetje meer wellicht ook niet.
Denk dat de grens zonder grote hardware veranderingen zo rond de 240 pk zit.

Gr,

(R)Ed

mitchubishi
Geregistreerd lid

Bericht door mitchubishi » ma 28 jun, 2010 18:47

Ok, mwah dat valt me eerlijk gezegd wel tegen moet ik zeggen.
Zijn de B234 blokken zoooo veel sterker opgebouwd dan??
Had eigenlijk verwacht dat de 2 liter wel een pktje of 300 aan had gekund.
Heb hiervoor een 2.0 turbo gehad van mitsubishi (4g63t evo) en die konden eigenlijk makkelijk richting 400 pk met stock internals.
Nou is dat natuurlijk een heel ander soort blok maar toch. De B234 kan zo gigaveel hebben bovenop zijn standaard vermogen dat ik het vreemd vind
dat een motor met 'slechts' 300cc minder inhoud zoveel minder hebben kan.
Is hier een verklaring voor en zijn deze blokken zoveel slechter iig zwakker?
Ben wel heel benieuwd want begin nu toch wel weer te twijfelen
Heb namelijk nog uit mijn mitsubishi tijd een evo III td-05 big 16G liggen maar dat heeft op de b205 dan hoogstwaarschijnlijk geen zin.

erik804
Geregistreerd lid

Bericht door erik804 » ma 28 jun, 2010 19:17

zonder grotere turbo, injectoren, intercooler, ed kom je max een keer tot 270pk,
je moet eigenlijk niet kijken naar pks deze komen voornamelijk uit (hoge)toeren, met de turbo motor die je nu hebt kom je met een hogere turbodruk 1,0tot 1,3max met apc regeling) uit op een 350-400nm koppel! (niet slecht voor een c-kadet)

de kleine turbo die je nu hebt kan de hoge turbodruk niet hebben bij hoge toeren van 4500+, hij komt dan buiten zn 'compressormap'
als je een mhi TD05-16t hebt liggen, is dit al een hele verbetering tot de garret t25 die je nu hebt

gr Erik

Plaats reactie