Dumpvalve

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Renkhuis
Donateur
Donateur

Dumpvalve

Bericht door Renkhuis » di 22 jun, 2010 22:03

Saab liefhebbers

Nu ik wat vaker met me raampje open rij valt het me op dat het afblaas geluid van mijn Dumpvalve wel erg aanwezig is.
Ik heb wel nu eens gelezen dat je er een sterkere veer in kan plaatsen, ik heb die niet maar nu heb ik heb een plastic dopje onder de veer gestopt zodat die hoger komt en daardoor wat stuger is.

En dit werk prima ik moet nu een stuk langer doortrekken en dan blijft het bij een kort pufje.

Ik vroeg me alleen af is dit schadelijk voor de turbo of maakt het niet uit.

Groeten Rob

Renkhuis
Donateur
Donateur

Re: Dumpvalve

Bericht door Renkhuis » wo 23 jun, 2010 13:57

Niemand :(

Ik ga over anderhalve week op vakantie en zou graag zeker weten of het geen kwaad kan

Groeten Rob

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » wo 23 jun, 2010 14:40

Gevoelsmatig zou ik zeggen, niet goed.
Dumpvalve is bedoelt om in 1 keer de druk te kunnen lozen.
Volgens mij is het niet goed als dit niet 'snel genoeg' gaat.

Volgens mij; Als je opschakelt dan spoelt turbo nog door, maar gaat de lucht niet meer de motor in. de dumpvalve voorkomt dan te hoge druk.

Of was het juist tegen turbo surge?

Nouja, de precieze reden weet ik niet, maar volgens mij is het niet goed, als het niet snel genoeg gaat.

keesvanputten
Geregistreerd lid

Bericht door keesvanputten » wo 23 jun, 2010 15:56

Heb je misschien wat aan dit topic?

viewtopic.php?f=47&t=80300" onclick="window.open(this.href);return false;

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » wo 23 jun, 2010 16:08

Als de druk onvoldoende of te traag afblaast, dan zal de druk voor een deel ook weer in het inlaat kanaal terugstromen en door die tegendruk zal de turbo afgeremd worden hetgeen weer de spool-up tijd verhoogd. Tevens kan de turbo beschadigen door die drukwisselingen.

Zo laten als het is dus. Een zwaardere veer is pas nodig als de er teveel druk wordt opgebouwd en de dumpvalve opengaat tijdens het opbouwen van de druk.

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » wo 23 jun, 2010 16:35

Zoals ik het begrijpt rijdt de topicstarter rond met een aanpassing, waardoor de dumpvalve minder snel kan afblazen.
Het advies 'laten zoals het is' moet dus gelezen worden 'origineel laten, en niet zelf aanpassen'.

Als het geluid je tegenstaat moet je er weer een standaard (Saab oem) dumpvalve op schroeven!

succes

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » wo 23 jun, 2010 17:45

Voor de meeste echte Forge varianten wel voor niet al te veel geld zowel veren als plaatjes te krijgen.
Is je Saab niet erg opgevoerd, dan kun je net zo goed afstappen van die afblazing op de buiten lucht als je dat geluid niet bevalt. Er zijn ook varianten die gewoon afblazen in het gesloten circuit net als het OEM systeem.

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » wo 23 jun, 2010 23:07

Dumpvalve is vacuum gestuurd, niet veer gestuurd.
De veer is een hulpmiddel, vacuum laat 'm open en dicht gaan, veer kun je ook zien als een beveiliging voor wanneer er een vacuum slang kapot is, dan duwt de overdruk 'm open (bij juiste veerspanning).
Te strakke veer kan het vacuum 'm niet meer open krijgen, te slappe veer duwt de inlaatlucht 'm te vroeg open wanneer deze met de onderkant van de zuiger naar de intake pipe gemonteerd zit (wat ik de juiste manier vind om 'm te monteren).

Da's mijn bescheinden mening van de werking enz ;)

Renkhuis
Donateur
Donateur

Bericht door Renkhuis » do 24 jun, 2010 13:40

Bedankt voor de antwoorden

Het is me duidelijk ik haal het dopje er weer uit en laat het zoals het is. :O:

Ondanks dat het me eerst wel een beetje tegen stond miste ik de psssss toch wel ( en mijn vrouw ook ) :D

Bedankt Groeten Rob

Plaats reactie