Verkopen BSR PPC stage 1???
-
BornFromJets
- Geregistreerd lid
Verkopen BSR PPC stage 1???
Mijn 9-5 staat momenteel bij Kawaman en wordt voorzien van een TD-04 en Siemens Deka injector, wat er toe moet leiden dat deze met de huidige, reeds voorziene hardware 300pk zal gaan leveren.
Daarvoor was mijn Saab voorzien van een BSR PPC stage 1 ( voorzien van de reeds gemonteerd forge intercooler, delivery pipe, intake pipe, open air filter en forge bypass is er 226 pk behaald op de rollenbank) welke nu overbodig is geworden en wil deze dus verkopen, echter ben ik mij niet zeker of dit gaat en is het mijn vraag of de PPC uberhaupt wel op een andere 9-5 te plaatsen is en wat er eventueel door de nieuwe eigenaar gedaan moet worden?
greetz
Daarvoor was mijn Saab voorzien van een BSR PPC stage 1 ( voorzien van de reeds gemonteerd forge intercooler, delivery pipe, intake pipe, open air filter en forge bypass is er 226 pk behaald op de rollenbank) welke nu overbodig is geworden en wil deze dus verkopen, echter ben ik mij niet zeker of dit gaat en is het mijn vraag of de PPC uberhaupt wel op een andere 9-5 te plaatsen is en wat er eventueel door de nieuwe eigenaar gedaan moet worden?
greetz
-
inactief
- Geregistreerd lid
-
Bubba
- Geregistreerd lid
Re: Verkopen BSR PPC stage 1???
Gokken? Niet nodig; mag niet, en gaat zomaar ook niet. Met een beetje list en bedrog (en T7Suite
) is het wellicht te doen, maar er zit een vette check op de combinatie VIN en immocode.
Zorg wel voor een spare ECU, want als je de originele flashed werkt de PPC beslist niet meer. Jammer, leg maar op de plank....
Zorg wel voor een spare ECU, want als je de originele flashed werkt de PPC beslist niet meer. Jammer, leg maar op de plank....
-
Erik
- Lid van verdienste
Vreemd, een maptun of hirsch ecu kan je toch ook gewoon verkopen?
-
BornFromJets
- Geregistreerd lid
Mmmh, dat is erg jammer! Heb altijd erg genoten van die extra pk's die de PPC geleverd heeft! Waarom iemand anders niet voor een leuke prijs, stof happen op de plank is definitely zonde!
Maar wie gaat dit dan controleren en checken? Heb daarbij bij aanschaf ook geen papier of contract ondertekend, waarin verkoop werd verboden!
En daarbij geloof ik best dat hier wat kunstenaars zijn die in het bezit zijn van meer dan voldoende kennis en de T7 suite om de codes te truken?

Maar wie gaat dit dan controleren en checken? Heb daarbij bij aanschaf ook geen papier of contract ondertekend, waarin verkoop werd verboden!
En daarbij geloof ik best dat hier wat kunstenaars zijn die in het bezit zijn van meer dan voldoende kennis en de T7 suite om de codes te truken?
-
inactief
- Geregistreerd lid
http://www.bsrtuning.nl/index.php/faq" onclick="window.open(this.href);return false;
Helaas, een andere auto kopen is de oplossing!
(PPC samen met deze auto verkopen en andere auto zonder PPC terugkopen!)
Helaas, een andere auto kopen is de oplossing!
(PPC samen met deze auto verkopen en andere auto zonder PPC terugkopen!)
-
Roger
- Geregistreerd lid
Maar een ecu is een onderdeel, dat je koopt. Net als een radio.Erik schreef:Vreemd, een maptun of hirsch ecu kan je toch ook gewoon verkopen?
Als ik het goed begrijp koop je in het BSR geval softwarelicentie (incl updates en ondersteuning), en een stuk gereedschap om het te kunnen installeren en updaten. Waarbij men ook vooraf aangeeft dat het alleen maar icm de specifieke auto gebruikt kan worden, maar wel overdraagbaar is op de volgende eigenaar van de auto.
Dit is vergelijkbaar met het besturingssysteem van je pc, je koopt een gebruikerslicentie voor een apparaat . Je kunt/mag dit niet meenemen naar je nieuwe/andere pc, maar wel met je pc aan een ander verkopen.
Ik vermoed (want ik ben ook maar J.L. uit de biertent) dat dit voor de wet verschillende gevallen zijn, waardoor BSR ervoor gekozen heeft om het op deze, duidelijk omslachtigere wijze, te doen.
Als je de auto verkoopt moet je gewoon wat extra's tellen voor de tuning en de ppc meeleveren als gereedschap (net als de speciale dop voor de slotbouten bijv.).
Besluit je op enig moment om geen gebruik meer te maken van je licentie: jammer dan.
Rijdt je je auto total loss: jammer dan (of je moet het als optie/accessoire/extra meeverzekeren). Vergelijk het met de pc die je uit je handen laat vallen (of zo), voor de vervanger moet je toch een nieuw besturingssysteem kopen.
-
keesvanputten
- Geregistreerd lid
Volgens mij is het inderdaad een zogenaamde 'droit de suite' --> de BSR PPC is gekoppeld aan de auto, niet aan de koper. Enigszins vergelijkbaar met garantie: die is meestal ook gekoppeld aan de auto, niet aan de koper.
-
a85
- Geregistreerd lid
Ik vind het niet super duidelijk op de site staan, misschien als je iets koopt dat je met andere voorwaarden overeenkomt.
http://en.bsr.se/products/ppc/agreement/" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat ik hier uit begrijp is dat je de ecu software niet mag wijzigen. Dan wijzig je toch de VIN en immo code van de auto (ik weet niet zeker of dat kan, meeste tuners passen dit in de ecu aan).
Maarja, er staat ook dat je het alleen mag gebruiken zoals BSR het bedoelt heeft, en zelfs alles wat een medewerker van BSR bepaald mag je niet doen
Dat omvat alles.
De uiteindelijke vraag is wat de Nederlandse wet hiervan zegt, dat staat boven de voorwaarden van BSR. Op een XBOX (slechte vergelijking, ik weet het
) mag je ook andere software opzetten en doorverkopen. Waarom zou je dat niet mogen met een ecu in je eigen bezit?
Zit iemand hier in de rechten? Het lijkt me leuk dat zoiets ooit duidelijk wordt.
En Erik stelt een goeie vraag, is dit anders dan bij een Hirsch of Maptun ecu? Of mag je die ook niet verkopen?
http://en.bsr.se/products/ppc/agreement/" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat ik hier uit begrijp is dat je de ecu software niet mag wijzigen. Dan wijzig je toch de VIN en immo code van de auto (ik weet niet zeker of dat kan, meeste tuners passen dit in de ecu aan).
Maarja, er staat ook dat je het alleen mag gebruiken zoals BSR het bedoelt heeft, en zelfs alles wat een medewerker van BSR bepaald mag je niet doen
Dat omvat alles.
De uiteindelijke vraag is wat de Nederlandse wet hiervan zegt, dat staat boven de voorwaarden van BSR. Op een XBOX (slechte vergelijking, ik weet het
Zit iemand hier in de rechten? Het lijkt me leuk dat zoiets ooit duidelijk wordt.
En Erik stelt een goeie vraag, is dit anders dan bij een Hirsch of Maptun ecu? Of mag je die ook niet verkopen?
-
keesvanputten
- Geregistreerd lid
Uit de verhalen leid ik af dat je onder meer je VIN-nummer aan BSR moet doorgeven en dat PPC vervolgens alleen werkt in de Saab die hiervoor is geautoriseerd. Uit deze werkwijze volgt dat dat PPC is gekoppeld aan de auto en niet aan de klant. Dit is vanuit BSR ook begrijpelijk en niet onredelijk, omdat het voorkomt dat jan en alleman aan de haal gaat met de door BSR ontwikkelde software.
Proberen mag natuurlijk altijd, maar volgens mij is deze handelswijze niet in strijd met het Nederlandse recht. Ook omdat je zelf de overeenkomst met BSR bent aangegaan, terwijl je wist (of in ieder geval had kunnen weten) dat PPC gekoppeld is aan de Saab en niet aan de persoon.
Proberen mag natuurlijk altijd, maar volgens mij is deze handelswijze niet in strijd met het Nederlandse recht. Ook omdat je zelf de overeenkomst met BSR bent aangegaan, terwijl je wist (of in ieder geval had kunnen weten) dat PPC gekoppeld is aan de Saab en niet aan de persoon.
-
Bubba
- Geregistreerd lid
Buiten dat koop je bij Hirsch, Maptune, Speedparts e.d. een andere ECU...... Hardware dus. BSR levert alleen software, wat vervolgens zoals al beschreven in een licentiemodel wordt verstrekt en net als een kenteken aan de auto gekoppeld. Ik snap niet wat hier moeilijk aan is; je koopt toch ook een computerprogramma zonder al dit gezever? En als je het niet wilt betalen zijn er altijd andere wegen, maar dat is een keuze.
My 2 cents...
My 2 cents...
-
a85
- Geregistreerd lid
Een computer programma mag je later ook op een andere computer draaien als je eerste computer kapot gaat etc. En je mag het ook door-verkopen, toch?
Soms niet, maar dat is eerder een uitzondering.
Hirsch en maptun hoeven ook niet altijd omgewisselde ecu's te zijn. Ik dacht dat als je Hirsch via de dealer koopt dat ze je huidige ecu ook opnieuw flashen?
Ik meen te herinneren dat er ooit een pro "PPC" van Hirsch verkocht werd van een failliete saab dealer via BVA auctions.
Technisch moet het mogelijk zijn om de BSR ecu in een andere auto te plaatsen (T7, en T5), daar twijfel ik niet aan.
Ik vraag mij alleen af of je dan handelt in strijd met de wet
Soms niet, maar dat is eerder een uitzondering.
Hirsch en maptun hoeven ook niet altijd omgewisselde ecu's te zijn. Ik dacht dat als je Hirsch via de dealer koopt dat ze je huidige ecu ook opnieuw flashen?
Ik meen te herinneren dat er ooit een pro "PPC" van Hirsch verkocht werd van een failliete saab dealer via BVA auctions.
Technisch moet het mogelijk zijn om de BSR ecu in een andere auto te plaatsen (T7, en T5), daar twijfel ik niet aan.
Ik vraag mij alleen af of je dan handelt in strijd met de wet
-
Bubba
- Geregistreerd lid
a85 schreef:Een computer programma mag je later ook op een andere computer draaien als je eerste computer kapot gaat etc. En je mag het ook door-verkopen, toch? Soms niet, maar dat is eerder een uitzondering.
Bij OEM software is dat de regel... Retail pakketten zijn de uitzondering. Zonder te zeiken: kijk maar naar M$-OS software; na behoorlijke systeemwijziging mag je opnieuw activeren. En dat gaat dus ook maar 2x.... Ongeveer hetzelfde dus. Je koopt alleen het gebruiksrecht.
Terug on topic: Bij het aanschaffen van de PPC ga je automatisch akkoord met de voorwaarden. En daar is alles mee gedekt.
-
a85
- Geregistreerd lid
Je hoort als consument niet OEM software te kopen, het zit al in de naam, OEM. Als consument is retail software de gebruikelijke weg. Dus nogmaals, OEM software zal eerder een uitzondering zijn. Retail windows 7 mag je naar een andere computer overnemen.
-
Dilemma
- Geregistreerd lid
Volgens mij is de PPC alleen de drager en daar rust geen licentie overeenkomst op.
De software is waarom het gaat en die ben je gemachtigd om veilig te stellen (kopie maken) echter niet door te verkopen.
De software is waarom het gaat en die ben je gemachtigd om veilig te stellen (kopie maken) echter niet door te verkopen.