Brandstof verbruik stock/190pk/stage1 220pk

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Joao30
Geregistreerd lid

Brandstof verbruik stock/190pk/stage1 220pk

Bericht door Joao30 » zo 13 jun, 2010 19:22

Hallo,

Kan iemand mij vertellen wat het verschil in brandstofverbruik is van een getunde saab ten opzichte van een stock ecu?

Ik ben van plan mijn saab 95 2.0t van 2001 te chippen. Auto is voor dagelijks gebruik dus is brandstofverbruik ook wel belangrijk.
Verschil tussen 190pk en 220pk.
Dit allemaal onder normaal rijgedrag. Vindt het fijn om niet telkens te moeten overschakelen.

inactief
Geregistreerd lid

Re: Brandstof verbruik stock/190pk/stage1 220pk

Bericht door inactief » zo 13 jun, 2010 20:27

NIETS, geen druppel meer of minder...
MITS, je je vermogen niet gebruikt, sneller optrekken = meer verbruiken.

Wanneer je op koppel rijdt ipv op toeren ZOU je best wel eens een heel klein beetje zuiniger KUNNEN rijden.
In de praktijk duw je je voet harder naar beneden en verbruik je dus meer :wink:

Gr :mrgreen:

krikkie
Geregistreerd lid

Bericht door krikkie » zo 13 jun, 2010 23:37

idd bij mij is het verbruik nog steeds hetzelfde (zou iets minder moeten zijn na chip) eerst 185 pk nu 220 pk
verbruik +- 10.5 liter met veel korte ritten naar de creché :D

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » ma 14 jun, 2010 8:29

Idd, blijft je dezelfde rijstijl aanhouden dan zou je zelfs iets zuiniger kunnen rijden. Maar dat vraagt te veel van je zelfbeheersing :lol:
Om een tuning optimaal te benutten moet je toch op RON 98 rijden, dan is hij iets zuiniger maar per saldo is dat iets duurder.
Ik zit ook op 10,5 liter benzine op 100 km, wel met een automaat en relatief veel stadsverkeer. Op de lange baan ga je snel naar 9 liter, onder de 8 liter gemiddeld zul je niet komen, althans niet met een cabrio van zo'n 1.565 kg :cry: Rij wel vrijwel nooit met de airco aan, het dak is er meestal af :lol:
Ik doe wel lang met mijn remblokken, een kwestie van anticiperen en niet te veel bumper kleven. Dat is het voordeel van een FP turbo, een gat is zo weer dicht gereden als het nodig is.

keesvanputten
Geregistreerd lid

Bericht door keesvanputten » di 15 jun, 2010 11:44

Door het gebruik van RON98 na de upgrade ben ik ook iets zuiniger gaan rijden. Netto ben ik door de hogere benzineprijs van RON98 wat meer kwijt, maar dat wordt voor de volle 100% gecompenseerd door toegenomen levensvreugde :D

Het verschil tussen FPT en stage 1 is qua brandstofverbruik wellicht geringer dan van LPT naar stage 1?

Dilemma
Geregistreerd lid

Bericht door Dilemma » di 15 jun, 2010 13:41

Ik denk dat je brandstofverbruik zo moet zien:

Je wilt met je auto van A naar B. Afhankelijk van de rijstijl (of dat nou met een LPT is of een stage X) verbruik je wat meer of minder brandstof voor iedere gereden kilometer.

Als je ervan uit gaat dat de tune goed is (ontsteking staat optimaal, mengsel is netjes etc) dan zal het verplaatsen van het voertuig (= x massa) een bepaalde hoeveelheid arbeid vergen. Die arbeid komt domweg uit de brandstof. In closed loop (bv. 120 op de snelweg zonder zware acceleratie) loopt de auto altijd lambda 1. Of je dat nou doet met een standaard ECU of een getunede maakt verder niks uit. Kortom: Bij normaal rijgedrag zal je verbruik nauwelijks veranderen. Het feit dat je een zware voet hebt bepaald natuurlijk wel e.e.a.
Ik heb 875cc injectoren. Als ik die voluit zou benutten (bv. volgas op de duitse autoweg) dan trek ik de tank leeg in 20 minuten. Stel dat ik dan 280 km/u rij dan leg ik 93 kilometer af op 60 liter benzine. Niet echt netjes :)

Als ik normaal rij loopt het gewoon netjes 1:10.

Ergo: je verbruik is niet (of nauwelijks) afhankelijk van je tune of wat voor turbo je gemonteerd hebt, maar veel meer van het type klomp dat je aanhebt.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » di 15 jun, 2010 15:03

Dilemma, je gaat voorbij aan het feit dat niet alleen de brandstofmap wordt aangepast, maar ook vaak de ontstekingsmap. Een vroegere ontsteking betekent dat eenzelfde hoeveelheid benzine meer kracht oplevert... en kun je dus toch zuiniger rijden.

Dilemma
Geregistreerd lid

Bericht door Dilemma » di 15 jun, 2010 15:20

Ha die B,

Dat kan inderdaad iets schelen. Ik ga er echter vanuit dat SAAB de auto bij cruise al redelijk optimaal heeft staan qua ontsteking. Als je daar wat weet te winnen kan het ietskes schelen.
Mijn punt echter was meer dat het verbruik normaliter niet TOE hoeft te nemen, ook niet bij hogere stages.
Bovendien is die winst dan niet te wijten aan het hebben van een hoger piek vermogen (zoals nogal eens wordt gesuggereerd) maar aan het beter afstellen van de software. Dit kan natuurlijk ook met de standaard software in de ECU. Dus, 150 pk blijft 150 pk maar het verbruik kan iets vriendelijker.

Wat meer zal schelen is het uitzetten van closed loop en het instellen van de mengselverhouding op bv. AFR 15.5 bij cruise. Lastig bij de APK wellicht, maar wel zuiniger.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » di 15 jun, 2010 15:26

Dilemma schreef:mengselverhouding op bv. AFR 15.5 bij cruise
Dit zgn. "clean burn" principe wordt toch bij de meeste moderne auto's al toegepast?

Dilemma
Geregistreerd lid

Bericht door Dilemma » di 15 jun, 2010 15:41

Tja, zolang we in closed loop draaien komen we gewoon op 14.7 op dit moment anders levert het teveel NOx op voor de APK ;)

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » di 15 jun, 2010 15:49

Closed loop kun je ook best op een andere waarde dan 14,7:1 uitkomen... alleen heb je dan wel een breedband lambda sonde nodig. Technisch is het dan even goed mogelijk.

Dilemma
Geregistreerd lid

Bericht door Dilemma » di 15 jun, 2010 16:08

Tja, ik kan ook via Rome naar Parijs rijden.

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » di 15 jun, 2010 16:23

Ik ben verder geen techneut, maar op niets anders dan eigen ervaring gebaseerd ben ik toch geneigd te zeggen dat mijn 9-5 na tuning bijna 10% zuiniger loopt.

Mogelijk ligt het aan mijn easy rijstijl, in combinatie met de automaat en het iets hoger koppel, maar ik rij nu soms tot 350Km op een tank, terwijl tevoren de max echt bij 320 lag...

keesvanputten
Geregistreerd lid

Bericht door keesvanputten » di 15 jun, 2010 20:33

350 km? :shock: Hoe groot is jouw tank? LPG?

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » di 15 jun, 2010 21:38

Ik ben ook geen natuurkundige, maar een tuning betekent ook dat er iets minder wordt "gewaist", bij verstandig gebruik kan dat een kleine verbruiksvermindering veroorzaken door het benutten van het extra koppel. Vooral turbomotoren die bij lage toerentallen al een aanzienlijk koppel op kunnen bouwen zijn in het voordeel.
Vaak zijn dat de LPT's die ook een kleine diameter turbo hebben. De snellere Saab Aero versies hebben af fabriek vaak al een grotere diameter turbo, bv de FPT 205 pk in de 9.3 Aero of de 9.3 Sport Aero met B207R motor, deze heeft daarnaast ook scherpere nokkenassen, dus kan wat meer innemen :lol:

Plaats reactie