Tuning en LPG

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
HansX

Tuning en LPG

Bericht door HansX » vr 14 mei, 2010 11:05

Hoi,
Ik rijd nu een jaar een 9-3 1.8T (150pk) -trionic 8 -2008 met 40.000 km op de teller, heb bij 14.000 km lpg vialle laten installeren,
Ik zou wel een beetje meer pit willen hebben bij het acclereren en wat reserve achter de hand bij het inhalen,

Ik overweg chiptuning om het vermogen naar 175-185 pk te brengen (ik denk aan speektuning), maar wil hier hier niet te veel geld uitgeven :palerolleyes:

Voordat ik besluit to tuning wil ik graag zeker zijn van het volgende:
- Aan de LPG installatie behoeft niets te worden aangepast; ik heb er geen in om bij LPG boer de LPG installatie te laten updaten/aanpassen;
- het LPG verbruik neemt zeker niet toe, (er van uitgaande dat het rijgedrag min of meer gelijk blijft)
- andere motortechnische problemen liggen niet voor de hand,

Afgelopen jaar heb ik regelmatig bij de garage gestaan door kapotte injectoren, een niet werkend flashlubesysteem en autoschade, dus vandaar dat ik er geen behoefte meer aan heb om naar de garage terug te gaan omdat de chiptuning problemen veroorzaakt,
Wat is jullie advies?
Hans :O:

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Tuning en LPG

Bericht door millerman » vr 14 mei, 2010 11:48

- De Vialle installatie opent de injectoren op hetzelfde moment als je benzine-injectoren open gaan met een omrekenfactor voor hoeveelheid LPG, daar hoeft dus niets op aangepast te worden.
- Als je hetzelfde rijdt, neemt je verbruik niet toe. Sterker nog: als je dezelfde hoeveelheid gas geeft, neemt je verbruik zelfs af. Echter als je je gaspedaal even diep indrukt, zul je wel meer verbruiken. Als je het middelt en niet agressiever gaat rijden, zul je echter weinig verschil merken in gebruik.
- Een dergelijke tuning is doorgaans niet schadelijk voor je motor, echter je turbo wordt wel wat meer belast. Tuners houden echter voldoende marge aan. Een auto die onder de motorkap in orde is, zal geen noemenswaardige problemen mogen ondervinden door de tuning zelf. Echter wanneer er al zwakke plekken zijn, is het mogelijk dat deze eerder aan het licht komen.

Als je bekijkt hoeveel Saabs er zonder problemen met een stage 1 rondrijden (al dan niet met LPG), zou ik me geen zorgen maken en het gewoon doen. Helaas is Trionic 8 nog niet door HobbyBob aan te passen (als je het echt goedkoop wilt), maar Speek heeft prima tarieven zover ik weet.

Succes!

Michail
Geregistreerd lid

Re: Tuning en LPG

Bericht door Michail » vr 14 mei, 2010 12:35

Als je bang bent voor discussies over garantie ivm chiptunen kun je ook een ECU van een 2.0t (175PK) versie zonder problemen monteren.

Plaats reactie