olietemperatuur meter

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Gert-Jan 44
Geregistreerd lid

olietemperatuur meter

Bericht door Gert-Jan 44 » di 11 mei, 2010 22:28

allemaal,

ik loop de laatste tijd meer en meer te denken over het aanschaffen van een olietemperatuur meter voor mijn 9-3 bwj 1999.

Hier valt niet echt veel over terug te vinden op het forum, gewoon op het internet hier en daar wel, maar niet echt specifiek over saab... (toch niet wat ik gevonden heb)

Vraagje: wie heeft er hier allemaal een olietemperatuur meter ingebouwd en wat had je daar allemaal voor nodig? Waar heb je de onderdelen gekocht? Eventueel een beschrijving van hoe inbouwen?

Voor zo ver ik weet heb je een oliefilter adapterplaat nodig en het metertje zelf natuurlijk ... ik vermoed dat er nog extra slangetjes moeten getrokken worden? Uit welk materiaal moete deze zijn? Diameter...?

Thanks!
Gert-Jan

berhav
Geregistreerd lid

Re: olietemperatuur meter

Bericht door berhav » wo 12 mei, 2010 14:30

Ik volg dit met belangstelling :)

Gert-Jan 44
Geregistreerd lid

Bericht door Gert-Jan 44 » wo 12 mei, 2010 20:43

Het kan in principe niet echt moeilijk zijn maar wil toch graag even de ervaringen van andere horen.

Zijn er hier mensen op het forum met een ingebouwde olie temperatuur meter?

Groeten,
Gert-Jan

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » wo 12 mei, 2010 21:29

Gert-Jan 44 schreef:Zijn er hier mensen op het forum met een ingebouwde olie temperatuur meter?
Ja, genoeg, maar niet altijd in een 9-3. Zie b.v. viewtopic.php?f=4&t=30049&p=311210

De temperatuursensor zit in de olie-aftapplug of in een adapterplaat tussen het oliefilter en het motorblok. In die adapterplaat zit vaak een tweede opening om een oliedrukmeter in te schroeven (die vind ik persoonlijk nuttiger dan een olietemperatuurmeter).

Swedespeed
Geregistreerd lid

Bericht door Swedespeed » wo 12 mei, 2010 22:22

ik heb dit laatst ingebouwd bij m'n 99, ik wil het je allemaal wel uitleggen, maar mijn ervaring tot nu toe is dat je er echt geen ruk aan hebt, het duurt echt 2 uur voordat de meter eindelijk op 60 staat ofzo.

ik heb de sensor in de carterplug zitten, ik weet niet hoe het zit met een sandwichplaat voor je oliefilter... maar zolang hij in de carterstop zit heb je er echt niets aan:P

Gert-Jan 44
Geregistreerd lid

Bericht door Gert-Jan 44 » vr 14 mei, 2010 11:29

mmm... Als je er niets aan hebt, is het zonde van het geld..

is dit bv. zo een adapter plaat voor tussen het oliefilter?
http://speektuning.nl/shop/index.php?cP ... e030bad1a6

Groeten,
Gert-Jan

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » vr 14 mei, 2010 12:05

Ja,
Afbeelding Afbeelding
ook te krijgen bij Conrad e.d. zie http://saabforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=17190" onclick="window.open(this.href);return false;

Je hebt meer aan een oliedrukmeter, die kun je via een verloopnippel aansluiten op de plaats van de bestaande oliedruksensor.

Gert-Jan 44
Geregistreerd lid

Bericht door Gert-Jan 44 » vr 14 mei, 2010 12:10

oké,
bedankt!

Waarom heb je dan meer aan een oliedruk meter?

Ik dacht dat het belangrijk was om te weten wanneer je olie op temperatuur was voor je flink gas begon te geven? Kan je dit dan ook afleiden van je oliedruk? Dacht dat deze constant was? zowel bij koud als bij warm?

Groeten,
Gert-Jan

(R)ed
Lid van verdienste

Bericht door (R)ed » vr 14 mei, 2010 12:31

Oliedruk is bij koude motor hoger; want koude olie is dikker.
Maar als ik moet kiezen dan zou ik eerder de druk willen weten dan temperatuur.
Wanneer de druk laag is of word geeft dat een serieus probleem weer.

Gr,

(R)Ed

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » vr 14 mei, 2010 13:05

Om te weten wanneer de motor op bedrijfstemp. is, heb je al de koelwatertemperatuur.

De oliedruk varieert met de olietemperatuur en het toerental; van ca 3 bar warm tot ca 4 bar koud. Als de oliedruk lager is dan 3 bar gaat het oliedruklampje nog (lang) niet branden maar dan is er wel al iets mis met de motor; oliepomp of, nog erger, lagers versleten.
Zeker als de oliedruk bij stationair toerental snel zakt tot 1 - 3 bar is er inderdaad iets serieus mis.

Gert-Jan 44
Geregistreerd lid

Bericht door Gert-Jan 44 » vr 14 mei, 2010 13:14

oké, daar heb je wel een punt... Het lijkt me dan ook beter om voor de oliedruk meter te gaan...

Wel heb ik al vaak gehoord dat wanneer je water op temperatuur is, dat niet wil zeggen dat je olie op temperatuur is...

Zal vandaag eens langs de autospeciaalzaak hier in het dorp lopen, wat prijzen vragen, eens horen of ze de juiste onderdelen liggen hebben of kunnen bestellen.

Bedankt voor de input!

Gert-Jan

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » vr 14 mei, 2010 13:15

De oliedruk is belangrijker, die is trouwens bij een koude motor wat hoger,want afhankelijk van de viscositeitsgraad, is de olie dan wat dikker. Vooral de 9.3 Trionic 7 met turbo kan last krijgen of hebben van Black Sludge. Je hebt wel een oliedrukcontrolelampje, maar dat gaat dan te laat branden. Dus met die oliedrukmeter kun je kijken of de oliedruk te ver afzakt of te veel fluctueert. Dat kan b.v. omdat de oliepomp moeite heeft om voldoende olie op te zuigen. Een van de BS verschijnselen is de verstopping van de oliezeef op het aanzuigkanaal van de oliepomp, dan kan de oliedruk dus gaan fluctueren. Aan de oliedrukmeter kun je eigenlijk ook zien of het nog te koud is om de motor zwaar te belasten, want dan is de oliedruk veelal te hoog.
De olietemperatuur verschilt afhankelijk waar hij wordt gemeten, het meten in de carterplug geeft dus andere waarden dan b.v. bij de retourleiding van de turbo. Dat is eigenlijk het meest interessante punt want daar wordt hij het zwaarst verhit. Overigens loopt de temperatuur van de olie aardig op, de thermostaat op toevoer van de oliekoeler ligt ergens rond de 80 graden. Dus olie die zelfs na langer rijden rond de 60 graden ligt dat is eigenlijk veel te laag, normaal zijn waarden rond de 100-110 graden, bij 150 graden kan het kritisch worden afhankelijk van het type olie. De olie moet flink heet worden omdat dan ook weer vervuilingen gaan verdampen, zoals brandstofresten die er in komen tijdens het rijden met een koude motor. Rij je te veel onder weinig belastende omstandigheden of te veel onder zwaar belastende dan moet de olie vaker verversen om steeds een goed smerende olie te hebben. Een nadeel is dat moderne motoren die carterdampen moeten opzuigen en verbranden, dat is pure rotzooi die je beter naar buiten kunt afvoeren, maar dat mag niet van milieuvrienden. De kern van het BS probleem ligt ook bij problemen met de juiste behandeling van die smerige carterdampen en thermische eigenschappen van die gietijzeren basisblokken.

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » vr 14 mei, 2010 13:26

Voordat de motorolie 'echt' de ideale temperatuur bereikt heeft dan ben je een stuk langer bezig als dat je in eerste instantie zou (willen) denken en ja, het koelsysteem heeft dat punt veel (en veel) eerder bereikt, maar omdat een autofabrikant een motor een 'bepaalde reserve' geeft, kun je al eerder vol gas rijden, kijk maar eens in het instructieboekje en dan met name wanneer je vol gas mag gaan geven en een voorbeeld daarvan kun je hieronder zien, afkomstig uit het instructieboekje van de SAAB 900 Classic van het modeljaar 1988. :idea:

Afbeelding

Plaats reactie