vervangen turbo; gelijk tunen?
-
midnight blue 9-5
- Geregistreerd lid
vervangen turbo; gelijk tunen?
Ik had al eerder overwogen mijn 9-5 2.0t te laten chip tunen maar zag er vanaf omdat werd gezegd dat het daarna mogelijk problemen met de turbo zou kunnen opleveren. Nu heb sinds enige tijd "blauwe rook" bij een koude start en zal ws binnenkort de turbo -preventief- laten vervangen (bij 183.000 km toch niet zo bijzonder?). Is dat dan het moment om alsnog gelijk te laten tunen? En is er nog een mogelijkheid om een andere turbo te monteren voor nog wat extra vermogen?
Graag tips/advies.
bvd!
Graag tips/advies.
bvd!
-
inactief
- Geregistreerd lid
Re: vervangen turbo; gelijk tunen?
Een tuner kijkt (meestal) naar het zwakste onderdeel en stemt daar de tuning op af. Natuurlijk (ver-)slijt een turbo meer bij hogere belasting, echter niet tunen omdat je bang bent dat de turbo kapot gaat door de hogere belasting hoeft niet. Je turbo slijt door ge- / misbruik. Flink rammen met een koude motor en de warme turbo na een stevige rit niet even 2 km tot rust laten komen (onder 2.000 toeren rijden) schaad de turbo meer dan evt. tuning.
Eenieder die zijn Ga(a)rret gaar rijd zou ik aan willen raden naar de degelijkere MHI TD-04 15t te kijken (De aero turbo). Deze is niet gek veel duurder, vergt een kleine aanpassing op je aansluiting slangen (maar daar is een kitje voor te kopen) en gaat véél langer mee. Bijkomen voordeel is dat je ook meteen naar de aero specificaties van een stage 1 bij de diverse tuners kunt gaan kijken (meer powerrrrrrr).
Samengevat: garret kaduuk, koop een MHI TD-04 15t en geniet van een nóg leukere auto!
Eenieder die zijn Ga(a)rret gaar rijd zou ik aan willen raden naar de degelijkere MHI TD-04 15t te kijken (De aero turbo). Deze is niet gek veel duurder, vergt een kleine aanpassing op je aansluiting slangen (maar daar is een kitje voor te kopen) en gaat véél langer mee. Bijkomen voordeel is dat je ook meteen naar de aero specificaties van een stage 1 bij de diverse tuners kunt gaan kijken (meer powerrrrrrr).
Samengevat: garret kaduuk, koop een MHI TD-04 15t en geniet van een nóg leukere auto!
-
Lennart.
- Geregistreerd lid
als je wilt tunen, waarom zou je er dan niet gelijk ene grotere turbo op zetten ? deze kan je aanpassen zodat je met dezelfde injectoren kan rijden, maar als je in de toekomst toch meer wilt je alleen hoeft te chippen.. met andere injectoren etc..
-
AlexJ
- Donateur

de td04-15t turbo die wordt geadviseerd is zonder veel aanpassingen te plaatsen en daarnaast vrij gangbaar (lees, goed en goedkoop te krijgen).
Daarnaast is deze turbo goed voor zeker 300pk, dus dit lijkt me een 'groot genoege' turbo.
Daarnaast is deze turbo goed voor zeker 300pk, dus dit lijkt me een 'groot genoege' turbo.
-
inactief
- Geregistreerd lid
De injectoren aanpassen is alleen van toepassing als je ongeveer 300 PK gaat rijden of op Bio Ethanol, ik zie nu de noodzaak nog niet... tenzij je 9-5 groene (200PK) Gardena sproeiers heeft (modeljaren 98 - 00).Lennart. schreef:als je wilt tunen, waarom zou je er dan niet gelijk ene grotere turbo op zetten ? deze kan je aanpassen zodat je met dezelfde injectoren kan rijden, maar als je in de toekomst toch meer wilt je alleen hoeft te chippen.. met andere injectoren etc..
-
Lennart.
- Geregistreerd lid
nee maar daarom zeg ik ook dat je dan iig al een grotere turbo hebt, mocht je nog verder gaan dan hoef je niet weer een andere tubo erop te zetten.
-
inactief
- Geregistreerd lid
Hmm, ik denk dat er maar weinigen zijn die net als ik spijt hebben dat ze destijds een aero 15t #5 turbo ipv een 19t #7 hebben aangeschaft
Ik zou de aero turbo adviseren wegens betrouwbaarheid, de 245 pk en 360 NM die een Ga(a)rret kan hebben zijn ook al best leuk
Ik zou de aero turbo adviseren wegens betrouwbaarheid, de 245 pk en 360 NM die een Ga(a)rret kan hebben zijn ook al best leuk
-
DaanS
- Geregistreerd lid
@g-ice. Ja ik had ook liever meteen de 19t aangeschaft. Aan de andere kant wordt een 19t iets veel teveel van het goede mbt de versnellingsbak vermoed ik. Denk dat de 15t zoals wij hem hebben het vermogen levert dat zonder al te bizarre aanpassingen goed door de 9-3 T7 'gehandled' kan worden.
Mijn advies aan de topicstarter zou zijn om een TD-04 15t #5 aan te schaffen zoals deze op de 9-5 Aero's van 2006 zat. Deze turbo heeft een ander compressorhuis waardoor je zonder de problemen de standaard '06 Intake (ook wel de King Cobra genoemd) kan laten monteren. Deze levert standaard 10pk extra en de nodige extra nm's over een bredere toerenrange. Heb deze combinatie ook op mijn 9-3 en is super!
Hier de link naar de King Cobra http://www.maptun.com/shopProduct.php?p ... car=slumpa" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn advies aan de topicstarter zou zijn om een TD-04 15t #5 aan te schaffen zoals deze op de 9-5 Aero's van 2006 zat. Deze turbo heeft een ander compressorhuis waardoor je zonder de problemen de standaard '06 Intake (ook wel de King Cobra genoemd) kan laten monteren. Deze levert standaard 10pk extra en de nodige extra nm's over een bredere toerenrange. Heb deze combinatie ook op mijn 9-3 en is super!
Hier de link naar de King Cobra http://www.maptun.com/shopProduct.php?p ... car=slumpa" onclick="window.open(this.href);return false;
-
joachiem
- Geregistreerd lid
Wel snelle turbo,s die 15t mitsu.....maar 300pk haalde ik er niet mee met alles aangepast:software op maat/hardware:3inch uitlaat systeem incl Dp zonder kat,dikke grote fmic,open filter,stage 0 bougikabels,bobine,bougies,slangen etc prima op orde etc....resultaat 276pk en 460nm
naja hangt ook een beetje af op welke bank je de auto zet natuurlijk 
Lopen doen ze wel met die aero turbo,s!mijn broer heeft versnelingsbak nummer 3 er nu inhangen en bij bijna 3ton op de klok heeft het onderblok het begeven
weer wat kluswerk dus as week 
Lopen doen ze wel met die aero turbo,s!mijn broer heeft versnelingsbak nummer 3 er nu inhangen en bij bijna 3ton op de klok heeft het onderblok het begeven
-
mechel
- Geregistreerd lid
276pk/460nm ..... Lijkt erop dat er op koppel is getuned aangezien je 450nm hebt(maptune geeft bv 270pk/370nm op voor een 2l 9-3).joachiem schreef:Wel snelle turbo,s die 15t mitsu.....maar 300pk haalde ik er niet mee met alles aangepast:software op maat/hardware:3inch uitlaat systeem incl Dp zonder kat,dikke grote fmic,open filter,stage 0 bougikabels,bobine,bougies,slangen etc prima op orde etc....resultaat 276pk en 460nmnaja hangt ook een beetje af op welke bank je de auto zet natuurlijk
Lopen doen ze wel met die aero turbo,s!mijn broer heeft versnelingsbak nummer 3 er nu inhangen en bij bijna 3ton op de klok heeft het onderblok het begevenweer wat kluswerk dus as week
Het koppel zorgt er inderdaad voor dat je koppeling/versnellingsbak etc het zwaar voor de kiezen krijgt. Als de turbodruk wat later word opgebouwd en wat langer kan worden vast gehouden zal je vermogen (pk) hoger uitkomen en je koppel iets dalen.
300pk word word opgegeven als max voor de td04hl-15 , hiervoor zal dus een goede intercooler nodig zijn aangezien de turbo minder efficient (lees meer warmte afgeeft) word als die meer lucht moet leveren.
Als je toch een andere turbo nodig hebt dan is de td04hl-15 een niet veel duurdere en leuke upgrade (t25/t28 kan ook en is bolt-on , overigens ook tot 300pk).
Wel moet je de sw aanpassen en er zijn veel meer mensen die met een td04 rijden als een t25/t28 dus is hier meer info over te vinden.
-
AlexJ
- Donateur

Met zo'n td04 heb je al gauw meer koppel hoor.
Een td04 op 250pk levert al gauw 410nm.
Een td04 op 250pk levert al gauw 410nm.
-
mechel
- Geregistreerd lid
(Mn bovengenoemde voorbeeld was van de maptune site en is van een 9-3 met een td04-15.)
-
Caracalla
- Geregistreerd lid
Kun je zoveel Nm's wel met een originele koppeling aan?
Of met de koppeling van een 1.8t 9-3SS ?
Of met de koppeling van een 1.8t 9-3SS ?
-
DaanS
- Geregistreerd lid
Max koppel T7 9-3 mbt de versnellingsbakken weet ik niet. De standaard koppeling redt het tot 400Nm; 415Nm ook nog wel als je niet al te gekke toeren uithaalt. Mijn standaard koppeling werkt in ieder geval nog probleemloos. Wat betreft het vermogen met een TD04 15t op de T7 2.0l motor. 300pk is haalbaar maar is echt de ultieme max als de rest vd motor 100% in orde is en alles goed op elkaar afgesteld. Op de Dyno in Tholen haalde ik max 289,4 pk op de krukas uitgaande van 12% aandrijfverlies (conform Maptun berekening). Kortom, 258,3pk aan de wielen. Deze meting was echter gedaan met de standaard dumpvalve waardoor de turbodruk niet goed stand hield. Heb een nu een forge dumpvalve. Het verschil is enorm. Heb de auto niet meer nagemeten bij Tholen maar ik verwacht dat ik de eerdere meting van ruim 289 pk nu wel zal overtreffen. Even ervan uitgaande dat de rest van de motor nog in dezelde staat is. Maar dat moet haast wel. Afgelopen maand heb ik nog een tech2 test-run gedaan bij Tholen door vol van 0 km/u naar ruim 250 km/u door te trekken. Tech2-log gaf 0,0 misfires/foutmeldingen/etc. aan. De motor was zo gezond als een vis, aldus Tholen.
-
N2024
- Geregistreerd lid
Sorry als ik zo "inbreek". Misschien ook een hele domme vraag van mij hoor. Maar ik "krijg" over een paar weken mijn nieuwe caabje met 1.8t motor en wil graag wat meer vermogen (graag evenveel als mijn vorige caab met 240pk). De 2.0T motor is er helaas niet meer in een Vector, vandaar dat ik een 1.8 heb besteld en `m verder wil aanpassen (een Aero is weliswaar wel mogelijk met 240pk maar ik wilde geen sportonderstel e.d.).
Naar ik begrijp kan ik dus mijn turbo vervangen er er een 2.0T van maken? Of zie ik dat verkeerd? Wat voor een Turbo heb ik nodig dan?
Naar ik begrijp kan ik dus mijn turbo vervangen er er een 2.0T van maken? Of zie ik dat verkeerd? Wat voor een Turbo heb ik nodig dan?