Waaauuuuw ik heb net een mooie Forge wastegate actuator binnen
Wastegate
-
jarno93
- Geregistreerd lid
Allereerst: heb je de juiste actuator voor de juiste turbo? volgens is het aansluiten niet moeilijk. Auto van voren omhoog. Onder gaan liggen en je ziet de actuator hangen onder de turbo. Vervolgens 2 bouten los draaien die actuotor op plaats houden, splitpen verwijderen tussen einde van pen en turbo. Monteren in omgkeerde volgorde. Basisdruk afstellen, door stang in te korten, na slang aangesloten te hebben en rijden maar.
-
bassie8
- Donateur (3x)

-
jarno93
- Geregistreerd lid
-
bassie8
- Donateur (3x)

-
Robbert
- Donateur (6x)

Je hebt er toch een gekocht voor de 900 classic?
Volgens mij moet het stangetje (vrijwel) niet bewegen met de hand. Immers de stang wordt naar binnen gedrukt biuj haet afblazen. Dus je zou hem wel iets moeten kunnen indrukken (met kracht).
Ik weet niet hoe het is bij een Forge maar aan de originele moet je niet aan het stangetje draaien want dan gaat het diafragma kapot.
Uiteraard wel om te vetrkorten/verlengen met het moertje los masar niet de hele stang.
Volgens mij moet het stangetje (vrijwel) niet bewegen met de hand. Immers de stang wordt naar binnen gedrukt biuj haet afblazen. Dus je zou hem wel iets moeten kunnen indrukken (met kracht).
Ik weet niet hoe het is bij een Forge maar aan de originele moet je niet aan het stangetje draaien want dan gaat het diafragma kapot.
Uiteraard wel om te vetrkorten/verlengen met het moertje los masar niet de hele stang.
-
bassie8
- Donateur (3x)

-
brinky
- Donateur

Basisafstelling is 3,5 slag voorspanning. Dus als je gat precies is uitgelijnd met de wastegate... nog 3,5 slag indraaien en dan heb je volgens PJ Olving ongeveer de juiste afstelling te pakken. Daarna testrijden en verder afstellen.
Is de actuator wel een bolt-on? Ik meen mij te herinneren dat je ze ook nog weleens zelf pas moet maken.
Is de actuator wel een bolt-on? Ik meen mij te herinneren dat je ze ook nog weleens zelf pas moet maken.
-
Coenwagner
- Geregistreerd lid
-
Aero_9000
Was bij mij niet helemaal bolt-on. Het gaatje aan het einde van de actuator, waar het busje van de turbo doorheen valt, was te klein. Deze heb ik iets opgeboord naar de maat van de oude actuator. Ook heb ik het bijgeleverde steuntje niet gebruikt. Instelling zoals 'ie stond, was bij mij ook niet correct, maar is eenvoudig bij te stellen na wat proefrondjes met een drukmeter met schaalverdeling.
Succes!
Succes!
-
bassie8
- Donateur (3x)

-
Blue Knightrider
- Geregistreerd lid
Re: Wastegate
Een goede vriend van mij heeft deze Saab overgenomen en het is een heerlijke auto.
Bassie8: Bedankt voor de gezelligheid, de uitleg en alle spullen die hij bij de auto heeft gekregen.
Woensdagavond willen wij even lekker aan de Saab 9000 2.3 LPT sleutelen.
Nou willen wij wel dit turbodrukprobleempje uit de wereld helpen natuurlijk;)
Het is dus zoals Bassie vertelt een apart voorval: De Ecu is geflashed, er zit een 3 wegklep op en een Forge Wastegate, maar toch loopt de turbodruk niet verder op dan 0,45 a 0,5 bar (op de eerste piek na)
Wat kan het zijn dat deze turbodruk nu nog op zeg maar LPT niveau zit?
Is er iets met de Wastegate? Misschien 3 wegklep? Of nog wat anders?
Is het niet zo dat een FPT pakweg 0,7 a 0,8 bar druk heeft? Dat is zo ongeveer de bedoeling, iets meer pep dan de 170 pk die er nu uit lijkt te komen.
Originele Ecu is trouwens ook nog aanwezig om e.e.a uit te testen.
Wie o wie heeft een idee?
Alvast hartelijk dank voor de antwoorden!
Bassie8: Bedankt voor de gezelligheid, de uitleg en alle spullen die hij bij de auto heeft gekregen.
Woensdagavond willen wij even lekker aan de Saab 9000 2.3 LPT sleutelen.
Nou willen wij wel dit turbodrukprobleempje uit de wereld helpen natuurlijk;)
Het is dus zoals Bassie vertelt een apart voorval: De Ecu is geflashed, er zit een 3 wegklep op en een Forge Wastegate, maar toch loopt de turbodruk niet verder op dan 0,45 a 0,5 bar (op de eerste piek na)
Wat kan het zijn dat deze turbodruk nu nog op zeg maar LPT niveau zit?
Is er iets met de Wastegate? Misschien 3 wegklep? Of nog wat anders?
Is het niet zo dat een FPT pakweg 0,7 a 0,8 bar druk heeft? Dat is zo ongeveer de bedoeling, iets meer pep dan de 170 pk die er nu uit lijkt te komen.
Originele Ecu is trouwens ook nog aanwezig om e.e.a uit te testen.
Wie o wie heeft een idee?
Alvast hartelijk dank voor de antwoorden!
-
Erik
- Lid van verdienste
Re: Wastegate
Tja,
staat de wastegateactuator niet te strak nu?
Met welk programma is de ECU geflashed?
De 3 wegklep kan idd kapot zijn (alhoewel deze dan niet eerst druk zou opbouwen lijkt me.
Trek voor een test van het turbo systeem eens de slang bij de actuator eraf en kijk eens of de auto op hogere druk wil rijden. (kijk wel uit met volgas).
Als dit lukt dan zit het dus in de 3 wegklep of de afstelling van de actuator lijkt me.
staat de wastegateactuator niet te strak nu?
Met welk programma is de ECU geflashed?
De 3 wegklep kan idd kapot zijn (alhoewel deze dan niet eerst druk zou opbouwen lijkt me.
Trek voor een test van het turbo systeem eens de slang bij de actuator eraf en kijk eens of de auto op hogere druk wil rijden. (kijk wel uit met volgas).
Als dit lukt dan zit het dus in de 3 wegklep of de afstelling van de actuator lijkt me.
