9000 2.0lpt motor schema+ tips

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
giuliettaevo
Geregistreerd lid

9000 2.0lpt motor schema+ tips

Bericht door giuliettaevo » zo 27 dec, 2009 19:00

Hoi,

naast de 2.3 die ik in mijn c-kadett aan het maken ben gaan we nu ook aan de gang met een BMW E30.

De bedoeling is om hier een leuke dagelijkse auto van te maken. Hier hoeft dus geen 400 pk in te komen. :lol:

Nu heb ik een sloper op het oog, een 9000 2.0LPT uit 1996. Hiervan wil ik de complete motor en kabelboom e.d. gebruiken. als het goed is is dit T5.5?

De vraag nu is hoe ik met de kabelboom uit ga komen. Hoe zit bij Saab de motorkabelboom verwerkt in de rest van de auto? Zit er ergens een grote multistekker oid of moet ik heftig gaan snoeien met de knipschaar? Een schema van de motorkabelboom zou zeer welkom zijn om straks alles aan te kunnen sluiten. Hoe zit het met evt. codesleutels en/of startblokkeringen?

De sloper is een automaat, zijn hier nog speciale dingen die veranderd moeten worden aan de kabelboom? kan me voorstellen dat er een kickdownsignaal verwacht wordt of een snelheidssignaal oid :? ..

De motor krijgt een Opel Omega versnellingsbak om er achterwielaandrijving van te maken en het inlaatspruitstuk wordt aangepast om de gasklep aan de voorkant te krijgen. Misschien dat er voor de turbo ook een verlooppijp gemaakt gaat worden om op een iets andere plaats uit te komen en omgekeerd zodat de uitlaatkant naar achteren wijst. :)

De mechanische aanpassingen zullen geen problemen opleveren, het is meer de elektronica waar ik me een beetje zorgen om maak... Hopelijk kan iemand daar enig licht op schijnen.

alvast bedankt.

Groeten Remco

giuliettaevo
Geregistreerd lid

Bericht door giuliettaevo » zo 27 dec, 2009 19:12

hier wat aanpassingen die al gemaakt waren voor mijn kadett motor:
Afbeelding
Afbeelding
gasklep naar voren en aanpassing om andere injectoren te kunnen gebruiken.
Afbeelding
Afbeelding
Bocht om de turbo naar voren en omhoog te brengen. dit ivm ruimte in een kadett. :wink:
Afbeelding
Afbeelding
flens voor de downpipe... 76mm uitlaat vanaf de turbo.

Voor de bmw zal dit waarschijnlijk ook gebruikt moeten worden. Helaas heeft dat spruitstuk ( en de turbo natuurlijk ook) T25 flenzen en degene die ik gemaakt heb T3 flenzen. :( Dat wordt dus in ieder geval een setje andere flenzen laten snijden.

giuliettaevo
Geregistreerd lid

Bericht door giuliettaevo » ma 28 dec, 2009 19:59

Niemand die mij meer kan vertellen over de kabelboom? :(

Ik ga waarschijnlijk zondag de motor uitbouwen en dan zou ik graag weten tot hoever ik de kabelboom moet volgen zodat ik niet de een of andere belangrijke sensor oid over het hoofd zie... :wink:

Een elektrisch schema van de 9000 motorkabelboom zou ook erg welkom zijn... :longhair:

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » ma 28 dec, 2009 20:42

Jawel, ik weet er wel wat van... maar nog niet tot in het verste detail, moet ik eerlijk zeggen.

Volgens mij heeft een 96-er een grote ronde stekker die motorkabelboom scheidt van de rest. Als je die stekker er aan laat zitten en aan het uiteinde afknipt heb je meteen een stekker die je in je eigen wagen straks kunt gebruiken.

Nu ben je voor de sloop iig even geholpen. Kan wel voor je nazoeken wat er door de multistekker loopt met welke kleurcodes.

kalsoi
Geregistreerd lid

Bericht door kalsoi » ma 28 dec, 2009 21:04

ben benieuwd naar het eindresultaat

giuliettaevo
Geregistreerd lid

Bericht door giuliettaevo » ma 28 dec, 2009 21:13

brinky schreef:Volgens mij heeft een 96-er een grote ronde stekker die motorkabelboom scheidt van de rest. Als je die stekker er aan laat zitten en aan het uiteinde afknipt heb je meteen een stekker die je in je eigen wagen straks kunt gebruiken.
Kijk, hier heb ik iets aan. :D Gaat vast goed komen nu. :wink:
brinky schreef:Kan wel voor je nazoeken wat er door de multistekker loopt met welke kleurcodes.
Dat zou helemaal geweldig zijn. :P

kawaman
Geregistreerd lid

Bericht door kawaman » ma 28 dec, 2009 21:51

het is een T5.5 die kabelboom,

en als ik je een turbo mag aanraden voor te gebruiken, ofwel HX25w ofwel GT28RS levert 350pk.

ofwel GT3071R 0.64huis of HY30w richting 400 a 450pk

deze turbo's in combie met 3" Vband aansluiting op uitlaat geven beste opspoel/ druk vermogen verhouding. :wink:

ben net zelf klaar met dit uit te zoeken :wink:

schema's heb ik, stuur maar pb

ik ben benieuwd.

grtz pieter

ps: de mapsensor zit niet op de motorkabelboom!
verder eum... heb je ze wel allemaal op de motor zitten buiten lambda sensor en de Lucht inlaat temp sensor deze zit op de inlaat buis. maar die zul je wel niet vergeten denk ik ;-)

giuliettaevo
Geregistreerd lid

Bericht door giuliettaevo » di 29 dec, 2009 1:03

Mapsensor zit ergens anders? gewoon met stekker en al meenemen dan? neem aan dat die dan weer op die multistekker terugkomt op de een of andere manier?

Hoe zit het met startblokkering/ codesleutel oid? zit dat erop en moet ik daarvoor ook iets meenemen of kan dat makkelijk omzeild worden ( graag per pb... wil niemand op slechte ideeen brengen :oops: )?auto is nu nog lopend dus alles is er in principe, wil het er alleen niet op hebben straks.

Voor mijn kadett heb ik een HX35 en 650cc injectoren. Wil voor een 400 pk aan de wielen gaan en dat moet net gaan hiermee. Misschien later overstappen op grotere injectoren. Mijn HX35 heeft trouwens gewoon een flens en zo als je ziet gaat de 3" pijp daar heel mooi tegenaan. :D

Voor de bmw wil ik wel een iets grotere turbo zoeken. 280-300 pk is wel genoeg voor die auto, anders gaat hij bakken vreten. Zit een beetje te kijken naar standaard Impreza turbo's. Vriend van mij heeft nog een mooie TD05-20G op zijn VR6 zitten maar die wil hij niet inleveren :( . Kan evt wel een KKK van een Audi S2 overnemen maar die is ook weer met een externe wastegate en ik wil het bij de bmw liever simpel houden.

giuliettaevo
Geregistreerd lid

Bericht door giuliettaevo » di 29 dec, 2009 1:06

HX25w, is dat een turbo die gewoon gebruikt is op diesels oid? is in ieder geval met een interne wastegate ( te zien aan de w aan het eind)zo te zien en dat is niet echt fijn op een Holset die van een diesel komt. :? Klepje is te klein en heeft dan een grotere kans op 'boostcreep'. :(

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » di 29 dec, 2009 15:16

Wat kawaman bedoelt is dat de mapsensor als enige sensor niet op de kabelboom van de motorruimte zit. Mapsensor zit tegen het schutbord en het kabeltje loopt door de paravanbak.

Wat ook niet op de motorkabelboom zit zijn de diverse relais. Airco zul je denkelijk niet gaan inbouwen, maar je hebt in elk geval het systeemrelais en het brandstofpomp relais nodig. Die zitten normaal achter de zekeringkast in de auto en dus ook niet op de motorkabelboom.

Verder heeft de trionic een snelheidssignaal nodig, wat oa gebruikt wordt om de gekozen versnelling te bepalen (in 1 en 2 wordt het koppel begrensd). Zonder dit signaal gaat de ecu meen ik terug naar basisdruk. Maar dat zou je misschien anders kunnen omzeilen (software?).

Heb wel wat schema's voor je, als je me even een email adres pb-t dan mail ik je ze

Startblokkering met code heeft een nederlandse 9000 over het algemeen niet, startblokkering via het originele eagle alarm werkt dmv onderbreken van de startmotor en voeding van de ecu.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » di 29 dec, 2009 15:17

Nee, speed heeft de ECU niet nodig om goed te kunnen functioneren. Als je het niet aansluit dan heb je gewoonweg geen begrenzing in de 1e en 2e versnelling. Denk dat Remco daar wel mee kan leven... ;)

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » di 29 dec, 2009 15:19

ah, weer wat geleerd! Dacht dat het andersom werkte (geen signaal=begrenzing aan) maar dus niet.

9000-95
Donateur
Donateur

Re: 9000 2.0lpt motor schema+ tips

Bericht door 9000-95 » di 29 dec, 2009 15:31

giuliettaevo schreef:De sloper is een automaat,
als die niet geheel overleden is heb ik mogelijk wel interesse in die bak, de mijne is niet geheel toppie meer en een reserve is nooit weg

kawaman
Geregistreerd lid

Bericht door kawaman » di 29 dec, 2009 16:37

snelheid signaal van een 9K kan gemakkelijk omzeilt worden door magneten op je cardan aansluiting te plakken, opdezelfde afstand en dan met een juiste instelling en abs sensor dit signaal op te nemen ;-)

er zijn al mensen die dit gedaan hebben.

en begrenzing in 1ste heeft die niet nodig turbo spoelt telaat. en in 2de ... tja als je sprintjes wil doen is het best handig. maar afhankelijk van de turbo niet nodig. zoals voor de HX35... spoelt niet snel genoeg.

grtz

giuliettaevo
Geregistreerd lid

Re: 9000 2.0lpt motor schema+ tips

Bericht door giuliettaevo » di 29 dec, 2009 21:25

9000-95 schreef:
giuliettaevo schreef:De sloper is een automaat,
als die niet geheel overleden is heb ik mogelijk wel interesse in die bak, de mijne is niet geheel toppie meer en een reserve is nooit weg
komt schijnbaar een fluitend geluid uit de bak... :roll: denk dat hij niet zo fris meer is. :(
brinky schreef:Nee, speed heeft de ECU niet nodig om goed te kunnen functioneren. Als je het niet aansluit dan heb je gewoonweg geen begrenzing in de 1e en 2e versnelling. Denk dat Remco daar wel mee kan leven... ;)
Heb ik inderdaad niet zo'n probleem mee... :lol:
9000-95 schreef:Wat kawaman bedoelt is dat de mapsensor als enige sensor niet op de kabelboom van de motorruimte zit. Mapsensor zit tegen het schutbord en het kabeltje loopt door de paravanbak.

Wat ook niet op de motorkabelboom zit zijn de diverse relais. Airco zul je denkelijk niet gaan inbouwen, maar je hebt in elk geval het systeemrelais en het brandstofpomp relais nodig. Die zitten normaal achter de zekeringkast in de auto en dus ook niet op de motorkabelboom.

Verder heeft de trionic een snelheidssignaal nodig, wat oa gebruikt wordt om de gekozen versnelling te bepalen (in 1 en 2 wordt het koppel begrensd). Zonder dit signaal gaat de ecu meen ik terug naar basisdruk. Maar dat zou je misschien anders kunnen omzeilen (software?).

Heb wel wat schema's voor je, als je me even een email adres pb-t dan mail ik je ze

Startblokkering met code heeft een nederlandse 9000 over het algemeen niet, startblokkering via het originele eagle alarm werkt dmv onderbreken van de startmotor en voeding van de ecu.
goed nieuws van die code. Is bij veel moderne auto's wel een probleem. :(
relais zijn geen probleem, moeten er tussen komen. Misschien dat ik die van de bmw kan blijven gebruiken..
airco zou wel lekker zijn... als het straks warm word in de auto zet ik gewoon de zijramen open en houd ik hem flink dwars... :twisted:

Plaats reactie