probleempje met de basisdruk

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
9000-95
Donateur
Donateur

probleempje met de basisdruk

Bericht door 9000-95 » za 12 dec, 2009 18:51

De basisdruk van mijn lpt staat veel te hoog, dus die moet ik eerst weer netjes op 0.4 krijgen voor ik mijn pretpakket (T7 apc-klep en omgebouwde T5-suited ecu) kan gaan monteren.

Ik dacht, die druk is waarschijnlijk ooit eens door iemand opgeschroefd om wat meer power te krijgen. Maar nu blijkt bij controle het wastegate stangetje netjes 3.5 mm voorspanning te hebben, wat volgens de afstel procedure aardig op 0.4 bar zou moeten uitkomen. Turbodruk is echter fors hoger, tegen 0.7 bar.

Ik heb de actuator (hoe heet dat ding in het nederlands) gedemonteerd gehad en er blijkt "6 psi" ingeslagen te staan, dus het is geen verzwaarde versie. Membraam is dicht (ook onder druk), stangetje beweegt soepel. Alle slangen gechecked/vervangen.

Als eerste stap ben ik nu naar 2 mm voorspanning gegaan, druk komt daarmee op 0.55 dus nog veel te hoog. Om de basisdruk naar de 0.4 te krijgen moet ik dus (veel) minder dan 2 mm voorspanning gaan geven, wat niet raadzaam schijnt te zijn?

Mijn vraag: toch verder terugschroeven of een andere actuator gaan zoeken?

93-SS-ARC
Geregistreerd lid

Bericht door 93-SS-ARC » za 12 dec, 2009 19:04

lekker op 0.55 laten kan prima en heeft de ecu geen problemen mee. Zolang de ecu maar fors terug kan regelen bij pingel zit je safe. Als de motor bij 0.55 bar nog pingelt kan je beter een andere gaan zoeken :wink:

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » za 12 dec, 2009 20:14

Tja, da's ook een oplossing. Maar gaat de ecu dan niet negatieve adaptatie doen als hij bij lage motorbelasting gaat proberen onder de 0.55 te regelen?

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » za 12 dec, 2009 21:03

Ik kwam laatst een ECU tegen waarbinnen een "upgrade" was doorgevoerd om de turbodruk buiten de computer om te regelen. Er zat een extra printplaatje in waarop je handmatig turbodruk kon verdraaien.

Misschien is dat in jouw ECU ook gebeurd?

Open schroeven en je weet het ;)

93-SS-ARC
Geregistreerd lid

Bericht door 93-SS-ARC » za 12 dec, 2009 21:20

Dan had er geen zwaardere wastgate actuator op gehoeven :wink: We hebben het over 2 vormen van tuning van voor het realtime tijdperk. Ook T5 ecu's zijn ooit niet te kraken geweest. Dus bedacht men alternatieve vormen van tuning.

Ecu gaat niet negatief adapteren deze weet tenslotte niet wat je basisdruk is. Dus zolang jij bij wot maar meer druk aanvraagt als 0.55 is het prima.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » za 12 dec, 2009 21:32

Nee, ecu is verder niet hardwarematig gemodificeerd. Het is trouwens een lpt, (nog) geen apc klep dus ecu regelt de boost niet zelf. Heb de bin al uitgelezen, is een standaard 2.0 lpt bin waarin ze de fuelcut op 1 bar hebben gezet. Dus een tuning van na het black box tijdperk :wink:

De ecu regelt toch niet alleen bij WOT? Ik zie in tryck_mat_a! ook drukken tussen 0.4 en 0.55 voorkomen, vandaar mijn vraag. Affijn, zal het wel eens gewoon proberen met die 0.55.

93-SS-ARC
Geregistreerd lid

Bericht door 93-SS-ARC » za 12 dec, 2009 22:42

Dat is inderdaad tuning van de voormalige Saab huis tuner van het begin van het flash tijdperk. Werkt prima overgens.

De Tuning gaat pas adapteren als jij ergens iets aanvraagt wat niet klopt. Dus zolang jij maar meer als 0.55 aanvraagt klopt dat gewoon.
En zolang je er geen apc klep in prikt wil de ecu wel bij regelen maar gaat het niet.

Wil best je wastgate ruilen voor een std. exemplaar als je daar meer vertrouwen in hebt :wink:

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » zo 13 dec, 2009 0:00

Als er 6 psi (=0.4 bar) opstaat dan is het al een standaard exemplaar toch lijkt me? Hooguit een tikke ontregeld :)

kawaman
Geregistreerd lid

Bericht door kawaman » zo 13 dec, 2009 1:44

niet zeuren !

basisdruk moet +- 0.45 a 0.5 zijn. staat die op 0.55 prima laten staan, niet zeuren en gaan !

nu iedereen doet T7 valve ombouw met zijn ecu... tja tis gemakkelijk gezegt. maar in feite moet de volledige turbodruk REGELing PID aangepast worden.

nu is er veel waar en nietwaar over te vinden. maar ik weet uit ondervinding dat de originele PID veel te agressief is voor een TD04 met 0.6 basisdruk en T7 klepje... :lol: heb er 2 a 3weken en 3 bezine bakken aan verloren. maar nu staat die redelijk goed.
optimaal nog niet. maar in ieder geval goed genoeg naar mijn zin.

nu veel succes ermee, alles monteren en gaan.
( enige overshoot van de turbodruk kan je dan wel tegenkomen(originele bin is hierop voorzien en beveiligd. ook is de brandstof voldoende gemapt door saab tot ergens 1.25bar redelijk veilig, optimaal is iets anders.). nu een T25 levert weinig... dus is de overshoot niet zo groot en lang als bij een TD04 ... soms merk je er niets van... tot je de PWM aansturing gaat bekijken... en ziet dat ze bijna altijd 98percent staat... :roll: met andere woorden... wastegate staat constant dicht ! tja... stage3 met een T25... )

grtz

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » zo 13 dec, 2009 21:52

Tja, ik heb wel even verbaasd staan kijken naar die t7 klep. Da's helemaal geen drieweg klep, alleen de doorgang tussen W en R wordt gestuurd. De verbinding tussen C en W heeft een vaste doorstroom via een smoring. In tegenstelling tot de T5 klep, die symmetrisch is opgebouwd, heeft de T7 klep dus geen lineare karakteristiek. Geen wonder dat het niet helemaal lekker regelt.

Zou een leuk experiment zijn om van zowel een T5 als een T7 klep die karakteristiek na te meten (pwm input vs flow). Met die gegevens kan je vervolgens gericht in de pid gaan ingrijpen. Ik kan hier wel PWM signaaltjes in allerlei smaken generen, alleen de airflow meten bij verschillende drukken is een ander verhaal.

Ik zal T7suite ook eens installeren, en dan de PID parameters van een T7 ecu naast die van een T5 leggen. Misschien dat daar wat uit te halen is.

En gewoon inbouwen die handel dus met deze basisdruk 8) Voorlopig nog geen stage 3 hoor, heb nu een 2.0 fpt bin erin gezet (1.05bar max), rustig opbouwen en kijken hoe het zich allemaal houdt. Kan toch niet over de 200pk met deze setup van de gasinstallatie (gele keihins en enkele verdamper)

kawaman
Geregistreerd lid

Bericht door kawaman » zo 13 dec, 2009 23:05

je moet de flow niet meten. je moet gewoon rijden en loggen. en interpreteren....

nu ja dat zou best zijn. 185pk file erin en gaan. meer kan die LPG echt niet hebben...

mijn vialle met witte injectoren... kan amper 0.8bar piek aan en bovenin 0.65.

grtz

Plaats reactie