Hoe snel aan after market stukken voor mijn 9-3?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
ceke1985
Geregistreerd lid

Hoe snel aan after market stukken voor mijn 9-3?

Bericht door ceke1985 » do 27 aug, 2009 17:53

Hallo iedereen!

Sinds vorige week ben ik de trotse bezitter van een zwarte Saab 9-3 lpt bouwjaar 2001 (zie foto).

Afbeelding

De auto heeft al wat aanpassingen gehad door de vorige eigenaar waaronder maptun stage 1.
Nu zijn de voornaamste plannen die ik heb...

- Verlaging
- Aangepast uitlaatsysteem

Ik heb al eens zitten rondkijken en voor een verlaging zijn mijn ogen gevallen op Eibachverlagingsveren. Mijn auto heeft monroe dempers, een goede combinatie?

Voor het uitlaatsysteem heb ik zitten kijken maar ik geraak er niet goed aan uit. Mijn oog was gevallen op Ferrita. Goede keuze?
Nu vroeg ik me vooral af hoe ik deze uitlaten het best kan verkrijgen, welk bedrijf verdeeld deze uitlaten? Ikzelf ben van regio Gent (Belgie).

Groeten

Cédric

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » do 27 aug, 2009 18:12

ik heb goede ervaringen met www.elkparts.com
maar benader A&P in Houthalen ook eens.

En welkom natuurlijk ;)

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » do 27 aug, 2009 18:46

Ferrita is een goed merk, iets duurder maar wel van roestvrij staal.
Dat gaat dus erg lang mee.
Wat betreft lage veren en schokbrekers is het de vraag of ze bij elkaar passen. Sommige schokbreker passen niet bij lage veren, zoals de standaard Saabschokbreker. Zijn ze ook nog ouder, dan zal dat nog sneller problemen opleveren. Heb je een Saab sportchassi met bij passende veren dan is een verlaging mits nie te extreem mogelijk.
Het graat namelijk om hoe ver de zuiger van de schokbreker op en neer kan en het eventueel reeds aanwezige slijtage patroon.
Een ideale combinatie zijn Bilstein B8 gas-sportschokbrekers met bijpassende Eibach-veren. Kost wel een cent maar Bilstein is een zeer bekend merk, losse onderdelen kunnen in geval van calamiteiten ook worden uitgewisseld.
Als bijpassende maatregel zou je ng wat Powerflex rubbers kunnen omwisselen met de Saab rubbers die na vele kilometers toch al wat versleten zijn.

ceke1985
Geregistreerd lid

Bericht door ceke1985 » vr 28 aug, 2009 9:54

@fleche rouge: Merci voor de tip, het vreemde is wel dat wanneer je bij Elkparts klikt op Ferrita uitlaten klikt dat je niets te zien krijgt. Hebben ze ze niet langer in het gamma? OOk zie ik dat alle prijzen in pond zijn, hoe kan je de prijs in Euro zien en in euro betalen wanneer je een bestelling plaatst?

@ carlsson: Die powerflex rubbers, wat doet dat precies? Ik vind ze ook niet direct terug op de site van elkparts.

Ik ben van plan ook een forge dumbvalve op mijn wagen te installeren. Kan dit zonder aanpassingen op een door maptun getunende lpt (T7)?

Ceke

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » vr 28 aug, 2009 10:21

Tot voor kort kon je bovenin de valuta aanpassen. Ik zie dat dit veranderd is. Misschien door de steeds goedkoper wordende pond? De laatste keer dat ik bestelde kon dat in Euro's, misschien kan het nu alleen nog in Ponden vanwege het valutarisico van Elkparts. Maar dat weet ik dus niet.
Het is een groot bedrijf die snel en betrouwbaar levert in heel Europa.

Onderstel rubbers vind je bij Elkparts wel. Het is een deel van het onderstel (suspension system) en deze rubbers heten "Bushes" in het Engels.
Hier de link:
http://www.elkparts.com/saab-93-m9802/s ... 5_666.html

Dit is de website van A&P-cars. Contacteer hun eens.
http://users.telenet.be/alessio_oliva/

Succes

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » vr 28 aug, 2009 12:08

heey
oppassen met powerflex in belgië voor de keuring
mvg werner

ceke1985
Geregistreerd lid

Bericht door ceke1985 » vr 28 aug, 2009 12:10

Bedankt fleche rouge! Welke onderstelrubbers dienen meestal te vervangen worden bij een auto van mijn leeftijd? Er staat een enorm gamma op en ik geraak er niet écht wijs uit :D
Weet er iemand soms hoe de betaling concreet verloopt als je in ponden dient te betalen?
A&P cars heb ik reeds gecontacteerd, hij is met vakantie tot 6 september. Daarna ga ik eens ten rade gaan bij hem voor mijn uitlaat. Welke bieden een goede prijs/kwaliteit, heb je daar enig idee van?

Groeten

Ceke

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » vr 28 aug, 2009 12:22

Ik zelf heb nog nooit powerflex gemonteerd, dus daar kan ik je niet over adviseren. Het schijnt wel een véél strakker sturende auto te worden.
Betaling gaat per creditcard, en jouw creditcard maatschappij rekent de valuta gewoon voor je om. De Pond staat nu best gunstig, maar je moet natuurlijk wel eerst weten welke wisselkoers gehanteerd wordt!
Werner heeft een punt mbt alles wat een kleurtje heeft aan de onderzijde van de auto. Dankzij mijn gele Koni's wist de keuring dat mijn auto verlaagd was. Ik hield me van de domme dus gingen ze op zoek naar een merkteken op de veren. Gelukkig konden ze die niet vinden en moesten ze niet anders dan de wagen goedkeuren.
Bij het vervangen van de dempers heb ik bewust gekozen om niet meer voor gekleurde dempers te gaan (Sachs sportdempers = zwart).

A&P kan je ook adviseren over je onderstel. Ik zou gewoon eerst eens met hen contact opnemen. Bekijk dit topic maar eens, dan weet je wat A&P in huis heeft.
viewtopic.php?t=63007&highlight=600pk

Succes!

Om de verlaging uit te voeren zou ik overigens altijd tesamen schokdempers vervangen. Met org schokdempers wordt de auto te hard afgedempt.

cédric
Geregistreerd lid

Bericht door cédric » vr 28 aug, 2009 13:03

Dag beste naam- en landgenoot , op parts for saabs kan je ook vele pretspullen voor je 9-3 terugvinden zoals ophangingsbussen,dempers,veren ,uitlaten,...
Verzendkosten liggen bij PFS ook lager dan bij Elkparts.

http://www.partsforsaabs.com/

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » vr 28 aug, 2009 17:35

Die Powerflexen hebben ze ook bij www.speedparts.se en dus ook bij Speek de Nederlandse importeur en A&P de Belgische importeur.
Ze hebben ook een eigen site www.powerflex.co.uk.
Die rubber zijn dus aanzienlijk stijver en alles voelt dus wat strakker aan.
Het monteren is wel wat werk watt die bussen/bushings gaan er niet allemaal even soepel uit/in uiteraard. Soms worden ze geperst, wat groene zeep doet ook wonder bij de montage.
Je moet wel aan beide zijden tegelijk vervangen, dus paars gewijs vervangen, het beste in combinaties zoals aangegeven op de schema's.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » vr 28 aug, 2009 17:39

In België zijn ze idd wat stenger met technische controles, verbeteren is een begrip dat onder tuning kan vallen. Maar Toni van A&P heeft zich in dat soort Belgische zaken ook verdiept.

ceke1985
Geregistreerd lid

Bericht door ceke1985 » za 29 aug, 2009 12:41

Merci voor de vele en verhelderende antwoorden.
Voor de tuningstukken ga ik me wenden tot A&P, hij is nu nog met vakantie tot 6 september.

Groeten

Cédric

ceke1985
Geregistreerd lid

Bericht door ceke1985 » di 01 sep, 2009 12:05

Hallo iedereen!

Bij deze had ik zitten denken over een remupgrade te doen. Aangezien de wagen 225pk heeft vind ik veiligheid belangrijk.
Ik had zitten denken om vanvoor de remmen van een 9-5 aero te plaatsen. Ik heb 17 inch velgen dus normaal geen plaatsgebrek denk ik? Is dit een goede keuze?

Prijzen bij a&p cars zijn de volgende voor remschijven:

- 9-5 Ej Aero; 121,0 €/set
- 9-5 Aero / V6 ; 180,0 €/set

Wat is het verschil tussen beide?

Remblokken: 47euro
Remzadels: 110euro

Zijn dit goede prijzen?

Voor de uitlaat vond ik op de site van maptun een 3" complete lijn zonder cat van JT voor 418 euro incl btw. Goede keuze?

Ceke

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » di 01 sep, 2009 18:55

Denk dat de V6 wat zwaarder is en dus wat grotere en iets dikkere remmen zal hebben.
Een 9.3 weegt weer minder dan een 9.5 dus die 2.3 liter Aero remmen moeten ruim voldoende zijn als het allemaal past. Je moet wel kijken of je stalen schutplaten die achter de remmen zitten ook groot genoeg zijn voor die grotere schijven.

Die JT uitlaten zijn wat goedkoper als Ferritta maar dus niet van RVS. RVS gaat echter veel lang mee.

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » di 01 sep, 2009 19:00

schutplaten is niet het probleem, er zijn 2 groten qua diameter. De Aero en V6 hebben vanaf een bepaald bouwjaar grotere remschijven. Die zijn niet zondermeer uitwisselbaar. Dus goed opletten met bestellen.

Plaats reactie