Na een tijdje rondgereden te hebben met een Speektuning upgrade van LPT naar FPT begint het weer te kriebelen.
Maar wat is nu verstandig. Door de vele topics zie ik het 'bos' niet meer.
Wat ik zoek is uiteraard (nog) meer snelheid (Speektuning stage 1?, wat is het verschil met de fpt upgrade?) maar ook wat extra power onderin en een betere wegligging.
Nu lees ik soms dat een Forge FMDV004 dump valve kan helpen met de power onderin, maar soms ook dat het niet helpt en alleen voor het geluid is... of dat het in combinatie met een sportluchtfilter moet... Wat is nu waar?
Voor een betere wegligging zit ik te denken aan de 22mm stabilisatorstang achter, wat doet dit precies?
Inmiddels zitten er verlagingsveren onder (3cm) en dat heeft de wegligging enorm verbeterd, al stuiterd de auto nu wel wat meer.
Wat zou een stuurkolom brace of iets dergelijks doen?
Kan iemand wat tips geven?
(Ik weet dat het erg veel vragen zijn, waarop ook al her en der antwoorden staan, maar ik kom er niet makkelijk uit)
Tuning 9-3 2.0lpt Cabrio '99
-
carlsson
- Geregistreerd lid
Een stage 1 van Speek en een FPT zijn vrijwel hetzelfde idee, de power onder in wordt voornamelijk bepaald door het koppel en minder door het aantal pk's. De bij de meeste stage 2 en 3 aanbieders wordt wat met uitlaat diameters en andere luchtfilters en daar op aangepaste programmering gewerkt. Wil je nog meer power dan moet er ook meer brandstof worden verstookt ergo grotere injectoren worden aangebracht. De site van www.maptun.se geeft een mooi overzicht van de diverse stage's.
Wil je nog wat meer aan de wegligging doen dan zijn Powerflexrubbers een goed hulpmiddel, daar naast zijn er nog andere hulpmiddelen die de voortrein iets strakker kunnen maken zoals die stuurbeugels en eventueel een versteviging van het voorchassi. Die staan ook allemaal op de bekende sites zoals die van www.speedparts.se , www.elkparts.com of www.partsforsaabs.com of www.abbottracing.com
Een cabrio heeft wel meer last van torsiekrachten, die drie deurs hatchback het minst.
De rest is wat te verbeteren met het zoeken van de juiste velg/band combinatie. Waarbij het afgeveerde gewicht ook van belang is. Dus hoe lichter hoe beter. Dat soort velgen zoals de OZ Ultralegerra of een BBS Racevelg zijn wel vrij duur en wat gevoeliger voor stoepranden.
Een goede band zoals een Brigdestone Potenza of Pirelli Corza type zijn ook wat duurder. Een velg met een lagere ET-waarde zal de spoorbreedte ook vergroten, dat geeft ook een betere wegligging.
Heb je relatief veel vermogen, dan moet je ook de voorremmen aanpakken, veel grotere remmensets vereisen tevens een ruimere LM-velg, minimaal 17 inch en soms zelfs groter.
Is uiteraard ook een kwestie hoeveel geld je er aan wilt spenderen.
Wil je nog wat meer aan de wegligging doen dan zijn Powerflexrubbers een goed hulpmiddel, daar naast zijn er nog andere hulpmiddelen die de voortrein iets strakker kunnen maken zoals die stuurbeugels en eventueel een versteviging van het voorchassi. Die staan ook allemaal op de bekende sites zoals die van www.speedparts.se , www.elkparts.com of www.partsforsaabs.com of www.abbottracing.com
Een cabrio heeft wel meer last van torsiekrachten, die drie deurs hatchback het minst.
De rest is wat te verbeteren met het zoeken van de juiste velg/band combinatie. Waarbij het afgeveerde gewicht ook van belang is. Dus hoe lichter hoe beter. Dat soort velgen zoals de OZ Ultralegerra of een BBS Racevelg zijn wel vrij duur en wat gevoeliger voor stoepranden.
Een goede band zoals een Brigdestone Potenza of Pirelli Corza type zijn ook wat duurder. Een velg met een lagere ET-waarde zal de spoorbreedte ook vergroten, dat geeft ook een betere wegligging.
Heb je relatief veel vermogen, dan moet je ook de voorremmen aanpakken, veel grotere remmensets vereisen tevens een ruimere LM-velg, minimaal 17 inch en soms zelfs groter.
Is uiteraard ook een kwestie hoeveel geld je er aan wilt spenderen.
-
inactief
- Geregistreerd lid