software optimaliseren
-
erwin van holten
- Geregistreerd lid
software optimaliseren
ik was een beetje aan het rondspitten op het forum en het volgende viel mij op.
Regelmatig zie je dat een auto wordt getunend doormiddel van andere software.
Soms worden er nog wat fijne performance parts bij opgeschroefd.
Nu is er bij mij ook inmiddels ook wel het één en ander veranderd aan mijn 9-5.
Echter heb ik nog nooit laten controleren of de setup wel optimaal functioneerd.
Ik ben er bij aanschaf van de tuningsdelen ervanuit gegaan dat de producent weet waar hij over praat. echter heb ik nooit de software laten finetunen.
Nu vraag ik mij dus af welke mogelijkheden je hierin je nog hebt?
Regelmatig zie je dat een auto wordt getunend doormiddel van andere software.
Soms worden er nog wat fijne performance parts bij opgeschroefd.
Nu is er bij mij ook inmiddels ook wel het één en ander veranderd aan mijn 9-5.
Echter heb ik nog nooit laten controleren of de setup wel optimaal functioneerd.
Ik ben er bij aanschaf van de tuningsdelen ervanuit gegaan dat de producent weet waar hij over praat. echter heb ik nooit de software laten finetunen.
Nu vraag ik mij dus af welke mogelijkheden je hierin je nog hebt?
-
inactief
- Geregistreerd lid
Roep eens wat voor leuke speeltjes je hebt...
Leuke speeltjes zijn bijvoorbeeld 3" downpipe, grotere turbo, andere injectoren. Heb je geen van bovenstaande speeltjes geschroefd blijf je bij een stage 1 tuning steken.
Stage 1 is trouwens een leuke opsteker! Kom eens langscrossen, dan laat ik je even voelen wat een stage 1 in je wagentje voor verschil maakt!
gr Gijs
Leuke speeltjes zijn bijvoorbeeld 3" downpipe, grotere turbo, andere injectoren. Heb je geen van bovenstaande speeltjes geschroefd blijf je bij een stage 1 tuning steken.
Stage 1 is trouwens een leuke opsteker! Kom eens langscrossen, dan laat ik je even voelen wat een stage 1 in je wagentje voor verschil maakt!
gr Gijs
-
erwin van holten
- Geregistreerd lid
leuke speeltjes?
3" down pipe
2.5 " race cat met rvs uitlaat
TD04
Cobra intake
Rode injectoren
jt luchtfilter
forge BOV
abbot software
intercooler ontbreekt nog maar die staat hoog op mijn to do.
De Software komt bij J&D vandaan. Echter na montage is er nooit gekeken of de auto ergens te arm draait of juist te rijk.
Zelf heb ik het idee dat de software optimaler kan. Echter dit is voor mij een grijs gebied.
3" down pipe
2.5 " race cat met rvs uitlaat
TD04
Cobra intake
Rode injectoren
jt luchtfilter
forge BOV
abbot software
intercooler ontbreekt nog maar die staat hoog op mijn to do.
De Software komt bij J&D vandaan. Echter na montage is er nooit gekeken of de auto ergens te arm draait of juist te rijk.
Zelf heb ik het idee dat de software optimaler kan. Echter dit is voor mij een grijs gebied.
-
inactief
- Geregistreerd lid
Leuke speeltjes! Ik heb ongeveer vergelijkbare zooi op m'n Saabrio geschroefd, echter met de maptun software. Als je wil kunnen we eens kijk en vergelijk doen qua hoe soepel alles draait.
Om terug te komen op je vraag, dan kom je in het moeilijkere gebied van individuele tuning.
Wanneer je zou willen weten of je auto te arm of te rijk rijd zou je een breedband lambda sensor moeten installeren. Die kan dat meten. Alle andere opties zijn en blijven giswerk.
Nadeel is dat er diep in de software gedoken moet worden. Ik ken maar 1 iemand op het forum die dat beheerst. Maar ik betwijfel of je die zo gek gaat krijgen!
Maptun zegt het ook voor je te willen doen, maar die custom tune is niet zo custom als zou kunnen.
Er zijn wat personen op dit forum bezig zich te verdiepen in de materie, maar gezien de complexiteit denk ik dat je voor een echte custom tune nog even geduld zal moeten hebben tot er meer mensen de materie écht snappen.
Om terug te komen op je vraag, dan kom je in het moeilijkere gebied van individuele tuning.
Wanneer je zou willen weten of je auto te arm of te rijk rijd zou je een breedband lambda sensor moeten installeren. Die kan dat meten. Alle andere opties zijn en blijven giswerk.
Nadeel is dat er diep in de software gedoken moet worden. Ik ken maar 1 iemand op het forum die dat beheerst. Maar ik betwijfel of je die zo gek gaat krijgen!
Maptun zegt het ook voor je te willen doen, maar die custom tune is niet zo custom als zou kunnen.
Er zijn wat personen op dit forum bezig zich te verdiepen in de materie, maar gezien de complexiteit denk ik dat je voor een echte custom tune nog even geduld zal moeten hebben tot er meer mensen de materie écht snappen.
-
AlexJ
- Donateur

-
erwin van holten
- Geregistreerd lid
@G-ice
een vergelijkje zou idd leuk zijn. Een ritje NB is ook niet verkeerd.
Waar het mij om gaat is dat ik met de beschikbare gegevens die er zijn om die dusdanig kan interpreteren zodat je ook kan zien dat er enig effect is.
Dus wat jij zegt misschien wel met een breedband sensor.
Alexj@
ja idd de originele injectoren die ik had waren te beperkt. Ik heb het gevoel dat ik nog wel grotere injectoren kwijt kan.
Die intake merk je vooral met het opspoolen van de turbo.
Hij pakt sneller en soepeler op.
een vergelijkje zou idd leuk zijn. Een ritje NB is ook niet verkeerd.
Waar het mij om gaat is dat ik met de beschikbare gegevens die er zijn om die dusdanig kan interpreteren zodat je ook kan zien dat er enig effect is.
Dus wat jij zegt misschien wel met een breedband sensor.
Alexj@
ja idd de originele injectoren die ik had waren te beperkt. Ik heb het gevoel dat ik nog wel grotere injectoren kwijt kan.
Die intake merk je vooral met het opspoolen van de turbo.
Hij pakt sneller en soepeler op.
-
Injectie
- Moderator
-
kawaman
- Geregistreerd lid
-
erwin van holten
- Geregistreerd lid
die breedband lambda wil ik zowieso ben al aan het oriënteren.
Mijn downpipe beschikt ook al over een aansluiting.
Iemand ervaring of tips voor een lambda sensor?
Ik heb een automaat dus een rollenbank test werd me destijds afgeraden door J&D.
Eerst maar eens op zoek naar een intercooler. Ik heb geinformeerd naar een intercooler van Abbot maar die zijn rond de 800 euro incl. dat vind ik behoorlijk prijzig.
Streetgear levert ook interessante intercoolers die zijn ongeveer 350 euro.
Mijn downpipe beschikt ook al over een aansluiting.
Iemand ervaring of tips voor een lambda sensor?
Ik heb een automaat dus een rollenbank test werd me destijds afgeraden door J&D.
Eerst maar eens op zoek naar een intercooler. Ik heb geinformeerd naar een intercooler van Abbot maar die zijn rond de 800 euro incl. dat vind ik behoorlijk prijzig.
Streetgear levert ook interessante intercoolers die zijn ongeveer 350 euro.
-
AlexJ
- Donateur

Er loopt hier ook ergens een draadje over IC's. Verschillende merken, verschillende prijzen, en niemand die weet wat het performance verschil nu daadwerkelijk is! Kortom, interessant onderwerp! (en hier werd ook al gesteld dat die streatgear dingen uitermate fijn geprijst zijn!)
Ik vraag me af hoeveel pk/nm jouw automaat kan hebben, want met zo'n td04 gaat het vermogen toch rapjes omhoog, zeker richting de grens van wat die bak kan hebben (zou je toch denken)
Ik vraag me af hoeveel pk/nm jouw automaat kan hebben, want met zo'n td04 gaat het vermogen toch rapjes omhoog, zeker richting de grens van wat die bak kan hebben (zou je toch denken)
-
erwin van holten
- Geregistreerd lid
die bak zou rond de 400 nm moeten kunnen trekken.
Tot nu toe houdt ie het goed uit. Ik zie wel wanneer hij overlijd.
Zelf heb ik geen idee wat de auto kwa vermogen doet. Rond de 220 pk aan de wielen zou leuk zijn.
Ik weet het echt niet, alleen de spec's die opgegeven zijn door abbot. Maar ja in de praktijk moet het blijken.
Ik weet wel dat de auto vanaf 120 echt heel snel op de 200 zit. Hier heb ik al diverse dikke bmw's en audi's achtergelaten.
vanaf 0 km/h vind ik het wel mee vallen, vermogen komt heel geleidelijk in. Dit komt natuurlijk door de turbo. Echter trek ie harder vanaf 0 km/h bij 75% gas dan bij 100%. Ik heb het gevoel dat de software dan knijpt.
Tot nu toe houdt ie het goed uit. Ik zie wel wanneer hij overlijd.
Zelf heb ik geen idee wat de auto kwa vermogen doet. Rond de 220 pk aan de wielen zou leuk zijn.
Ik weet het echt niet, alleen de spec's die opgegeven zijn door abbot. Maar ja in de praktijk moet het blijken.
Ik weet wel dat de auto vanaf 120 echt heel snel op de 200 zit. Hier heb ik al diverse dikke bmw's en audi's achtergelaten.
vanaf 0 km/h vind ik het wel mee vallen, vermogen komt heel geleidelijk in. Dit komt natuurlijk door de turbo. Echter trek ie harder vanaf 0 km/h bij 75% gas dan bij 100%. Ik heb het gevoel dat de software dan knijpt.
-
inactief
- Geregistreerd lid
-
erwin van holten
- Geregistreerd lid
-
kawaman
- Geregistreerd lid
ik heb een inbouw breedband sensor te koop
check hier :
viewtopic.php?t=62537