Forge dumpvalve laten monteren -> enorm verschil

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
DaanS
Geregistreerd lid

Forge dumpvalve laten monteren -> enorm verschil

Bericht door DaanS » za 09 mei, 2009 12:37

Was vanochtend bij Tholen om even olie te laten verversen, bougies, etc. Dacht er toen aan om een Forge dumpvalve te laten monteren omdat ik nog zo'n standaard plastic exemplaar had. Nu zit onderstaande erop.

En ik moet zeggen. Ik wist niet wat ik meemaakte toen ik weer de weg op ging. Heb er zelfs even over teruggebeld naar Tholen om te vragen wat ze in hemelsnaam met de auto hadden gedaan. Turbodrukwijzertje zat voorheen op het eind van het rode gebied en schiet nu zo'n 2 mm (schat ik) door het rood heen.

't Was al een kanon maar de auto is nu echt veranderd in een raket! Chef werkplaats vertelde mij dat 'ie de software ietsjes had aangepast aan de nieuwe dumpvalve. Nou, ik kan zeggen dit is wat het had moeten zijn. En het was al zo goed...

Ik zat met de standaard dump valve op ca. 290pk/410Nm. Ik ben erg benieuwd wat het nu is. Het voelt spectaculair beter! Trekkracht in z'n 5 is enorm en vol gas vanuit z'n 4 vanaf de 140 km/u voelt alsof de auto wordt weggeschoten vanuit een katapult. Eind mei tijdens de Tuningdagen maar even op de Dyno om het verschil te meten.

Kortom mensen die een stevig opgevoerde Saab hebben maar nog wel een standaard dumpvalve hebben. Overweeg dan deze te laten monteren.

Afbeelding
http://www.maptun.se/shopProduct.php?pi ... =31&cg=742

Uitleg Maptun
Made from billet aluminium, this recirculating diverter valve dumps the charge-air back into the air intake system keeping external noise to a minimum. This increases both quicker throttle response and higher clamping load to maintain boost pressure more reliably.
Unlike diaphragm diverter valves, this uses counter balanced springs and a single piston to prevent the valve from leaking air into the intake system at idle. This prevents our diverter valves suffering any of the failures associated with single piston and diaphragm type diverter valves

Bubba
Geregistreerd lid

Bericht door Bubba » za 09 mei, 2009 12:55

Zoiets? :)

Iets ander type, maar werkt als een SPEER!

Afbeelding
Afbeelding

DaanS
Geregistreerd lid

Bericht door DaanS » za 09 mei, 2009 13:05

Zoiets inderdaad ja. Bij mij zit 'ie alleen een kwartslag gedraaid ten opzichte van die van jou.

Bubba
Geregistreerd lid

Bericht door Bubba » za 09 mei, 2009 13:16

Tja, dat is de eindeloze discussie van "hoe moet hij er op?".
Ik heb dat bij Forge neergelegd; zie dit draadje op het forum.
Op basis van het Forge-antwoord heb ik hem zo gemonteerd.....
Wellicht moet je eens vragen bij Tholen om welke reden zij hem tegen de zijkant van de zuiger laten duwen?

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » za 09 mei, 2009 13:32

Voor de goede orde: dit is een volledig recirculerend exemplaar, welke niet afblaast? Geen risico op CE meldingen?

Wat zijn verder de verschillen qua rijden? Merk je dat na het schakelen je direct weer (bijna) maximale druk hebt, of bouwt ie het sneller op? Mag ik vragen wat deze dumpvalve heeft gekost?

DaanS
Geregistreerd lid

Bericht door DaanS » za 09 mei, 2009 13:33

@bubbaman --> Ha, dat wist ik niet dat er zoveel discussie over was. De dumpvalve bij mij zit erop zoals het origineel erop zat. Zie dat degene die jouw mail heeft beantwoord bij Forge de voorkeur geeft aan zoals jij hem gemonteerd hebt. Echter, hij stelt ook dat ze in beide posities prima werken. Ik opteer dan maar voor de originele positie. heb het resultaat al gemerkt en dat is geweldig. Daarbij komt dat ik ook veel vertrouwen heb in de tuning kennis bij Tholen.

@davidJoost --> dit is een recirculerend exemplaar. Deze wordt ook aangeraden voor de T7's.

Merk dat de turbo een stuk sneller op maximale druk zit. Auto pakt sneller en feller op en lijkt maximale trekkracht vast te houden en zelfs nog iets verder op te bouwen in de hogere toerentallen. Met name dit laatste is bijna beangstigend qua gevoel. Het gaat al knetterhard en vervolgens begint de auto nog eens harder te trekken.

Nadeel is nu wel dat ik ondanks steeringrack/clamp, koni's, powerflex, eibach, etc. meer dan eerst in z'n 4 en nu ook in hoge toerentallen in z'n 5 een wat trekkend stuur krijg. Acceleratie is blijkbaar niet meer 100% te verwerken op de voorbanden.

Als je mijn turbodrukverloop bekijkt (nog met de originele dumpvalve dus) in het vermogenbank topic dan zie je dat er wat kleine dipjes in zitten naar 1.4/1.3 bar. Ik vermoed dat ik met de huidige dumpvalve nu een rechte lijn heb in de grafiek. Met andere woorden de turbodruk blijft op 1.5 bar zitten over de gehele toerenrange in plaats van de dipjes naar 1.4 bar die ik eerder had. Het is ook simpelweg te zien aan het turbodrukwijzertje. Deze zit vrijwel meteen op max als ik vol gas geef.

Moet je bekennen dat ik niet precies weet wat de dump valve kost. Moet de rekening nog krijgen. Denk dat je zo rond de EUR 130-150 moet rekenen. Bij Maptun kost 'ie in ieder geval SEK 1.495,- incl VAT. Dat is volgens mij zo'n EUR 150,-. En Maptun is nogal duur af en toe in de hardware. Volgens mij had G-Ice er ooit een extra. Wellicht is die nog te koop?

a85
Geregistreerd lid

Bericht door a85 » za 09 mei, 2009 13:44

Ik merkte geen verschil met die van mij, misschien omdat ik niet zoveel druk maak.

In jou verhaal maak ik wel op dat er erg veel andere dingen tegelijk zijn gedaan. Onderhouds beurt (bougies), "software update" en dan ook nog de dump valve.
Als je de oude dump valve nog hebt is het misschien beter voor het verhaal om deze even terug te plaatsen om te kijken of het effect weer afneemt.

Er is ook nog de mogelijkheid dat er iets met je oude dump valve was.

Maptun.se maakt geen melding van een andere dumpvalve bij hogere stages. Maar ik geloof wel dat ze niet alles prijs geven op hun site :)

DaanS
Geregistreerd lid

Bericht door DaanS » za 09 mei, 2009 13:51

@a85

De softwareupdate is eigenlijk niets anders geweest dan een mapping terug zettten die ik eerder in de ECU had staan. Deze is toen aangepast omdat de turbodruk niet langgenoeg vasthield. Wellicht heb je gelijk en was mijn originele dumpvalve aan vernieuwing toe. Draai nu dus eigenlijk de ECU mapping die Maptun in eerste instantie voor ogen had passend bij de hardware die ik heb. Dit verklaart waarschijnlijk ook de verbetering. Al was de vorige mapping ook spectaculair te noemen.

Aan de andere kant liet de Dyno geen gekke dingen zien behalve de dipjes in turbodruk van 1.5 bar naar 1.3/1.4 bar. Niettemin was het nog steeds een erg mooi drukverloop.

Denk ook dat je gelijk hebt m.b.t. het effect en de hoogte van de turbodruk. Denk inderdaad dat een stevigere dumpvalve meer rendement oplevert naarmate de turbodruk hoger is. Lijkt me ook logisch. Daarom stel ik ook in mijn eerste post dat dit wellicht interesssant is voor de zwaarder getunede Saabs.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » za 09 mei, 2009 15:48

Ik dacht dat je bij Forge nog allerlei losse gekleurde plaatjes kon krijgen om de veerdruk te regelen van de dumpvalve. Ik weet niet of die ook voor dit type zijn. Hiermee kun je wel zelf bepalen bij hoeveel turbodruk hij gaat afblazen.

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » za 09 mei, 2009 16:05

Die veer... laten we het daar eens over hebben ja!

Bij mijn semi recirculerende dumpvalve kan ik de veerdruk dmv een draaiknop instellen. Maar... waarom :?

Als ik goed redeneer wil ik bij stationair lopen dat de valve open is. Geen druk dus.

Wanneer er afgeblazen moet worden (gas los) gaat gaat door de vacuumslang de valve open.

De veer is mijn inziens dan om de valve terug in gesloten stand te brengen omdat de vacuum slang nou eenmaal "zuigt" en niet "blaast" als de valve dicht moet.

of...

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » za 09 mei, 2009 16:35

Je moet eens kijken op www.forgemotorsport.co.uk daar staat ergens de werking van de verschillende kleuren veren bij "valve spring tuning kit".
Het is ook belangrijk dat er niet te veel druk wordt opgebouwd want dat schoepenwiel blijft maar draaien zolang er uitlaatgassen langs stromen dat kan ook teveel worden voor de motor. Wat technische mogelijk is hangt bijvoorbeeld ook af van het feit of je gesmede zuigers hebt of standaard zuigers. Ook de intercooler kan niet altijd tegen een te hoge turbodruk en kan gaan lekken. Daarnaast zou er surge kunnen optreden, de niet op de juiste wijze afgevoerde turbodruk begint de vrije loop van het schoepenwiel tegen te werken.

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » za 09 mei, 2009 16:48

Maximale turbodruk word toch geregeld door de ECU = Vacuumslang?
Volgens mij beslist de software of er al dan niet afgeblazen dient te worden, of snap ik weer iets niet?

Ik heb de forge site al regelmatig bestudeerd, maar misschien ben zie ik door de slangetjes het bos niet meer...

jarno93
Geregistreerd lid

Re: Forge dumpvalve laten monteren -> enorm verschil

Bericht door jarno93 » za 09 mei, 2009 17:58

[quote="DaanS"]Was vanochtend bij Tholen om even olie te laten verversen, bougies, etc. Dacht er toen aan om een Forge dumpvalve te laten monteren omdat ik nog zo'n standaard plastic exemplaar had. Nu zit onderstaande erop.

En ik moet zeggen. Ik wist niet wat ik meemaakte toen ik weer de weg op ging. Heb er zelfs even over teruggebeld naar Tholen om te vragen wat ze in hemelsnaam met de auto hadden gedaan. Turbodrukwijzertje zat voorheen op het eind van het rode gebied en schiet nu zo'n 2 mm (schat ik) door het rood heen.

't Was al een kanon maar de auto is nu echt veranderd in een raket! Chef werkplaats vertelde mij dat 'ie de software ietsjes had aangepast aan de nieuwe dumpvalve. Nou, ik kan zeggen dit is wat het had moeten zijn. En het was al zo goed...

waarom had je hem nog niet? stage 5 met een plastieken klepje? kan toch ook niet goed gaan.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » za 09 mei, 2009 20:24

@G-ice,
Interessant artikel over de BOV c.q. Dump Valve is ook te vinden op www.torquecars.com onderwerp Dump Valve.

SmokeyTheBandit
Geregistreerd lid

Bericht door SmokeyTheBandit » za 09 mei, 2009 20:46

Voor wie voor (vrij) weinig deze dumpvalve wil hebben :
Dit is de iets oudere versie (heeft Bubbaman aan de pix te zien ook) :

Afbeelding
http://cgi.ebay.co.uk/FORGE-MOTORSPORT- ... otohosting

Had deze toevallig vanochtend samen met de Forge wastegate/Actuator besteld bij deze shop en inc. verzenden €210 kwijt.
Is "even" €100 goedkoper als bij Sander 8)

Plaats reactie