Vyv schreef:
2) De ECU extern (uit de auto) flashen.
De ECU moet open
Benodigd is dan nog een connector adaptor om de CANUSB aan te kunnen sluiten op het "moederbord" van de ECU.
En een power supply (12V) om de ECU op te kunnen starten.
Om de ECU uit de auto te kunnen flashen zijn voor T7 twee mogelijkheden. Deze twee worden nu door elkaar gehaald.
1. Via de CAN bus. Op deze manier hoeft de ECU niet open. Je hebt dan alleen een T7 connector nodig (of een aantal losse draden met de kleine connectortjes eraan om op de 70 pins connector te steken. Het ophalen van de software uit de ECU duurt dan ongeveer 15 minuten, het flashen evenzo. Dit kan direct met T7Suite. Er wordt op deze manier gebruikt gemaakt van een zgn. bootstrap in de ECU. Dit is niks anders dan een stukje software dat in SRAM gezet wordt en de gegevens vanaf de CAN bus in de flash chips schrijft. Zoals bij veel flash methoden - denk aan mobiele telefoons etc - kan dit misgaan doordat bv. de spanning wegvalt. Je zit dan met een ECU zonder programma erin. Mocht dat gebeuren dan is optie 2) de enige manier om weer een geldig programma in de ECU te krijgen.
2. Via de interne BDM aansluiting in de ECU. Via deze weg heb je geen CAN bus adapter (lawicel) nodig maar een BDM interface. Deze is voor ongeveer 10 - 15 euro te koop op ebay. Dit is een wat ingewikkeldere manier (technischer) om de ECU te flashen en vereist een extra connectortje op de board van de ECU (dus, openmaken en soldeerbout aan
). Daarnaast werkt de software om de ECU te flashen op deze manier eigenlijk alleen goed in een DOS omgeving (DOS of Win9x). Tevens heb je een directe parallele poort nodig (dus geen USB naar LPT adapter ofzo, maar een echte die direct op je moederbord van je PC zit) om de BDM dinges aan te sluiten.
Als je kiest voor optie 1. is het goed om te weten dat 2. een soort van reddingsoperatie mogelijk maakt als het niet goed mocht gaan.
In het algemeen geldt voor T7 dat de software een stuk ingewikkelder in elkaar zit dan T5. Zo heb je geen directe controle over de laaddruk van de turbo, de software bepaalt hoeveel laaddruk er nodig is om de gevraagde luchtmassa te leveren. Een drukmeter in de auto is dan ook echt geen overbodige luxe aangezien je geen 1.5 bar wil draaien met een kleine T25 turbootje.
Goed om mee te beginnen zijn de standaard software versies die via ECUProject te downloaden zijn zodat je zeker weet dat het allemaal goed zit, zeker voor een conversie van 150 naar 185 pk.
Lees in ieder geval even de verhalen op ecuproject omtrent de zaken die rechtgezet moeten worden voor je specifieke auto (chassisnummer, immo etc).
Succes!