T7 ECU Tuning

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 10014
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

T7 ECU Tuning

Bericht door Vyv » wo 15 okt, 2008 22:19

Ik wil me eens verdiepen in T7 tuning.

Doel: mijn 9-5 LPT van 150Pk naar 185Pk tunen.

De volgende stappen zijn al gezet:
  • T7Suite software gedownload (v1.1.5), afkomstig van http://trionic.mobixs.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
    Software geschreven door sf-er Dilemma :bow:

    T7Suite geïnstalleerd en getest met een aantal T7 9-5 bin files, afkomstig van http://forum.ecuproject.com" onclick="window.open(this.href);return false;

    Een Lawicel CANUSB adapter aangeschaft (zie => http://www.canusb.com/" onclick="window.open(this.href);return false;)

    Een spare ECU is onderweg om mee te experimenteren

Maar hoe nu verder? Er zijn 2 mogelijkheden volgens mij:

1) De ECU intern (in de auto) flashen via de P-bus of I-bus.
Benodigd is dan nog een connector adaptor om de CANUSB aan te kunnen sluiten op de P-bus of I-Bus

2) De ECU extern (uit de auto) flashen.
De ECU moet open
Benodigd is dan nog een connector adaptor om de CANUSB aan te kunnen sluiten op het "moederbord" van de ECU.
En een power supply (12V) om de ECU op te kunnen starten.

Ben ik op de goede weg?
Laatst gewijzigd door Vyv op vr 28 jan, 2011 14:11, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Dilemma
Geregistreerd lid
Berichten: 1038
Lid geworden op: wo 16 nov, 2005 23:04
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Re: T7 ECU Tuning

Bericht door Dilemma » do 16 okt, 2008 8:27

Vyv schreef: 2) De ECU extern (uit de auto) flashen.
De ECU moet open
Benodigd is dan nog een connector adaptor om de CANUSB aan te kunnen sluiten op het "moederbord" van de ECU.
En een power supply (12V) om de ECU op te kunnen starten.
Om de ECU uit de auto te kunnen flashen zijn voor T7 twee mogelijkheden. Deze twee worden nu door elkaar gehaald.
1. Via de CAN bus. Op deze manier hoeft de ECU niet open. Je hebt dan alleen een T7 connector nodig (of een aantal losse draden met de kleine connectortjes eraan om op de 70 pins connector te steken. Het ophalen van de software uit de ECU duurt dan ongeveer 15 minuten, het flashen evenzo. Dit kan direct met T7Suite. Er wordt op deze manier gebruikt gemaakt van een zgn. bootstrap in de ECU. Dit is niks anders dan een stukje software dat in SRAM gezet wordt en de gegevens vanaf de CAN bus in de flash chips schrijft. Zoals bij veel flash methoden - denk aan mobiele telefoons etc - kan dit misgaan doordat bv. de spanning wegvalt. Je zit dan met een ECU zonder programma erin. Mocht dat gebeuren dan is optie 2) de enige manier om weer een geldig programma in de ECU te krijgen.

2. Via de interne BDM aansluiting in de ECU. Via deze weg heb je geen CAN bus adapter (lawicel) nodig maar een BDM interface. Deze is voor ongeveer 10 - 15 euro te koop op ebay. Dit is een wat ingewikkeldere manier (technischer) om de ECU te flashen en vereist een extra connectortje op de board van de ECU (dus, openmaken en soldeerbout aan ;)). Daarnaast werkt de software om de ECU te flashen op deze manier eigenlijk alleen goed in een DOS omgeving (DOS of Win9x). Tevens heb je een directe parallele poort nodig (dus geen USB naar LPT adapter ofzo, maar een echte die direct op je moederbord van je PC zit) om de BDM dinges aan te sluiten.

Als je kiest voor optie 1. is het goed om te weten dat 2. een soort van reddingsoperatie mogelijk maakt als het niet goed mocht gaan.

In het algemeen geldt voor T7 dat de software een stuk ingewikkelder in elkaar zit dan T5. Zo heb je geen directe controle over de laaddruk van de turbo, de software bepaalt hoeveel laaddruk er nodig is om de gevraagde luchtmassa te leveren. Een drukmeter in de auto is dan ook echt geen overbodige luxe aangezien je geen 1.5 bar wil draaien met een kleine T25 turbootje.

Goed om mee te beginnen zijn de standaard software versies die via ECUProject te downloaden zijn zodat je zeker weet dat het allemaal goed zit, zeker voor een conversie van 150 naar 185 pk.
Lees in ieder geval even de verhalen op ecuproject omtrent de zaken die rechtgezet moeten worden voor je specifieke auto (chassisnummer, immo etc).

Succes!
Retired SAAB nerd

Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 10014
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Bericht door Vyv » do 16 okt, 2008 9:20

Duidelijk verhaal. Volgende stap is een T7 70 pins connector, en een externe voeding scoren.

Ik heb al veel gelezen op ecuproject maar de info voorziening is nog al chaotisch. Er is veel info maar moeilijk te vinden. T5 en T7 ervaringen lopen vaak door elkaar.

Gebruikersavatar
Dilemma
Geregistreerd lid
Berichten: 1038
Lid geworden op: wo 16 nov, 2005 23:04
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Bericht door Dilemma » do 16 okt, 2008 10:42

Klopt.. ligt voornamelijk aan de moderators :oops:
Retired SAAB nerd

Gebruikersavatar
Juice
Geregistreerd lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: wo 21 jul, 2004 21:40
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door Juice » do 16 okt, 2008 10:58

Dus in de auto flashen is niet mogelijk? Je kan alleen (op twee manieren) flashen met de ECU open of dicht, maar altijd uit de auto?
9-3 anniversary Caab 2.3T
***huisje in de Vogezen met -saab only- garage: www.villa-labresse.be***
***appartement aan de kust met -saab only- garage: www.appartement-depanne.be***

Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 10014
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Bericht door Vyv » do 16 okt, 2008 11:05

Jawel, maar dan moet je een plaats zoeken in de kabelboom van de auto om een connectie te kunnen maken met het I of P-Bus systeem. Er zijn er die dit gedaan hebben via de stekker van de CD-wisselaar of via de stekker van de SID.

http://pikkupossu.1g.fi/tomi/projects/i ... .html#ibus

AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 10014
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Bericht door Vyv » do 16 okt, 2008 11:28

Vraag 1: past de 70 pins connector van een T5 ECU ook op een T7 ECU ?

Vraag 2: Voeding. Zou volgend tafelmodel voldoen. Volgens de specs levert tie 12V. Maar op ecuproject heb ik gelezen dat de ECU 14V moet krijgen. En hoeveel Ampère moet tie kunnen leveren? Op ecuproject heb ik 500mA voorbij zien komen.

Code: Selecteer alles

Artikel	MW1000GS
Nummer	74061D
Omschrijving	UNIV. NETVOEDING GESTAB. 3-12V 1A
Omschrijving2	KLEIN TAFELMODEL MET LOSSE ADAPTORS
http://www.astelectronica.nl/AstCatalog ... anguage=NL

Afbeelding

Gebruikersavatar
Dilemma
Geregistreerd lid
Berichten: 1038
Lid geworden op: wo 16 nov, 2005 23:04
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Bericht door Dilemma » do 16 okt, 2008 13:37

Vyv schreef:Vraag 1: past de 70 pins connector van een T5 ECU ook op een T7 ECU ?
Ja, past, maar pinning is anders, dus dan moet je wel pinnetjes omzetten.
Vyv schreef: Vraag 2: Voeding. Zou volgend tafelmodel voldoen. Volgens de specs levert tie 12V. Maar op ecuproject heb ik gelezen dat de ECU 14V moet krijgen. En hoeveel Ampère moet tie kunnen leveren? Op ecuproject heb ik 500mA voorbij zien komen.
Ik geloof dat de T7 ongeveer 300 mA trekt, dus 500 mA is op safe. 14 volt is niet nodig, da's voor T5 units (15 volt trouwens).
Retired SAAB nerd

Gebruikersavatar
davidjoost
Geregistreerd lid
Berichten: 6004
Lid geworden op: za 15 mei, 2004 16:52
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Bericht door davidjoost » do 16 okt, 2008 17:24

@ Vyv: Ik waarschuw je maar alvast.... Ik weet niet hoe je ITG-ICOM systeem gaat reageren op veranderde software op je benzine ECU.
2011 Saab 9-5NG 2.8T V6
2008 Saab 9-3 Cabrio 2.8T V6
2005 Saab 9-3 Cabrio 2.8 V6 Turbo Aero (stage 1 DionHPT) - verkocht
1999 Volvo S80 T6 'Bi-Fuel' - verkocht
1990 Saab 9000 CD 2.0 T16 - verkocht

Gebruikersavatar
Maarten
Lid van verdienste
Berichten: 2847
Lid geworden op: za 23 aug, 2003 13:58
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Bericht door Maarten » vr 17 okt, 2008 0:16

Nog een vraagje over het aansluiten als je via de CAN bus gaat flashen.

Via de rode en zwarte kabels sluit je de voeding aan op de ECU. Kabel in drie splitsen en rechtstreeks of eventueel via de T5/T7 connector aansluiten.

Hoe sluit je de Lawicel CANUSB kabel aan op de ECU? Is het alleen een kwestie van pin 2 (CAN_L) en pin 7 (CAN_H) van de RS232 (DB9) connector verbinden met de 5e pin van links op de bovenste en onderste rij op de ECU?

Afbeelding

Afbeelding
SAAB 9-3
Mercedes S206

Gebruikersavatar
Juice
Geregistreerd lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: wo 21 jul, 2004 21:40
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door Juice » vr 17 okt, 2008 9:53

goed bezig!
9-3 anniversary Caab 2.3T
***huisje in de Vogezen met -saab only- garage: www.villa-labresse.be***
***appartement aan de kust met -saab only- garage: www.appartement-depanne.be***

Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 10014
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Bericht door Vyv » vr 17 okt, 2008 10:11

Dit draadje brengt meer duidelijkheid: http://forum.ecuproject.com/viewtopic.p ... an_l#p3136

Vooral deze pica:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Maarten
Lid van verdienste
Berichten: 2847
Lid geworden op: za 23 aug, 2003 13:58
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Bericht door Maarten » vr 17 okt, 2008 14:16

Dat betekent dus een volmondig: ja.
Bedankt voor het duidelijke schema. Het is niet zo ingewikkeld als ik dacht.

De Lawicel CANBUS adapter is nog niet binnen, maar ik vraag me af hoe dit het beste/makkelijkste aan te sluiten is.
Een female RS232 waar je de twee draden op aansluit lijkt een goede oplossing. Zijn er andere suggesties?

Afbeelding
SAAB 9-3
Mercedes S206

Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 10014
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Bericht door Vyv » vr 17 okt, 2008 14:29

Ik heb de CANUSB adaptor al wel binnen maar de spare ECU nog niet.

Om de aansluiting te maken heb ik een paar RS232 male-female kabels "geleend" van de ICT afdeling, die knip ik door midden want het male gedeelte heb je niks aan. Dan is het alleen nog de 2 draadjes opzoeken voor de CAN_H en CAN_L connectie.

Voeding heb ik ook net gekocht:
Levert 700mA bij 12V
http://www.panda.nl/product_info.php?products_id=1014
Afbeelding

Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 10014
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Bericht door Vyv » vr 17 okt, 2008 23:05

LET OP: er zit een verschil zit in de schematische voorstelling van de pin layout en de foto met de kleurtjes. Volgens de foto moet pin 22 ook massa hebben, dit is niet te zien op het schema. Volgens mij geeft de foto de juiste info (fotobron: Tomi Liljemark).

Aangepast schema:

Afbeelding

Ook heb ik vanmiddag een 70 polige Trionic contacthuis gescoord waarvan ik de kabels aan het uitdunnen ben. Heb een beetje pech dat pin 19 in het huis leeg is.
Contacthuis onderdeelnr: 41 76 616

Plaats reactie