T16 (APC) / inhoudende motor

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
S@@B
Geregistreerd lid

T16 (APC) / inhoudende motor

Bericht door S@@B » di 28 dec, 2004 15:44

De moter van mijn 900 T16 houdt in bij hogere toerentallen gecombineerd met hoge (ca. 3/4 oranje) turbodruk. (zeg maar hetzelfde schokkerige inhouden dat je hebt bij ontstekingsproblemen).

Als ik rustiger optrek maar wel doortrek zonder te schakelen (dus wel veel toeren maak, maar weinig vuldruk) loopt de motor soepel en houdt ie niet in. Trap ik het pedaal in, dan gaat de moter inhouden en schokken op het moment dat de turbometer bij 3/4 van het oranje is. De moter pakt daarna wel meteen weer op. Motor loopt verder als een zonnetje, dus het is echt een luxe probleem maar ik ben toch benieuwd.

Het lijkt me iets met de ontsteking of het benzinemengsel of een beveiliging (APC).

Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn?

(Nog wat feiten: bobine is nieuw; bougie kabels zijn nieuw; ontsteking staat op tijd; de bougies zouden wel weer eens vervangen kunnen worden; verdelerkap zou na 1 jaar eigenlijk nog wel goed moeten zijn, maar is licht ingebrand; benzinefilter en luchtfilter zijn pas een jaar oud. De basis vuldruk blijkt iets te hoog, maar de APC houdt de vuldruk keurig in het oranje. De APC doet het dus wel. Bij hoge toeren zonder turbodruk houdt ie niet in.)

M.vr.gr,
Edwin

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: T16 (APC) / inhoudende motor

Bericht door Guido900T » vr 31 dec, 2004 1:58

Hoi, had hetzelfde met mijn T8.. ben de vacuumslangetjes nagelopen.. was al een hele verbetering

groet,

Koert
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Koert » vr 31 dec, 2004 13:07

Onwaarschijnlijk dat het aan de ontsteking ligt, gezien het vernieuwen van de meest kritische onderdelen. Van bougies mag je verwachten dat ze het langer uithouden dan een jaar.

Dan neig ik toch naar een probleem met het brandstofinjectie systeem, mede ingegeven door het feit dat er problemen zijn bij hoge turbodruk (veel brandstof inspuiten dus) in combinatie met hoge toerentallen.

Een paar opties:

-Misschien haalt de brandstofpomp onvoldoende flow/druk.

-Wellicht is de brandstofdrukregelaar defect of hangt de vacuumslang naar deze regelaar los.

Succes!

Groet,

Koert

(R)ed
Lid van verdienste

Bericht door (R)ed » vr 31 dec, 2004 14:03

Wat je zou nog zou kunnen proberen is de ontsteking iets vervroegen ook om even uit te sluiten dat het hier wellicht aan licht.
Ik he zoiets al eens met mijn kever gehad waarbij de vervroeger stuk was.
En dus bovenin het toerenbereik te weinig vermogen gaf.

S@@B
Geregistreerd lid

Bericht door S@@B » ma 03 jan, 2005 12:19

Veel dank, heren. De vervroeger en de vaccuumslangen van de vervroeger/benzinedrukregelaar had ik nog niet aan gedacht.

Ik dacht net als Koert aan de benzindruk (vervuilde injectoren, matige benzinepomp en/of slechte benzine drukregelaar).

Eerst maar eens de eenvoudige klussen: slangen nalopen en bougies vervangen. (NGK BCP7ES kon Brezan niet meer leveren. Ik krijg nu NGK met Titanium voorgeschreven) .

Ik ben er achter gekomen dat ook de belasting van invloed is.
Als ik in z'n 5 rijd en het pedaal intrap om in te halen schokt ie vaker en eerder dan optrekken/doortrekken in z'n 2.

Zegt dat nog iets?

M.vr.gr,
Edwin

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » ma 03 jan, 2005 12:29

Ja, dat de motor vanwege de overbrenging langer in het gebied zit waar hij zich niet zo lekker voelt.

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Guido900T » di 04 jan, 2005 20:50

Kun je laten weten hoe het afloopt? Mijn T8 is nu 95%, dus nog niet optimaal

martien
Geregistreerd lid

Bericht door martien » do 06 jan, 2005 23:07

Ik wil niet meteen verontrustende berichten geven, maar iets dergelijks had ik ook voordat er op enig moment een blauw rook gordijn achter mijn Saab hing. Vervolgens begaf na enige tijd de turbo het. Zie onderstaand bericht van mij

Pearl Aero
Geregistreerd lid

Bericht door Pearl Aero » vr 07 jan, 2005 0:51

Daar moet je je niet ongerust over maken! Da's een mooi moment om een zwaardere turbo bij Speedparts.se te bestellen!

Nee, zonder gekheid. Kapotte turbo is nooit leuk, maar ik denk niet dat dat persé je probleem is.

S@@B
Geregistreerd lid

Bericht door S@@B » vr 07 jan, 2005 19:46

Ik wil niet meteen verontrustende berichten geven, maar iets dergelijks had ik ook voordat er op enig moment een blauw rook gordijn achter mijn Saab hing. Vervolgens begaf na enige tijd de turbo het.

Martien:
Ik ben wel benieuwd wat bij jou dan de reden was. Ik snap niet goed hoe dit schokken/inhouden met de turbo te maken kan hebben.

Het schokken is absoluut een probleem in de verbrandingskamers. De vraag is dus WAT (brandstof/lucht/vonk) en WAAROM. Ik zie 1, 2, 3, niet in hoe de turbo hier een rol speelt, maar als turbo-ondeskundige laat ik het me graag uitleggen.

M.vr.gr,
Edwin

Koert
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Koert » za 08 jan, 2005 9:04

Ik zie 1, 2, 3, niet in hoe de turbo hier een rol speelt,
Ik eigenlijk ook niet :wink:

Kapotte turbo's leiden in mijn ogen alleen tot geleidelijk lagere vuldruk en dus tot verminderde performance van de motor.

Naast het feit dat je blauwe rookpluimen kunt hebben, zou ik me voor kunnen stellen dat de bougies enigszins te leiden hebben onder het verbranden van grote hoeveelheden motorolie, maar dan moet het wel heel extreem zijn (lees: als je bij het stoplicht staat, moet degene wachten die achter je in de rij staat totdat het stoplicht voor de 2de keer op groen staat... :) )

Heb je je brandstofsysteem al gechecked? Misschien kun je anders nog een keer een ECU van iemand lenen en die even checken. Die schijnen heel soms ook wel eens stuk te gaan (Ja, elektronica kan ook half stuk, in tegenstelling tot wat je zou verwachten...)

S@@B
Geregistreerd lid

Bericht door S@@B » do 20 jan, 2005 22:17

Het probleem lijkt nagenoeg verholpen.

Ik was maar eens begonnen met Wynn's 'Injector Cleaner' aan de benzine toe te voegen (liever lui dan moe) om er zeker van te zijn dat de injectoren schoon zijn.

Vlak bij mijn huis zit een Tango en die is 24/7 open. Zou het dan toch komen door de slechte kwaliteit benzine van Tango en enkele andere pompen? Dit kwam enkele maanden geleden via ANWB-wegenwacht en TNO in het nieuws omdat vele autos met single point injection er ineens mee ophielden.

Edwin

SpeekTuning
Geregistreerd lid

Bericht door SpeekTuning » vr 21 jan, 2005 13:33

HEt schokken zou wel zeker wat te maken kunnen hebben met de onsteking. Iemand al gedacht aan een niet goed functionerende hall sensor of niet goed werkende module?

Ook inderdaad het egr systeem "afdoppen" helpt al een heleboel.

doktorevil
Geregistreerd lid

Bericht door doktorevil » vr 21 jan, 2005 14:34

Pardon my ignorance..

Maar waar zit die 'hall sensor" en wat doet ie? En wat bedoel je met 'module'? Is dat een ontstekings module? Kun je mij vertellen waar deze zit? Ben toevallig ook eens naar mijn ontsteking aan het gluren en ik weet er niet zoveel van, vandaar....

wbsmit
Geregistreerd lid

Bericht door wbsmit » ma 24 jan, 2005 14:54

S@@B schreef:Ik dacht net als Koert aan de benzindruk (vervuilde injectoren, matige benzinepomp en/of slechte benzine drukregelaar).
Is je benzinepomp niet recent meer lawaai gaan maken? Dat was bij mijn T8 destijds de veroorzaker van het euvel dat jij beschrijft. Een kleine verlaging van de druk die de benzinepomp levert kan het injectiesysteem al ontregelen aangezien dat onder hoge druk wordt ingespoten. Een gebruikte pomp bij Elferink kostte ongeveer 50 euro.

Bij mijn T16S had ik ook last van inhouden, maar bij alle toerentallen. Dat bleek een verkeerd aangesloten Lambdasonde/computer te zijn. Verder kun je ook denken aan luchtmassameter, klopsensor en andere met de APC verbonden elementen.

Wouter

Plaats reactie