blow off valve

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
dajazzz
Geregistreerd lid

blow off valve

Bericht door dajazzz » zo 13 jan, 2008 20:18

Hoi,
vandaag heb ik een blow off valve op mijn 2.0L turbo gezet. De motor is helmaal standaard.
Ik heb een force wastegate en die staat goed afgesteld

Wanneer ik idle dan kan ik met mijn hand voelen dat er lucht uit de valve komt. Is dit een probleem of hoort dit?
wanneer ik gas geef sluit de valve en voel ik niks.
wanneer ik gas los laat dan hoor ik PSSS ook als ik nog in de vacuum site van de meter zit.
Ik gebruik een externe turbo meter.
de turbo druk bouwt goed op en ik heb het idee dat hij niet de blow off valve niet lekt wanneer ik veel vermogen vraag.

De blow off valve heeft geen filter.
Als ik blaas op de valve sluit hij af.

Ik begrijp niet dat er overdruk in de inlaat buis heerst wanneer ik idle.

iemand die mij het een en ander uitleggen?

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » zo 13 jan, 2008 22:08

Het lijkt erop dat je een dumpvalve met enkele zuiger hebt. Tijdens stationair draaien gaat deze open omdat er onderdruk in het inlaatspruitstuk is. Via het dunne slangetje wordt de dumpvalve opengetrokken.

Exemplaren met een dubbele zuiger gaan alleen open bij een combinatie van overdruk in het gedeelte tussen turbo en gasklep en onderdruk in het inlaatspruitstuk.

dajazzz
Geregistreerd lid

Bericht door dajazzz » zo 13 jan, 2008 23:37

Maarten schreef:Het lijkt erop dat je een dumpvalve met enkele zuiger hebt. Tijdens stationair draaien gaat deze open omdat er onderdruk in het inlaatspruitstuk is. Via het dunne slangetje wordt de dumpvalve opengetrokken.

Exemplaren met een dubbele zuiger gaan alleen open bij een combinatie van overdruk in het gedeelte tussen turbo en gasklep en onderdruk in het inlaatspruitstuk.
maar kan dit kwaad of hoort dit?
is er kans dat er ongefilterde lucht via de dumpvalve naar binnen komt?

Maarten
Lid van verdienste

Re: blow off valve

Bericht door Maarten » zo 13 jan, 2008 23:52

dajazzz schreef:Wanneer ik idle dan kan ik met mijn hand voelen dat er lucht uit de valve komt.
Bij stationair draaien zuigt de motor lucht aan. De luchtstroom die je met je hand voelt is het aanzuigen van ongefilterde lucht via de dumpvalve.

dajazzz
Geregistreerd lid

Re: blow off valve

Bericht door dajazzz » ma 14 jan, 2008 8:15

Maarten schreef:
dajazzz schreef:Wanneer ik idle dan kan ik met mijn hand voelen dat er lucht uit de valve komt.
Bij stationair draaien zuigt de motor lucht aan. De luchtstroom die je met je hand voelt is het aanzuigen van ongefilterde lucht via de dumpvalve.
HÈ?
Maar ik voel juist dat bij idle de lucht UIT de valve gaat.
Dus niet dat de motor de lucht zuigt uit de dumpvalve maar dat er een overdruk onstaat in de chrome inlet pipe en die wordt via de valve naar buiten gelaten.
Maar wanneer ik de gasschuif open zet dan komt er geen lucht meer uit de valve en de motor loopt op in toeren.
Ik snap er maar weinig van.

dajazzz
Geregistreerd lid

Bericht door dajazzz » do 17 jan, 2008 18:55

waar zijn alle turbo experts ?
ik zit momenteel met een halve open motor vandaar

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » vr 18 jan, 2008 16:48

produktbeschrijving dumpvalve Elkparts schreef:FORGE FMDV004 Atmospheric Dump Valve: Made from billet aluminium, this atmospheric dump valve dumps the charge-air to atmosphere, creating the ''Whoosh'' sound when the throttle is lifted.

Unlike single piston or diaphragm dump valves, the FMDV004 uses counter balanced springs and dual pistons to prevent the valve leaking air into the intake system at idle.

This valve suffers none of the failures associated with single piston and diaphragm type valves (as per the standard Saab unit), where incorrect sealing can have a detrimental effect to throttle response and power, especially on uprated engines. A 10mm larger diameter piston than standard offers better throttle response and higher clamping load.

Supplied in polished aluminium finish. For Trionic 5 9000, GM900 & 9-3

(Not recommended for cars with Air Mass Meters).
Not suitable for Trionic 7 engines

Price includes blanking plug for original dump valve return line.

Also known as BPV (bypass valvle) or BOV (blow-off valve)
Als je de luchtstroom van je huidige dumpvalve erg vervelend vindt, kan je deze op Marktplaats zetten en een dumpvalve met dubbele zuiger kopen. Misschien niet het meest rationele om te doen, maar wel beter voor je gemoedsrust. :wink:

De Forge dumpvalve heb ik jaren gebruikt. Als ik een T5 had kwam er meteen weer een Forge FMDV004 op.

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » za 31 mei, 2008 9:52

Berry schreef:Ik zou ook een recirculerende BOV nemen inplaats van een atmosferische ivm motormanagement. Je hebt immers een AMM en daarom dien je de blow-off-lucht weer het systeem (na de AMM) in te sturen.
Nee hoor, hij heeft een T5, die heeft geen luchtmassa meter. Overigens bestaat er geen recirculerende BOV, dit heet dan een bypass valve

Ik snap overigens niet dat hij bij jou kan blazen, hij zou lucht moeten zuigen, weet je zeker dat je het goed voelt?

Een turbo die idle draait zal geen overdruk creeeren, in het inlaat traject zal onderdruk zijn, hierdoor zal een enkelzuiger BOV ongefilterde lucht aanzuigen. Ik zou dit niet willen, ik rijdt zelf regelmatig langs het strand en als ik zie hoeveel zand daar met een beetje wind door de luchtdwarrelt dan moet ik er niet aan denken wat het effect is als hij dat heerlijk naar binnen zuigt.

Gewoon een forge nemen of een luchtfilter op jouw huidige zetten.

dajazzz
Geregistreerd lid

Bericht door dajazzz » ma 02 jun, 2008 10:31

MXL schreef:
Berry schreef:Ik zou ook een recirculerende BOV nemen inplaats van een atmosferische ivm motormanagement. Je hebt immers een AMM en daarom dien je de blow-off-lucht weer het systeem (na de AMM) in te sturen.
Nee hoor, hij heeft een T5, die heeft geen luchtmassa meter. Overigens bestaat er geen recirculerende BOV, dit heet dan een bypass valve

Ik snap overigens niet dat hij bij jou kan blazen, hij zou lucht moeten zuigen, weet je zeker dat je het goed voelt?

Een turbo die idle draait zal geen overdruk creeeren, in het inlaat traject zal onderdruk zijn, hierdoor zal een enkelzuiger BOV ongefilterde lucht aanzuigen. Ik zou dit niet willen, ik rijdt zelf regelmatig langs het strand en als ik zie hoeveel zand daar met een beetje wind door de luchtdwarrelt dan moet ik er niet aan denken wat het effect is als hij dat heerlijk naar binnen zuigt.

Gewoon een forge nemen of een luchtfilter op jouw huidige zetten.
Ik heb een T5 en rijd nu al een tijdje met de BOV rond. (heerlijk geluid)
wanneer ik idle draai dan komt er een heeel klein beetje lucht uit de bov. Wanneer ik gas geef dan sluit de BOV direct en alle lucht gaat naar het gasklephuis. Wanneer daarna het gas dicht is komt er veel overdruk voor de gasklep en deze wordt vrij gelaten door de BOV met een oorverdovende spuit sis (PSSHH!)
Ik heb alles gemeten met drukmeters op verschillende punten en er komt nooit een onderdruk in de inlaat buis. Dus er kan ook geen ongefilterde lucht in de motor komen.
Dit is misschien omdat ik stage 1 draai. Zelf de tabellen aangepast met t5 suite. (super programma)
mijn basic pressure is 0.6 en mijn maximale is 1.2

Afbeelding

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » ma 02 jun, 2008 11:37

dajazzz schreef: ...Ik heb alles gemeten met drukmeters op verschillende punten en er komt nooit een onderdruk in de inlaatbuis....
Dus jouw turbo levert ook druk bij stationair toerental :?:

dajazzz
Geregistreerd lid

Bericht door dajazzz » ma 02 jun, 2008 12:19

72sonett3 schreef:
dajazzz schreef: ...Ik heb alles gemeten met drukmeters op verschillende punten en er komt nooit een onderdruk in de inlaatbuis....
klopt

ik heb trouwens wel een force-wastegate.

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » di 03 jun, 2008 0:53

Overdruk bij stationair? Daar heb ik nog nooit van gehoord... de motor wordt niet belast dus de uitlaatgasdruk is laag...

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » di 03 jun, 2008 7:18

dajazzz schreef:
72sonett3 schreef:
klopt

ik heb trouwens wel een force-wastegate.
Een turbo die druk levert bij stationair????? Lijkt me echt sterk.

Wat meet je voor een druk bij stationair toerental? En belangrijker nog wat voor meter gebruik je? Een turbodrukmeter of een gewone drukmeter? Bij een turbodrukmeter is de waarde 0 gelijk aan de buitenluchtdruk. En meet je de daadwerkelijke overdruk. Bij een gewone drukmeter is de waarde 0 echt 0bar en als een luchtdruk van 0,3 bar als zodanig worden weergegeven. En turbodruketer registreerd dit als 0,7 bar onderdruk.

Overigens de wastegate laat alleen maar druk ontsnappen als deze te hoog wordt.

erwin van holten
Geregistreerd lid

Bericht door erwin van holten » di 03 jun, 2008 8:30

@injectie.

ter aanvulling. De gebruikte methoden hierin zijn absolute en overdrukmeting. Eerst absolute druk; dit is de het drukverschil met het vacuum. Zo is de absolute druk van de lucht gemiddeld 1,013bar.
De overdruk is het drukverschil tussen twee drukken. Bijvoorbeeld het verschil tussen de druk in je band en de buitenluchtdruk. Als je je band tot 2 bar oppompt, is het verschil tussen de druk in je band en de buitenlucht dus 2 bar is en aangezien de buitenluchtdruk een absolute druk heeft van ongeveer 1 bar, is de absolute druk in de band ongeveer 1+2 = 3 bar.
Onderdruk is hetzelfde als overdruk, maar de andere kant op. Je meet dan een drukverschil met iets dat een kleinere absolute druk heeft dan de referentiedruk (bijvoorbeeld de luchtdruk).

Estatic
Geregistreerd lid

Bericht door Estatic » wo 04 jun, 2008 15:44

Ik denk dat "Injectie" dit al weet :wink:
Inderdaad, mijne geeft eveneens 0,7 bar onderdruk bij stationair.
Met MapTun 1 piekt ie op 1,5 bar. (Of is dat nu 2,513,25 :lol: )

Plaats reactie