Custom ECU Stage 3 + extra koppel - advies gevraagd

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
DaanS
Geregistreerd lid

Custom ECU Stage 3 + extra koppel - advies gevraagd

Bericht door DaanS » zo 16 sep, 2007 11:52

Heb overleg gehad met Tholen naar aanleiding van mijn eventuele upgrade naar een custom stage. Zeg maar Stage 3 en dan met 400Nm.

Nu adviseerde Maptun mij een Viggen koppeling te laten plaatsen. De kosten hiervoor incl. inbouwen zijn ± € 800,-. Vind ik een beetje veel van het goed voor dat beetje extra Nm's.

Echter, nu stelt Tholen dat ik ook kan opteren voor gewoon de standaard koppeling te laten zitten. Mocht ik dan op een gegeven moment voelen dat e.e.a. niet meer houdt, dan kan ik alsnog die Viggen koppeling laten plaasten. Wat is de mening hierover van de doorgewinterde tuners?

Met andere woorden is het aan te raden over te gaan tot de T7 ECU Custom Stage 3 met ± 400Nm met mijn huidige specs?

Zijnde:
- Ferrita Downpipe + racekat;
- voor de rest motorisch alles standaard.

Hanm
Lid van verdienste

Bericht door Hanm » zo 16 sep, 2007 12:10

Als ik het goed begrijp heb je nu 245 pk en 360 Nm en de daarbij passende hardware upgrades. Nu wil je met enkel software naar 400Nm, dus naar Stage 5 in feite, met een vermogen er ergens tussenin, naargelang wat haalbaar is.

Met die wetenschap als uitgangspunt mijn reactie:
Vanwaar afwijken van het standaardpad? wat er mijns inziens gaat gebeuren is de turbodruk fors opschroeven (en die is al aggressief bij Maptun) wat maar even in je toerenbereik goed zal werken, de hoeveelheid lucht die er aangehaald gaat worden komt via een even restrictief systeem naar binnen als nu, alles wordt megawarm bij de turbo en je resultaat is wellicht een juist slechtere performance als je al even aan het "gassen" bent. Ik zou er bij Maptun niet al te snel vanuit gaan dat de hardware die ze voorschrijven overdreven is.

Wat koppeling betreft: wellicht dat Maarten daar goed advies kan geven, ik heb zelf geen ervaring met veel performance zonder Viggen koppeling.

DaanS
Geregistreerd lid

Bericht door DaanS » zo 16 sep, 2007 12:53

Hanm, dank voor je reactie.

Maptun vertelde mij inderdaad dat als ik boven de 400Nm zou gaan dat de turbodruk te hoog zou worden. Tot aan de 400Nm zou alles nog te doen zijn motorisch gezien. Alleen werd er wel een Viggen koppeling aangeraden. Maptun kwam zelf met dit advies met de huidige setup. Niettemin werd er inderdaad wel een intercooler gesuggereerd als ik boven de 400Nm uit wilde komen.

Jouw reactie bevestigt eigenlijk een beetje het gevoel dat ik ook heb. Kan misschien toch beter het normale "pad" volgen; heb geen zin in motorschade.

Plaats reactie