Hoi Mensen,
In mijn 9-5 2.2TiD zit een powerbox of een chiptuning. Het is een import uit Italie, dus ik kan niet via de vorige eigenaar achterhalen wat ie ermee gedaan heeft. Hieronder wat feiten, vooral de brandstofbesparing is opvallend. Weet iemand of zoiets met een powerbox kan, of wijst dit op 'echte' chiptuning? Ik ben namelijk door verhalen over opgeblazen diesel-injectoren een beetje huiverig om gebruik te maken van de tuning op mijn auto als het een powerbox zou zijn. Aan de andere kant: de vermogenswinst en het lagere verbruik zijn natuurlijk wel mooi.
Hier de feiten:
- de tuning kan aan/uit geschakeld worden met een schakelaartje onder het dashboard;
- bij koude start en tuning aan loopt de motor rauwer en blijft het toerental bij het overschakelen naar een hogere versnelling iets 'hangen'. Bij warme motor loopt de motor net zo soepel met tuning aan als uit;
- er is duidelijk vermogenswinst: bij gelijke stand gaspedaal circa 10-15% hogere snelheid en je voelt dat de motor duidelijk beter 'aan het gas hangt';
- de motor stoot meer roet uit, zeker als ie nog niet warm is gelopen, maar bij warme motor ook nog wel;
- het meest opvallende: het verbruik loopt bij gelijke snelheid en rijgedrag terug van 7,1 l/100 km naar 5,2 l/100 km (27% minder!!). Dit heb ik enkele weken bijgehouden bij mijn woonwerk verkeer (50 km enkele reis, grootste deel snelweg circa 130 km/uur.
Als het een powerbox is (meer druk op de injectoren en dus meer diesel inspuiting) kan dan het verbruik zo afnemen? En meer roet lijkt tegenstrijdig aan een lager verbruik toch?
Heeft er iemand ervaringen met een powerbox of diesel chiptuning of heeft er iemand verstand van de theorie. Ik wil graag weten wat ik onder de kap heb. Behalve de schakelaar onder het dashboard kan ik geen kabels of onderdelen vinden die ogenschijnlijk achteraf bij de motor zijn ingebouwd, maar ik weet eerlijkgezegd ook niet goed wat ik zou moeten verwachten.
Ik ben beniewd naar jullie ideeen.
Diesel tuning: powerbox met > 25% brandstofbesparing?
-
Troll fan
- Geregistreerd lid
Geen ervaring met diesels maar hou je ook bij hoever je echt op 1 tank rijd ?
Zonder meer info van de tuning methode te hebben kun je niet vertrouwen op het getal dat de SID aangeeft.
Bij benzine motoren meet de SID hoelang de injectoren open staan, dit bepaald het getal op de SID. Maar daarbij wordt uitgegaan van konstante inspuit druk.
Als je de inspuitdruk verhoogt dan heb je voor dezelfde hoeveelheid ingespoten brandstof minder tijd nodig en denkt de SID dat je zuiniger rijd !
Zonder meer info van de tuning methode te hebben kun je niet vertrouwen op het getal dat de SID aangeeft.
Bij benzine motoren meet de SID hoelang de injectoren open staan, dit bepaald het getal op de SID. Maar daarbij wordt uitgegaan van konstante inspuit druk.
Als je de inspuitdruk verhoogt dan heb je voor dezelfde hoeveelheid ingespoten brandstof minder tijd nodig en denkt de SID dat je zuiniger rijd !
-
ldewolf
- Geregistreerd lid
-
ldewolf
- Geregistreerd lid
SID blijkt inderdaad onbetrouwbaar. Dit overigens zowel met als zonder gebruik van de powerbox. Na een paar keer tanken kom ik op een gemiddeld verbruik van ongeveer 6,4 l/100 km bij een snelheid van 130 km/uur op de snelweg gecombineerd met wat stadsverkeer.
Ik meet op deze manier geen duidelijk verschil tussen het verbruik met of zonder de powerbox. Een nauwkeurige meting is overigens wel lastig. Als je wat langere afstanden wilt meten verschillen de omstandigheden en snelheden wat meer en bij korte afstanden kan een afwijking in de hoeveelheid getankte liters weer veel uitmaken.
Voolopige conclusie: met powerbox meer power en meer roet, maar verbruik ongeveer gelijk.
Ik meet op deze manier geen duidelijk verschil tussen het verbruik met of zonder de powerbox. Een nauwkeurige meting is overigens wel lastig. Als je wat langere afstanden wilt meten verschillen de omstandigheden en snelheden wat meer en bij korte afstanden kan een afwijking in de hoeveelheid getankte liters weer veel uitmaken.
Voolopige conclusie: met powerbox meer power en meer roet, maar verbruik ongeveer gelijk.