Vermogenswinst met T7 alleen te behalen met softwareupgrade?
-
davidjoost
- Geregistreerd lid
Vermogenswinst met T7 alleen te behalen met softwareupgrade?
Naar aanleiding van het maptun stage 1 topic vroeg ik mij het volgende af:
Onze 9-5 Aero heeft een ander luchtfilter (ITG), andere intercooler (Abbott) en een dikkere delivery pipe (Abbott) bovenop het motorblok. Er is wel verschil merkbaar ten opzichte van de standaardconfiguratie (door de intercooler trekt hij beter en feller door in het middelste toerengebied en door het ITG luchtfilter is hij veel directer op het gas en heeft hij bij erg lage toerentallen al volle turbodruk op het metertje), maar in theorie zouden wij dus geen vermogenswinst hebben doordat de T7 software van onze auto nog standaard is??
Op lpg bouwt de turbodruk trouwens ook sneller op (bij lage toerentallen) t.o.v. benzine. Ik heb de auto in een heleboel verschillende configuraties gereden (zowel op benzine als op lpg en met en zonder de 'tuningspullen') dus bovenstaand constateringen kloppen gewoon.
Het uitlaatsysteem is overigens ook nog standaard. Wat zou de volgende stap zijn? Software aanpassen (remappen op aanwezige hardware?) of eerst een ander uitlaatsysteem (is dat een must?) en dan de software laten aanpassen?
Groeten,
David Joost
Onze 9-5 Aero heeft een ander luchtfilter (ITG), andere intercooler (Abbott) en een dikkere delivery pipe (Abbott) bovenop het motorblok. Er is wel verschil merkbaar ten opzichte van de standaardconfiguratie (door de intercooler trekt hij beter en feller door in het middelste toerengebied en door het ITG luchtfilter is hij veel directer op het gas en heeft hij bij erg lage toerentallen al volle turbodruk op het metertje), maar in theorie zouden wij dus geen vermogenswinst hebben doordat de T7 software van onze auto nog standaard is??
Op lpg bouwt de turbodruk trouwens ook sneller op (bij lage toerentallen) t.o.v. benzine. Ik heb de auto in een heleboel verschillende configuraties gereden (zowel op benzine als op lpg en met en zonder de 'tuningspullen') dus bovenstaand constateringen kloppen gewoon.
Het uitlaatsysteem is overigens ook nog standaard. Wat zou de volgende stap zijn? Software aanpassen (remappen op aanwezige hardware?) of eerst een ander uitlaatsysteem (is dat een must?) en dan de software laten aanpassen?
Groeten,
David Joost
-
DaanS
- Geregistreerd lid
Heb hier niet zoveel verstand van maar volgens mij zou je kunnen zeggen dat je door met name de andere intercooler en in mindere mate de delivery pipe en luchtfilter wel wat vermogenswinst hebt behaald maar dat je optimale winst behaalt door de ECU op de hardware aan te passen.
De grootste stappen naar meer pk's/Nm zet je in eerste instantie door een ECU-remap daarna mijns inziens door hardware aanpassingen, beste om dan mee te beginnen is volgens mij het uitlaatsysteem.
De grootste stappen naar meer pk's/Nm zet je in eerste instantie door een ECU-remap daarna mijns inziens door hardware aanpassingen, beste om dan mee te beginnen is volgens mij het uitlaatsysteem.
-
Otto
- Donateur

-
davidjoost
- Geregistreerd lid
-
Otto
- Donateur

Met een uitlaat op "maat" ademt de motor wel beter, je kunt kijken in Hoogezand bij http://www.uitlaten.com/. Dit bedrijf maakt echt super dingen!
Otto
Otto
-
B235R
- Lid van verdienste
nee hoor, zie antwoord hieronderdavidjoost schreef:maar een nieuwe uitlaatsysteem is weer gelijk zo'n investering, i.t.t. een software upgrade van bijv. Abbott Racing, is een andere uitlaat een must om profijt te hebben van de rest?
een andere 'sport' uitlaat voor een T7 hangt nogal nou samen met een juiste re-map van de T7. aangezien een T7 rekent vanuit het gegeven van de luchtmassameter, de T7 regelt gewoon terug als het uitlaatgas, er te vlot uit zou gaan (zonde re-map), aangezien het de luchthoeveelheid flow in het systeem meet en deze afgeregeld naar een max.koppel (voorgeprogrammeerd)Otto schreef:Met een uitlaat op "maat" ademt de motor wel beter, je kunt kijken in Hoogezand bij http://www.uitlaten.com/. Dit bedrijf maakt echt super dingen!
Otto
maar mits goed toegepast kan een andere uitlaat wel net dat kleine beetje extra brengen, beter aan het gas hangen, lager verbruik, betere warmte afvoer.
een hirsch 280, maakt ook gewoon gebruik van een standaard uitlaat t/m de kat.
-
Maarten
- Lid van verdienste
Re: Vermogenswinst met T7 alleen te behalen met softwareupgr
Heb je de goedkoopste van alle hardware-aanpassingen er nog niet op zitten?davidjoost schreef:Onze 9-5 Aero heeft een ander luchtfilter (ITG), andere intercooler (Abbott) en een dikkere delivery pipe (Abbott) bovenop het motorblok.
De snorkel die van het luchtfilterhuis naar de ruimte achter de grill loopt is op de meest recente Aero's en 3.0TiD anders dan op de meeste 9-5's.
Voor twee tientjes heb je de inlaatpijp met grotere capaciteit al.


-
davidjoost
- Geregistreerd lid
Hey Maarten,
Bedankt voor de tip! Hoe controleer ik of die al op onze auto zit (het is een Aero van 2002)?
En als hij er nog niet op zit, waar bestel ik hem dan?
Edit, volgens mij heb ik hem gevonden:
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=2994
Dat is hem toch?
Groeten,
David Joost
Bedankt voor de tip! Hoe controleer ik of die al op onze auto zit (het is een Aero van 2002)?
En als hij er nog niet op zit, waar bestel ik hem dan?
Edit, volgens mij heb ik hem gevonden:
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=2994
Dat is hem toch?
Groeten,
David Joost
-
Maarten
- Lid van verdienste
Onderstaande link is 'm inderdaad, blijkbaar hebben ze hem bij fartsforsaabs ook.
http://www.elkparts.com/product_info.ph ... ts_id/2766
Ik weet niet vanaf welk chassisnummer de snorkel gemonteerd wordt. Als je de grill even demonteert heb je het zo gezien, de instroomopeningen verschillen zeer duidelijk van elkaar. Met bovenstaande foto moet het mogelijk zijn om de pijp te herkennen.
http://www.elkparts.com/product_info.ph ... ts_id/2766
Ik weet niet vanaf welk chassisnummer de snorkel gemonteerd wordt. Als je de grill even demonteert heb je het zo gezien, de instroomopeningen verschillen zeer duidelijk van elkaar. Met bovenstaande foto moet het mogelijk zijn om de pijp te herkennen.
-
Maarten C
- Geregistreerd lid
-
SpeekTuning
- Geregistreerd lid
-
SpeekTuning
- Geregistreerd lid
-
Maarten C
- Geregistreerd lid
-
davidjoost
- Geregistreerd lid

