Turbo's, vermogen en automaten
-
Bart-01
- Geregistreerd lid
Turbo's, vermogen en automaten
Volgende week (vrijdag 13 augustus) kan ik mijn Saab 9-3 2.0 Turbo automaat FSP ophalen bij de garage (als alles goed gaat).
Volgens de originele aankoopbon is deze destijds bij aflevering al getuned (+ 40 pk, volgens de dealer is dat in Utrecht gedaan, iemand daar meer info over?, zoals welke firma dat zou kunnen zijn?).
Op de bon is later nog met een pen bijgeschreven dat er een navigatie systeem in de auto is geplaatst (klopt zit een Carin 520 in) en dat de turbo is opgeschroefd van 0.9 naar 1,2 bar.
Wat ik me nu afvraag: wat kan de automatische bak hebben, of moet ik vrezen dat die er na korte tijd me stopt. En wat zijn de eerste aanwijzingen dat het de bak teveel wordt?.
Zo'n beetje alle tunings verhalen die ik hier lees zijn met handbakken, is er ook iemand die zijn auto met automaat wat getuned heeft ?
Wat me een minder goed gevoel geeft is dat de 9-3 FSP zonder automaat vanaf fabriek 20 pk meer had.
Volgens de originele aankoopbon is deze destijds bij aflevering al getuned (+ 40 pk, volgens de dealer is dat in Utrecht gedaan, iemand daar meer info over?, zoals welke firma dat zou kunnen zijn?).
Op de bon is later nog met een pen bijgeschreven dat er een navigatie systeem in de auto is geplaatst (klopt zit een Carin 520 in) en dat de turbo is opgeschroefd van 0.9 naar 1,2 bar.
Wat ik me nu afvraag: wat kan de automatische bak hebben, of moet ik vrezen dat die er na korte tijd me stopt. En wat zijn de eerste aanwijzingen dat het de bak teveel wordt?.
Zo'n beetje alle tunings verhalen die ik hier lees zijn met handbakken, is er ook iemand die zijn auto met automaat wat getuned heeft ?
Wat me een minder goed gevoel geeft is dat de 9-3 FSP zonder automaat vanaf fabriek 20 pk meer had.
-
Marc
- Lid van verdienste
Re: Turbo's, vermogen en automaten
Niet dat ik weet. De fpt had 185pk, de aero had er 205. Beiden werden met automaat geleverd en evenveel pk. Enkel de 9000 aero automaat moest het met minder vermogen stellen.Bart-01 schreef: Wat me een minder goed gevoel geeft is dat de 9-3 FSP zonder automaat vanaf fabriek 20 pk meer had.
Voor je bak moet je in principe geen zorgen maken, maar vervang wel de regelmatiger de bakolie. Op onze 9-5 werkt het al ruime tijd zonder problemen, en die krijgt het koppel van de 2.3 te verduren.
-
verde900
- Donateur

de 9000 had een hydraulische ZF automaat, die kon al dat vermogen slecht handelen.marky schreef:Niet dat ik weet. De fpt had 185pk, de aero had er 205. Beiden werden met automaat geleverd en evenveel pk. Enkel de 9000 aero automaat moest het met minder vermogen stellen.Bart-01 schreef: Wat me een minder goed gevoel geeft is dat de 9-3 FSP zonder automaat vanaf fabriek 20 pk meer had.
Voor je bak moet je in principe geen zorgen maken, maar vervang wel de regelmatiger de bakolie. Op onze 9-5 werkt het al ruime tijd zonder problemen, en die krijgt het koppel van de 2.3 te verduren.
de 900NG, 9-3 en de 9-5 hebben anderssoortige japanse automaten die veel meer kunnen handelen
-
Bart-01
- Geregistreerd lid
Volgens de overzichten van autoweek.nl en schwacke.de zit er bij de FSP uitvoering 15 pk (begin kennelijk blind te wordenmarky schreef: Niet dat ik weet. De fpt had 185pk, de aero had er 205. Beiden werden met automaat geleverd en evenveel pk. Enkel de 9000 aero automaat moest het met minder vermogen stellen.
Ik zal dan inderdaad maar eens de olie van de bak laten vervangen (als ik niet in de boekjes terug kan vinden wanneer dat voor het laatst gedaan is).
-
job-lek
- Geregistreerd lid
Als je kijkt naar de specificaties van de 150, 185 en 205 pk modellen af fabriek dan blijkt dat het maximale koppel bij de automaten altijd op 250 Nm wordt gehouden.
Dat zal dus wel het maximale koppel zijn wat de bak nog veilig kan hebben.
Job
Job
-
Bart-01
- Geregistreerd lid
Erger nog bij de FSP automaat 230 Nm en de handgeschakelde 283 Nm. Oops.....job-lek schreef:Als je kijkt naar de specificaties van de 150, 185 en 205 pk modellen af fabriek dan blijkt dat het maximale koppel bij de automaten altijd op 250 Nm wordt gehouden.
Job
-
Maarten
- Lid van verdienste
Grote kans dat je auto is getuned bij ASM in Nieuwegein. Deze dealer heeft al ruim voordat er sprake was van een officiële band tussen Saab en Hirsch ervaring opgedaan met deze tuner. Als je een recente Saab wil laten tunen is deze ASM vestiging een aanrader.Bart-01 schreef:.......+ 40 pk, volgens de dealer is dat in Utrecht gedaan, iemand daar meer info over?, zoals welke firma dat zou kunnen zijn?.
Waarschijnlijk heb je onderstaande ECU in je auto:
Hirsch Performance 9-3
-
Marc
- Lid van verdienste
Bart-01 schreef:Erger nog bij de FSP automaat 230 Nm en de handgeschakelde 283 Nm. Oops.....job-lek schreef:Als je kijkt naar de specificaties van de 150, 185 en 205 pk modellen af fabriek dan blijkt dat het maximale koppel bij de automaten altijd op 250 Nm wordt gehouden.
Job
De pk aantallen blijven echt wel hetzelfde bij een handbak of een automaat. Bij de 9-3 heb je 2 soorten fpt's nl 185 en 200/205pk. Dat verschil ligt aan de keuze van de klant en niet omwille of er al dan niet een automaat aanhangt.
Het koppel werd idd wel omlaag gebracht bij de hogedrukturbo's van 263nm(185pk) en 280nm(200/205pk) naar 250nm. Voor de lpt bleef het koppel hetzelfde, nl 240nm.
-
Bart-01
- Geregistreerd lid
Raar volgens zowel schwacke.de als carbase is dat verschil tussen de automaat en de handgeschakelde er wel:marky schreef: De pk aantallen blijven echt wel hetzelfde bij een handbak of een automaat. Bij de 9-3 heb je 2 soorten fpt's nl 185 en 200/205pk. Dat verschil ligt aan de keuze van de klant en niet omwille of er al dan niet een automaat aanhangt.
Het koppel werd idd wel omlaag gebracht bij de hogedrukturbo's van 263nm(185pk) en 280nm(200/205pk) naar 250nm. Voor de lpt bleef het koppel hetzelfde, nl 240nm.
Typ Kraftstoff Getriebe Hubraum KW/PS Bauzeitraum
9-3 2.0i Turbo Cabrio Full Sport Package Benzin A4 1985 ccm 136/185 01/1999-06/1999
9-3 2.0i Turbo Cabrio Full Sport Package Benzin G5 1985 ccm 147/200 01/1999-06/1999
Saab 9-3 Cabriolet
type b d v van tot prijs
Saab 9-3 Cabriolet SE 2.0 Turbo FSP B 2 A4 1998 1999 54.635
Saab 9-3 Cabriolet SE 2.0 Turbo 200pk FSP B 2 H5 1998 1999 53.047
En dit zijn de enige twee FSP versies.
Vanaf modeljaar 2000 zijn er wel 185 pk versies met automaat en 263nm terug te vinden in de carbase lijst.
En de Aero uitvoering vanaf 2000 had inderdaad (met automaat) 205 pk en 280 nm.
-
Marc
- Lid van verdienste
-
Marc
- Lid van verdienste
De aero is er pas vanaf MY2000 gekomen, dat verklaart dus alles.
In ieder geval, de versnellingsbak is hetzelfde dus daar moet je je geen zorgen over maken.
In ieder geval, de versnellingsbak is hetzelfde dus daar moet je je geen zorgen over maken.
-
Bart-01
- Geregistreerd lid
Klopt de FSP loopt van 9-'98 t/m 9-'99, daarna kwam de Aero (volgens carbase).marky schreef:De aero is er pas vanaf MY2000 gekomen, dat verklaart dus alles.
Dat van dezelfde automaat geeft dan weer een iets beter gevoel.
-
job-lek
- Geregistreerd lid
Sja, als jullie meer vertrouwen hebben in carbase dan in saab......>>>>>Vanaf modeljaar 2000 zijn er wel 185 pk versies met automaat en 263nm terug te vinden in de carbase lijst.
En de Aero uitvoering vanaf 2000 had inderdaad (met automaat) 205 pk en 280 nm.<<<<<<<
HEb er het saab instructieboekje 2001 nog even bijgenomen:
2,0 Turbo Ecopower (205pk) handgeschakelde vernsellingsbak
vermogen, EEC bij 5500 omw/min.............. 150 kW (205 pk)
Max. koppel, EEC bij 2200 omw/min........... 280 NM (28.9 kpm)
2,0 Turbo Ecopower, (205 pk) automatische versnellingsbak
vermogen, EEC bij 5750 omw/min.............. 150 kW (205 pk)
Max. koppel, EEC bij 1900 omw/min........... 250 Nm (25,5kpm)
Job
-
Marc
- Lid van verdienste
De 185 pk versie is altijd leverbaar geweest en werd niet vervangen door de aero. Die kwam er enkel bij als extra, net als de viggen trouwens.
-
Bart-01
- Geregistreerd lid
Ik bedoelde er ook mee dat de Aero kwam als opvolger van de FSP.marky schreef:De 185 pk versie is altijd leverbaar geweest en werd niet vervangen door de aero. Die kwam er enkel bij als extra, net als de viggen trouwens.