APC vraagje

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

APC vraagje

Bericht door Guido900T » zo 24 dec, 2006 19:26

Beste medeforummers,

Heb mijn P en F pots flink opgedraaid een de auto rijdt nu een stuk pittiger.. klein probleempje alleen..

Als ik echt vol plankgas geef, duikt de apc meter weliswaar tot de helft het rode gebied in, maar houdt tegelijkertijd de auto in en begint de APC te klikkeren..

Kan dit kwaad? Hoe los ik dit op? P of F pot? (ik wil het maximale uit de APC halen)

bvd Guido900T

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » zo 24 dec, 2006 20:10

Wat bedoel je met 'klikkeren van APC'? Bedoel je daarmee de driewegklep die dan geluid maakt? Het lijkt me niet dat je dat kan horen terwijl je (volgas) met de auto rijdt.

Als de auto inhoudt, daalt de turbodruk dan ook? Dan lijkt mij dat de APC een pingel heeft waargenomen en daardoor de turbodruk terugschroeft. Mogelijke oorzaak kan zijn dat je de F-pot te ver open hebt gedraaid, waardoor er pingel optreedt.

93-SS-ARC
Geregistreerd lid

Bericht door 93-SS-ARC » zo 24 dec, 2006 20:20

gebeurd dit toevallig alleen boven de 3000 rpm? en als je even het gas los laat en weer onder de 3000rpm komt is het weer ok? dan kan t zijn dat de klopsensor niet geregistreerd word door de apc bijv geoxideerde contacten draadbreuk e.d. De Apc zal dan boven de 3000rpm in een soort storings modus gaan om motorschade te voorkomen.

Wat ook zou kunnen maar naar verluid met n behoorlijk geweld zou moeten gaan is feulcut dan sluit heel even de branstof toevoer af todat de druk weer normaal is geloof ik :roll:

Maargoed voor mij is het ook nog abracadabra dus hier kan je meer vinden :klik

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » zo 24 dec, 2006 20:33

Goede info op 900aero.com. Check vooral dit grafiekje:

Afbeelding

Het illustreert heel mooi wat er kan gebeuren als je de P-pot te ver open draait.

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Guido900T » zo 24 dec, 2006 21:15

yes, dank! heb ook nog even gezocht.. p te ver open = "overshoot"

ben nu wat aan het testen.. mooi voor de kerstavond :D

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » zo 24 dec, 2006 21:21

Guido900T schreef:yes, dank! heb ook nog even gezocht.. p te ver open = "overshoot"

ben nu wat aan het testen.. mooi voor de kerstavond :D
Heb je ook de weerstandjes al verwisseld?

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Guido900T » zo 24 dec, 2006 22:07

@ nope.. ik ben aan het tunen, heb niks gemodificeerd, ga dat ook niet doen

93-SS-ARC
Geregistreerd lid

Bericht door 93-SS-ARC » zo 24 dec, 2006 23:27

Guido900T schreef:@ nope.. ik ben aan het tunen, heb niks gemodificeerd, ga dat ook niet doen
Zo zit het bij mij T8 op het moment ook alleen p en f zijn verdraaid door een van de mij voorgaande eigenaren. Dit werkt opzich goed ze komt vlot op druk met in de piek zo,n 1,1-1.3bar en blijft daar even staan om vervolgens boven de +/- 4200tpm verlaagt te worden naar 0.6-0.8bar. Opzich prima zou je zeggen maar dat verlagen van de druk bij hoge toeren begint na verloop van tijd toch vervelend te worden :wink:
Nu is het als het goed is zo dat als je de R42weerst. bypassed, de druk ook bij hoge toeren stabiel blijft en alleen maar verlaagt word op het moment dat de apc pingel registreerd. Ook dan pas gaat de boven getoonde grafiek kloppen en kan je een mooi constand tot in de hoge toeren lopende turbo druk realiseren.
Kortom als je toch bezig bent met je apc aanpassen zou ik toch nog eens serieus (her)overwegen die paar kleine essensieele aanpassingen te doen :roll:
Op 900aero.com vind je de hele beschrijving.

NB. heren apc experts please correct me if i,m wrong :wink: ik probeer er ook maar n draai aan te geven.

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Guido900T » ma 25 dec, 2006 0:55

nee, heb (al een tijdje geleden) besloten om dat niet te doen.. ben bang dat ik met die mod te arm ga rijden.. (heb ook een T8 )..

heb hem nu zo getuned dat ie bij plankgas lange tijd (ongeveer een halve centimeter) in het rood blijft hangen... druk weet ik niet, heb geen drukmeter..ben redelijk tevreden zo (en naar mijn gevoel redelijk veilig)

Sommige mensen zweren bij die mod.. sommige posters op 900aero.com beweren dat die mod een beetje een hype is.. ik geloof dat wel..

BTW: heb je naar die grafiek gekeken? je beschrijft het drukverloop van je RA als de groene lijn ( grillig)

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » ma 25 dec, 2006 12:59

geldt deze steeds meer begrijpbare rocketscience ook voor een 91-er 9000 2.3 turbo (met DI)??? Heeft toch ook een apc dus de basics moeten t zelfde zijn

en wat loop je te draaien eigenlijk? Hele slagen, 3x keer rond, klein tikje????

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Re: APC vraagje

Bericht door Vyv » ma 25 dec, 2006 14:29

Guido900T schreef:Als ik echt vol plankgas geef, duikt de apc meter weliswaar tot de helft het rode gebied in, maar houdt tegelijkertijd de auto in en begint de APC te klikkeren..
Wat bedoel je met inhouden? 1: Alsof je tegen een boom rijdt en je met je hoofd tegen de voorruit plakt? 2: Of meer subtiel inhouden, zoals minder acceleratie sensatie? Bij 1 is zeker het fuelcut.

93-SS-ARC
Geregistreerd lid

Bericht door 93-SS-ARC » ma 25 dec, 2006 15:16

Guido900T schreef:nee, heb (al een tijdje geleden) besloten om dat niet te doen.. ben bang dat ik met die mod te arm ga rijden.. (heb ook een T8 )..

BTW: heb je naar die grafiek gekeken? je beschrijft het drukverloop van je RA als de groene lijn ( grillig)
Tuurlijk heb ik de grafiek voor een volgens 900aero.com gemodificeerde APC Bekeken en mijn curve is niet grillig eerder zoals de rode curve maar dan met een eerder eind als deze curve. Zo zit een Apc nou eenmaal in elkaar als je R42 niet verwijdert zal de turbodruk op een bepaald moment boven een x aantal toeren verlaagt worden naar basis druk en zal je nooit tot het einde van je versnelling volle turbo druk hebben.
Nu geloof ik best dat punt x waarbij de druk val komt discutabel is en ben ik ook zeer benieuwd tot hoeveel toeren jij komt voor de druk verlaagt word.
Zoiets:
Afbeelding

Enuh... ieder z,n ding zullen we maar zeggen dus no offense :wink:

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Guido900T » ma 25 dec, 2006 22:10

@ Vyv: er was sprake van subtiel inhouden..

@93-SS-ARC : no offence meant.. mijn druk loopt eigenlijk maar een heel klein beetje terug nu.. ( de breedte van de wijzer) omdat jij een vrij groot verval hebt dacht ik dat je misschien hetzelfde probleem had.. that's all :wink:

(R)ed
Lid van verdienste

Bericht door (R)ed » di 26 dec, 2006 0:58

Neem van mij een ding aan als je gaat tunen: zorg dat je een echte drukmeter hebt. De APC meter is niet meer als een indicatie. Zolang jij verder nergens aan hebt gezeten grijpt de feulcut in bij 0.9 bar. Je zegt zelf dat je dit nog niet hebt meegemaakt. dat zegt mij dat je met een licht verhoogde druk rijd. Maar een waarde is makkelijker om te vergelijken waar we over praten als; hij gaat een streep in het rood.

Mijn APC meter zit bij 0.8 bar in de overgang van oranje naar rood. wanneer de druk hierna zakt naar 0.7 zie ik dit op de APC meter niet en op de druk meter wel.

Uradius
Geregistreerd lid

Bericht door Uradius » do 04 jan, 2007 18:12

Ik heb de mod gedaan en bij mij loopt ie naar 1.0 bar om dan vervolgens te zakken tot 0.8 bar.

Plaats reactie