oliedruk
-
bram
- Geregistreerd lid
oliedruk
Heb gisteren met pijn en moeite een oliedruksensor + meter in de 9000 gebouwt. De meter is afkomstig van Realcar.
Mijn vraag is, hoeveel of hoe moet de oliedrukmeter staan. Toen hij er net op zat kwam de meter op 5 bar. Eenmaal aan het rijden (motor warm) kwam hij niet boven de 2/3 bar. Zelfs bij volgas
Eenmaal thuis aangekomen even na laten draaien en stond de meter op 1 bar. Zijn dit normale waardes?
Ik kan mij herinneren van onze oude 900 T16 uit "86 (+200pk) dat het metertje steeds bewoog bij het gasgeven en dat hij nooit op 1 stond.
Weten jullie hier meer vanaf?
Mijn vraag is, hoeveel of hoe moet de oliedrukmeter staan. Toen hij er net op zat kwam de meter op 5 bar. Eenmaal aan het rijden (motor warm) kwam hij niet boven de 2/3 bar. Zelfs bij volgas
Eenmaal thuis aangekomen even na laten draaien en stond de meter op 1 bar. Zijn dit normale waardes?
Ik kan mij herinneren van onze oude 900 T16 uit "86 (+200pk) dat het metertje steeds bewoog bij het gasgeven en dat hij nooit op 1 stond.
-
Vyv
- Moderator + Donateur

Re: oliedruk
De waarden die jij meldt lijken mij aan de lage kant. Als je motor koud is zie je zeker hogere waarden. Soms zelfs dubbel zo hoog.bram schreef:Heb gisteren met pijn en moeite een oliedruksensor + meter in de 9000 gebouwt. De meter is afkomstig van Realcar.
Wanneer de motor op bedrijfstemperatuur is zie ik mimimaal 1.5 bar bij 800 toeren. Bij 2000 toeren staat de meter op 4 bar. Bij gas geven reageert de meter duidelijk.
-
Marc
- Lid van verdienste
-
brinky
- Donateur

-
bram
- Geregistreerd lid
Deze waarden heb ik ook. Marky wat geeft jou meter aan bij gas geven dan? die van mijn blijft onveranderd staan.marky schreef:Bij mijn aero:
Koud stationair: 3 bar
koud rijdend: 4 bar
Bedrijfstemperatuur stationair: 1 bar
Bedrijfstemperatuur rijdend: 1,5 - 2 bar
Brinky: De auto heeft inderdaad nog niet zo heel veel km gereden (125.000 nu) De meter is van RealCar. Zat ook maar 1 aansluiting op dus nu doet het Olie lampje het niet meer in mijn dashboard. Hier moet natuurlijk ook nog iets aan gedaan worden. Dus ben nog niet klaar met dat gedoe met die metertjes.
-
Erik
- Lid van verdienste
-
jwaterink
- Donateur (6x)

er zijn ook sensoren met 2 aansluitingen. Een met een aan/uit waarde voor het lampje en een traploze voor de meter.
Voor de Trionic 7 motoren zou je ook de sensor kunnen vervangen door een hogere. De originele sensor gaat af bij een druk onder de 0.4 bar. Als je die nou vervangt door eentje van 1 bar, dan heb je al een betere indicatie.
Voor de Trionic 7 motoren zou je ook de sensor kunnen vervangen door een hogere. De originele sensor gaat af bij een druk onder de 0.4 bar. Als je die nou vervangt door eentje van 1 bar, dan heb je al een betere indicatie.
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Nee, zo een sensor met één aansluiting geeft een analoog signaal, evenredig aan de oliedruk. Voor een lampje heb je een aan/uit signaal nodig.erik schreef:Kan je het signaal niet splitten bij de sensor...
Wat je wel kan doen is een T adapter in het blok schroeven (waar de oude sensor zat) en daar dan weer beide oliedruksensors in schroeven.
Het makkelijkst was natuurlijk geweest een oliedruksensor met twee aansluitingen...

-
JanWessel
- Geregistreerd lid
-
sander69
- Donateur (2x)

-
SpeekTuning
- Geregistreerd lid
Ik heb vandaag een adapter besteld die je tussen het oliefilterhuis en het oliefilter kunt plaatsen. Hier kunnen zowel oliedruksensor als olietemp. sensor in geplaatst worden.sander69 schreef:ik heb vandaag net zo'n meterset aangeschaft, maar helaas zonder de oliedruksensor.....
is deze gewoon bij de automaterialenzaak te verkrijgen?
Ik zal de bevindingen melden zodra deze gemonteerd is.
-
taaffert
- Geregistreerd lid
Daar ben ik zeer benieuwd naar. Makkelijk te plaatsen en minder gevoelig dan onderaan je carter zo'n plug erin draaien, daar heb ik het niet zo op.speektuning schreef:Ik heb vandaag een adapter besteld die je tussen het oliefilterhuis en het oliefilter kunt plaatsen. Hier kunnen zowel oliedruksensor als olietemp. sensor in geplaatst worden.sander69 schreef:ik heb vandaag net zo'n meterset aangeschaft, maar helaas zonder de oliedruksensor.....
is deze gewoon bij de automaterialenzaak te verkrijgen?
Ik zal de bevindingen melden zodra deze gemonteerd is.
-
(R)ed
- Lid van verdienste