oliedruk

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
bram
Geregistreerd lid

oliedruk

Bericht door bram » vr 27 okt, 2006 8:39

Heb gisteren met pijn en moeite een oliedruksensor + meter in de 9000 gebouwt. De meter is afkomstig van Realcar.

Mijn vraag is, hoeveel of hoe moet de oliedrukmeter staan. Toen hij er net op zat kwam de meter op 5 bar. Eenmaal aan het rijden (motor warm) kwam hij niet boven de 2/3 bar. Zelfs bij volgas

Eenmaal thuis aangekomen even na laten draaien en stond de meter op 1 bar. Zijn dit normale waardes?

Ik kan mij herinneren van onze oude 900 T16 uit "86 (+200pk) dat het metertje steeds bewoog bij het gasgeven en dat hij nooit op 1 stond.

Weten jullie hier meer vanaf?

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Re: oliedruk

Bericht door Vyv » vr 27 okt, 2006 9:16

bram schreef:Heb gisteren met pijn en moeite een oliedruksensor + meter in de 9000 gebouwt. De meter is afkomstig van Realcar.

Mijn vraag is, hoeveel of hoe moet de oliedrukmeter staan. Toen hij er net op zat kwam de meter op 5 bar. Eenmaal aan het rijden (motor warm) kwam hij niet boven de 2/3 bar. Zelfs bij volgas

Eenmaal thuis aangekomen even na laten draaien en stond de meter op 1 bar. Zijn dit normale waardes?

Ik kan mij herinneren van onze oude 900 T16 uit "86 (+200pk) dat het metertje steeds bewoog bij het gasgeven en dat hij nooit op 1 stond.

Weten jullie hier meer vanaf?
De waarden die jij meldt lijken mij aan de lage kant. Als je motor koud is zie je zeker hogere waarden. Soms zelfs dubbel zo hoog.

Wanneer de motor op bedrijfstemperatuur is zie ik mimimaal 1.5 bar bij 800 toeren. Bij 2000 toeren staat de meter op 4 bar. Bij gas geven reageert de meter duidelijk.

bram
Geregistreerd lid

Bericht door bram » vr 27 okt, 2006 9:27

Wat suggereer jij? Is de meter niet goed aangesloten?

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » vr 27 okt, 2006 11:18

eerder oliepomp versleten of krukaslagers versleten...

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » vr 27 okt, 2006 11:56

Bij mijn aero:

Koud stationair: 3 bar
koud rijdend: 4 bar

Bedrijfstemperatuur stationair: 1 bar
Bedrijfstemperatuur rijdend: 1,5 - 2 bar

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » vr 27 okt, 2006 11:56

Volgens mij heeft Bram nog niet zo heel erg veel kilometers op zijn 9000 staan, dus dat lijkt me een beetje een de vroege kant. Is het misschien toch een menselijke fout? (Verkeerd aangesloten, loszittend contactje, meer van zulke stomme dingen waar je uren naar kunt zoeken...)

bram
Geregistreerd lid

Bericht door bram » vr 27 okt, 2006 12:11

marky schreef:Bij mijn aero:

Koud stationair: 3 bar
koud rijdend: 4 bar

Bedrijfstemperatuur stationair: 1 bar
Bedrijfstemperatuur rijdend: 1,5 - 2 bar
Deze waarden heb ik ook. Marky wat geeft jou meter aan bij gas geven dan? die van mijn blijft onveranderd staan.

Brinky: De auto heeft inderdaad nog niet zo heel veel km gereden (125.000 nu) De meter is van RealCar. Zat ook maar 1 aansluiting op dus nu doet het Olie lampje het niet meer in mijn dashboard. Hier moet natuurlijk ook nog iets aan gedaan worden. Dus ben nog niet klaar met dat gedoe met die metertjes.

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » vr 27 okt, 2006 14:04

Kan je het signaal niet splitten bij de sensor.

Dit is ook een goede oplossing om de staat van de Trionic 7 motoren in de gaten te houden ivm black sludge.

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » vr 27 okt, 2006 14:13

er zijn ook sensoren met 2 aansluitingen. Een met een aan/uit waarde voor het lampje en een traploze voor de meter.

Voor de Trionic 7 motoren zou je ook de sensor kunnen vervangen door een hogere. De originele sensor gaat af bij een druk onder de 0.4 bar. Als je die nou vervangt door eentje van 1 bar, dan heb je al een betere indicatie.

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » vr 27 okt, 2006 14:30

erik schreef:Kan je het signaal niet splitten bij de sensor...
Nee, zo een sensor met één aansluiting geeft een analoog signaal, evenredig aan de oliedruk. Voor een lampje heb je een aan/uit signaal nodig.
Wat je wel kan doen is een T adapter in het blok schroeven (waar de oude sensor zat) en daar dan weer beide oliedruksensors in schroeven.
Het makkelijkst was natuurlijk geweest een oliedruksensor met twee aansluitingen...
Afbeelding

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » vr 27 okt, 2006 14:51

Wat ik begreep zijn de sensoren eigenlijk weerstanden, en geven dus geen signaal maar een weerstand... of begrijp ik dat nou verkeerd?

sander69
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sander69 » vr 27 okt, 2006 15:58

ik heb vandaag net zo'n meterset aangeschaft, maar helaas zonder de oliedruksensor.....

is deze gewoon bij de automaterialenzaak te verkrijgen?

SpeekTuning
Geregistreerd lid

Bericht door SpeekTuning » vr 27 okt, 2006 16:18

sander69 schreef:ik heb vandaag net zo'n meterset aangeschaft, maar helaas zonder de oliedruksensor.....

Ik heb vandaag een adapter besteld die je tussen het oliefilterhuis en het oliefilter kunt plaatsen. Hier kunnen zowel oliedruksensor als olietemp. sensor in geplaatst worden.

Ik zal de bevindingen melden zodra deze gemonteerd is.

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » vr 27 okt, 2006 16:31

speektuning schreef:
sander69 schreef:ik heb vandaag net zo'n meterset aangeschaft, maar helaas zonder de oliedruksensor.....

Ik heb vandaag een adapter besteld die je tussen het oliefilterhuis en het oliefilter kunt plaatsen. Hier kunnen zowel oliedruksensor als olietemp. sensor in geplaatst worden.

Ik zal de bevindingen melden zodra deze gemonteerd is.
Daar ben ik zeer benieuwd naar. Makkelijk te plaatsen en minder gevoelig dan onderaan je carter zo'n plug erin draaien, daar heb ik het niet zo op.

(R)ed
Lid van verdienste

Bericht door (R)ed » vr 27 okt, 2006 16:48

Ik heb gewoon een t-stukje geplaatst
Daar zitten de drukschakelaar en drukgever gewoon weer op geschroefd.

Plaats reactie