Een GT17 of een TD04 op 205 pk, rijdt dat anders?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
%%123
Geregistreerd lid
Berichten: 90
Lid geworden op: do 12 mei, 2016 13:52
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Een GT17 of een TD04 op 205 pk, rijdt dat anders?

Bericht door %%123 » wo 10 jun, 2020 20:51

Kan iemand mij uitleggen hoe een GT17 vs TD04 op 205 pk rijdt in een 9-3 2002 2.0t T7?
Stel je trekt wat (een aanhanger) met 90 kmh.. Is er verschil? Ander koppelkromme wellicht?
Wellicht nog een verschil in funfactor? Of maak het niks uit?

Gebruikersavatar
busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 4169
Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Een GT17 of een TD04 op 205 pk, rijdt dat anders?

Bericht door busy » wo 10 jun, 2020 21:35

De TD-04 merk je pas iets van als je ook je software aan laat passen. Ze zijn wel wat robuuster dan de Garret.
SAAB 9-3 5-deurs 2.0. Lpt 2002, Hazelnut
SAAB 9-3 Sport Estate, TTiD Aero 2008, Dion HPT 220pk Grijs

SAAB HobbyClub Amersfoort

%%123
Geregistreerd lid
Berichten: 90
Lid geworden op: do 12 mei, 2016 13:52
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Een GT17 of een TD04 op 205 pk, rijdt dat anders?

Bericht door %%123 » wo 10 jun, 2020 21:50

busy schreef:
wo 10 jun, 2020 21:35
De TD-04 merk je pas iets van als je ook je software aan laat passen. Ze zijn wel wat robuuster dan de Garret.
Uiteraard wordt de software ook aangepast, alleen stel je kiest voor duurzaamheid met een t7 motor en je zet dus niet alles op max, is er dan een merkbaar verschil?

Gebruikersavatar
busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 4169
Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Een GT17 of een TD04 op 205 pk, rijdt dat anders?

Bericht door busy » wo 10 jun, 2020 22:03

Als je software aan laat passen kun je dat doen naar je wensen, dus meer Nm. Kan ook met een Garret als het je niet om de pk’s gaat.
SAAB 9-3 5-deurs 2.0. Lpt 2002, Hazelnut
SAAB 9-3 Sport Estate, TTiD Aero 2008, Dion HPT 220pk Grijs

SAAB HobbyClub Amersfoort

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Een GT17 of een TD04 op 205 pk, rijdt dat anders?

Bericht door Gele aero » wo 10 jun, 2020 22:05

Een GT17 pakt wat sneller op in lagere toeren is over het algemeen de ervaring maar als een td04 er in komt is het ook wel krachtiger. Als je het op 205pk houdt zou ik lekker de gt17 gebruiken.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
tanisha
Geregistreerd lid
Berichten: 14140
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 3:06
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Een GT17 of een TD04 op 205 pk, rijdt dat anders?

Bericht door tanisha » wo 10 jun, 2020 22:12

Je kan ook nog voor een Garrett T25 gaan die zijn redelijk vergelijkbaar met een td04.

Die gt17 lekker op rijden en dan voor een upgrade gaan zou ik zeggen.
99 GL 1984
Suzuki Swift 1.5 2007
Subaru g3x 1.3 awd 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
1972 trabant 601 combi

veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!

Gebruikersavatar
werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 6664
Lid geworden op: zo 02 mei, 2004 22:22
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: Een GT17 of een TD04 op 205 pk, rijdt dat anders?

Bericht door werli » do 11 jun, 2020 15:15

heey
of overwegen om een 3inch downpipe te monteren
mvg werner

Gebruikersavatar
evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5550
Lid geworden op: zo 25 mar, 2007 23:00
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Een GT17 of een TD04 op 205 pk, rijdt dat anders?

Bericht door evo » do 11 jun, 2020 17:45

Tja, wat zegt die 205pk nou? Waar in de toeren? Wil je die continue draaien? Niet dus, dus zegt het ook eigenljjk niet zoveel.

Waar je naar moet kijken, is waar je hoeveel vermogen nodig hebt, en welke setup daar dan wellicht het best bij past.

Theoretisch... kun je dan naar compressor maps al dan niet icm turbine maps gaan kijken. Kun je precies uitvogelen welke turbo bij jou flow/massa lekker efficient draait.

Praktisch gezien... de GT1752 pakt wat eerder op dan de TD04HL-15T#5 (zijn volgens mij de turbo's die je bedoeld), maar is ook eerder buiten adem...

Met een aanhanger door de bergen, dus met een relatief lage snelheid, en eigenlijk alleen gebruik makende van wat koppel bij max 3000 toeren... zal de GT17 prima voldoen.

Nadeel van de GT17 is echter zijn lagering... zeker icm slecht smering, ligt ie er meteen uit.

Als ik zou moeten kiezen zou ik daarom toch voor een TD04 gaan...
SAAB 9-3 Aero Cabrio MY01 AUT Black (B204/B205X Hybrid, STGX, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-5 Aero Estate MY03 AUT Black (B235X, STG5, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-3 SE - he is no more
SAAB 9000 CDE - she is no more

Uw SAAB professioneel getuned? Informeer via PB of email!

Gebruikersavatar
Dikketrip
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1828
Lid geworden op: do 17 apr, 2014 20:12
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Re: Een GT17 of een TD04 op 205 pk, rijdt dat anders?

Bericht door Dikketrip » wo 29 jul, 2020 0:37

%%123 schreef:
wo 10 jun, 2020 20:51
Kan iemand mij uitleggen hoe een GT17 vs TD04 op 205 pk rijdt in een 9-3 2002 2.0t T7?
Stel je trekt wat (een aanhanger) met 90 kmh.. Is er verschil? Ander koppelkromme wellicht?
Wellicht nog een verschil in funfactor? Of maak het niks uit?
We zijn dik een maand verder, maar wat heb je nou gedaan?



Ik heb een 1.8t gehad met GT17, getuned. Pakte super op en je kon soepel weg rollen vanaf 1000-1200 rpm


Nu heb ik een 9-5 aero 2.3 met TD04, maar die kan dat dus mooi niet. Voel heel traag en stroperig aan in lage rpm. 1000-2000 forget it.... optrekken onder de 1500rpm is gewoon echt crap.

Eenmaal 2500-3500 lekker vlot!
3500-4500 tuuuurboooo!

Op de snel weg vanaf 3500rpm in zijn 5, holy macaroni! Dan wilt hij wel;)

Houd er gewoon rekening mee dat een Td04 pas na 2000 - 2500 een beetje tot leven komt.

Als Je tot 200pk gaat, ik zeg dan zeker de GT17.

Een caravan trek je ook graag rustig weg en je wilt toch in lage Rpm al trekken.
Suzuki GSX 1250 FA 100nm bij 3000rpm
Mazda CX-5 GT 2.0 2015 165pk
Ex:
Saab 9-3 1.8t 2004 G3 205pk
Saab 9-5 2.3t 2003 aero 270pk

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Een GT17 of een TD04 op 205 pk, rijdt dat anders?

Bericht door ReinO » wo 29 jul, 2020 8:27

hoe weet je dat zo zeker? wat evo al aangeeft: je kunt hem instellen zoals je wilt en dus bij lage toeren ook al meer koppel, zeker
icm een 3 inch dp. hier ook een td04 die er al bij 1600 toeren aan gaat sleuren... .
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
tanisha
Geregistreerd lid
Berichten: 14140
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 3:06
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Een GT17 of een TD04 op 205 pk, rijdt dat anders?

Bericht door tanisha » wo 29 jul, 2020 9:51

Daar gaat iets goed mis een 2.3 heeft koppel tot en met!
Je hebt of een behoorlijk luchtlek Of je hebt geen 2.3 maar een 2.0 en die is beroerd getund.
Dus je kan aan de bak met je 9-5.

Ik versleet met mijn 9-5 2 banden sets op de vooras per jaar.
Als klap op de vuurpijl kon ik ook nog eens elk jaar een homokineet vervangen die dingen hielden het geen 2 jaar bij mij uit.
En dat doe je niet als het laf optrekt.
99 GL 1984
Suzuki Swift 1.5 2007
Subaru g3x 1.3 awd 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
1972 trabant 601 combi

veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!

Gebruikersavatar
RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 6578
Lid geworden op: za 03 jul, 2004 22:03
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Een GT17 of een TD04 op 205 pk, rijdt dat anders?

Bericht door RoccoH » wo 29 jul, 2020 10:20

Dikketrip schreef:
wo 29 jul, 2020 0:37
...Ik heb een 1.8t gehad met GT17, getuned. Pakte super op en je kon soepel weg rollen vanaf 1000-1200 rpm....
Een 1.8t / B207E heeft nooit een GT17 gehad, da's een GT2052s (of vanaf MY2006 een TD04-11TK)

Gebruikersavatar
Dikketrip
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1828
Lid geworden op: do 17 apr, 2014 20:12
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Re: Een GT17 of een TD04 op 205 pk, rijdt dat anders?

Bericht door Dikketrip » wo 29 jul, 2020 19:59

tanisha schreef:
wo 29 jul, 2020 9:51
Daar gaat iets goed mis een 2.3 heeft koppel tot en met!
Je hebt of een behoorlijk luchtlek Of je hebt geen 2.3 maar een 2.0 en die is beroerd getund.
Dus je kan aan de bak met je 9-5.

Ik versleet met mijn 9-5 2 banden sets op de vooras per jaar.
Als klap op de vuurpijl kon ik ook nog eens elk jaar een homokineet vervangen die dingen hielden het geen 2 jaar bij mij uit.
En dat doe je niet als het laf optrekt.
Met hoe veel rpm laat je je koppeling opkomen en tot hoe veel rpm trek je hem door? En hoe veel gas geef je dan?

Banden slijten en homokineet kapot trekken lukt mij ook wel;)

Maar ik wil lekker cruisen;)

En met de 2.3 aero gaat dat gewoon anders. Ik rijd veel tussen 1500-2500 rpm

Mss heb ik wel een lek?
Maar dat kan ik wel zien. Als me lucht druk in zakt of kakt.

Zal eens kijken

Een 2.3 aero hoort dus niet lui te zijn in lage rpm?!

Want ik hoor andere verhalen van mensen die in meerdere aero’s hebben gereden dat het zo hoort.
Suzuki GSX 1250 FA 100nm bij 3000rpm
Mazda CX-5 GT 2.0 2015 165pk
Ex:
Saab 9-3 1.8t 2004 G3 205pk
Saab 9-5 2.3t 2003 aero 270pk

Gebruikersavatar
Dikketrip
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1828
Lid geworden op: do 17 apr, 2014 20:12
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Re: Een GT17 of een TD04 op 205 pk, rijdt dat anders?

Bericht door Dikketrip » wo 29 jul, 2020 20:03

RoccoH schreef:
wo 29 jul, 2020 10:20
Dikketrip schreef:
wo 29 jul, 2020 0:37
...Ik heb een 1.8t gehad met GT17, getuned. Pakte super op en je kon soepel weg rollen vanaf 1000-1200 rpm....
Een 1.8t / B207E heeft nooit een GT17 gehad, da's een GT2052s (of vanaf MY2006 een TD04-11TK)
Oops klopt ja,

Sorry;)
Suzuki GSX 1250 FA 100nm bij 3000rpm
Mazda CX-5 GT 2.0 2015 165pk
Ex:
Saab 9-3 1.8t 2004 G3 205pk
Saab 9-5 2.3t 2003 aero 270pk

Gebruikersavatar
Dikketrip
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1828
Lid geworden op: do 17 apr, 2014 20:12
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Re: Een GT17 of een TD04 op 205 pk, rijdt dat anders?

Bericht door Dikketrip » wo 29 jul, 2020 20:07

ReinO schreef:
wo 29 jul, 2020 8:27
hoe weet je dat zo zeker? wat evo al aangeeft: je kunt hem instellen zoals je wilt en dus bij lage toeren ook al meer koppel, zeker
icm een 3 inch dp. hier ook een td04 die er al bij 1600 toeren aan gaat sleuren... .
Maar jij hebt een Td04 met 3” downpipe er op?
Suzuki GSX 1250 FA 100nm bij 3000rpm
Mazda CX-5 GT 2.0 2015 165pk
Ex:
Saab 9-3 1.8t 2004 G3 205pk
Saab 9-5 2.3t 2003 aero 270pk

Plaats reactie