2002 9-3ss 1.8t Project

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Pogostick
Geregistreerd lid
Berichten: 10
Lid geworden op: do 15 feb, 2018 12:15
Regio: NL - Provincie Utrecht

2002 9-3ss 1.8t Project

Bericht door Pogostick » vr 12 jul, 2019 14:52

Hola!

Ik rijd nu zo'n anderhalf jaar in een 9-3ss rond. Na een paar maanden langs the usual suspect geweest voor een 'stage 1' zoals men het zo mooi noemt, een chippie. Prima, beviel goed, ding is lekker rap, maar niet snel. Wel snel genoeg om.....

Afbeelding

Afgestudeerd, aan het werk.....spulletjes kopen!

- Maptun koppeling
- 630cc injectors
- Nieuwe bobines
- Biopower bougies
- Droplinks
- Brandstoffilter
- BSR Intake
- Maptun 2,5" catback
- Strut brace
- Opel Signum remklauwen (Aero 314mm) achterremmen moeten nog...
- Genuinesaab 3" downpipe
- Wideband Lambdasensor
- Short shift kitje
- Grotere intercooler en silicone slangen
- Ori Saab 9-3 TD04L-14t turbo
TD04HL turbinerotor, 17Hf1T compressorwiel. Huizen uitgefreesd door Speedshop ter Stege
- Mambatek Wastegate actuator
- 3 bar MAP en grotere MAF
- Brandstofdrukregelaar

Gecombineerd met nieuwe olie/filter en nieuwe APK is 'ie binnenkort weer rijdend.

Ik ga proberen hier wat foto's en voortgang te posten... vooral voor mezelf, maar als anderen het interessant vinden is dat mooi meegenomen.

Gebruikersavatar
ico9-3
Donateur 2016 + 2017 + 2019
Donateur 2016 + 2017 + 2019
Berichten: 1620
Lid geworden op: zo 01 jul, 2007 13:18
Regio: Kies een regio:

2002 9-3ss 1.8t Project

Bericht door ico9-3 » za 13 jul, 2019 19:03


Duidelijk een mooievakantiegeldje uitbetaald gekregen ;)

Zal wel de moeite zijn ;)
saab 9-3 sportcombi - aero - 2010
saab 9-3 cabrio - aero - 2009

vorige saabs
saab 9-3 - 1.9 tid - Hirsch - '09
saab 9-5 - 1.9 tid - Hirsch - '06
saab 9-3 - 2.0 fpt - turbo - '00

Gebruikersavatar
evo
Donateur 2016 + 2019
Donateur 2016 + 2019
Berichten: 4437
Lid geworden op: zo 25 mar, 2007 23:00
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Contacteer:

Re: 2002 9-3ss 1.8t Project

Bericht door evo » wo 17 jul, 2019 16:43

Hoeveel lucht wil je gaan verpompen? Enne, mis ik dan het gesmeedde draaiwerk? Of wordt ie toch niet zo erg snel.... ;-)

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

SAAB 9-3 Aero Cabrio MY01 AUT Black T7s (B204/B205X Hybrid, STGX, BioPower)
SAAB 9-5 Aero Estate MY03 AUT Black T7s (B235R, STG3+, BioPower)
SAAB 9-3 SE MY01 AUT Black... he is no more
SAAB 9000 CDE MY95 AUT Dark Blue... she is no more

Uw SAAB professioneel getuned? Informeer via PB of email!

Pogostick
Geregistreerd lid
Berichten: 10
Lid geworden op: do 15 feb, 2018 12:15
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: 2002 9-3ss 1.8t Project

Bericht door Pogostick » do 25 jul, 2019 9:40

Ik heb wel een koppel/vermogensdoel, maar het is allemaal best spannend (zelf tuning doen, alles uitzoeken) dus ik zie wel waar het schip strandt.

Gesmede zuigers komen misschien nog, maar 'naar verluidt' is bij voldoende koeling dit niet meteen een probleem. Ik houd het een beetje in de gaten, en mochten de gaten erin branden dan wordt het sparen voor een donor B207R, waar ik dan gesmede zuigers in wil hebben.

Gister alvast even de bougies, bobines en luchtfilter gewisseld.

Afbeelding Afbeelding

01-08-2019
Weekje verder... nog niet heel veel gebeurd - turbo is nog niet klaar omdat ik te laat was met die opsturen.

Afgezien van versleten banden (ik hoopte het tot na de verbouwing te kunnen uitstellen...) glansrijk door de APK, toch knap dat er zo weinig kapot gaat of versleten is.

Het doel om hem maandag weer op te halen ga ik niet halen.. hopelijk wel voor het weekend.
Over 2 weken met collega's naar de Ring en dan ga ik het liefst met mijn - zelf afgestelde - auto die kant op.

Pogostick
Geregistreerd lid
Berichten: 10
Lid geworden op: do 15 feb, 2018 12:15
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: 2002 9-3ss 1.8t Project

Bericht door Pogostick » ma 19 aug, 2019 14:49

Zo dan. Updatetijd.

Subframe gespoten
Afbeelding

Compressorkant (Nu 17Hf1T compressorwiel)
Afbeelding

Turbinekant (nu TD04HL 9-blads)
Afbeelding

Waterleidingen waren aan de verkeerde kant getapt... dus plugjes erin en opnieuw getapt aan de andere kant.
Afbeelding

Turbo+downpipe+slangen
Afbeelding

3"downpipe + 2,5" catback
Afbeelding

Nog meer uitlaat
Afbeelding

Inlaat en nog wat blauws
Afbeelding

Maptun uitlaat, subtiel maar aanwezig
Afbeelding

Uitlaat-eindstuk vanuit een andere hoek. I like it :)
Afbeelding

Inmiddels is de auto zo goed als omgebouwd en draait de motor in elk geval weer. Ik moet zelf aan de slag met mappen. Er zit nog geen andere MAF in, MAP weet ik niet zeker. Brandstofdrukregelaar (3,5bar) moet ook nog. In theorie zou ik genoeg brandstof moeten kunnen flowen @ 3bar met 630cc injectoren, maar voor de zekerheid kan 't geen kwaad. Ben benieuwd wat dat met stationair gaat doen.

Meer foto's volgen zodra ik 'm terugkrijg.

Pogostick
Geregistreerd lid
Berichten: 10
Lid geworden op: do 15 feb, 2018 12:15
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: 2002 9-3ss 1.8t Project

Bericht door Pogostick » vr 13 sep, 2019 11:43

Little bit down the road... we rijden al even rond maar de MAP/MAF zitten er nog niet onder. Wel ben ik bezig met mappen, wat meer uitdaging biedt dan ik dacht ;-). Ook moet ik nog eens goed kijken naar mijn slangklemmen want hoewel ze degelijk zijn, plopt de slang voor de gasklep er nog wel eens af. Komt de boel niet ten goede.

ONWARDS!

Gebruikersavatar
evo
Donateur 2016 + 2019
Donateur 2016 + 2019
Berichten: 4437
Lid geworden op: zo 25 mar, 2007 23:00
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Contacteer:

Re: 2002 9-3ss 1.8t Project

Bericht door evo » vr 13 sep, 2019 14:14

Leuk he, zelf tunen (kost alleen zoveel tijd, en benzine, en tijd...).

Wat vind je de grootste uitdaging? Wellicht kunnen we je helpen.

Gr,

evo
SAAB 9-3 Aero Cabrio MY01 AUT Black T7s (B204/B205X Hybrid, STGX, BioPower)
SAAB 9-5 Aero Estate MY03 AUT Black T7s (B235R, STG3+, BioPower)
SAAB 9-3 SE MY01 AUT Black... he is no more
SAAB 9000 CDE MY95 AUT Dark Blue... she is no more

Uw SAAB professioneel getuned? Informeer via PB of email!

Pogostick
Geregistreerd lid
Berichten: 10
Lid geworden op: do 15 feb, 2018 12:15
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: 2002 9-3ss 1.8t Project

Bericht door Pogostick » wo 18 sep, 2019 8:06

evo schreef:
vr 13 sep, 2019 14:14
Leuk he, zelf tunen (kost alleen zoveel tijd, en benzine, en tijd...).

Wat vind je de grootste uitdaging? Wellicht kunnen we je helpen.

Gr,

evo
Ontzettend leuk! Tot nu toe is de grootste uitdaging geweest elke keer een nieuwe limiter te ontdekken en die weer te moeten aanpassen, en het zo nu en dan niet helemaal goed interpreteren van maps (door te denken dat ik al een hele slimme jongen ben ;))

Waar ik nu tegenaan loop:
Mijn boostmap is vreselijk gecalibreerd en gaat nu van een matige pwm naar 100%, wat in de auto voelt alsof je NOS aanzet..

Mijn volgende stappen:
1) Boostcontroller uit (of alles op 0%) en runs doen met base boost (1.2 bar, als ik de Mamba documentatie mag geloven).
2) Log checken en bij knock timing terugzetten waar nodig
3) Oorzaak van misfires zoeken
4) Dan kijken waar ik sta op het gebied van boost en airflow, en waar ik de boostmap moet gaan definiëren.
Herhaal stap 2
5) DTC's oplossen. Ik krijg nu 4 foutmeldingen na een tijdje rijden, oorzaak is me nog niet duidelijk, moet ik dus achteraan.
6) Zorgen dat de boostslang voor de gasklep niet meer losplopt
7) ???
8 ) Hatsa, 500+Nm!

Pogostick
Geregistreerd lid
Berichten: 10
Lid geworden op: do 15 feb, 2018 12:15
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: 2002 9-3ss 1.8t Project

Bericht door Pogostick » do 19 sep, 2019 13:00

Stapje verder: paar stappen terug.
Originele (gechipte) software van vóór modificaties erop met injectoren aangepast naar 630cc, en boostmap op 0.
Misfires zijn weg lijkt het, ondanks dat de brandstof- en ontstekingsmapping niet gewijzigd zijn. Dat zal dus ergens anders in gezeten hebben. Ik haal 1.2 bar boost, dus dat lijkt te kloppen met Mamba documentatie. De rest van de mapping ga ik opnieuw doen:

Schone lei.

Pogostick
Geregistreerd lid
Berichten: 10
Lid geworden op: do 15 feb, 2018 12:15
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: 2002 9-3ss 1.8t Project

Bericht door Pogostick » do 10 okt, 2019 8:34

Alweer een tijdje onderweg met een andere tune, die gek genoeg zodra de motor helemaal op temperatuur is bijzonder rijk begint te lopen. (11 AFR stationair!!) Tot die tijd netjes 14.7. Iemand enig idee waar ik dit in moet zoeken? Storend, want slecht voor de kat en zonde van het verbruik... en binnenkort meer benzine dan olie in het carter.

Gebruikersavatar
DionHPT
Geregistreerd lid
Berichten: 2540
Lid geworden op: zo 17 jun, 2012 11:15
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Re: 2002 9-3ss 1.8t Project

Bericht door DionHPT » vr 11 okt, 2019 20:01

Check de verschillen eens tussen die tunes. Kan best iets raars zijn wat je hebt overgekopieerd zonder er erg in te hebben.

Slimme tip als je met zon hoge baseboost rijdt. Kijk of je je Boostcal anders kan calibreren. Dus je axis bedoel ik daarmee. Want ik gok dat je met 1.2 bar ongeveer 1300 mgc draait?
TiD, V6, T5, T7 & T8 tuning addict! Wil je je Saab getuned hebben? Stuur een PM :)

9-3 SC 2.8T Aero '09 DionHPT 340 pk / 520 nm
BMW 318is '89 B204 DionHPT 265 pk / 390 nm
Mevr HPT: Clio RS '15 DionHPT 235 pk / 350 nm

Pogostick
Geregistreerd lid
Berichten: 10
Lid geworden op: do 15 feb, 2018 12:15
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: 2002 9-3ss 1.8t Project

Bericht door Pogostick » za 12 okt, 2019 5:00

Na analyse denk ik dat het misfireadaptatie is, en daar ga ik even voor loggen als bevestiging. Elektrodeafstand verkleinen zal dan de oplossing zijn, eerst maar eens kijken wat de meetresultaten zijn.

Pogostick
Geregistreerd lid
Berichten: 10
Lid geworden op: do 15 feb, 2018 12:15
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: 2002 9-3ss 1.8t Project

Bericht door Pogostick » ma 14 okt, 2019 7:49

DionHPT schreef:
vr 11 okt, 2019 20:01
Check de verschillen eens tussen die tunes. Kan best iets raars zijn wat je hebt overgekopieerd zonder er erg in te hebben.

Slimme tip als je met zon hoge baseboost rijdt. Kijk of je je Boostcal anders kan calibreren. Dus je axis bedoel ik daarmee. Want ik gok dat je met 1.2 bar ongeveer 1300 mgc draait?
Thanks voor de tip, reeds gebeurd maar momenteel draai ik nog met boostcontroller op 0. Pas als de rest goed is, ik geen misfires of knock meer heb gaan we wat omhoog. Vanavond eindelijk een rondje loggen.

Plaats reactie