automatische versnellingsbak en tunen

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
freek9701
Donateur
Donateur

automatische versnellingsbak en tunen

Bericht door freek9701 » wo 25 jan, 2017 23:04

beste forumleden,

als ik mijn 9-3 v1 T7 std150pk laat tunen naar bv 185,200,225,.... geeft dit problemen voor de versnellingsbak(automatisch)? moet ik ergens rekening mee houden of vervangen/upgraden?

bvd

freek

DionHPT
Geregistreerd lid

Re: automatische versnellingsbak en tunen

Bericht door DionHPT » wo 25 jan, 2017 23:32

Geen enkel probleem met die vermogens en allerbelangrijkste koppelwaardes.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

blafwoef
Geregistreerd lid

Bericht door blafwoef » vr 27 jan, 2017 10:29

Zolang het koppel maar onder de 400 Nm blijft, volgens mij.. DionHPT kan dat feilloos uitleggen

Roz
Geregistreerd lid

Bericht door Roz » vr 27 jan, 2017 12:55

Geldt dit ook voor een 150PK(standaard) diesel?

DionHPT
Geregistreerd lid

Bericht door DionHPT » vr 27 jan, 2017 13:51

[]De diesel heeft een hele andere bak. Die kan sowieso tot 450 nm prima aan.. maar is tot veel meer in staat.

150 pk stage 1 is dan ook 195pk en 400 nm ongeveer dus kom je er helemaal niet in de buurt.

Voor de V1 is de versnellingsbak altijd enorm begrenst geweest, zo doet bijvoorbeeld een Aero Automaat in plaats van 300 nm maar 263 nm.
Uiteraard is dit door het alsware foppen van de bak computer goed naar hogere getallen te tunen. Belangrijkste is dat de bak tijdens het schakelen gevrijwaard blijft van te veel koppel. Voor de V1 is de 340 nm van een stage 1 prima te doen op een verder originele bak en zie je daar nooit problemen mee voor komen.

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » ma 30 jan, 2017 14:54

Wat ik wel iedereen kan aanraden is om je automaatbakolie een keer te verversen of (nog beter) te laten flushen. Saab zelf schrijft dit niet voor, maar je hoeft geen technische opleiding te hebben gevolgd om te snappen dat de kwaliteit van je ATF-olie achteruit gaat na verloop van tijd en kilometers. Ik heb zowel ervaring met verversen als flushen op verschillende auto's en mijn ervaring is dat flushen meer (merkbaar) effect heeft op de soepelheid van het schakelgedrag. Verwacht geen wonderen, niet elk model Saab heeft een even moderne automaat. Op de 9000 en 900 classic zou ik een automaat zelfs laten staan. De viertraps van de eerste 9-3 en 9-5 vind ik ook niet geweldig, de latere 5-traps zijn al beter.

De 6-traps automaat in mijn Caab schakelde al top maar na de flush van afgelopen zaterdag nog een tikkeltje smoother. Ik zie het als preventief onderhoud en voor 250-300 euro heb je geen nieuwe automaat als 'ie stuk gaat. Juist wanneer je nog geen klachten hebt loont het voor het behoud van je versnellingsbak. Ik wilde de tuning bij Dion dan ook pas na de automaatflush doen en tijdens de proefrit was hij dan ook onder de indruk van de smoothness van mijn automaat... :O: De zestraps van de V6 Aero is sowieso weer een stuk moderner dan de 5-traps op de viercilinders, dat wist ik toevallig al uit ervaring.

Dion Dekkers
Geregistreerd lid

Bericht door Dion Dekkers » ma 30 jan, 2017 15:13

ik heb inderdaad voor de tuning bij DionHPT mijn bak laten spoelen en gezorgd dat alles in orde was, zoals mod6, beurt en alle kleine reparaties,etc...
na het spoelen van de bak merk je wel degelijk verschil, ik vond dat de mijne al soepel schakelde maar na het flushen al helemaal! hieronder een foto van oude(!) atf olie die uit mn bak gespoeld is. de smerende werking van de olie was gewoon verdwenen.

Afbeelding

deze hoort dus mooi rood en transparant te zijn.

verder is de tuning van DionHPT echt een aanrader! mijn verbruik is van 11.1/100 gezakt naar gemiddeld 7.0/100 en hij rijdt gewoonweg heerlijk! je weet dat je dezelfde auto hebt maar het is net een andere.

Plaats reactie