Accu vervangen?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
WillyG4ce
Geregistreerd lid

Accu vervangen?

Bericht door WillyG4ce » za 10 dec, 2016 10:49

Hoi allen,

Gisteren en vandaag wederom start mijn Saab niet. Startmotor klikt keurig 2 maal maar krijgt auto niet aan de praat. Nu zit er een accu in dat al vijf jaar oud is (vaak korte ritten) en er in is gezet toen ik nog maar 150pk had. Daarna hebben inmiddels wat aanpassingen plaatsgevonden Stage 4 TUNING. Ook een extra versterker Rockford Fosgate PBR300X2 Punch 300-Watt geplaatst in kofferbak (rechtstreeks op de accu).

Nu vraag ik mij dus af of de 'standaard' accu nog wel voldoet of dat ik beter een 'sterkere' accu moet gaan plaatsten. En zo ja, met welke specificaties.

Ben benieuwd?

Hartelijke groet
:O: :O: :O: 3 sixty en dan weer :O: :O: :O:

WillyG4ce

Viper1
Geregistreerd lid

Re: Accu vervangen?

Bericht door Viper1 » za 10 dec, 2016 12:10

Had hetzelfde probleem...
Een accu van de 9-3 heeft min. 60amp. nodig.
Heb er zelf een in gezet van 74amp.
Maar daar lag het niet aan.
3 weken later was 'ie weer leeg
Blijkt dat er constante spanning op de radio staat en ik de software moet laten updaten.

Maar in jouw geval is na 5 jaar wel een nieuwe accu aan te raden. Kan niet kwaad om voor iets meer Amp te kiezen

WillyG4ce
Geregistreerd lid

Bericht door WillyG4ce » za 10 dec, 2016 12:28

@viper1

Dank je voor je reactie. Kan ik nu op zoek naar een 74Ah accu. :D Zien dan wel weer verder indien nodig.

WillyG4ce

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » za 10 dec, 2016 13:20

Zou je niet eerst je dynamo controleren? Die kan ook slechts zijn waardoor de accu niet oplaadt/leegloopt.

WillyG4ce
Geregistreerd lid

Bericht door WillyG4ce » za 10 dec, 2016 15:18

Update. Accu opgeladen, startte in een keer. 10 minuten gereden. Zet motor af. Wil weer starten. Weer geen reactie, maar wel accu nog steeds vol. Lampen xenon branden nog vollop. Na wat beredeneren besloten de startmotor een tik te geven met een hamer (lastig te bereiken maar toch gelukt) en jawel hoor hij start. Probleem dus starter die waarschijnlijk langzaam de geest geeft. Maandag maar ff de garage bellen.

:O: :O: :O: 3sixty en dan weer :O: :O: :O:

Gr. WillyG4ce

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » za 10 dec, 2016 15:42

laat dat waarschijnlijk maar achterwege.
er kan nog een maatje groter in ook trouwens, en de dynamo kan ook in kracht geupgrade worden.

WillyG4ce
Geregistreerd lid

Bericht door WillyG4ce » za 10 dec, 2016 18:37

ReinO schreef:laat dat waarschijnlijk maar achterwege.
er kan nog een maatje groter in ook trouwens, en de dynamo kan ook in kracht geupgrade worden.
Hoi ReinO.

Wat moet ik achterwege laten en waarom? Je maakt we wel nieuwsgierig. Upgrade starter EN dynamo? Wat is daar het voordeel van? En welke starter en dynamo zijn dat dan?

Wacht geduldig op je antwoord.

WillyG4ce

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » za 10 dec, 2016 18:58

Probleem dus starter die waarschijnlijk langzaam de geest geeft.

Hij bedoelt dat het een zekerheid is dat de startmotor het tijdelijke voor het eeuwige heeft gewisseld. Een hamer gebruiken helpt maar even.

WillyG4ce
Geregistreerd lid

Bericht door WillyG4ce » za 10 dec, 2016 19:04

Aha... snap em. :D laat het woord "waarschijnlijk" maar achterwege...ok.

Dus vervangen! Wacht nog wel op zijn reactie over voordeel upgrade etc

WillyG4ce

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » za 10 dec, 2016 19:32

De accu kan een slag v dikker nog en idem voor de dynamo, dat laatste is van minder belang wanneer j e vaker
lange s tukken rijdt.
en sorry voor de cryptische omschrijving van waarschijnlijk. Ik heb nog nie t meegemaakt dat het in zo n geval
niet de startmotor is. Indien je handig bent dan kan dit op je oprit trouwens.het moet op gevoel want zien is niet aan de orde.

WillyG4ce
Geregistreerd lid

Bericht door WillyG4ce » za 10 dec, 2016 19:55

Hoi ReinO.

Dank nog voor je reactie. Blind monteren is wel lastig gezien de positie onderin. Kon er al met een hamer nauwelijks bij.
Maar goed. Op een brug moet het volgens mij wel binnen 30 minuten vervangen kunnen worden. Overleg wel ff met de garage.. ik heb we immers afgelopen week al genoeg werk bezorgd aan hun. :? Een hele grote beurt met nog wat vervanging van wat rubbers etc. ...zul je net zien.. denk je komende tijd er weer even tegen te kunnen gebeurt dit.. tja. Het is de liefde voor het merk zullen we maar denken :wink: .

Groet, WillyG4ce

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » za 10 dec, 2016 21:59

Startmotor is 15 minuten met brug en iemand die precies weet wat ie moet doen en de juiste tools heeft. Een uur rekenen vind ik daarom redelijk. Maar goed dat is aan de garagist.
gr

Plaats reactie