Aftermarket turbodruk meter

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
arjanl87
Geregistreerd lid

Aftermarket turbodruk meter

Bericht door arjanl87 » zo 13 nov, 2016 2:06

Vandaag heb ik mijn Saab 9000 aero welke ik gebruik voor de autosport voorzien van een digitale aftermarket turbodrukmeter.
Na installatie verbaas ik mij wat over de getallen die ik te zien krijg, nu ben ik niet enorm thuis in de turbotechniek dus wil ik hier graag wat ruggespraak houden.
Ik lees de volgende waardes af:
Auto uit contact aan, afgelezen waarde -0.2 bar
Auto stationair draaiend -0.5 bar
Auto in de vrij op 4000 toeren - 0.5 of - 0.6 bar
Pas wanneer ik in de 2 flink accelereer ( slippende banden) is er een waarde af te lezen van + 0.5bar.
Helaas kan ik het niet in de 3e versnelling testen, ik kan er de openbare weg niet mee op, en mijn eigen terrein is helaas niet groot genoeg.
Wat geven deze waardes weer? Ik had zelf hogere waardes verwacht.
Ik heb de vacuumslang van de turbodrukmeter aangesloten op de slang die van het inlaatspruitstuk naar de BOV gaat, hier zat namelijk al een Y-stuk tussen waar ik het slangetje op kon doen. ( was overigens wel afgedopt ).
Er zit weinig tot geen speling op het turbo wieltje aan de inlaat kant.
Ik ben heel benieuwd naar jullie meningen en ervaringen.

DionHPT
Geregistreerd lid

Re: Aftermarket turbodruk meter

Bericht door DionHPT » zo 13 nov, 2016 2:38

Zou toch 1.2 a 1.1 bar moeten draaien. Wss is je apc klep kaduuk. Overigens kloppen de waardes redelijk m.u.v. je nul punt wat 0.0 bar zou moeten zijn en geen 0.2 bar onderdruk.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » zo 13 nov, 2016 7:57

waar heb je dit op aangesloten? wellicht is een meter die direct op een vacuumslang zit handiger: dan heb je sowieso
zeer precies je turbodruk in beeld.

arjanl87
Geregistreerd lid

Bericht door arjanl87 » zo 13 nov, 2016 11:52

@Dionhpt, dan moet ik eens op zoek naar een APC klep, dit is de klep gemonteerd aan het front van de auto he? Met 3 dikkere luchtaansluitingen en 1 stekker? Ik heb overigens niet echt wat te klagen over het vermogen, ben er eerste mee geworden, ben benieuwd hoe het gaat als de waardes correct zijn! :D

@rein0 De meter zit aangesloten op de vacuumslang van inlaatspruitstuk naar BOV middels een kunstof y stuk. Wat bedoel je met een meter die direct op vacuüm aangesloten zit? Een andere (analoge) meter? Want volgens mij heb ik hem nu direct op het vacuüm aangesloten

P.s. kan ik nog iets testen om te checken of de APC klep inderdaad defect is?

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » zo 13 nov, 2016 13:44

klinkt alsof de omzetting van druk naar digitale weer te geven data gehercalibreerd moet worden. Gezien je 1e bent geworden, lijkt mij dat je APC-klep gewoon goed werkt.

:idea: Als je een analoge meter tot je beschikking hebt, zou je eens kunnen vergelijken.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » zo 13 nov, 2016 13:55

bedoelde ik ook: direct op een slang. wat steve o al aangeeft: moet ie gecalibreerd worden of zo?
merk je ook gebrek aan power?

APC check: even de slang van wastegate los. dan heb je onbeperkte turbodruk tenzij er een ander probleem is.
Niet te lang mee rijden ivm fuelcuts,dat is wat heftig voor van alles en nog wat.

DionHPT
Geregistreerd lid

Bericht door DionHPT » zo 13 nov, 2016 22:55

Of hij kan goed rijden Steve.

arjanl87
Geregistreerd lid

Bericht door arjanl87 » ma 14 nov, 2016 20:12

Ik hoop een beetje van beide ! :D
Bedankt voor de reacties, ik weet wat ik moet doen aankomend weekend. Slang op de wastegate aan de turbo los en kijken wat de waardes dan zijn. Analoge meter ter vergelijking heb ik voor die tijd ook wel gescoord.
Voor mijn gevoel had de auto minder power onderin als tijdens de eerste race een aantal maanden geleden, toen helaas vrij snel uitgevallen met een defecte koppeling en gescheurde motorsteunen. Dus niet heel veel ervaring op gedaan destijds.
Stel dat de APC defect is, ik lees veel over APC update/ aanpassing naar T7 APC icm softwarematige aanpassingen in het regelapparaat. ( overigens staat tuning bovenaan het wensenlijstje voor aankomend seizoen). Is dit echt een verbetering tav een originele?
Ik hou ervan de spullen zo origineel mogelijk te houden, maar als het een verbetering is is dit wellicht het juiste moment, er van uitgaande dat de APC defect is.

DionHPT
Geregistreerd lid

Bericht door DionHPT » di 15 nov, 2016 2:07

Ja, ik vindt het een geweldig verschil en doe in principe alle t5s die hier langs komen ombouwen naar t7 apc.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » ma 21 nov, 2016 14:40

Schaling van de meter lijkt me okey, mede gezien de waardes welke hij onder "vacuum" draait.

je geeft aan dat je op eigen terrein, in zijn 2, niet boven de 0.5 bar boost komt. Lijkt me ook niet vreemd. Afhankelijk van het type software (bijv voor de LPT) is 0.5 bar een normale beperking, daarbij is het ook zo dat voor de 1ste en 2de versnelling andere maximale boost waardes (kunnen) gelden.

Loshalen van drukslang naar je waste gate actuator zou ik niet doen. Help je het zaakje alleen maar mee over de zeik. Dit doe je doorgaans als je een probleem hebt waarbij je de opbrengst van de turbo verdenkt. Wat je dan namelijk doet is turbo ongecontroleerd laten draaien, je schakelt namelijk eigenlijk gewoon je waste gate uit.

Tuning zou ik zeker doen! Neem anders even contact met me op. Kan via PB, maar ook via email. Kan ik je precies vertellen wat je zoal uit je setup kunt halen, ook zonder veel hardwareaanpassingen.

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » za 26 nov, 2016 12:07

heey
arjanl87 schreef:Ik hoop een beetje van beide ! :D

, toen helaas vrij snel uitgevallen met een defecte koppeling en gescheurde motorsteunen. Dus niet heel veel ervaring op gedaan destijds.

Ik hou ervan de spullen zo origineel mogelijk te houden, maar als het een verbetering is is dit wellicht het juiste moment, er van uitgaande dat de APC defect is.
dit vind ik een heel belangrijke les
je kan je motor zo hard laten gaan als je wil ,maar als de rest niet in orde is ben je er niks mee

oja nog een tip: T7 klep
mvg werner

DionHPT
Geregistreerd lid

Bericht door DionHPT » za 26 nov, 2016 15:44

Ombouw naar t7 is altijd verstandig, constanter, betere regeling en goedkoper.

Maar eerst de rest voor elkaar!

Plaats reactie