welke olie is de beste
-
gripen 9-3
- Geregistreerd lid
welke olie is de beste
Heb al ruim gezocht op het forum maar deze vraag niet beantwoord kunnen krijgen.
Welke olie (volsyntheet natuurlijk) is de beste voor een SAAB turbo? Er loopt hier bij mij op het werk een SAAB'er rond die zweert bij Mobil 1 maar dat is een beetje een blazer. Ik ben wel benieuwd naar wat jullie gebruiken voor je Turbo.
Verversen bij 10.000 of gewoon bij de grote beurt laten doen (20.000)?
Welke olie (volsyntheet natuurlijk) is de beste voor een SAAB turbo? Er loopt hier bij mij op het werk een SAAB'er rond die zweert bij Mobil 1 maar dat is een beetje een blazer. Ik ben wel benieuwd naar wat jullie gebruiken voor je Turbo.
Verversen bij 10.000 of gewoon bij de grote beurt laten doen (20.000)?
-
Hannes
- Forum Admin
-
Marc
- Lid van verdienste
-
ArvidD
- Geregistreerd lid
-
Bubba
- Geregistreerd lid
-
Erik
- Lid van verdienste
Ik zou het interval van de rijstijl laten afhangen.
Als je veel kilometers tijdens lange stukken rijdt kan je het interval wat groter maken. Met veel korte stukken zou ik toch voor een korter interval gaan omdat de vervuiling dan veel sneller plaatsvindt.
Hou in ieder geval altijd tenminste een interval van een jaar aan.
Ik gebruik zelf ook 0W40 Mobil 1.
Als je veel kilometers tijdens lange stukken rijdt kan je het interval wat groter maken. Met veel korte stukken zou ik toch voor een korter interval gaan omdat de vervuiling dan veel sneller plaatsvindt.
Hou in ieder geval altijd tenminste een interval van een jaar aan.
Ik gebruik zelf ook 0W40 Mobil 1.
-
MXL
- Geregistreerd lid
-
Hannes
- Forum Admin
-
JanWessel
- Geregistreerd lid
-
marq101
- Geregistreerd lid
Voor oudere motoren wordt 0w40 wel errug dun.
Ik rij zelf met 5w40 van shell (syntheet) maar ieder A merk is eigenlijk ok.
Overigens
1 liter shell volsynthetisch bij de shellpomp 16 euro per liter
1 liter bij de automaterialenzaak: 8 euro
1 liter bij de intermarche deze zomer in Frankrijk: 5 euro
Let wel: 1 en dezelfde olie
ik ververs volgens het boekje: iedere 7500km en altijd een nieuw filter
Ik rij zelf met 5w40 van shell (syntheet) maar ieder A merk is eigenlijk ok.
Overigens
1 liter shell volsynthetisch bij de shellpomp 16 euro per liter
1 liter bij de automaterialenzaak: 8 euro
1 liter bij de intermarche deze zomer in Frankrijk: 5 euro
Let wel: 1 en dezelfde olie
ik ververs volgens het boekje: iedere 7500km en altijd een nieuw filter
-
Erik
- Lid van verdienste
Hoeft echt niet hoor.marq101 schreef:Voor oudere motoren wordt 0w40 wel errug dun.
De peugeot 205xs uit 1991 die ik in 1996 heb gekocht, heeft sinds mijn aankoop (110000km) altijd valvoline 0w40 vol synthetische olie gekregen. De auto verbruikt nog steeds geen olie terwijl hij inmiddels toch al 330000km flink heeft gereden met dezelfde orginele motor.
M.i. is 0w40 dus geen enkel probleem.
-
marq101
- Geregistreerd lid
Nee joh, een 91-er is niet oud. Ik heb het meer over de blokken uit de 99 en de 900. Overigens, repectabel aantal km-tjes voor zo'n peuzjootjeerik schreef:Hoeft echt niet hoor.marq101 schreef:Voor oudere motoren wordt 0w40 wel errug dun.
De peugeot 205xs uit 1991 die ik in 1996 heb gekocht, heeft sinds mijn aankoop (110000km) altijd valvoline 0w40 vol synthetische olie gekregen. De auto verbruikt nog steeds geen olie terwijl hij inmiddels toch al 330000km flink heeft gereden met dezelfde orginele motor.
M.i. is 0w40 dus geen enkel probleem.
-
JanWessel
- Geregistreerd lid