Boost overshoot Saab9000 2.3 anniversary

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
harryS9K
Geregistreerd lid

Boost overshoot Saab9000 2.3 anniversary

Bericht door harryS9K » wo 31 aug, 2016 14:32

Graag jullie expertise bij het volgende probleem:

Op de originele turbodrukmeter in de 9000 gaat tussen 2500 - 3000 tpm vanaf de 3e versnelling de wijzer pulserend tussen midden rood en dan even uit het rood (2-3 sec) en vervolgens weer terug naar midden rood. Dit gebeurd alleen bij plankgas. Na 3000 blijft het redelijk constant van 0,5 tot 0,75 in het rood.

Is dit gevaarlijk? (te arm mengsel, pingelen) :(
Zou dit aan de wastegate sturing kunnen liggen?

Achtergrond info:

De 9000 heeft een T25 (anniversary van origine) en rijd op LPG.
De ecu is gemodificeerd met T7 klep en de turbodruk mag oplopen tot 1.2 bar als ik me goed herinner.
Deze 1.2 bar werd ook echt gehaald op LPG, op benzine bleef het bij 1.1 hangen.
De auto heeft een 3" DP (abbott) en 2,5" BSR uitlaat.
Het originele luchtfilterhuis is gemodificeerd en dat heeft een duidelijke performance winst gegeven.

Groet,
Harry

Christiaan94
Donateur
Donateur

Re: Boost overshoot Saab9000 2.3 anniversary

Bericht door Christiaan94 » wo 31 aug, 2016 14:44

Ik heb hetzelfde, met ook een T7 aanpassing. Benieuwd naar de "resultaten". Zelfde setup, maar dan automaat en geen 3" downpipo.

DionHPT
Geregistreerd lid

Bericht door DionHPT » wo 31 aug, 2016 16:20

Dat heeft mijn inziens vaak te maken met iginition offset.

Dat kan te maken hebben met de volgende zaken
- Overshoot
- Slechte brandstof
- Slechte DI
- Slechte ontsteking
- T5 APC klep

Dat zijn de simpel te controleren problemen.

harryS9K
Geregistreerd lid

Bericht door harryS9K » wo 31 aug, 2016 18:03

Overshoot word veroorzaakt door overshoot?
Kan je dat toelichten, of begrijp ik je niet goed?

Verkeerde brandstof met lpg? Kan dat? Octaangehalte daarvan ligt toch veel hoger dan benzine? Op benzine (98) heb ik hetzelfde fenomeen.

T5 apc klep zit er niet op, dus dat kan het niet zijn lijkt me. De druk boven de 3000 wordt toch wel goed geregeld?

Hoe hoog zou de druk zijn? Zit ik tegen de 1,5 bar aan? Soms houd de auto in voor een paar seconden, zou dat de fuelcut kunnen zijn?

Groet,
Harry

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » wo 31 aug, 2016 19:21

de oorzaak van boost oscillatie is vaak een heel lastige om te vinden. Begin met alle slangetjes te controleren/vervangen. Controleer het hele inlaattraject van turbo tot cilinderkop op lekkages. Controleer of de wastegate gangbaar is zonder zware punten, daarvoor het beste met hete turbo met de fietspomp op de actuator aan de gang.

Ik heb er bij mij eens heel lang mee lopen stoeien, uiteindelijk zat het toen in de einddemper die kennelijk teveel tegendruk gaf. Er zit glaswol in de dempers die wel eens aan de wandel gaat als de schotten eruit rotten, en die dan de achterste pot deels verstoppen.
Ik had overshoot, oscillatie en een sterk negatieve boost adaptatie waardoor de topdruk niet meer gehaald werd.

De T7 klep heeft een wat afwijkend regelgedrag waardoor dit soort problemen eerder opspelen. Wat wel gedaan wordt is de C-poort van de klep iets opboren, het gaatje is standaard 1.5 mm. Moet je in heel kleine stapjes doen, max 0.1 mm per keer. Hielp bij mij ook iets, uiteindelijk naar 1.7 opgeboord. Maar als het voorheen goed was moet je het daar eigenlijk niet in zoeken.

DionHPT
Geregistreerd lid

Bericht door DionHPT » wo 31 aug, 2016 19:23

Mijn excuses. Volgens mij lag ik te dromen....

Als je op lpg wel 1.2 bar haalt en op 98 1.1 moet je het denk ik in de ontsteking zoeken. Zoals je schrijft is het octaangetal van LPG hoger, dus in theorie kan dit beter bestand zijn tegen knock. Daarbij is de T7 klep eigenlijk altijd erg accuraat en ik kan mezelf voorstellen dat er een relatief getunede ontstekingsmap in zit (2.3t lpt hadden nogal een scherpe ontstekingsmap). Combinatie van factoren kan er dus voor zorgen dat er teveel voorontsteking plaats vindt onder de druk opbouw waardoor je dit effect krijgt.

Fuelcut is als je inderdaad (afhankelijk van de instelling overigens) 1,54 bar bereikt, dit voelt alsof je met kop door de voorruit gaat dus is goed te herkennen.

Ik zou er voor kiezen er even een andere ontstekingsmap in te zetten (Stock Aero bevoorbeeld) en vanuit daar even verder te kijken. Mooiste is natuurlijk even de auto te loggen en te kijken waar het vandaan komt.

harryS9K
Geregistreerd lid

Bericht door harryS9K » wo 31 aug, 2016 22:10

Zo te lezen is het geen fuelcut, want zo hard gaat het niet.
Enig idee wat het einde van het rode vlak kwa druk is? 1,2 bar?
Helaas ontbreekt mij de apparatuur om de diagnose te doen.

Ik heb het idee, dat doordat de motor nu veel meer lucht binnen krijgt, de mogelijke druk hoger is geworden.

Ik ga morgen eens met een echte turbodruk meter kijken, hoeveel het nu eigenlijk is.
Echt precies is ie niet, maar goed, wellicht worden we er iets wijzer van.

Bedankt voor de hulp,
Harry

DionHPT
Geregistreerd lid

Bericht door DionHPT » wo 31 aug, 2016 23:19

Je zit niet enorm ver weg dus als je wil kunnen we er zeker eens samen naar kijken. 2 weten altijd meer dan 1.

kql
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door kql » do 01 sep, 2016 12:48

Ik heb eens zoiets gehad toen het slangetje van dumpvalve naar inlaatspruitstuk [los | lek] was.

/koen

harryS9K
Geregistreerd lid

Bericht door harryS9K » do 01 sep, 2016 19:34

Voordat ik deze setup gebruikte, had ik een stage 1 ecu van speedparts met de t5 klep.
Deed het perfect.

Ik verdenk toch de remap van deze ecu.
De ecu kwam van mijn vorige 2.3T van '95.

De turbodrukmeter gaf waardes aan 1.1 - 1.6 bar in de 3e versnelling met WOT.

Groet,
Harry

DionHPT
Geregistreerd lid

Bericht door DionHPT » vr 02 sep, 2016 1:46

1.6 is buiten het bereik van je mapsensor dus zul je fuelcuts hebben... niet goed

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

harryS9K
Geregistreerd lid

Bericht door harryS9K » vr 02 sep, 2016 10:34

Het lijkt me stug dat het echt 1.6 bar is.
Kan een T25 dat wel?

Harry

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » vr 02 sep, 2016 11:11

Mijn ouwe T25 piekt ook moeiteloos over de 1.5 bar (da's de fuelcut setting). Komt wel eens voor als er iets niet lekker gaat in de regeling, los slangetje ergens ofzo.
Kan de turbo wel dus maar echt gezond is het niet natuurlijk. Het zijn gelukkig maar korte piekjes, continu zoveel druk draaien met een T25 is niet erg wijs omdat de IAT en de EGT astronomisch worden.

harryS9K
Geregistreerd lid

Bericht door harryS9K » vr 02 sep, 2016 11:42

Daar zeg je zo wat. :idea:
Stel dat de inlaat temperatuur te hoog oploopt, word de druk teruggedraaid.
Werkt dat al binnen een paar seconden?

Groet,
Harry

DionHPT
Geregistreerd lid

Bericht door DionHPT » vr 02 sep, 2016 16:22

Werkt meteen. Maar 1.4 is met downpipe al in mijn ogen de max van de t25.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Plaats reactie