Discussie: Saab Aero moet je niet Chip tunen!!!

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
forkys
Geregistreerd lid

Bericht door forkys » za 25 jun, 2016 10:18

Best Forum,

Volgende week voer ik een Maptun stage 1 uit op mijn Saab 9.5 Aero 250PK uit 2003. Nu krijg ik op een Duits forum een volgende reactie op Chip Tunen:

" Aero nooit Chip tunen want vroeg of laat kapotte motor, of afnemende motor prestatie, standaard is de Aero al ingesteld op maximale thermische belasting etc.- zie hieronder.

Hoe zien jullie dat, wat is jullie ervaring op dit gebied?

Mvrgr

Frits
Schweiz

erstmal Aero darf mann NICHT Chip Tunen !!! *

früher oder später geht der Motor kaputt, oder zumindest erreicht nicht mehr angegebene Leistung (garantiert)

es ist nicht meine Entdeckung, Hirsch hat nie reines Chip Tuning für Aero angeboten. Warum wohl?

Aero sind schon ab Werk am Limit was die Thermische Belastung angeht angesetzt

alle andere versionen, d.h. mit Garrett Turbolader sind problemlos zu Tunen, da hat ja SAAB nur Low Pressure Turbo, ausgeliefert, d.h. nach oden sind problemlos 30 bis 40 PS möglich

Grundsätzlich muss du das Getriebe nicht Reseten, habe keine Ahnung warum MapTun auf so was besteht

* selbstverständlich kann mann aus einen Aero, gesund, mehr Leistung raus holen, dafür sind folgende Komponenten zu ändern

1. Motorkühlung

2. Luftfilterkasten

3. Ansaugrohr

4. Ladeluftkühler

5. Katalysator

6. Abgasanlage

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Discussie: Saab Aero moet je niet Chip tunen!!!

Bericht door werli » za 25 jun, 2016 10:34

heey
wees blij dat ze passagiers toelaten in je auto :-P+
maw : het is jou auto ,en jou verantwoording
en geloof niet alles wat iedereen zegt , zelfs mij niet :)
mvg werner

DionHPT
Geregistreerd lid

Bericht door DionHPT » za 25 jun, 2016 10:41

Dat is 1 reactie. Als je daar alles op moet betrekken...

Chiptunen is natuurlijk ook precies de naam al, en het maakt ook heel veel uit waar je het laat doen. Standaard bedrijven kennen onze saabjes niet zo.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

forkys
Geregistreerd lid

Bericht door forkys » za 25 jun, 2016 11:00

DionHPT schreef:Dat is 1 reactie. Als je daar alles op moet betrekken...

Chiptunen is natuurlijk ook precies de naam al, en het maakt ook heel veel uit waar je het laat doen. Standaard bedrijven kennen onze saabjes niet zo.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Ik betrek daar niet alles op. Vandaar dat ik benieuwd ben naar de mening van anderen. De MapTun stage 1 ga ik gewoon uitvoeren. Heb zeer goede Maptun Stage 1 ervaring met mijn 9.3 SE 185PK uit 2002. Rijdt al 8 jaar als een zonnetje. Maar goed dat is geen Aero (nu qua vermogen 225PK/Nm eigenlijk wel)

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » za 25 jun, 2016 12:51

Lees je anders even in op ons tuning topic.
het is ff werk maar dan kun je wel goed zelf een beoordeling maken.

Vb. Ons t5 blok heeft marge tot 500pk.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » za 25 jun, 2016 12:57

forkys schreef:
früher oder später geht der Motor kaputt
Tsja, als je de motor niet tunet gaat-ie uiteindelijk ook wel kapot... de vraag is alleen of je dat proces versneld door tuning. En die vraag is natuurlijk niet eenzijdig te beantwoorden, want hangt van veel aspecten af (welke tuning, welk onderhoud, hoe wordt de auto bereden), etc..

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Tubbe » za 25 jun, 2016 15:08

Een Aero heeft natuurlijk van huis uit best een hoog prestatieniveau. Dus is al wat "opgevoerd".
Hirsch heeft echter wel degelijk tuning pakketten aangeboden voor de Aero van 280, 300 en zelfs 305 pk. Dat is soms ook met hardware maar niet te chiptunen is te kort door de bocht. En ja als je 300 pk gebruikt en er wat onverantwoordelijk mee omgaat dan gast het inderdaad met zekerheid ook kapot...

brian76
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door brian76 » za 25 jun, 2016 15:22

Ik denk wel dat je er vanuit mag gaan dat bij eenzelfde gebruik een "gechipte" motor meer te lijden heeft dan een "standaard"
Dus in dat geval zou ik denken ja een "gechipte" motor gaat sneller stuk dan een "standaard"
Doe je het bijvoorbeeld de andere kant op (een aero met 250 pk flashen met andere software zodat deze nog maar 150 pk levert) dan zal deze het langer uithouden.

Maar ja wat is stuk? Hele aandrijflijn heeft meer te lijden als je het vermogen ook echt gaat gebruiken, dus eerder onderhoud uitvoeren/ onderdelen vervangen. Dus het is net wat je wilt denk ik?

Althans dat is wat mijn boerenverstand me ingeeft.

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » za 25 jun, 2016 21:16

Als je een Aero op LPT waardes zet en dan met koude motor dagelijks stoplichtsprintjes gaat doen en de begrenzer opzoekt, dan sloop je het blok/bak net zo snel, dan niet sneller, dan een 300pk blok welke netjes warm wordt gereden en niet wordt mishandeld bij elk stoplicht.

Het is maar hoe je met het materiaal omgaat uiteindelijk. ;)

brian76
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door brian76 » za 25 jun, 2016 22:33

Dat is waar, maar ik bedoel dusbbij hetzelfde gebruik.
Uiteindelijk is alles met een week te slopen :roll:

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » zo 26 jun, 2016 0:15

Bij hetzelfde gebruik zou er niks sneller stuk moeten gaan. ;)

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » ma 27 jun, 2016 16:00

Ook zonder tuning kan je blok in de soep draaien. Mijn vorig jaar aangeschafte Aero heeft ook een nieuw blok uit de faillissementsboedel omdat er bij krap 250.000km in het oude een zuiger was ontploft.

Alex

forkys
Geregistreerd lid

Bericht door forkys » wo 29 jun, 2016 12:48

MapTun Stage 1 uitgevoerd (van 250 PK /350 NM naar 265 PK / 420 NM), en ik moet zeggen het verschil is merkbaar. Draait heel soepel met voelbaar meer power.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » wo 29 jun, 2016 18:11

en een lekkere veilige marge over: toch behoud van je motor natuurlijk.
Tenzij je er niet nog jaren in wil rijden of meer pk s wil straks: want het went snel en dan wil je meer.
Tot 310 gaat ook nog prima hoor. Of had je een automaat?

forkys
Geregistreerd lid

Bericht door forkys » wo 29 jun, 2016 20:26

ReinO schreef:en een lekkere veilige marge over: toch behoud van je motor natuurlijk.
Tenzij je er niet nog jaren in wil rijden of meer pk s wil straks: want het went snel en dan wil je meer.
Tot 310 gaat ook nog prima hoor. Of had je een automaat?
Het is een automaat. Maar ik vind het prima zo met deze PK's. Deze auto (2003 met 186,000km ) krijgt nu wat beginnende roest problemen aan beide zijden, de onderkant/achterdeur- bij de achterwielen. Kost hier kapitalen om dit te verhelpen: bijna 1,500 €. Daarnaast lekt ie druppeltjes olie (minimaal en zie nooit iets op de grond), waarschijnlijk iets met de overbrenging ? Om dat te repareren moet de motor eruit- kost me bijna 5000 €. Mijn Saab-man raadt deze reparatie af. 2e hands-waarde is nul in dit land. Waarschijnlijk komt de auto niet door de keuring met deze gebreken. En stel dat ik dat laat doen- what's next? Transmissie, motor revisie?

Dan wordt het te kostbaar. Verschrikkelijk jammer zou dat zijn want ik ben zeer gehecht aan SAAB rijden.

Plaats reactie