tune of niet: raadsel

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
avg
Geregistreerd lid
Berichten: 383
Lid geworden op: wo 10 dec, 2008 13:03
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

tune of niet: raadsel

Bericht door avg » vr 29 apr, 2016 10:02

7 maanden geleden heb ik een 1.9 tid, 88 kW, handgeschakeld 6-bak uit 2009 gekocht. Ik vind hem een stuk vlotter dan m'n vorige (110kW, 1.9 tid automaat uit 2006). Althans, zo voelt het .
Nu heb ik zo'n OBD2 gekocht en een appje 'EngineLink'. Met acceleren geeft dat 130kW aan en 360Nm en boost/vacuum 127 psi (behalve temp, rpm en engine loadmeer kan ik niet aflezen). Als ik een sprint van 0-100 km/u doe, kom ik uit op 10.1 sec.
Al met al lijkt mij dit geen waarden die bij een 88kW horen. Of heb ik het mis. Hoe betrouwbaar zijn de gegevens van zo'n app. Hoe komt ie aan 130 (!) kW.
Hoe kom ik er achter of er echt een tuning op zit, en zo ja, welke?
Ik vind hem daarnaast ook een stuk lawaaieriger dan m'n vorige 1.9 , 110 kw automaat. Het motorgeluid is duidelijk meer aanwezig. Wordt een motor lawaaieriger als er bijv een 3 inch downpipe op zit? (dit heb ik ooit ergens gelezen, weet niet meer waar..). Hoe kan ik zien of er een andere downpipe op zit?
Al met al nogal wat vragen. Wie kan hier iets mee?

Gebruikersavatar
Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 7684
Lid geworden op: vr 04 mar, 2011 20:26
Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Contacteer:

Re: tune of niet: raadsel

Bericht door Thieuke » vr 29 apr, 2016 12:07

Gegevens in zo'n app zijn berekende waarden. Zou daar totaal geen waarde aan hechten eerlijk gezegd.
Volvo V70 D4 Polestar+ tuned (201 pk / 440 Nm) MY2015
Saab 900 T16 Project car MY1987

avg
Geregistreerd lid
Berichten: 383
Lid geworden op: wo 10 dec, 2008 13:03
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: tune of niet: raadsel

Bericht door avg » vr 29 apr, 2016 12:14

Maar een techII sluit je ook aan en geeft ook allerlei waarden. En daar wordt wel waarde aan gehecht. Wat is verschil?
Zijn er bepaalde waarden die wel authentiek zijn en ander waarden niet?

Gebruikersavatar
brinky
Donateur
Donateur
Berichten: 19970
Lid geworden op: do 21 aug, 2003 13:38
Regio: NL - Provincie Overijssel
Contacteer:

Re: tune of niet: raadsel

Bericht door brinky » vr 29 apr, 2016 13:39

Een handbak voelt veel bijtiger dan een automaat... Ik denk dat dat vooral het verschil in gevoel verklaart.
'90 900 T16 Red Bull 5 deurs - '83 99 T16LPG 2 deurs Red Welpje - '99 Saab 9-3 Viggen cabrio - '00 Saab 9-5 3.0t V6 LPG - '65 Saab 96 tweetakt
Saab Service Oost - Inkoop, verkoop, reparatie, onderhoud en restauratie

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: tune of niet: raadsel

Bericht door ReinO » vr 29 apr, 2016 13:46

die pk en nm waarden zijn alleen goed te meten op een vermogensbank.
Er is al veel over gezegd in topics en we zijn het allemaal eens met elkaar. Je kunt van alles meten en een obd lezer geeft goede info en ook de open sid, maar
daarmee heb je slechts een schatting van het vermogen.
wanneer bv je mreq 1300 is dan weet je dat je rond de 280 pk zit en 400nm, maar of dat ook echt zo is is van veel andere factoren afhankelijk.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)
Berichten: 3530
Lid geworden op: za 08 okt, 2005 12:27
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: tune of niet: raadsel

Bericht door Tjøørd » vr 29 apr, 2016 14:28

avg schreef:Maar een techII sluit je ook aan en geeft ook allerlei waarden. En daar wordt wel waarde aan gehecht. Wat is verschil?
Zijn er bepaalde waarden die wel authentiek zijn en ander waarden niet?
Zaken als vermogen worden door zo'n app doorgaans afgeleid uit acceleratiesensoren in je telefoon of GPS, in combinatie met het opgegeven gewicht van de auto (staat dat correct ingesteld?). Daarmee krijg je een indirecte en foutgevoelige indicatie van vermogen.

Een tech2 kan echt in de software kijken en kan daarmee de feitelijke instellingen van de software opvragen. Zo'n OBD2-unit komt doorgaans niet veel verder dan het uitlezen van sensoren en uitlezen (en wissen) van foutmeldingen.

Overigens geeft Saab zelf 11,5 seconden op voor de 0-100, dus als jij het in 10,1 kunt ben je óf een goede coureur, óf je stopwatch is overmoedig, óf je hebt inderdaad meer vermogen.
9-5 Vector Estate 2004
95 V4 1974

Hiervoor: 95 1971, 900 cabrio 1997, 9000i 1987, 9-5 Estate 2000, 9000 CSE Anniversary 1997, 90 1986, 99 1982

avg
Geregistreerd lid
Berichten: 383
Lid geworden op: wo 10 dec, 2008 13:03
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: tune of niet: raadsel

Bericht door avg » vr 29 apr, 2016 17:53

Dank voor jullie reacties. Ik begrijp dat een testbank uitsluitsel kan geven.
Juist dat 'fellere' tov de automaat die ik had, icm die tijd (iets meer dan 10 sec, goed gemeten, een aantal keren), was voor mij aanleiding om dat met die OBD2 te 'meten'. Vandaar de vraag hoe dat te rijmen is.
ReinO, wat is mreg? En, is een andere downpipe van buitenaf te zien/meten?

avg
Geregistreerd lid
Berichten: 383
Lid geworden op: wo 10 dec, 2008 13:03
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: tune of niet: raadsel

Bericht door avg » za 16 jul, 2016 22:38

Nou, op een testbank dus. Zo eentje die aan de assen gemonteerd wordt. aan de wielen leverde hij 120 pk en 270Nm.
Die fabriekswaarde 88kw (122pk) en 260NM, is dat volgens Saab aan de assen of aan de krukas?

Gebruikersavatar
Garrett
Lid van verdienste
Berichten: 8196
Lid geworden op: zo 23 nov, 2003 14:37
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: tune of niet: raadsel

Bericht door Garrett » za 16 jul, 2016 22:56

Altijd aan de krukas. Ik geloof dat je zo'n 145-150pk uit de 8-klepper kunt halen met softwaretuning. Dus met zo'n 15% verlies zul je daar ook op uitkomen.
'06 Volvo V50 2.4i
'07 Mitsubishi Outlander Turbo (EVO VIII)

'98 9000 Anni 2.3 HPT | '97 900 Caab 2.0i | '00 9-5 Aero | '00 9-5 2.0t Estate | '99 9-3 SE Coupé 2.2TiD | '97 9-5 SE 2.3t | '95 9000 2.3i CSE | '96 900 Coupé Carlsson | '88 900 T8 Red Arrow #31

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: tune of niet: raadsel

Bericht door ReinO » zo 17 jul, 2016 7:02

mreq is de lucht die de motor / ecu vraagt. beetje late reactie zie ik en waarschijnlijk had je hem zelf al gevonden.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 7684
Lid geworden op: vr 04 mar, 2011 20:26
Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Contacteer:

Re: tune of niet: raadsel

Bericht door Thieuke » zo 17 jul, 2016 7:28

Rein, we hebben het hier over een Diesel. Mreq hoort bij t7..... En zo.
Volvo V70 D4 Polestar+ tuned (201 pk / 440 Nm) MY2015
Saab 900 T16 Project car MY1987

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: tune of niet: raadsel

Bericht door ReinO » zo 17 jul, 2016 7:58

dan kan mijn reactie in de prullenbak. en de 1e ook.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Plaats reactie