Droplinks aanpassen na verlaging?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Droplinks aanpassen na verlaging?

Bericht door ZSR » za 19 dec, 2015 21:33

Heren op het 9-3ng was dit een iets te exotische vraag maar dat zou hier toch wel bekend zijn.

De hoek tussen droplink en stabi wijzigt na verlaging. Wie heeft ervaring met sterkere en kortere droplinks?

Ik kwam onderstaande tegen, iemand een betere oplossing, local? Of is dit veel te duur dan wel onzin/slecht?

Afbeelding
(link:)
http://www.ebay.nl/itm/281754115490?_tr ... EBIDX%3AIT

Afbeelding
http://www.ebay.nl/itm/201398563721?_tr ... EBIDX%3AIT

Achter:
Afbeelding
http://www.ebay.nl/itm/201345500419?_tr ... EBIDX%3AIT

JTB81
Geregistreerd lid

Re: Droplinks aanpassen na verlaging?

Bericht door JTB81 » zo 20 dec, 2015 9:06

De onderste herken ik van mijn Volvo tijd, als je echt laag wilde moest je die monteren om de boel nog beetje lekker uitgelijnd te krijgen.

ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door ZSR » zo 20 dec, 2015 22:34

Dank! Valt me op dat bij tuners er naast wat whitelines of powerflex en een setje b8 Bill+ eibach niet echt veel verder wordt gekeken om een betere ( niet perse stuggere) wegligging te krijgen voor de 9-3 sport. Cross-overs van Opel Vectra etc en cadillac bls lees ik zelden. Niet delen of is het er gewoon niet?

Wel paar honderd onzinnige euro's uitgeven aan databank, luchtfilter, zinloze gaten en groove remschijven en glimmende screamers en nul aan een mooie strakke handeling en minder rol? Valt me wel tegen van tuners die zeggen serieus met hun werk ( lees power en wegligging voor straat gebruik, geen luchtfilters slijten ) bezig te zijn, Ps die spin onder de motor doet geen moer.

- ja dit is een klacht icm frustratie van een 9-3ng fan :mrgreen:

Ps. Maar zijn er mensen die de extra versteviging bij de achteras van een caab op een sedan/ estate hebben gemonteerd??

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » zo 20 dec, 2015 22:37

Ik denk dat je je heil moet zoeken op internationale fora, volgens mij is de NLse Saab community over het algemeen redelijk conservatief met hoe ver auto's getuned/verlaagd worden. In Zweden en de VS zie je al meer 'performance' projecten die een stuk verder gaan dan wat ik hier langs heb zien komen.

ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door ZSR » zo 20 dec, 2015 22:54

Eens, mijn frustratie is dat ik op zoek ben naar de Saab zo te krijgen als Saab hem eigenlijk- een 9-3 2.0t estate- uit de fabriek had moeten laten rollen. Maar dat niet deden ivm fiscale en Mileu wetgeving, garantie en bonen teller mentaliteit van GM.

Dus niet hoe laag kan je gaan, niet 400 pk uit het blok trekken, maar de ultimate sportief handeling voor regulier gebruik.

Dikst mogelijke stabi, stevigere droplinks, camberbouten, 314mm remmen ate gehard, dikker en fijner stuur, staal omvlochte remleidingen, betere koppeling, 250 pk en 370nm, geen terug zakken in power dmv alu ic, whitelines of powerflex om de rol eruit te krijgen want het stuurgevoel is standaard ruk. Kortom Het stukje wat niet door pk en how low can you go wordt bepaald. Of door stickers en andere bling bling onzin.

Zeur ik? Ja ik zeur met gezonde botten! Dus hoe kan je met je Saab het rijgedrag van een Audi of BMW overtreffen. (Wat met een kale neet1.8t erg lastig is)

Het is erg lastig om deze dunne lijn tussen stickers en petjes tuning en race track setup te bewandelen. Snel onzin of veel te hard en onprettig.

Ach ja :wow: :wow:

Qabriolet
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Qabriolet » ma 21 dec, 2015 11:08

Heldere taal, stadsgenoot... En herken je behoefte om naast wat er al wel is op dit schitterende forum op zoek te gaan naar antwoorden op niet eerder gestelde vragen.

Ook ik zoek naar verbeteringen om het rijgedrag én wegligging te verbeteren. En als ik aan de in mijn ogen experts hier die vraag stel, krijg ik verschillende antwoorden over wat wel en wat niet te doen. Heeft vaak te maken met persoonlijke voorkeur er ervaring met materialen en/of leveranciers (waar al dan niet een relatie mee (b)lijkt te zijn).

Kortom, ik volg dit vol interesse om ook mijn Cabriolet en Hatchback 9-3OG's van een goed onderstel te voorzien. Ga zo door!

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » ma 21 dec, 2015 13:35

heey
je vraagt naar iemand met ervaring waar van ik zeker weet dat dit je niet onbekend is ;ik herinner me nog een discussie over het weghalen van verbeterde droplinks na werkzaamheden aan het onderstel vooraan (ik noem geen namen en of firma's,het is niet mijn bedoeling hieromtrend een discussie op te starten ) ongeveer 3 jaar geleden !(zoeken overbodig ,het is verwijderd)
ik herinner(zekerheid niet echt ) me nog dat het over maptun droplinks ging

dus je zal meerdere deuren dienen binnen te gaan , de juiste mensen aan te spreken want de kennis is er wel je zal alleen de juiste mensen nog niet tegen gekomen zijn
wij van wc eend adviseren ........ dat is waar dat je zal tegen aan lopen > waar krijgt de man die je aanspreekt de meeste winsten uit

en ook al wil je geen rally machine in mijn ogen zijn dat de mensen met de meeste ervaring ivm wegligging en zal je daar je beste info kunnen halen ,echter is het zeer de vraag of die mensen tijd willen spenderen aan een vraag en of info over droplinks (want die mensen betalen personeel om orders aan te nemen )
dat kan je zelf ondervinden in je beste engels (tip)

- ja dit is een klacht icm frustratie van een 9-3ng fan :mrgreen:
gefrustreerd omdat je dus de juiste deur nog niet bent binnen gestapt

naar mijn mening: kan je nooit het weggedrag van een ander merk overtreffen , je kan enkel aanpassen aan jou wensen wensen die van persoon tot persoon verschillend zijn

@Qabriolet: je zal ten spijt moeten vaststellen dat je met dit topic niks verder komt ,de og 9.3 heeft een totaal ander onderstel tegenover de ng9.3 en van die auto is dan weer wel kennis te vinden op dit super forum (doe je beurs open en het komt zo naar je toe :) )
mvg werner

ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door ZSR » ma 21 dec, 2015 21:19

De droplink voor een 9-3ng zou in principe ook op een og kunnen indien verstelbaar bv. Het gaat erom dat ik niemand hoor over een upgrade droplink voor regulier. Want laten we eerlijk wezen die standaard droplinks zijn een zwakke plek, tot kortere sterkere bij verlagingen.

Die Maptun dorplink is een farce (neo medewerker gaf aan dat dit er een is die je ook op eBay onder de noemer versterkte droplink kunt vinden). Is beter dan de standaard, maar niet veel beter. Is dus geen "maptune" uitvinding dan wel design.
Vervolgens heeft M@rc eens rondgekeken en gezien dat de droplink van een Volvo iets korter is, perfect voor een verlaagde. Alleen was een bout 12mm en de andere 10mm. Daarvoor heeft hij (ook voor mij) toen wat busjes gedraaid.
Rijdt goed.
Volgende stap is sterkere en verstelbare droplink. Die voor reguliere, -1cm, -2cm of -3cm kan dienen en strakker is met een fijnere stuur en wegligging ervaring. (Moet niet stuiteren)
Dit geld ook voor achter. De hoeken tussen de droplinks en de stabi wordt toch anders met andere Kachten. Zal niet meteen een ramp zijn, maar het kan beter (ook op de lange termijn).

Die droplink aanpassing hoor ik dus nergens. Is niet schokkend, maar veel zinniger dan de prietpraat over een open luchtfilter bv.

Dikkere remschijven ipv geboorde/gleuven, hoor ik ook weinig over.

En een shortshifter om het prakken in de juiste versnelling te verbeteren, dikke plus. Eentje die misschien ook goed is op een og?

Het is geweldig om de leuke tunes te lezen, maar mis zo vaak het totaal plaatje naast de maptune stage 1-6 aanpassingen.

Ps werli het ging niet over een maptune droplink, die zijn onzinnig, het ging toen om de droplinks die zelf bedacht en gefabriceerd waren nav een idee van M@rc waar een beetje bedrijfsspionage op los werd gelaten :mrgreen: ach beter goed gejat dan slecht bedacht maar wel delen hè de ideeën!!

Plaats reactie