TD04

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
dmuggepuut
Geregistreerd lid

TD04

Bericht door dmuggepuut » zo 13 dec, 2015 14:38

Beste forummers,

Ik rij een 9.3 uit 1998 met TD04......volgend jaar gaat deze eruit, maar TD04 is ongeveer 20000 km oud....
Mijn vraag is concreet; past mijn TD04 ook op T7-motoren en zo ja, op allen en met of zonder aanpassingen?

Fijne zondag, DMuggepuut

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: TD04

Bericht door reiernumans » zo 13 dec, 2015 14:45

Afhankelijk van wat je koopt met T7 moet je olieleidingen aanpassen, die zijn los te koop, maar volgens mij zou het verder gewon moeten passen. Je moet (logischerwijs) wel je software aan (laten) passen aan de nieuwe turbo.

dmuggepuut
Geregistreerd lid

Bericht door dmuggepuut » zo 13 dec, 2015 18:19

Beste Reiernumans,

Dank voor je reactie...

Groeten, DMuggepuut

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » zo 13 dec, 2015 18:26

hou je snorkel er ook bij in elk geval, je weet nooit. en wellicht is het handig om bij je volgende saab een reserve ecu te nemen.
want als het tunen niet goed gaat dan kun je in elk geval blijven rijden.
maar blijkbaar heb je dan nu een T5?

dmuggepuut
Geregistreerd lid

Bericht door dmuggepuut » zo 13 dec, 2015 19:23

ja, heb nu een T5...270 pk...

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » zo 13 dec, 2015 21:48

Waarom wil je die t7?
luchtmassagestuurd en veel storingsgevoeliger
Die t5 kan ook naar 340pk hoor

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » ma 14 dec, 2015 9:12

viewtopic.php?f=16&t=149386" onclick="window.open(this.href);return false;
door dmuggepuut » do 10 dec, 2015 16:52

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » ma 14 dec, 2015 12:31

ReinO schreef:Waarom wil je die t7?
luchtmassagestuurd en veel storingsgevoeliger
Die t5 kan ook naar 340pk hoor
Geavanceerder is wat anders dan storingsgevoeliger Rein.. T7 is op alle fronten beter dan T5. (Behalve dan misschien het niet stand alone zijn zoals T5)

En met een standaard TD04 ga je echt geen veilige 340pk draaien..

Niels83
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Niels83 » ma 14 dec, 2015 13:46

Krizzie schreef:Geavanceerder is wat anders dan storingsgevoeliger Rein. T7 is op alle fronten beter dan T5. (Behalve dan misschien het niet stand alone zijn zoals T5)
+1. Inderdaad Krizzie. Jammer dat velen T7/T5 verwarren met B204x/B205x. Ja, de zuigers van de B205x zijn 'zwakker', ja het onderblok van de B204x leent zich beter voor 500pk+, maar tot dat punt draai je prima met een B205x onderblok. Als je een MOD6 tegen de black sludge hebt op je B205x en gesmede of B204x zuigers erin plaatst als je boven de 300pk wilt, dan is B205x/T7 combinatie het beste dat je kunt hebben qua 9³. Ik heb het beiden gehad, geef mij maar een T7.
Krizzie schreef:En met een standaard TD04 ga je echt geen veilige 340pk draaien..
Weer +1, mits we over een TD04-15T#5 praten (en dat verwacht ik wel). Dat kan dan echt niet. Moet je toch minimaal naar de TD04-20T#7 met billet wiel zoals ik heb

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » ma 14 dec, 2015 19:35

beste medeforummers:
er zijn echt wel veilige mogelijkheden met een td04 18T (titanium schoepen). Uiteindelijk rij ik er nu al 1,5 jaar mee of zo en hij wordt niet bepaald gespaard. Integendeel.
De circuitdagen worden ten volle benut en het versnellen naar 130km/u gaat zo snel dat de politie me daar al een keer voor aangehouden heeft - ze lieten
me na controle verder rijden want ik deed niets strafbaars- .
De afr is met autotune nagenoeg perfect, hij zou nog iets armer kunnen maar de tuner gaf aan daar veel tijd in te moeten steken en dat het niet veel meer zou
opleveren. Oh ja: en al vaker gemeld. met green giants, 4 bar fpr en originele benzinepomp.
Voor de nieuwelingen hier is deze info nieuw en ik zeg niet dat het niet anders kan maar dit verhaal klopt ook.

storingsgevoeliger: elk lekje kan storingen geven en met je T7 want dan kun je de fout sneller vinden. en je kunt fijner tunen, maar waarom zou je dat willen? met de autotune gaat
het ook prima tot stage 3 -4 en het kost je minder tijd en geld voor een paar extra pk s meer en iets fijnere loop wellicht.
Op mijn T5 zorg ik ervoor dat alles tot in de puntjes in orde is en doe er verder al een tijdje niets meer aan. een nog dikkere turbo, tja dan kom je er niet met de autotune natuurlijk maar dat zijn er hier niet al te veel.

Krizzie en Niels: jullie zijn van harte welkom om eens te komen proefrijden en te merken wat ie doet. In mijn 9-5 heb ik dezelfde turbo maar dan op 270pk & 420nm begrensd ivm de automaat. Maar dat rijdt ook werkelijk super alleen veel beschaafder.

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » ma 14 dec, 2015 19:46

Maar dan heb je het over een 18T en niet over een 15T die TS waarschijnlijk gemonteerd heeft omdat dat de 'logischere' keuze is.. Wat betreft je autotune verhaal; ik zou dat zelf nóóit doen omdat zo'n tune nooit goed geoptimaliseerd is voor je hardware, de benzine die je gebruikt en de conditie van je auto. Maar als het voor jou goed werkt is dat heel fijn. Het is een persoonlijk dingetje denk ik, maar ik heb uit meerdere zeer betrouwbare bronnen mogen vernemen dat er van de autotune functie in de meeste gevallen niet veel van klopt.

Niels83
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Niels83 » ma 14 dec, 2015 20:33

Een 18T is, zoals Reier al zei, iets anders dan een 15T en titanium schoepen al helemaal. Al snap ik die keuze niet helemaal t.o.v. een billet aluminium wiel (gefreesd uit één blok aluminium), maar goed, ieder zijn voorkeuren.

Ja, over de green giants met een originele benzinepomp en dan 300+ pk draaien via autotune, daar hebben we het al ongeloofelijk vaak over gehad op dit forum, dat ik er eigenlijk geen tijd meer aan wil besteden. Jij bent de (voor zover ik weet) enige voorstander daarvan, maar ik kan het de TS alleen maar afraden. Autotune gokt wat je waarden moeten zijn en dan hoop je maar dat het heel blijft. Ook is het een riskante gok (want anders dan een gok kan ik het niet noemen), dat je benzinepomp het bij blijft houden. En ik heb het eerder gezegd: Er is een reden dat SpeedParts, Maptun, Nordic en alle andere grote tuners, maar ook de lokale zoals Blacktop Tuning kiezen voor een sport-benzinepomp (die dus gegarandeerd voldoende benzine levert en niet zal haperen in die aanvoer) en Siemens Deka 630's of 875's zal plaatsen. Dat heeft te maken met veiligheid, en omdat jij geen probleem gehad hebt (N=1), betekent niet dat dit voor iedereen een veilige manier is. Veilig is wat de grote tuners voorschrijven, die kunnen het zich niet permiteren als een blok in de poeier loopt namelijk.
ReinO schreef:storingsgevoeliger: elk lekje kan storingen geven en met je T7 want dan kun je de fout sneller vinden. en je kunt fijner tunen, maar waarom zou je dat willen? met de autotune gaat het ook prima tot stage 3 -4 en het kost je minder tijd en geld voor een paar extra pk s meer en iets fijnere loop wellicht.
Het feit dat een T5 minder storingen vind, betekent niet dat het beter is. SAAB heeft die extra meetpunten niet ingebouwd om je te irriteren, maar om alles heel te houden. Elk lekje wil ik ook merken en oplossen, maar goed, ik ben ook iemand die zijn laptop aan de T7 ecu aansluit en hem uitlees en het niet via autotune doet. En je tweede stelling, het gaat bij correct tunen niet om "meer pk", maar om "veilige pk", omdat je werkelijk meet wat je auto doet en daar je tune op aanpast en die in eerste instantie sowieso schrijft op je hardware. Dus waarom zou je fijner willen kunnen tunen? Omdat mensen zoals ik, en met mij velen, graag weten wat er met de auto gebeurt. Een ieder met enig technisch besef wilt dat, omdat je dan weet wat een geweld je loslaat in dat blok met 300pk+.

Maar goed, we kunnen het er wel 1000 keer over gaan hebben, jij gaat nooit de voordelen inzien van een gedegen opgebouwde en zorgvuldig geschreven tune t.o.v. een autotune die zelf in 3 minuten wat schrijft bij een benadering van je auto. Ik zou er geen meter mee willen rijden, een autotune op mijn auto. Maar jij zou geen minuut extra willen steken in je tuning. Zo leven wij allen op aparte paden.

Krizzie en Niels: jullie zijn van harte welkom om eens te komen proefrijden en te merken wat ie doet. In mijn 9-5 heb ik dezelfde turbo maar dan op 270pk & 420nm begrensd ivm de automaat. Maar dat rijdt ook werkelijk super alleen veel beschaafder. Ik houd het hier ook bij om de TS een correct beeld te geven van de voor en nadelen, want de discussie nog een keer voeren lijkt mij zinloos. Er is genoeg over gezegd hier.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » ma 14 dec, 2015 20:41

ik weet dat reier,
Het is echt geen persoonlijk dingetje maar een feitenrelaas. Wanneer de hardware goed is dan is de autotune vaak goed genoeg. alleen
staan de echt hele dikke turbo s er niet tussen natuurlijk. En ik wil ook niemand afvallen of aanvallen, iedereen werkt immers met de beste bedoelingen.

Is het een idee om te zien of een handmatige tuner meer uit mijn 900ng kan krijgen dan nu het geval is? meten vooraf meten achteraf op de dynojet en dan zien wat
de investering in tijd en moeite aan pk s en nm s oplevert. Volgende maand zal ik proberen een werkende afr meter te monteren anders wil dat natuurlijk niet.

ik lees nu je uitgebreide reactie Niels. Kom ik nog op terug uiteraard.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » ma 14 dec, 2015 22:07

Maar toch blijft het voor de nieuwelingen nuttig om een ander geluid te vernemen.
In je verhaal ga je voorbij aan mijn perfecte afr over de hele range, blijkbaar 'gokt' de autotune beter dan we denken.
Hoe verklaren jullie dat dan?
De grote tuners moeten misschien iets verdienen want de originele benzinepomp kan volgens de specs alles tot 340pk aan icm 4 bar fuel pressure regulator van 30 euro. Dat is geen verdienmodel.

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » di 15 dec, 2015 12:56

Niels zei het al, maar je gaat hier uit van N=1. Een testgroep van 1 auto en 1 motor. Ik denk dat met een tune die zorgvuldig op jouw specifieke hardware en de conditie van motor en dergelijke is aangepast je misschien niet veel meer piekvermogen zal draaien, maar wel een veel grotere drivability zal hebben. Eerdere, en soepelere spool-up en daardoor een veel vloeiendere vermogenscurve. Jouw autotune is gebaseerd op een 19T en niet een 18T toch? Dat spreekt al, IMO, al boekdelen over het 'gokwerk' dat de autotune doet. Ik ben het hierin volledig eens met Niels, maar als jij tevreden bent met wat de autotune functie voor je gebakken heeft moet je daar lekker mee blijven rijden natuurlijk. Als de autotune functie zo goed was, zouden tuners als evo en DionHPT echt niet uren/liters benzine gebruiken om verschillende tunes zo goed mogelijk te krijgen voor de hardware van de klant/eigen auto. Daarnaast heb ik genoeg voorbeelden van autotunes met 175% injector duty gezien dat ik denk; doe maar niet.

Plaats reactie