T5 / T7 IAT sensor en delivery pipe swap... gelukt!
-
Gerard1978
- Geregistreerd lid
Ik heb een T7 delivery pipe welke ik aangepast ga bevestigen op mijn T5, waarbij ik ook de sensor van de T7 wil gebruiken. Deze meet echter meer dan alleen intake air temp. (volgens mij ook luchtvochtigheid) en heeft dus ook meer contactdraden dan mijn T5 sensor.
Kan iemand voor mij nameten (of weet iemand zeker) welke van de aansluitdraden signaal geven, en welke van de vier aarde/0 is ?
Van links naar rechts is het:
blauw / grijs / zwart-wit / zwart
https://www.dropbox.com/s/j69cforjcg9v3 ... 6.jpg?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Er zou er 1 moeten zijn welke de weerstand doorgeeft m.b.t. de gemeten temperatuur… en voltage hiervan is als het goed is max. 5.
Alvast veel dank!
Kan iemand voor mij nameten (of weet iemand zeker) welke van de aansluitdraden signaal geven, en welke van de vier aarde/0 is ?
Van links naar rechts is het:
blauw / grijs / zwart-wit / zwart
https://www.dropbox.com/s/j69cforjcg9v3 ... 6.jpg?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Er zou er 1 moeten zijn welke de weerstand doorgeeft m.b.t. de gemeten temperatuur… en voltage hiervan is als het goed is max. 5.
Alvast veel dank!
-
Gerard1978
- Geregistreerd lid
Re: Vraag inz. aansluiting T7 IAT sensor delivery pipe
Is er wellicht nog iemand die iets kan zeggen over de bedrading van de T7 IAT sensor? Verkeerd aansluiten en kortsluiting lijkt me nie lekker...
Edit: volgens draadje op Saabcentral moet ik de buitenste 2 hebben... maar dit gaat over een 9-3 arc, en geen idee welke signaal geeft...
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=185885" onclick="window.open(this.href);return false;
Misschien in WIS te vinden? (kan ik zelf helaas niet draaien op Windows 10
)
Edit: volgens draadje op Saabcentral moet ik de buitenste 2 hebben... maar dit gaat over een 9-3 arc, en geen idee welke signaal geeft...
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=185885" onclick="window.open(this.href);return false;
Misschien in WIS te vinden? (kan ik zelf helaas niet draaien op Windows 10
-
ReinO
- Donateur (2x)

is dit überhaupt mogelijk dan?
-
Gerard1978
- Geregistreerd lid
Waarom niet? Zowel bij de T5 als T7 sensor wordt de intake temp. geregistreerd op basis van de weerstand, en de voltages welke de sensoren hebben komen ook overeen (bijv. 0.9 volt = 60 graden, 1.5 volt = 40 graden). Door de huidige metalen sensor op de metalen delivery-pipe krijg ik mijn IAT gewoon niet onder de 40 graden (op snelweg is ie 20 - 30 graden boven buitentemperatuur, en in de stad zelfs 30 - 50 graden boven buitentemp.)
Ik wil er daarom een T7 IAT sensor (van plastic) op aansluiten, weet bijna zeker dat dit het hitte probleem voor 90% gaat oplossen.
Moet dus alleen even weten welk draadje van de 4 het voltage voor de temperatuur doorgeeft.... maar kan volgens mij het niet meten zolang ie niet gemonteerd zit. Vandaar mijn vraag.....
Ik wil er daarom een T7 IAT sensor (van plastic) op aansluiten, weet bijna zeker dat dit het hitte probleem voor 90% gaat oplossen.
Moet dus alleen even weten welk draadje van de 4 het voltage voor de temperatuur doorgeeft.... maar kan volgens mij het niet meten zolang ie niet gemonteerd zit. Vandaar mijn vraag.....
-
ReinO
- Donateur (2x)

ik ben benieuwd of je het werkend krijgt maar betwijfel of dat de oorzaak is van de, overigens redelijke, IAT.
-
Gerard1978
- Geregistreerd lid
Hoppa!
De delivery pipe en T7 sensor zitten erop
https://www.dropbox.com/s/wut6w13brkzve ... 3.jpg?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
En voor degenen die het als onmogelijk beschouwen: het werkt ook nog!

Heb eerder 3 verschillende T5 IAT sensoren op gehad, maar ik meet nu pas eindelijk normale temperaturen. Geen IAT die meer oploopt naar 50 - 60 graden als ik een tijdje voor het stoplicht sta of aan het tanken ben, maar blijft gewoon netjes onder de 25 graden.
O ja! En ik merk nu opeens dat ik een intercooler heb! Gas geven en de temperatuur duikt veel directer naar beneden. Er gaat mij niemand meer wijsmaken dat die T5 sensor in die metalen pijp geen last heeft van stralingswarmte en de juiste temperatuur meet......
De delivery pipe en T7 sensor zitten erop
https://www.dropbox.com/s/wut6w13brkzve ... 3.jpg?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
En voor degenen die het als onmogelijk beschouwen: het werkt ook nog!
Heb eerder 3 verschillende T5 IAT sensoren op gehad, maar ik meet nu pas eindelijk normale temperaturen. Geen IAT die meer oploopt naar 50 - 60 graden als ik een tijdje voor het stoplicht sta of aan het tanken ben, maar blijft gewoon netjes onder de 25 graden.
O ja! En ik merk nu opeens dat ik een intercooler heb! Gas geven en de temperatuur duikt veel directer naar beneden. Er gaat mij niemand meer wijsmaken dat die T5 sensor in die metalen pijp geen last heeft van stralingswarmte en de juiste temperatuur meet......
-
gertram
- Donateur (3x)

Re: T5 / T7 IAT sensor en delivery pipe swap... gelukt!
Mooi dat het gelukt is.

(Directe afbeelding link: rechter muisknop op je foto, afbeeldingslocatie kopiëren en deze plaatsen als Img link)
Hoe heb je de bedrading uiteindelijk gekoppeld?

(Directe afbeelding link: rechter muisknop op je foto, afbeeldingslocatie kopiëren en deze plaatsen als Img link)
Hoe heb je de bedrading uiteindelijk gekoppeld?
-
Gerard1978
- Geregistreerd lid
We hebben uiteindelijk met een multi/spanningsmeter de contacten nagemeten en met een föhn (jawel...) in de delivery pijp geblazen om te kijken bij welke draden de wijziging van de weerstand overeenkwam met de reactie bij mijn T5 sensor. Die draden aan elkaar gesoldeerd en klopte als een bus. De boel een beetje op maat zagen, even een bracket maken om de T7 pijp vast te kunnen schroeven en klaar was kees. Hele idee kwam trouwens van mijn mannetje bij de garage waar ik altijd kom moet ik eerlijk zeggen, die gozer maakt letterlijk van een bril nog een racefiets.
(ps. thanks voor het plaatje
lukt mij nooit op een of andere manier)
(ps. thanks voor het plaatje
-
ReinO
- Donateur (2x)

mooi werk en zo te horen nog een goede verbetering ook nog! Natuurlijk is metaal niet het goede spul op die plek.
Niet voor niets is dat later kunststof geworden. Ik moet deze excercitie ook maar eens gaan ondernemen.
Top.
Wellicht nog een handleiding bij 'handleidingen' ?
Niet voor niets is dat later kunststof geworden. Ik moet deze excercitie ook maar eens gaan ondernemen.
Top.
Wellicht nog een handleiding bij 'handleidingen' ?
-
Gerard1978
- Geregistreerd lid
Kreeg vandaag een CE melding voor het starten... nu had ik die eerder ook al af en toe, dus het is wellicht (hopelijk) een slangetje hier of daar, maar moet het uiteraard op een of andere manier even checken of het niet iets met die andere iat sensor te maken heeft. Geregistreerde temperatuur blijft overigens prima en vertoont geen rare uitslagen.
-
ReinO
- Donateur (2x)

even een maxscan erbij voor de foutcode: dat zijn de kosten niet en scheelt zoveel tijd.
-
arthurs
- Geregistreerd lid
Ik ben ook wel benieuwd naar hoe je dat exact gedaan hebt!
De zomer komt er bij ons aan (Down Under) en kan iedere vorm van intake temp verlaging wel gebruiken met die hitte hier!
Heb nog een t7 intake pijp liggen, klaar om aangepast te worden
Care to share?
Cheers,
Arthur
De zomer komt er bij ons aan (Down Under) en kan iedere vorm van intake temp verlaging wel gebruiken met die hitte hier!
Heb nog een t7 intake pijp liggen, klaar om aangepast te worden
Care to share?
Cheers,
Arthur
-
Thieuke
- Donateur (3x)

De lucht temperatuur wordt er niet lager door, de meting is alleen beterarthurs schreef:Ik ben ook wel benieuwd naar hoe je dat exact gedaan hebt!
-
ReinO
- Donateur (2x)

tuurlijk thieuke,
maar als de meting lager uitpakt gaat ie vroeger ontsteken waardoor je vlotter kunt rijden. Ik blijf het een aparte toestand vinden dat het
zoveel scheelt op die plek.
maar als de meting lager uitpakt gaat ie vroeger ontsteken waardoor je vlotter kunt rijden. Ik blijf het een aparte toestand vinden dat het
zoveel scheelt op die plek.
-
Gerard1978
- Geregistreerd lid
Meting is inderdaad nauwkeuriger, dit merk je ook wanneer je vol gas geeft: de gemeten intake temp duikt veel sneller naar beneden. Bij m'n oude opzet merkte je veel vaker dat ie inhield / terug-regelde. Natuurlijk als je volle bak gereden hebt en met gloeiend hete motor stilzet, en dan na een paar minuten wegrijdt is de temperatuur in eerste instantie natuurlijk weer heel hoog. Maar hij daalt vervolgens vele malen sneller richting buitentemperatuur.
Maar goed, voor ik Eureka roep moet ik eerst even uitzoeken waar de CE melding vandaan kwam, en uitsluiten dat het met die sensor te maken heeft. Omdat ik momenteel bezig ben met een ander huis kan ik (helaas) niet veel tijd in de Saab steken, dus moet even een gaatje vinden waarin ik dit soort dingen kan uitzoeken... maar wordt zeker vervolgd!
Ps. weet iemand van jullie of er iemand (liefhebber of hobbyist met Saab kennis) is met uitlees apparatuur in de regio Noord Holland / Utrecht / Flevoland die mij zou kunnen helpen..?
Maar goed, voor ik Eureka roep moet ik eerst even uitzoeken waar de CE melding vandaan kwam, en uitsluiten dat het met die sensor te maken heeft. Omdat ik momenteel bezig ben met een ander huis kan ik (helaas) niet veel tijd in de Saab steken, dus moet even een gaatje vinden waarin ik dit soort dingen kan uitzoeken... maar wordt zeker vervolgd!
Ps. weet iemand van jullie of er iemand (liefhebber of hobbyist met Saab kennis) is met uitlees apparatuur in de regio Noord Holland / Utrecht / Flevoland die mij zou kunnen helpen..?