Vliegwiel en AFR vraagjes

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Foll
Geregistreerd lid

Vliegwiel en AFR vraagjes

Bericht door Foll » wo 29 apr, 2015 18:05

Heb twee vragen, denk dat ze beter in deze rubriek passen dan in het topic over de betreffende auto.. :P .

In mijn 900 T16 zit een nog niet zo lang geleden geplaatste standaard 900 turbo koppeling. Ging een hele tijd goed en rijdt uitstekend, maar de nieuwe turbo werd 'm te gek. Vanaf de 3e slippen en in de 4 en 5 wel heel erg inmiddels.. Nou ben ik van plan een complete vroege 9000 2.0T koppeling te plaatsen omdat dit plug and play is (en wat betaalbaarder dan een versterkte, zou ook niet weten wat ik dan precies moet kopen). Ook heb ik begrepen dat deze 9000 koppeling in omtrek wat groter is. Dus mijn vraag: het lijkt me dan wijs om het vliegwiel even te laten vlakken? Is het loopvlak ook conisch?

En dan nog een vraagje over de air/fuel verhouding. Onder turbodruk doet ie een AFR van rond de 12.5, zou wel wat rijker mogen toch? Nu heb ik het ook maar over 0.6 bar turbodruk. Volgas niet geprobeerd want dan slipt de koppeling :wow: . Neem aan dat hij dan wel meer verrijkt.. Maargoed, met andere woorden, wat is nu precies een lekkere waarde voor de AFR? Zodat ik even weet hoever ik kan gaan als er een koppeling in komt die het wél houdt :P .

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Vliegwiel en AFR vraagjes

Bericht door Krizzie » wo 29 apr, 2015 18:58

Koppeling kan er zo in in principe. Die van mij doet het al tijden prima, al is mijn vliegwiel inmiddels vervangen voor eentje met een triggelwheel patroon voor T5, maar ook daarvoor geen problemen gehad met slip.

Onder last is een AFR van 12.5 dikke prima. Gaat'ie boven de 13.5 dan moet je gaan oppassen, want dan wordt het gevaarlijk arm.

Foll
Geregistreerd lid

Bericht door Foll » za 02 mei, 2015 9:54

Ah oke, het kan dus ook zonder te vlakken. Reden dat ik het even vroeg was het topic van deze 900: viewtopic.php?f=43&t=74518&p=1104699&hi ... n#p1104699" onclick="window.open(this.href);return false;

Zal tegen die tijd het vliegwiel sowieso even inspecteren, hangt van de slijtage af lijkt me. Mocht het nodig zijn, zijn er meer forumleden die hier ervaring mee hebben?

Super van de AFR, dan hou ik 'm daar onder. Zit op het moment dus sowieso goed, maar ben benieuwd wat hij met de nieuwe koppeling gaat doen als hij de volle druk wél kan houden :P

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » za 02 mei, 2015 10:51

ik meen me te herinneren dat 12,5 zelfs de ideale waarde is.
dat vliegwiel heb ik ook laten afvlakken/rechten, hij is lichter en mooi vlak nu. maar goed, hoe erg van belang dat is... ?
uiteindelijk kon ik hem niet gebruiken omdat achteraf ik de verkeerde (te dikke) koppelingsplaten had gekregen: gratis verholpen (verklungelde tijd niet trouwens en ander vliegwiel ook niet).

maikel2.0t
Geregistreerd lid

Bericht door maikel2.0t » za 02 mei, 2015 11:07

Een lichter vliegwiel zorgt ervoor dat je motor sneller op toert en dat je minder aandrijf verlies heb is nie veel maargoed minder zware delen scheelt wel:)

joachiem
Geregistreerd lid

Bericht door joachiem » za 02 mei, 2015 11:30

Bij mij slipte die 9000 koppeling wel iets in het begin maar die auto had ook heel veel koppel...
na een weekje rijden was het weg en de koppeling doet het nu nog zonder slip bij nieuwe eigenaar.

Je moet al heel veel vermogen hebben wil je deze koppeling er door laten slippen dus.

Gewoon monteren en rustig inrijden dan komt het goed :O:

afr bij max 1 bar piek zal met optrekken verlopen tussen de afr 11.5 en afr 12.9 als je meer druk gaat draaien kan hij 13 of armer gaan draaien maar
ik zou eerst gewoon eens testen wat hij doet bij max druk en 12.5 is ideaal zeggen ze.

Foll
Geregistreerd lid

Bericht door Foll » zo 03 mei, 2015 11:14

Bedankt voor de tips heren! Dan ga ik sowieso als het zover is het vliegwiel even inspecteren. Lijkt hij prima, gewoon monteren dus. Heb inmiddels ook per pb informatie over het eventueel vlakken van een vliegwiel, mocht hij echt een ingesleten rand hebben weet ik dus ook wat te doen. Rustig inrijden is ook een goede tip, ga ik doen :) .

AFR bij vol optrekken straks ben ik erg benieuwd naar, heb met deze turbo eigenlijk nog nooit fatsoenlijk 1.0 bar kunnen proberen aan te tikken.. :lol:

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » zo 03 mei, 2015 11:28

Schroef hem langzaam op, jouw turbo verplaatst meer lucht bij 1 Bar dan de standaard Mitsubishi doet. En die begint bij 1 bar ook al arm te lopen.

Plaats reactie