AFR-meter + oliekoeleraansluitingen + aandrijfassen custom m

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
gydomatra
Geregistreerd lid

AFR-meter + oliekoeleraansluitingen + aandrijfassen custom m

Bericht door gydomatra » zo 02 nov, 2014 19:02

Goedemiddag allemaal,

Zoals sommigen onder jullie weten ben ik bezig met de inbouw van een saab 9000 aero motor in een matra murena.

Afbeelding

Maar nu loop ik toch tegen aan paar probleempjes aan waarvoor ik goed advies kan gebruiken.

Zo ben ik de afgelopen weken bezig geweest met o.a. het 3 inch uitlaatsysteem. Zelf heb ik een downpipe in elkaar gelast van simons uitlaatbuizen. De moer voor de lambdesonde zit vlak achter de flens waarmee de downpipe tegen de turbo aangeschroefd zit. Net als de originele downpipe. Maar nu wil ik straks de motor tunen tot ongeveer 250 a 270 pk en dat in combinatie met lpg. Is het dan verstandig om bij de afstelling het motormengsel te controleren door middel van een AFR-meter? Of zou dit niet nodig zijn? Zo ja, waar zou ik dan de moer voor de afr-meter moeten plaatsen op de downpipe? Is deze moer dezelfde maat als de lambdamoer? Mijn bedoeling is namelijk om de downpipe volgende week weg te brengen naar de verzinkerij, en daarna zijn er geen aanpassingen meer mogelijk vanwege de beschermende zinklaag. Dus extra moer inlassen verstandig en op welke plek?

2e vraag.De aero motor heeft een externe oliekoeler. Deze wil ik plaatsen in het rechter achterscherm.

Afbeelding
Afbeelding

Maar de uitgangen van het oliehuis , en de stabilisatorstang, daar zit max 4 cm tussen. Ik kan dus niet de originele slangen gebruiken. Ik zoek dus een aansluiting op het oliehuis die gelijk de bocht doorgaat .Nu ben ik al bij het hydrauliek bedrijf geweest, maar ze konden niet betekenen voor me. Zelfde geldt ongeveer voor de aansluitingen op de oliekoeler zelf. Het is een soort van pijpje met een kraagje en een ronde rubberen afsluitring. Er overheen gaat dan een dikke afsluitende moer. Heb er helaas nu even geen afbeelding van. Iemand een idee hoe ik de aansluiting kan maken op het oliehuis en oliekoeler? Een goede slang er tussen en meerdere slangklemmen kunnen het wel doen denk ik. Maar de aansluitingen , daar weet ik nog geen antwoord op.

Derde vraag gaat over het aanpassen van de aandrijfassen. Weet iemand in het noorden van het land een goed adres die aandrijfassen kan aanpassen? Het liefst iets van spiebanen waarover het binnenste van de homokineet glijd , zodat het een en ander verstelbaar is.

Wie heeft hier wijze raad?

Alvast bedankt.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: AFR-meter + oliekoeleraansluitingen + aandrijfassen cust

Bericht door ReinO » zo 02 nov, 2014 19:10

alleen wat betreft de afr meter: heeft idd dezelfde maat als de lambda moer en kan eigenlijk gewoon een stuk verderop geplaatst worden waar je er makkelijk bij kunt.
Zo te zien is het een T5: tot 290 pk kan je met weinig hardware aanpassingen alles doen zonder veel risico. afr is dan helemaal niet nodig.
die dingen gaan bovendien soms stuk ook nog, je moet ze af en toe calibreren. als je de 310pk grens wilt passeren dan kan ik me voorstellen
dat je geruster in de auto zit met een afr.
suc6 met je project.

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » zo 02 nov, 2014 19:40

Klare onzin..

Als je zelf wilt gaan mappen is een AFR meter een must have, een egt meter is ook handig, zeker als je met je ontsteking wilt gaan spelen. Meten is weten, of zoals dat zo leuk op de innovate motorsport producten staat : 'knowledge is horsepower". Dat ze kapot gaan? wat een raar argument om niet te gaan meten. Haal dan de rest van je sensoren er ook meteen maar af, verkoop je auto. Alles kan kapot, de wide band lambda's gaan vaak stuk door verkeerde montage. De sensoren kunnen egt's van een dikke 1000 graden hebben. De behuizing mag echter niet warmer worden dan 500 graden. Er zijn verloop stukken voor (http://www.innovatemotorsports.eu/heat- ... hbx-1.html), of je zet hem iets verder weg in je uitlaat, in de rijwind.

Ik gebruik al een tijdje mijn Innovate MTX-l. Prima ding, eenvoudige installatie( + en een - en de kabel naar de snesor en thats it, je kunt eventueel ook de meter nog een narrow band lambda laten simuleren, of een wide band single uitlaten sturen zodat je kunt loggen, of je ecu mee aansturen)
http://www.innovatemotorsports.eu/mtx-l ... e-kit.html

Set komt inc bung. Maar zover ik weet is dit altijd de zelfde draad bij de lambda sonde's. De sonde die de mtx gebruikt zit ook op de VAG 1,8T's.

Er zijn adapter platen in de handel die je op olie filter huis( dat ding waar je je oliefilter tegen aanschroeft) zet, waaruit je dan weer met staalomvlochten slangen kunt werken. Onze vriend op het forum met zijn ascona en saab motor gebruikt bijv z'n plaat.

Waarom eigenlijk de keuze voor LPG? Van plan veel te rijden?

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door gertram » zo 02 nov, 2014 19:48

Wideband sensor hoort op 1 meter van de dichtstbijzijnde uitlaatklep te zitten. Dichterbij kan met een heat-sink extender.
Afbeelding
Calibreren is bij veel controllers tegenwoordig niet meer nodig.

Heb je ruimte onder het oliefilter? Je kunt dan een sandwichplaat tussen oliefilterhuis en oliefilter plaatsen die je in elke positie er tussen kunt zetten.
Afbeelding

Edit: Max was me voor.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » zo 02 nov, 2014 19:51

gydomatra schreef:matra murena.
Zit daar geen Ford V4 in, als in de 96?
... de uitgangen van het oliehuis ...
Oliehuis?
Weet iemand in het noorden van het land een goed adres die aandrijfassen kan aanpassen?
Je bedoelt een adres in het noorden? Iedere machinefabriek kan dat doen... probeer b.v. http://www.machinefabriekrinsma.nl/index.php?id=6 in Assen.

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » zo 02 nov, 2014 20:00

72sonett3 schreef:
gydomatra schreef:
Oliehuis?
maxmink93 schreef: Er zijn adapter platen in de handel die je op olie filter huis( dat ding waar je je oliefilter tegen aanschroeft) /quote]

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » zo 02 nov, 2014 20:14

lezen max:
ts wil gaan tunen en heeft nog niet aangegeven te gaan 'mappen'.
klare onzin zo'n afr als je niet in de mappen gaat veranderen. Ecutuning: allemaal onnodige en risicovolle inspanningen dat al menig motortje genekt heeft hier. oa 1 van jouw max (verbrande klep .... was het toch/te arm mengsel?)
evo heeft er al 2 gemeld die na de eigen tune kapot waren.... kan gebeuren en is niks mis mee natuurlijk maar om een ander niet op de risico's te wijzen, tja.

Ik zou zeggen: tune de hardware en adviseer anderen het daar bij te laten tenzij ze het zelf echt kunnen maar dan hebben ze anderen niet meer nodig.
TS: doe er je voordeel mee, maar zo'n tegengeluid is nodig op dit forum anders wordt het 1 groot 'blaatfestijn'.

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » zo 02 nov, 2014 20:35

gydomatra schreef: Maar nu wil ik straks de motor tunen tot ongeveer 250 a 270 pk en dat in combinatie met lpg. Is het dan verstandig om bij de afstelling het motormengsel te controleren door middel van een AFR-meter?.
ReinO schreef:lezen maxReino:
Ik heb nog nooit een klepverbrand?
Of dit onderdeel is een klep:
Afbeelding

Komt door de zwakke B2x5 zuigers, ze scheuren vaker onder vermogen.. Zou jij moeten weten als tuner..

gydomatra
Geregistreerd lid

Bericht door gydomatra » zo 02 nov, 2014 22:37

72sonett3 schreef:
gydomatra schreef:matra murena.
Zit daar geen Ford V4 in, als in de 96?

Nee, er zit standaard een 4 in lijn in met 1600 of 2200 cc. Jij bedoeld de matra 530 denk ik.
Oliehuis?

Tja zo noem ik het maar. De 2 uitgangen van het huis waar ook het oliefilter op geschroefd zit.
Weet iemand in het noorden van het land een goed adres die aandrijfassen kan aanpassen?
Je bedoelt een adres in het noorden? Iedere machinefabriek kan dat doen... probeer b.v. http://www.machinefabriekrinsma.nl/index.php?id=6 in Assen.
Dank voor de tip. Had ik nog even niet aan gedacht dit adresje. Ik ga van de weel eens kijken of ze iets kunnen betekenen voor me.

gydomatra
Geregistreerd lid

Bericht door gydomatra » zo 02 nov, 2014 22:40

gertram schreef:
Heb je ruimte onder het oliefilter? Je kunt dan een sandwichplaat tussen oliefilterhuis en oliefilter plaatsen die je in elke positie er tussen kunt zetten.
Afbeelding

Edit: Max was me voor.
Hier had ik nog niet aan gedacht. Ruimte is er wel. maar eigenlijk bedoel ik 2 ander aansluitingen die ik zo in het bestaande oliehuis kan schroeven. Maar dan aansluiting die gelijk een haakse bocht hebben.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » zo 02 nov, 2014 22:43

neem je oliefilterhuis en de slangen mee en ga eens buurten bij een goede technische groothandel, dikke kans dat je een oplossing gaat vinden

gydomatra
Geregistreerd lid

Bericht door gydomatra » zo 02 nov, 2014 23:08

maxmink93 schreef:

Nou het wordt mijn dagelijkse auto. En ik heb altijd lpg gereden in het verleden. Ik schat dat ik toch wel 15K km per jaar ga rijden. En ik kan het hele lpg gebeuren zelf installeren (behalve het afstellen dan).

Mijn eerste vraag is denk ik wel beantwoord. Ik ga een extra bung/moer plaatsen in de downpipe ergens voor of na het passeren van het oliecarter. Dat ding zit dan wel een meter van de uitlaatklep af en er is genoeg rijwind. Kosten zijn nihil en misschien heb ik hem nodig in de toekomst.
Standaard heeft de saab-motor 225 pk. In principe is dit genoeg voor de matra, maar saab, turbo en tunen is een erg verslavende combinatie. Dus wie weet wil ik na verloop van tijd 250 of 260 pk. Zal wel stage 1 zijn in trionic 5 neem ik aan? Hmmm, eerst de motor maar standaard laten en zorgen dat hij goed functioneert in de murena. Ik ga me binnenkort verdiepen in trionic 5 zodat ik de Vss, abs, staronderbreking, etcetera kan uitzetten in de ecu.

gydomatra
Geregistreerd lid

Bericht door gydomatra » zo 02 nov, 2014 23:10

9000-95 schreef:neem je oliefilterhuis en de slangen mee en ga eens buurten bij een goede technische groothandel, dikke kans dat je een oplossing gaat vinden
Ik ben bij Perdok hier in assen geweest en die konden mij niet helpen. Is toch een grote jongen dacht ik. Viel mij dus tegen. Maar ik heb wel een idee dat wat ik zoek er ook is. Alleen waar?

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » ma 03 nov, 2014 10:11

gydomatra schreef:
maxmink93 schreef:

Nou het wordt mijn dagelijkse auto. En ik heb altijd lpg gereden in het verleden. Ik schat dat ik toch wel 15K km per jaar ga rijden. En ik kan het hele lpg gebeuren zelf installeren (behalve het afstellen dan).

Mijn eerste vraag is denk ik wel beantwoord. Ik ga een extra bung/moer plaatsen in de downpipe ergens voor of na het passeren van het oliecarter. Dat ding zit dan wel een meter van de uitlaatklep af en er is genoeg rijwind. Kosten zijn nihil en misschien heb ik hem nodig in de toekomst.
Standaard heeft de saab-motor 225 pk. In principe is dit genoeg voor de matra, maar saab, turbo en tunen is een erg verslavende combinatie. Dus wie weet wil ik na verloop van tijd 250 of 260 pk. Zal wel stage 1 zijn in trionic 5 neem ik aan? Hmmm, eerst de motor maar standaard laten en zorgen dat hij goed functioneert in de murena. Ik ga me binnenkort verdiepen in trionic 5 zodat ik de Vss, abs, staronderbreking, etcetera kan uitzetten in de ecu.
T5 is alleen het motormanagement, ABS etc. zit allemaal los daarvan.

Daarom is het zo "makkelijk" om in andere auto's te bouwen.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » ma 03 nov, 2014 14:29

:offtopic:
ReinO schreef:...evo heeft er al 2 gemeld die na de eigen tune kapot waren.... kan gebeuren en is niks mis mee natuurlijk maar om een ander niet op de risico's te wijzen, tja...
Hé Rein, bovenstaande doet overkomen alsof er 2 door tuning van mij zijn stukgelopen. Als dit zo is, ben ik daar niet van op de hoogte. Ik zou je willen vragen je publiekelijk (bijvoorbeeld hier) te corrigeren.

evo

Ontopic.

Als het je om een stage 1 te doen is zal een WBL idd niet nodig zijn. Ga je spelen met andere injectoren, brandstofdruk, nokkenassen en weet ik niet wat. Dan zijn zaken als een WBL & EGT onontbeerlijk.

Succes! Krijgen we ook nog plaatjes van de hele auto te zien? :D

Plaats reactie