Gesmede zuigers en hoge kilometerstanden
-
AlexJ
- Donateur

Gesmede zuigers en hoge kilometerstanden
Ik ben al tijden plannen aan het maken om het blok in mijn 9-5 te voorzien van gesmede zuigers en andere upgrades, om zo met een lekkere grote turbo veel vermogen te gaan halen. Nu lees ik tot mijn grote schrik op verschillende websites dat blokken voorzien van 'forged pistons' geen hoge kilometerstanden halen (max 60k). Dit omdat forged pistons bij het starten (koud) meer speling zouden hebben waardoor verschillende onderdelen (rods?) harder slijten.
Nu ben ik benieuwd, wat weten jullie hier van?
Als dit namelijk het geval is gaat het plan niet door, want ik wil graag een paar ton gaan maken met de 9-5.
Dan komt er een gewoon b235r blok in met een waaier en tune op 290pk/450nm om alles heel te houden.
Ook niet verkeerd natuurlijk, maar toch jammer.
Reden van bovenstaande: mijn 9-5 lekt/zweet olie bij de distributiedeksel. Dit is minimaal, maar jammer voor de oprit. Vandaar dat er vroeg of laat iets aan gaat gebeuren, en dat leek mij het juiste moment om meteen 'spijkers met koppen' te slaan.
Nu ben ik benieuwd, wat weten jullie hier van?
Als dit namelijk het geval is gaat het plan niet door, want ik wil graag een paar ton gaan maken met de 9-5.
Dan komt er een gewoon b235r blok in met een waaier en tune op 290pk/450nm om alles heel te houden.
Ook niet verkeerd natuurlijk, maar toch jammer.
Reden van bovenstaande: mijn 9-5 lekt/zweet olie bij de distributiedeksel. Dit is minimaal, maar jammer voor de oprit. Vandaar dat er vroeg of laat iets aan gaat gebeuren, en dat leek mij het juiste moment om meteen 'spijkers met koppen' te slaan.
-
evo
- Donateur (2x)

Re: Gesmede zuigers en hoge kilometerstanden
Blokken met forged pistons worden nu meestal ook niet zachtaardig behandeld.... en het behalen van hoge km standen staat dan meestal ook niet bovenaan de lijst van wat zo'n blok moet kunnen.
Los van wat mogelijke oorzaken kunnen zijn van overmatige slijtage, waarom plaats je geen B2x4 draaiwerk, of een compleet B2x4 onderblok? Ik schat zo in dat dat potentieel genoeg zou moeten bieden.
Los van wat mogelijke oorzaken kunnen zijn van overmatige slijtage, waarom plaats je geen B2x4 draaiwerk, of een compleet B2x4 onderblok? Ik schat zo in dat dat potentieel genoeg zou moeten bieden.
-
AlexJ
- Donateur

Thx voor je reactie Evo! Ben jij bekent met het door mij beschreven fenomeen? Jij noemt het 'aftrapen' als mogelijke oorzaak, maar betekent dit dan ook dat als je netjes rijdt met het blok en slechts af en toe het vermogen gebruikt, er gewoon 2-3 ton opgezet kan worden? (ik ben dus eigenlijk op zoek naar mensen die dit hebben gedaan)
Waarom ik geen b2x4 onderblok met t7 kop neem is omdat ik zelf helaas niet de tijd hiervoor heb. Anderen dit laten doen is vrij prijzig, vandaar dat ik in overweging had (heb) genomen om een t7 blok met gesmede zuigers te laten maken/reviseren.
Waarom ik geen b2x4 onderblok met t7 kop neem is omdat ik zelf helaas niet de tijd hiervoor heb. Anderen dit laten doen is vrij prijzig, vandaar dat ik in overweging had (heb) genomen om een t7 blok met gesmede zuigers te laten maken/reviseren.
-
Krizzie
- Donateur (3x)

Wat is het verschil met een T7 blok laten maken met gesmede zuigers of een hybride blok van andere Saabonderdelen, in beide gevallen ben je met een nieuw blok bezig..
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Het verschil is dat een T7 blok met gesmede zuigers harder zal slijten dan een standaard B234R danwel B2x4 zuigers in een T7 onderblok.
-
Krizzie
- Donateur (3x)

Nee, ik bedoel in tijd om het te bouwen.
-
AlexJ
- Donateur

Een t7 blok laten reviseren met gesmede zuigers is iets wat een aantal bekende bedrijven aanbieden voor een acceptabele prijs.
De t5/7 hybride motor is niet iets wat op de menukaart staat.
Natuurlijk kan dit wel, maar het zal meer kosten.
Daarnaast ken ik het precieze recept niet.
Ik heb wel het e.e.a. gevonden op Internet aan duidelijke beschrijvingen, maar ik wil eigenlijk geen risico lopen.
Wie heeft 3 ton of meer met een hybride blok gehaald?
Wat doe ik met het b2x4 onderblok dat ik ergens met +/- 2 ton vandaan haal? Zijn de onderdelen hiervan nog van voldoende kwaliteit om nog eens 3 ton mee te gaan? Of moet ik alles uit het b2x4 onderblok preventief vervangen en daarmee dus extra veel geld neerleggen?
Zoals je ziet, veel vragen.
Mijn doel was een leuke 350-400pk bij 500-550nm op de 9-5. En dan een eenmalige investering doen in een blok wat dan een nette hoeveelheid 'Saab' kilometers (dus 3 ton + meer) mee kan. Dit lijkt met gesmede zuigers dus niet te gaan lukken en lijkt onderbouwd te worden door de reacties hier.
Ik neig dus steeds meer naar een gewoon b235r blok met stevige turbo. Wellicht zelfs wel een 15t#6 ipv de TB28, en dan gewoon lekker aan de veilige kant 280/290pk bij 420nm max draaien om alles heel te houden.
Tenzij iemand mij de juiste weg kan wijzen naar een betaalbaar blok (alsin prijs van een t7 revisie met gesmede zuigers) dat de bovengenoemde vermogens aan kan, dan gaan we die kant op
De t5/7 hybride motor is niet iets wat op de menukaart staat.
Natuurlijk kan dit wel, maar het zal meer kosten.
Daarnaast ken ik het precieze recept niet.
Ik heb wel het e.e.a. gevonden op Internet aan duidelijke beschrijvingen, maar ik wil eigenlijk geen risico lopen.
Wie heeft 3 ton of meer met een hybride blok gehaald?
Wat doe ik met het b2x4 onderblok dat ik ergens met +/- 2 ton vandaan haal? Zijn de onderdelen hiervan nog van voldoende kwaliteit om nog eens 3 ton mee te gaan? Of moet ik alles uit het b2x4 onderblok preventief vervangen en daarmee dus extra veel geld neerleggen?
Zoals je ziet, veel vragen.
Mijn doel was een leuke 350-400pk bij 500-550nm op de 9-5. En dan een eenmalige investering doen in een blok wat dan een nette hoeveelheid 'Saab' kilometers (dus 3 ton + meer) mee kan. Dit lijkt met gesmede zuigers dus niet te gaan lukken en lijkt onderbouwd te worden door de reacties hier.
Ik neig dus steeds meer naar een gewoon b235r blok met stevige turbo. Wellicht zelfs wel een 15t#6 ipv de TB28, en dan gewoon lekker aan de veilige kant 280/290pk bij 420nm max draaien om alles heel te houden.
Tenzij iemand mij de juiste weg kan wijzen naar een betaalbaar blok (alsin prijs van een t7 revisie met gesmede zuigers) dat de bovengenoemde vermogens aan kan, dan gaan we die kant op
-
maxmink93
- Geregistreerd lid
Ik heb werkelijk waar geen idee waarom gesmede zuigers minder lang mee zouden gaan dan OEM zuigers? Als je idd flinke kantelende jongens erin hebt hangen, dan zal het slijten. Maar met een setje van een van de bekende merken denk ik dat je altijd goed zult zitten (Wossner, JE if you ask me).
Is natuurlijk ook totaal niet te vergelijken hoe er met de verschillende blokken zal gereden worden. Een LPT die lekker op zijn gemak 3 ton tuft zal nooit zo zwaar belast worden als een opgevoerd blok met een bestuurder die niet voor niets de moeite heeft gedaan om extra vermogen te draaien. Is een beetje een vergelijking als een bunker waar een bom op gegooid word minder lang mee gaat dan een houten hutje in een positief klimaat...
Je wilt een blok wat nog 3ton mee gaat? Is dat niet iets teveel van het goede? Ik heb geen idee hoeveel je rijd, maar gezien je geen LPG hebt zal het ergens rond de 15k per jaar zitten schat ik zo, dan verwacht je dat dat blok nog 20 jaar in de 9-5 ligt.
De gemiddelde non tuned saab draait vaak maar net rond de 3 ton. Je kunt nooit van een opgevoerd blok gaan verwachten (zeker niet in de 350-400pk klasse) dat die 3 ton mee gaat. Beetje van je rijstijl afhankelijk denk ik dat je ergens tussen de 1 a 1,5 ton zult zitten. so what? Dan zit je met 15k per jaar op 6,5 a 10 jaar.
Buiten dat vind ik het een beetje overdreven omdat een motor lekt via de distributie deksel het blok eruit te halen en maar meteen te wisselen voor een performance variant.
ik zou zeggen. Fix de lekkage, TD04 15T eraan, 3" dp, Injectoren, brandstof pomp,E85 , koppeling, ic, frisse ondestel rubbers, leuk onderstel . Dan zijn we alweer dik 3k verder, heb je een bewezen setup, die heerlijk rijd.
Is natuurlijk ook totaal niet te vergelijken hoe er met de verschillende blokken zal gereden worden. Een LPT die lekker op zijn gemak 3 ton tuft zal nooit zo zwaar belast worden als een opgevoerd blok met een bestuurder die niet voor niets de moeite heeft gedaan om extra vermogen te draaien. Is een beetje een vergelijking als een bunker waar een bom op gegooid word minder lang mee gaat dan een houten hutje in een positief klimaat...
Je wilt een blok wat nog 3ton mee gaat? Is dat niet iets teveel van het goede? Ik heb geen idee hoeveel je rijd, maar gezien je geen LPG hebt zal het ergens rond de 15k per jaar zitten schat ik zo, dan verwacht je dat dat blok nog 20 jaar in de 9-5 ligt.
De gemiddelde non tuned saab draait vaak maar net rond de 3 ton. Je kunt nooit van een opgevoerd blok gaan verwachten (zeker niet in de 350-400pk klasse) dat die 3 ton mee gaat. Beetje van je rijstijl afhankelijk denk ik dat je ergens tussen de 1 a 1,5 ton zult zitten. so what? Dan zit je met 15k per jaar op 6,5 a 10 jaar.
Buiten dat vind ik het een beetje overdreven omdat een motor lekt via de distributie deksel het blok eruit te halen en maar meteen te wisselen voor een performance variant.
ik zou zeggen. Fix de lekkage, TD04 15T eraan, 3" dp, Injectoren, brandstof pomp,E85 , koppeling, ic, frisse ondestel rubbers, leuk onderstel . Dan zijn we alweer dik 3k verder, heb je een bewezen setup, die heerlijk rijd.
-
AlexJ
- Donateur

Als ik nu een paar duizend euro aan een blok uit geef vind ik 'denk ik dat je goed zult zitten' dus niet voldoende. Als nu veel verschillende mensen dit zeggen, en ook uit ervaring spreken, dan ga ik zo'n investering wel aandurven. Nu dus nog niet, mede vanwege Google (zoek eens op 'forged pistons mileage' bijvoorbeeld). Toegeven, dit gaat niet over Saabs, vandaar dit topic. Als je zoekt op dit soort termen met 'Saab' erbij, dan vind je veel verhalen over hoog olie verbruik nadat een blok is omgebouwd naar 'forged pistons'maxmink93 schreef:Ik heb werkelijk waar geen idee waarom gesmede zuigers minder lang mee zouden gaan dan OEM zuigers? Als je idd flinke kantelende jongens erin hebt hangen, dan zal het slijten. Maar met een setje van een van de bekende merken denk ik dat je altijd goed zult zitten (Wossner, JE if you ask me).
Natuurlijk zal het zo zijn dat een blok ongetuned en goed bereden langer mee gaat dan getuned en goed bereden. Maar, mijn 900 staat op 350k km's en is sinds 230k getuned. Ik ben er dus van overtuigd dat ook een t7 blok, mits goed getuned en goed bereden, dit soort standen moet kunnen halen.maxmink93 schreef: Is natuurlijk ook totaal niet te vergelijken hoe er met de verschillende blokken zal gereden worden. Een LPT die lekker op zijn gemak 3 ton tuft zal nooit zo zwaar belast worden als een opgevoerd blok met een bestuurder die niet voor niets de moeite heeft gedaan om extra vermogen te draaien. Is een beetje een vergelijking als een bunker waar een bom op gegooid word minder lang mee gaat dan een houten hutje in een positief klimaat...
De hoeveelheid die ik rijd hangt af van waar ik naar toe moet. Het ene jaar 50k, het volgende jaar 20k. Allemaal e98 trouwens. De 9-5 zal minder gaan rijden dan de 900, maar ook daar vind ik het lastig in te schatten.maxmink93 schreef: Je wilt een blok wat nog 3ton mee gaat? Is dat niet iets teveel van het goede? Ik heb geen idee hoeveel je rijd, maar gezien je geen LPG hebt zal het ergens rond de 15k per jaar zitten schat ik zo, dan verwacht je dat dat blok nog 20 jaar in de 9-5 ligt.
Ik kan daar dus met een beetje pech in 3 jaar aan zitten, misschien 4.maxmink93 schreef: De gemiddelde non tuned saab draait vaak maar net rond de 3 ton. Je kunt nooit van een opgevoerd blok gaan verwachten (zeker niet in de 350-400pk klasse) dat die 3 ton mee gaat. Beetje van je rijstijl afhankelijk denk ik dat je ergens tussen de 1 a 1,5 ton zult zitten. so what? Dan zit je met 15k per jaar op 6,5 a 10 jaar.
Om het te fixen moet het blok er uit, en er weer in. Dit kost bij de gemiddelde garage rond de 1000 euro. (ik ken ook garages waar ze 1600 euro vragen).maxmink93 schreef: Buiten dat vind ik het een beetje overdreven omdat een motor lekt via de distributie deksel het blok eruit te halen en maar meteen te wisselen voor een performance variant.
Een b235r (zonder turbo, di, gkh, etc) kost rond de 1850,- Gezien de hoge kosten van de arbeid die ik sowieso kwijt ben, vind ik de meerprijs voor een fris blok te overzien. Wellicht draait deze 2.0 wel over 10k de soep in? Dat zul je nooit weten natuurlijk, maar feit is dat ik hem niet bereden heb de afgelopen 185k.
Auto is inmiddels voorzien van 3" DP, Walbro pomp, aero koppeling, whiteline rubbers aan de onderkant, b8's en veren. Tevens Aero remmetjes en stalen remleidingen. Rijdt heerlijk. Op dit moment is echter de turbo underpowered (wat is zo een gt17 een slap ding in vergelijking met een t25) en lekt er olie op m'n oprit, vandaar dit topic waarin ik benieuwd ben naar jullie visie op gesmeden zuigers in een Saab blok.maxmink93 schreef: ik zou zeggen. Fix de lekkage, TD04 15T eraan, 3" dp, Injectoren, brandstof pomp,E85 , koppeling, ic, frisse ondestel rubbers, leuk onderstel . Dan zijn we alweer dik 3k verder, heb je een bewezen setup, die heerlijk rijd.
-
brinky
- Donateur

Het blok hoeft er niet uit overigens... Maar de kop moet er wel ff af.
-
AlexJ
- Donateur

Oja? Jij bent de eerste die dat zegt... Als dat klopt scheelt het wel iets!
Alle garages zeggen tot nu toe blok moet er uit!
In mijn ng distributie gedaan met blok er in, doe ik niet meer, veel te veel gedoe. Was sneller geweest om blok er uit te takelen. Geldt dit niet voor de 9-5?
Alle garages zeggen tot nu toe blok moet er uit!
In mijn ng distributie gedaan met blok er in, doe ik niet meer, veel te veel gedoe. Was sneller geweest om blok er uit te takelen. Geldt dit niet voor de 9-5?
-
brinky
- Donateur

Bij een ng heb je aan de distributiezijde nauwelijks ruimte om het deksel eraf te halen... Bij een 9-5 is de motorruimte iets groter en past dat wel. Mooiste is om de distributie meteen mee te pakken.
-
AlexJ
- Donateur

Hoeveel uur werk schat je dat dat is?
-
maxmink93
- Geregistreerd lid
Idd, zoals brinky zegt, het kan. Maar ik denk dat het kwa uren om het even zit.
Een blok kan om verschillende redenen olie verbruiken. Hoe is dat blok gereviseerd? Hoe word er mee gereden, draait een blok alleen maar hoge toeren dan zal hij idd wat olie pakken.
Je verwacht iets van een blok, wat, naar mijn mening, niet gaat. Je wilt 400PK en dik 3 ton rijden. Je NG draait pas 130000 getunde, waarvan een groot gedeelte <300pk. Dat is totaal iets anders als 400pk en 3 ton.
Een blok kan om verschillende redenen olie verbruiken. Hoe is dat blok gereviseerd? Hoe word er mee gereden, draait een blok alleen maar hoge toeren dan zal hij idd wat olie pakken.
Je verwacht iets van een blok, wat, naar mijn mening, niet gaat. Je wilt 400PK en dik 3 ton rijden. Je NG draait pas 130000 getunde, waarvan een groot gedeelte <300pk. Dat is totaal iets anders als 400pk en 3 ton.
-
Rogier1201
- Donateur

Ik zat ook in dezelfde situatie, lekkage dist zijde. Ik heb toen de rest bekeken zoals compressietest, bs check en km stand(dit was allemaal zeker niet top) en heb er toen ook een nieuw longblok in laten zetten. Als je ziet wat zo'n nieuw blok kost en je bent van plan nog veel/lang met de auto te rijden dan is een nieuw blok echt wel aanrader!