v-max

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

v-max

Bericht door Orphy » zo 25 mei, 2014 10:17

Vraagje aan de "die hard" tuners,

Laats was ik bandjes aan het trappen met wat bekenden en daar pochte ik de mogelijkheden van het tunen van Saab.
We kregen het over pk's, newton en topsnelheden en met name over de topsnelheid durfde ik niet echt antwoord te geven (kwam niet verder dan heeeel hard). Vraag is dan ook tot hoever kan er getuned worden en welke topsnelheid hangt daar dan aan vast.
Ik heb natuurlijk al veel verhalen gehoord maar die kijken een beetje op de verhalen dit ik altijd heb na mijn visvakantie. Uiteraard alleen verteld aan hen die niet mee waren 8)

M.a.w. Hoe snel kunnen onze saabs maximaal in de praktijk?

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: v-max

Bericht door Krizzie » zo 25 mei, 2014 10:45

Only one way to find out! :twisted:

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » zo 25 mei, 2014 10:58

Mwah, met dat gasbakkie van mij trap ik geen deuren in :D

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » zo 25 mei, 2014 11:06

je kan het uitrekenen de max aantal toeren met de snelheid van de bak bij 1000 toeren wat in je boekje vermeld staat verrekenen

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » zo 25 mei, 2014 11:14

Ja, maar dan heb je een theoretische topsnelheid. Ik was benieuwd naar ervaringen uit de praktijk, echte kilometers, billen bij mekaar ervaringen:-)

sb129h
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sb129h » zo 25 mei, 2014 11:18

Ik vind de korte afstanden, de sprint zeg maar, in hoeveel tijd een afstand afgelegd, interessanter.

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » zo 25 mei, 2014 11:22

Ik vind in deze tijd van hoge brandstofprijzen het verbruik bij normale snelheden een stuk belangrijker.
Hardlopers zijn immers doodlopers :wink:

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » zo 25 mei, 2014 11:25

Ik vind wereldvrede belangrijker, maar dat was de vraag niet :D

Nee gekheid, het is ook niet zo'n interessante discussie, ik was er gewoon benieuwd naar.

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » zo 25 mei, 2014 11:29

bij 240 reageert mijn 9-5 nog net zo op het gaspedaal als bij 120 als ik de top uitreken moet die over de 300 liggen maar ik vindt het wel best 240 was hard zat

p.s snelheden natuurlijk in Duitsland gemeten (is wat veiliger voor je rijbewijs en de peut is er ook goedkoper! :green_many: )

JWF_Peters
Geregistreerd lid

Bericht door JWF_Peters » zo 25 mei, 2014 11:43

Op de rolverband dus wel met weerstand maar geen wind etc liep hij 270 maar we wouden niet harder ivm met de banden komt er op neer dat de 5 bijzonder lang is :wink:

In het echt 240. Denk dat 250 haalbaar is in betere omstandigheden dit was met aardig veel wind en 20 graden. Met de ALU IC nu loopt ie wat makkelijker harder denk ik....

Dit gaat over een Stage 3 lpt Saab 9-3 uit 2002

Nog zonder alu ic en veel wind met de ic trekt ie wel wat beter dus dan moet het harder kunnen. Maar vind het hard zat met deze toch geen standaard 9-3 meer zweefteef :twisted: Overigens bij 240 trekt hij nog maar 1/10 zo hard als bij 120. Tanisha had denk ik 500pk toen :wink:

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » zo 25 mei, 2014 11:54

tanisha heeft een andere turbo onder de kap die niet buiten adem raakt zoals een gt17! :wink:

JWF_Peters
Geregistreerd lid

Bericht door JWF_Peters » zo 25 mei, 2014 11:55

Ja okay dat begrijp ik maar bij 250 dezelfde acceleratie als bij 120 lijkt me sterk..... of is ie zo traag bij 120 :lol: Bij Max kan ik me dat nog enigszins voorstellen maar bij Saabjes heb je wel een hoop weerstand bij hoge snelheden :wink:

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » zo 25 mei, 2014 12:06

Wel eens met 300+ pk gereden Jalke? Boven de 200kmh trekt dat nog goed hoor!

Voor de T5.5 conversie heb ik 230 op de teller gehad (met 3 volwassenen en bagage in de auto) ging tot 200kmh nog best vlot, daarna was de rek er best wel uit.

Nu met T5.5 gaat'ie de begrenzer in bij ongeveer 245kmh op de teller.

Heb echt een primair 8 nodig.. :lol:

JWF_Peters
Geregistreerd lid

Bericht door JWF_Peters » zo 25 mei, 2014 12:15

In een BMW ja haha Tanisha rijd toch met 260?? Of heb ik wat gemist?

Jij hebt je gewicht enzo weer mee 8)

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » zo 25 mei, 2014 12:18

mijn turbo is een zeer speciaal ding die sterk onder zijn kunnen draait en dat kan je totaal niet vergelijken met een gt17!

Plaats reactie