Vacuum BOV schiet los

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Vacuum BOV schiet los

Bericht door AR » di 04 feb, 2014 21:03

Ik heb sinds gister dat de Vacuumslang welke van de 3-wegklep op het schutbord naar de BOV steeds los schiet.
Als ik een paar keer flink doorgetrokken heb krijg ik een P1110 en is het slangetje los bij de 3-wegklep. Vervolgens heb ik ook direct een Turbo Flutter van je-welste..:)

Ik heb gisteren de KingCobra los gehad om de rubber ring ertussen te vernieuwen, vervolgens heb ik ook de rubber ringen van de Vacuümbuizen tussen het inlaatspruitstuk en de Vacuüm pomp vervangen.
BOV is wel los geweest, maar heb alles weer teruggeplaatst zoals het hoort.

Stationair staat er flink vacuüm op de aansluiting van de 3-wegklep. Wat mij normaal lijkt (gasklep dicht, dus vacuüm naar de BOV)

Hiervoor nooit problemen mee gehad, Auto is een 9-5 2.3T met TD04, KingCobra + Diesel intake. BOV is de originele Bosch.

Iemand een idee waar dit door kan komen dat deze slang steeds los schiet? Er komt toch geen druk op te staan?

Pazat
Geregistreerd lid

Re: Vacuum BOV schiet los

Bericht door Pazat » di 04 feb, 2014 21:50

Uit interesse en nieuwsgierigheid: wat bedoel je met "turbo flutter"?

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AR » di 04 feb, 2014 23:46

Zoek maar eens op youtube. Het betreft het geluid dat een Turbo maakt als hij van een hoog toerental heel snal afremt omdat hij zijn druk niet kwijt kan.
Mooi geluid, maar killing voor je turbo.

Probleem is opgelost.
De slang van de T7 Klep naar het Compressorhuis zat niet goed vast. Hierdoor geen de wastegate niet/nauwlijks open. Met als gevolg dat de druk ergens anders naar buiten wilde. Via de 3-wegklep was waarschijnlijk de makelijkste weg.

Ik had de Fast TRottle Response mod even toegepast om de 3-weg klep te omzeilen. Gevolg was Mair van 1500 dus Fuelcut, Turbodruk van +1,5bar en een slang van het gasklephuis (welke afgesopt was ivm Fast Trottle Response Mod) compleet weggeblazen.

Dit wees richting de turbo. Ooit was de slang naar het compressorhuis een keer iets ingekort en daarmee eigenlijk net te kort om goed vast te zitten. Nieuw stukje silicone ertussen en opgelost. Ik heb weer het vermogen wat ik daarvoor had.

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » wo 05 feb, 2014 16:23

Mooi opgelost AR.
Beetje offtopic, maar zijn die Bosch bov's op de t7 een beetje betrouwbaar? Ik overweeg om tzt over te stappen op een forge oid.

Pazat
Geregistreerd lid

Bericht door Pazat » wo 05 feb, 2014 17:38

Ik heb het opgezocht en het is idd wat ik verwachtte! Daar heb ik ook last van, na het plaatsen van een andere bov... Ik ga binnenkort ook maar eens de slangetjes controleren.

Fijn dat het bij jou opgelost is.

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AR » wo 05 feb, 2014 23:19

Vacuum slangen vervangen is een MUST. Voor 20 euro heb je alles vervangen. Lost zoveel gezeur op.

T7 BOV's zijn over het algemeen erg betrouwbaar (ik heb zelf nog geen stukken gezien), op mijn 9-5 met 280PK heb ik de originele nog, welke perfect werkt, op mij 9-3 +/- 300PK heb ik een Forge met verschillende veren om te testen. Vind het niet de grootste upgrade die je kunt doen, maar voor een 100euro is het een leuke gimmick. Een setje ander nokkenassen zet meer zoden aan de dijk :)

De Bosch BOV zoals wij op onze Saab hebben zitten ook op nogal wat VAG auto's en Porsche 911 turbo's. Zal in de basis dus wel een net product zijn. Ik weet dat de latere versie, met een koperen plaatje in het membraan wordt over het algemeen als de betere gezien. Deze wordt geleverd vanaf MY2000 volgens mij.

Gr Arco

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » wo 05 feb, 2014 23:51

AR schreef: (ik heb zelf nog geen stukken gezien),
Ik heb er toch al een paar kapotte in mijn handen gehad, dus ik vind dat wel mee vallen eigenlijk.

Zelf wil ik nog eens zo'n mooie aanschaffen, maar dan liever in het zwart, die zag ik laatst bij neobrothers, maar kan die niet meer vinden :(

Wisselen van de Bov voor de Belgische keuring is toch kinderspel....

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AR » do 06 feb, 2014 0:04

Ik heb hem op ebay gekocht incl een setje veren voor 125 euro volgens mij. Zwart geanodiseerd aluminium FMCL007P

arnemuiden
Geregistreerd lid

Bericht door arnemuiden » ma 10 feb, 2014 23:31

http://www.youtube.com/watch?v=o0jd0dj23tI" onclick="window.open(this.href);return false;

900ng turbo flutter

Pazat
Geregistreerd lid

Bericht door Pazat » di 11 feb, 2014 0:26

Haha. Dat klinkt bekent.
Persoonlijk vind ik het pssst gefluit mooier...

Plaats reactie