King Cobra upgrade welke?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
JustWicked
Geregistreerd lid

Bericht door JustWicked » wo 15 jan, 2014 15:11

Hey ik ben al een tijdje aan het zoeken naar een mooie en redelijke goedkope upgrade voor mijn turbo/inlaat.
Nu heb je dus een aantal opties:

King Cobra inlaat van een 95 Aero: http://www.rendcarparts.nl/4/nl/rd-Saab ... 9-5-t7.php, http://www.rendcarparts.nl/4/nl/rd-Saab ... 05b235.php
Inlaat van GenuineSaab: http://www.genuinesaab.com/catalog/prod ... cts_id=170
Of Inlaat van Speedparts: http://shop.speedparts.se/en/prod/9-5-9 ... 44297.html

Beste keus leek mij die van Speedparts.

Ik heb dus 93 met een Gt1752 turbo, Nu lees ik al verhalen over short nose long nose (TD04?), in combinatie met die inlaten maar ja welke past nou wel en welke past niet? Aansluitingen lengte etc.
Nu heb ik nog een optie om er zelf een te maken maar aan welke maten moet deze voldoen (diameter turbo diameter, lucht inlaat) om te passen op een GT1752 en/of op een TD04.

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: King Cobra upgrade welke?

Bericht door millerman » wo 15 jan, 2014 15:28

Wat wil je bereiken? Met die GT17 zit je al snel aan het maximum van die turbo. Daar doet die snorkel niet zoveel meer voor. Bij een TD04 heb je er meer aan, maar ook daar is het afhankelijk van je doel.

Voor mij is de King Cobra voldoende om de 300pk te passeren. Daarvoor heb je een TD04 met kortere neus nodig (15mm korter). Die andere opties zijn leuk en mooi, maar flink duurder voor iets dat ik voorlopig niet nodig heb.

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » wo 15 jan, 2014 15:30

De orginelen saab is de mooiste oplossing. Die van speedparts vind ik er maar cheap uit zien, geen ervaring mee.

Zelf maken kan ook, maar de bocht vanaf turbo naar het verticalen stuk is krap en een normalen 90graden bocht gaat hier niet passen.

Ik heb een zelf gemaakte 72 buizen maar dit is niet te realiseren normaal gesproken..

Met die GT17 kun je beter in een dikke Alu IC inversteren, heb je meer aan !

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » wo 15 jan, 2014 16:05

Of de doorsparen voor een td04....zo een gt17 is beperkt qua levensduur!

JustWicked
Geregistreerd lid

Bericht door JustWicked » wo 15 jan, 2014 18:31

Kijk dat die GT17 de beperkende factor is snap ik wel maar zolang die het doet doet die het! Als hij ploft gaat er gelijk een TD04 19T Met een T4 flens op aangezien ik via KLracing een mooi spruitstuk kan krijgen.
MAAR dat is voor later!

Nu eerst dit een Cobra pijp van Saab past dus gewoon maar heeft een andere aansluiting voor het carter gedeelte? Hoe los je dit op. En past deze op zowel een GT als een TD04?

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » wo 15 jan, 2014 18:48

Als ik eerlijk ben snap ik niet waarom je zo graag die cobra wilt.. Haal een andere intercooler. Hier heb je nu iets aan en straks met een 19T steekt. (je weet wat je op je hals haalt?, Als je geen B234 maar B235 zuigers hebt kun je er ook andere zuigers gaan steken).

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » wo 15 jan, 2014 20:01

115 euro voor iets dat vooral voor de leuk is, is wel max. toch?
(ik had dit ding ook gekocht hoor, alleen heb ik een lange neus.... . en dus geen plek)

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » wo 15 jan, 2014 20:41

Leuk voor boven de schouw? Zelfs met de oude saab cobra kun je voor over de 300pk flowen... been there, done that :-)
Zoals al wordt geopperd door Max. Beste hw upgrade die ik je aan kan raden is een betere ic. Die Gt17 is een regelrechte vlammenwerper onder boost. Om aan meer lucht massa te komen moet je koelen. Veel koelen! Oh, ook in dit geval... been there, .... ;-)

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk

JustWicked
Geregistreerd lid

Bericht door JustWicked » wo 15 jan, 2014 21:35

Oke nou de Intercooler van do88.se is besteld.

Maar nu ben ik er nog steeds niet achter welke inlaat pijp nou wel en niet past.

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » wo 15 jan, 2014 21:48

En wij niet waarom jij een andere inlaatpijp wilt? :wink:

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » wo 15 jan, 2014 21:55

Je wilt een spruit van KL gaan monteren?

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/saa ... flans.html deze? Dan zul je een custom intake moeten maken, leidingen, en een downpipe en carter ventilatie aan passen (of gewoon naar buiten). Waarom dan nu investeren in een intake waar je niks aan hebt... :|

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » wo 15 jan, 2014 22:02

Hé, sh1t.... been there done that too... ;-)

Weet je héél zeker dat je dat wilt? Is echt een dijk van een boel werk... custom intake, custom downppipe, custom leidingwerk, custom rad fan, custom... etc. Nouja, je snapt 'em :-)

Wat is je doel?

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » wo 15 jan, 2014 22:03

(je mag wel even een fototje posten hoor evo :-P+)

JustWicked
Geregistreerd lid

Bericht door JustWicked » wo 15 jan, 2014 22:13

*Laat ik de vraag anders stellen: Welke upgrade inlaat pijp past er nu zo op mijn 93?*

Ja evo laat eens zien!

Mijn doel is gewoon inderdaad dingen ''custom'' te maken. Omdat ik dit KAN doen alleen wil ik mij eerst een beetje oriënteren op wat er (makkelijk) haalbaar is.
Dat begint bij de inlaat :)

Downpipe is geen probleem smalle radiator fan ook niet maar je zegt iets over carter ventilatie? Wat zou er precies allemaal moeten gebeuren veranderen aan de inlaat.
Kan het natuurlijk ook allemaal in een keer laten maken door uhm Crooketuning of LittleExhaust...

Maar eerst eens wat opheldering over die inlaat pijp, Kan ik bijvoorbeeld ook een stuk 90graden bocht naar beneden toe plaatsen direct vanaf de turbo en daar het filter op?

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » wo 15 jan, 2014 23:48

Bij mijn weten past alles behalve de 2005> aero pijp, deze heeft een short nose TD04 nodig ipv een long nose td04 of gt17.

directe 90 graden bocht gaan bijna niet, we hebben het een en ander moeten vermaken om aan de airco braket om het passend te krijgen. Ook de 90graden bocht vanaf turbo is niet een normalen bocht, maar een hele platten. De neus van de turbo is het smalste stuk van de inlaat. De rest is allemaal 72mm (net geen 3").

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Vergis je niet in de prijzen van het buizen en slangen werk..

De carter ventilatie loopt normaal naar een punt boven op de cobra en word zo de motor in getrokken en verbrand. Die olie hoefde ik alleen niet terug mijn blok in, deze loopt nu met een slang tot rechts voor de rechter wielkuip :bluethumb:.

Plaats reactie