Uitlaatgastemperatuurmeter op V4

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Alex B
Geregistreerd lid

Uitlaatgastemperatuurmeter op V4

Bericht door Alex B » zo 29 dec, 2013 20:57

Om vervuiling van andermans onderwerpen of afdwaling op een bestaand onderwerp te voorkomen hierbij de start van een draad waarvan het begin al elders op dit forum voorkomt, het gebruik van een uitlaatgastemperatuurmeter op een V4. Naast de lambdasensor die ik op de Sonett heb ingebouwd heb ik de afgelopen dagen ook de al enige tijd klaar liggende EGT-meter en -sensor ingebouwd. De tot nu toe genomen foto's zijn niet zo best, maar voor een eerste indruk zet ik ze hier toch even neer. Vlnr lamdameter, onderdrukmeter, EGT-meter.

Afbeelding

Afbeelding

Het inbouwen verliep redelijk vlot. Ik had een goede tap voor de schroefdraad van de sensor, dus die zat met vijf minuten in de uitlaatpijp. Het kabeltje van de sensor naar de meter werk ik een volgende keer dat de neus er af is netjes weg. Aansluiting van stroom en licht was een kwestie van bijprikken bij de aansluitingen die al gemaakt waren voor de andere twee meters. De met staaldraad omvlochten kabel van de sensor deed op een gegeven moment nare dingen met de niet afgedekte contacten van de schakelaars; even niet aan gedacht :oops: .

De eerste indruk was goed. Temperatuur liep in eerste instantie op naar zo'n 500 graden, eenmaal op de grote weg aangekomen door naar de 700 en op een gegeven moment terug naar zo'n 600. Daarna ging het na verloop van tijd mis, misschien ook vanwege de al genoemde kortsluiting. De meter sloeg opeens uit naar het einde van de schaal en viel toen terug. Eenmaal thuis nog bovenstaande plaatjes geschoten en de volgende dag op nader onderzoek gegaan. Ik zag toen dat bij het inschakelen van stadslicht of grootlicht de aangegeven temperatuur behoorlijk terugliep. Het zal dus in eerste instantie testen worden of er een spanningsval optreedt bij het inschakelen van de verlichting. Stroom komt van hetzelfde circuit als waar de ontsteking op zit. Misschien slim om een spanningsregulator in de aanvoerkabel te zetten?

(Om dan meteen maar even m'n eigen onderwerp te :offtopic: en, de lambdameter staat hier erg rijk. Bij het checken van de map van de Megajolt bleek daar de standaardmap geactiveerd te zijn. Na het weer installeren van de goede stond de naald van de meter keurig stabiel in het midden van het "optimal"-veld :D ).

Alex

Alex B
Geregistreerd lid

Re: Uitlaatgastemperatuurmeter op V4

Bericht door Alex B » wo 01 jan, 2014 17:02

Bijgaand plaatje van de sensor, net onder de lambdasensor.
Afbeelding

En hier nog een plaatje van de extra metertjes.
Afbeelding

Omdat ze zo klein zijn en ik ze rechtstreeks op het stuurhuis heb gezet benemen ze niet het uitzicht op de grote klokken. Ze zitten aan elkaar geplakt met dubbelzijdig klevend plakband, dus het moet nog wel wat netter, maar dat komt nog.

Alex

Sadelrûker
Geregistreerd lid

Bericht door Sadelrûker » za 04 jan, 2014 1:54

Wordt wel een beetje vol daar :D

Wat wil je controleren, is dat vooral de onsteking?
Lambda sensor geeft de AFR aan, met de megajolt weet je exact het ontstekingstijdstip.
Dus je onstekingsmap aanpassen zodat je de optimale EGT kijgt?

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » za 04 jan, 2014 18:11

Meer gaan het ook niet worden, anders wordt het helemaal zo'n kerstboom (en de ruimte is op).

Waar het me om ging was om inzicht te krijgen in het verbrandingsproces;hoe gunstig verloopt dat en wat verandert er als je gaat pielen met sproeiers en ontstekingstijdstip. Met lambdasensor en egt-meter kan je meteen zien waar je staat en of je niet bezig bent je motor te verknoeien. Nu zal het met de huidige opbouw van de motor niet zo'n vaart lopen, maar ga je met scherpere nokkenassen en grotere kleppen aan de gang (eens zal het gaan gebeuren :roll: ) dan is het zeker een must om die motorinformatie te krijgen. En nog los van de infofactor, ik vind het gewoon leuk :mrgreen: .

Het proefrondje vandaag (nooit gedacht nog eens op 4 januari in een sneeuwvrije omgeving de Sonett uit te laten) gaf weer hetzelfde beeld op de egt-meter; kwam netaan op de 500 graden en daar was bijna geen verandering in te krijgen.Na snel even doortrekken naar de 130 liep de temperatuur even op naar net onder de 600 en toen liep het al weer snel terug. Bij inschakelen van de verlichting gaf de meter meteen 200 graden lager aan. Er was geen spanningsval te meten. De stroom komt nu van het ontstekingscictuit rechtstreeks van he contactslot af. Ik zal voor de zekerheid nog een ander aftappunt proberen, maar ik ben bang dat het een rondje uitbouwen wordt :evil: .

Hoe heet horen uitlaatgassen eigenlijk te zijn als de motor eenmaal op temperatuur is? Ik dacht zelf aan rond de 800 graden maar dat kan volledig mis zijn.

Alex

Sadelrûker
Geregistreerd lid

Bericht door Sadelrûker » di 07 jan, 2014 1:22

Ik heb eigenlijk geen idee van de temperaturen, maar ik doe toch een slag in de lucht.

Bij een langdurige temperatuur van 800°C zou je uitlaat fel oranje gloeien, bij een temperatuur van 650°C zou dit een donkerrood gloeien zijn.
Dit is gebaseerd op mijn ervaring met hardsolderen met brons en zilversoldeer, niet op enige kennis van uitlaten.

Als de uitlaat niet rood kleurt tijdens bedrijf, dan zou ik temperaturen tot 600°C verwachten.

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » za 11 jan, 2014 12:47

Na nog eens gezocht te hebben met Engelse termen kwamen toch wat temperaturen tevoorschijn. Tussen de 400 en 600 graden is voor een niet-geblazen motor een normaal bereik, dus het ziet er naar uit dat de meter wel goed aangeeft. Het is dus nu zoeken naar de reden van de afwijking naar beneden als de verlichting aan gaat.

Alex

Plaats reactie