Oliepomp B2*4-> B2*5

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
RacesconaB204L
Geregistreerd lid

Oliepomp B2*4-> B2*5

Bericht door RacesconaB204L » ma 18 nov, 2013 11:07

Kent iemand de achtergrond waarom Saab de oliepomp op een bepaald moment in de B204 motor heeft veranderd van het tandwieltype naar het 'lobben' type (zie foto met beide types):

Afbeelding

Wanneer je een heel nieuw blok zou mogen bouwen, welke is dan te prefereren?

(bij Opel is op een gegeven moment over gestapt van een vergelijkbare tandwielpomp - de zwakke plek van de motor -, naar een lobben type zoals de B2*5 Saab. De nieuwere generaties Opel lobbenpompen (X20XEV, Z20LE*) werken veel beter dan de eerdere tandwielpompen (c20XE/c20LET). Ik vroeg me af hoe dit bij de B2** zit?

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Oliepomp B2*4-> B2*5

Bericht door Thieuke » ma 18 nov, 2013 11:29

Laat maar, niet goed gelezen

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » ma 18 nov, 2013 13:21

misschien omdat de GM-oliepomp bij Saab door de strot is geduwd?

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » ma 18 nov, 2013 14:27

De tandwiel pomp is de oudste en zit op de 900ng, weet even niet meer of hij ook op de b204 zat in de 9-3.

De tandwiel pomp schijnt beter te zijn dan de sikkelpomp (b2x5). De b2x5 pompen willen bij heavy bochten werk nog wel is een te lagen oliedruk geven (zo erg dat het olie lampje aan gaat). De b2x4 pomp doen dit niet(minder).

Zelf heb ik ook gewisseld van b2x5 pomp (sikkel pomp) naar b2x4 pomp (tanwielpomp). Krijg nooit een olie lampje te zien (heb geen absolute druk meter).

RacesconaB204L
Geregistreerd lid

Bericht door RacesconaB204L » ma 18 nov, 2013 14:54

maxmink93 schreef:....willen bij heavy bochten werk nog wel is een te lagen oliedruk geven (zo erg dat het olie lampje aan gaat)....
Dit lijkt mij eerder te maken te hebben met aanzuigen van lucht op het moment dat de olieaanzuigopening even niet meer in de olie zit (olie die opzij gaat). Daar kan geen pomp iets aan verbeteren

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » di 19 nov, 2013 0:56

heey
hoewel ik je niet direkt kan antwoorden probeer ik mee te denken
er zijn tig van ingeneurs die bij saab enof gm hun best gedaan hebben om het ontwikkelen van verbeteringen
eigelijk is het hier verstandig te gaan zoeken naar waarde van een debiet ,welke pomp geeft x aantal liters per minuut ?
de "geleerden " kozen voor de 205 pomp (maar de geleerde kregen ook een buget waardat ze rekening mee dienen te houden

dat een 204 geen olie problemen zou hebben of gehad heeft is volledig uit de lucht gegrepen , de b204 2.3 kan niet tegen hogere toeren, of ligt hier de fout bij de drijfstangbouten of is het een olie probleem ?

wet van nm , duw 1x hard of 10x zacht = idem kracht : debiet aanvoer van olie ?
mvg werner

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » di 19 nov, 2013 1:19

De B2x4 pompen zijn bij mijn weten de pompen waar de "tuners" naar overstapte.

Vraag maar naar Evo en zijn pling plong in de bocht het viaduct op ri Teteringen... Ik zelf heb hier nooit last van gehad omdat ik als een miet door een bocht ga.

2,3l draait ook gewoon 7k rpm (zelfs stroked 2,5l's doen dit prima), net als de 2.0's. Alleen vind ik de 2.0 gewoon lekkerder lopen (zowel als in normaal gebruik als onder belasting).

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » di 19 nov, 2013 9:33

heey
dit kan een mooie discusie worden
welke tuners stappen over ,hebben zij hier dan uitleg om gegeven waar kan men dat bewijs vinden ? is er een webschop die een permormance oliepomp aanbiedt voor T7 motoren (mischien juist die 204 pomp ) ?
ik denk dat RacesconaB204L op zulk een info zit te wachten
het is niet omdat de expirimentele evo pling plong heeft dat dit noodzakelijk aan de pomp lag ,dat is enkel te testen door op de zelfde samenstelling een andere pomp te steken en dit dan, weer te doen (had evo toen wel voldoende olie in het blok ? evo kennende zegt hij op dat moment "ik zal eens naar het olie pijl moeten kijken )

mijn excuus als ik de hollandse verwoording "als een miet door de bocht " niet begrijp ;hier in belgië gaat men als een slak door de bocht of als een speer

ik ben van mening dat wanneer je tijd en geld investeerd toch wel meer zekerheid wil, meer bewijs dan de mening /test van 1 iemand
hoewel ik me er wel van bewust ben dat enkele/meerdere "tuners" dit antwoordt weten maar daarom nog niet willen delen
ik bedoel niet de locale tuners ik dacht eerder aan dit ; http://www.youtube.com/watch?v=vWbVT8xU6jA" onclick="window.open(this.href);return false; welke pomp zou daar inzitten vraag ik me dan af, van die mensen hun "oude meuk " moet toch wel info over bestaan
ik heb in de uk een itje zien staan dat kampioen gereden heeft gedurende een jaar punten telling (niet 1 bocht in teteringen ) ; welke pomp zit daar in ? ik ben gaan zoeken op hun website maar geen info te vinden
ik ben er van overtuigd dat er genoeg mensen zijn die een performance pomp of ook maar iets kunnen aan bieden dit dan ook doen omdat dan de kassa rinkelt ; mag ik hier als voorbeeld de king cobra nemen
de king cobra door ingenieurs ontwikkeld ter verbetering van het vermogen en standaard gebruikt vanaf bj ....dit word aangeboden in diverse webschops voor upgrade van de eerdere modellen

mvg werner

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » di 19 nov, 2013 11:23

ik kan in ieder geval op een vraag antwoord geven het nieuwe type voorplaat/pomp vindt je al op de laatste 900ng in geen enkele 9-3 vindt je fabriek af het oudere type voorplaat/pomp

zelf heb ik in mijn 9-5 op de b204 het nieuwere type voorplaat/pomp die keuze was voor mij vrij makkelijk gewoon omdat alles dan 1 op 1 past problemen met oliedruk heb ik er nooit mee gehad

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » di 19 nov, 2013 20:59

RacesconaB204L schreef:Kent iemand de achtergrond waarom Saab de oliepomp op een bepaald moment in de B204 motor heeft veranderd van het tandwieltype naar het 'lobben' type (zie foto met beide types):

Wanneer je een heel nieuw blok zou mogen bouwen, welke is dan te prefereren?

(bij Opel is op een gegeven moment over gestapt van een vergelijkbare tandwielpomp - de zwakke plek van de motor -, naar een lobben type zoals de B2*5 Saab. De nieuwere generaties Opel lobbenpompen (X20XEV, Z20LE*) werken veel beter dan de eerdere tandwielpompen (c20XE/c20LET). Ik vroeg me af hoe dit bij de B2** zit?
Even nog de vraag aanhalen hoor....

De exacte specs, verplaatsing bij druk/viscositeit, etc... ken ik niet. Wel weet ik uit de tijd dat ik mijn "hybride" B204/5 bouwde (voor vermogen), ik op "de grote jongens" fora heb gelezen dat de oudere, de tandwielpompen, te prefereren waren. Vertrouwende op die oude zweden, heb ik toen ook in mijn hybride een oud model pomp ingebouwd (uit mijn oude 9000, moge ze rusten in vrede :mrgreen: ).

Mijn ervaring ermee was absoluut positief te noemen. Waar mijn oude 9-3 met originele B205 incl lobben pomp, ondanks normaal oliepijl, bij "een bepaalde rijstijl" in sommige bochten en bij afremmen, soms het olielampje aan ging..., kreeg ik dat na het plaatsen van mijn hybride met "oude" tandwielpomp niet voor elkaar.

Ik vermoed dat de tandwielpomp meer olie verstouwd, en als er dus wat lucht word aangezogen dit niet meteen desastreus is voor de druk. Waarom dan naar het nieuwe type pomp evolueren? Ik denk dat dit mogelijk met efficientie te maken heeft. Ik bedoel het benodigde vermogen om voldoende druk te leveren. Bijna alle veranderingen van oud naar nieuw zijn verbruik en emissie gerelateerd... As if we care :roll:

Kortom... ik zou voor de tandwielpomp gaan :O:

Plaats reactie