T7 met 314HP.....ff finetunen...hoe kan dit!!!?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Geronimo1
Donateur (2x)
Donateur (2x)

T7 met 314HP.....ff finetunen...hoe kan dit!!!?

Bericht door Geronimo1 » za 14 sep, 2013 8:48

Zag ergens anders op het forum een T7 met 314 Hp

T7 met 314 pk.....GAAAAF...... Maar Ik had begrepen en voor waar aangenomen dat de omhulzing en dan vooral daar waar de uiteinden van de krukas gelagerd zijn bij T7 blok maximaal 280Hp kon verstouwen......maar 34HP+ meer vind ik echt veel meer en dus bizar...
*Hoe zit dit!??
*Hoever kun je verantwoord gaan!?
*En wat is dan het verantwoorde aantal geadviseerde Nm bij B205!?
*Of heeft voorgaand echt allemaal te maken met afvlakken software afstelling bij meer Hp?

Ben zelf de trotse bezitter van Cab.aut (330000km)bj2001 T7 met 28oHp die verschrikkelijk goed loopt maar 34meer paarden in het span is toch verleidelijk. Vandaar bovenstaande overpenzingen..... :thinkof:

Hieronder gekopieerd Bericht van Arco om even op te helderen voor nieuwkomers.

T5 en T7 zijn niet dezelfde motoren.

B204 (2.0 Liter) is T5 Motor en geleverd tot 2000 in de 9-3. B205 is een T7 Motor geleverd in de 9-5 en in de 9-3 vanaf 2000.
T7 motor verschilt van een T5 in o.a. de volgende zaken:
- Andere Zuigers (ivm emissienormen)
- Ander motormanagementsysteem Trionic7 (T7) ipv Trionic5 (T5)
- Andere nokkenassen/kop etc nog wat zaken)
- Andere turbo's.

Door de aanpassing aan het blok (o.a. de zuigers) is deze motor (T7) gevoeliger voor BlackSludge dan de T5. Let wel, Black Sludge kan bij iedere motor voorkomen, echter statistisch gezien hebben de T7 versies hier veel last van in verhouding tot de T5 motor.
Dit wil overigens niet zeggen dat de T7 een slechte motor is, echter hij is wat gevoeliger voor goed onderhoud en voor aanschaf zou je eigenlijk de carterpan moeten lichten om te kijken hoe deze eruit ziet. Dit is namelijk de plaats waar Black Sludge zich vormt. Uiteindelijk kan deze sludge ervoor zorgen dat de oliezeef verstopt raakt waardoor je oliedruk gevaarlijk laag word, vaak met serieus motorfalen als gevolg. Is de motor schoon en voorzien van de juiste carterventilatie modificatie (MOD6) dan kan deze met regelmatig onderhoud (bijvoorbeeld oliewissel om de 10.000km ipv 20.000) voor heel veel plezierige kilometers zorgen.

AeroR
Geregistreerd lid

Re: T7 met 314HP.....!!!?

Bericht door AeroR » za 14 sep, 2013 9:55

Dat zal geen standaard T7 motor meer zijn gok ik. Hoe ver je precies kunt gaan met een T7 weet ik niet maar rond de 290/300 wordt het toch al spannend heb ik meermaals gelezen.
Als 280pk niet genoeg is voor jou kun je sterkere zuigers en de nokkenassen van een T5 zetten waarmee je al een stukje verder komt. Er zijn een aantal forumers die dit al hebben en daar is wel wat over te lezen in het turbo/tuning gedeelte. Wordt ook wel een T5/T7 hybride genoemd zo'n creatie.

Maptun levert wel 315pk zonder zuigers/nokkenassen, http://www.maptun.com/tuningGuide.php?k ... storder=44" onclick="window.open(this.href);return false; maar hoe lang dat goed gaat?

tanisha
Geregistreerd lid

Re: T7 met 314HP.....ff finetunen...hoe kan dit!!!?

Bericht door tanisha » za 14 sep, 2013 10:02

vaak ben je te bang!

AeroR
Geregistreerd lid

Bericht door AeroR » za 14 sep, 2013 10:09

Als je maar 1 auto hebt ben ik persoonlijk liever te bang (voorzichtig klinkt al beter) dan te lomp!

maikel2.0t
Geregistreerd lid

Bericht door maikel2.0t » za 14 sep, 2013 12:23

Ja juist als het je daily is moet het betrouwbaar rijden heb je bijv. 2 saabs kun je bij de ene proberen terwijl je bij de andere de grens opzoekt als het dan mis gaat heb je nog iets om mee te rijden;)

Ik weet dat bij coen wagner met zijn 9-5 aero een bio stage4 maptun heeft met 315 pk dit gaat allemaal voorals nog goed.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » za 14 sep, 2013 14:01

volgens mij is onze saab erg slijtvast en zijn de marges van een andere orde in vergelijking met sommige anderen.
eea zal ook afhankelijk zijn van je rijstijl en kilometrage. ik zou het zeker aandurven, lekker 4 jaar er van genieten en
dan zien we wel weer.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » za 14 sep, 2013 14:30

Voor B2x5 draaiwerk wordt toch normaal 350pk aangehouden. Mijn 9-5 met stock draaiwerk zit al jaren, zonder noemenswaardige problemen, boven de 300 te koekeloeren...

Eigenlijk is het de 'cilinder druk' (natuurlijk icm nog een aantal zaken) die de zuigers de nekslag geven... dus dat kan al bij minder vermogen, maar ook bij meer vermogen zijn. Ligt erg aan de tune...

Verstuurd van mijn GT-N7000 met Tapatalk

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » za 14 sep, 2013 17:00

9-5 is altijd T7 (benzine versies dan).

Bij de B204 en B234 is er nogal wat anders, oliepomp, zuigers, onderblok, drijfstangen, kop, nokkenassen, kleppen. Geloof dat de krukas gelijk zijn. Gebruikt ook andere koppakking dan zijn nieuwe broertje.

De lagering is niet het probleem bij de b2x5's. De zuigers zijn te zwak. Raadzaam is om boven de 320 pk andere zuigers te gaan steken.

Hirsch heeft de 9-5 troll-R geleverd, deze zat op de 315 PK met een origineel B235 blok.

De B2x4's gaan met volledig stock blok over de 550 pk. Vaak halen ze dan nog iets van de zuiger top af om een B2x5 koppakking te plaatsen.

En even ter aanvulling, black sludge ontstaat niet in de carterpan, BS ontstaat in de "koude" gedeeltes van de motor en hoopt vervolgend op in de zeef.

Maar umm 3k + en dan nog stage 5 gaan draaien? Is nogal pittig denk ik, eerst conditie van je blok maar is bekijken. Als je dan blacksludge controle doet misschien even lagers bekijken? Lektestje en compressie testje doen, misschien is van de 4 broeders niet helemaal meer in top conditie.

Je blok kan meer koppel maken dan dat jou automaat officieel mag hebben, ben daar niet bang voor :-).

Mijn oude blokje (b205) ploften al op de 270pk ofzo.Afbeelding
Toen maar fatsoenlijke meuk gestoken in een Bx4 onderblok. AfbeeldingAfbeelding

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » za 14 sep, 2013 22:01

Max, wat wil je nu zeggen?

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » za 14 sep, 2013 22:07

antwoord op de vragen + wat extra gekwats?

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » za 14 sep, 2013 22:11

Ah, extra gekwats noem je dat :)

Als er al iets niet goed zit kan een zuiger of een blok natuurlijk altijd stuk lopen... maar een gezonde T7 setup kan moeiteloos meer dan 300 pk hebben. Getuige de vele, waaronder Hirsch tunes...

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » za 14 sep, 2013 22:17

zeg ik toch ook :-P+.

ga nou maar jou films kijken!

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » zo 15 sep, 2013 0:11

Wat doen die zuiger en drijstangen dan hier. Ik snap niet wat je ermee wilt zeggen.

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » zo 15 sep, 2013 1:21

TS draait nu z'n 280pk, hij zou die 20/30pk extra misschien nog erbij willen. Dan wil ik TS de keuze laten maken of dat wel een verstandig idee is om dit nog te gaan doen. Vandaar dat ik hem 2 kanten van het verhaal geef, ja je kunt prima naar de 300/310 pk. Maar het zou ook zo maar is afgelopen kunnen zijn (+ wat tips om zijn huidige blok te controleren) en daarbij gaf ik een voorbeeld uit eigen doos waarbij het feest al snel teneinde was (15k km na blok rebuild).

Geronimo1
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Geronimo1 » zo 15 sep, 2013 22:37

Info en adviezen!
Zal de relevante rode lijn eruit halen en toelichten met technische,-en onderhoudstaat Caab en mijn visie daarop geven voor evt tuning 300HP+.
Volgen AeroR is By Maptun 315Hp mogelijk bij standaard conversie zuigers nokkenassen.
Volgens EVO 350HP mogelijk.....bij Goede tuning....opperbeste conditie blok en alle relevant hardware zoals mijn daily drive (329.000km) ;

*(28-01-'11)Radiateur vernieuwt en Aut.bak volle revisie bij Autrans bij 265.376km(mag/kan wel weer volledig door gecleaned/flushed worden)
*(05-09-'12)Black sludge bij 317.000 bij Jeroen gecheckt, zonder Modificatie,...!!!BS niet aanwezig dus wonderwel clean.
Toen gelijk alle sappen/olien ververst omdat de radiateurverversing zeer belangrijk is voor behoud 100% koelcapaciteit bij tuning beste elk jaar of 10.000km. En natuurlijk de relevante km-afhankelijke Beurt.
*Dus zuigers(maxmink93) zijn restrictie en niet de lagering van de krukas of de drijfstang en tweede instantie aut.bak....en goede tuning (evo)bij 315Hp+

Wel vermeldenswaardig is dat bij standaard intercooler de Caab op Zandvoort en op vakantie naar verre oorden nog nooit voelbaar vermogen verlies gehad heeft bij halfuurtje doortrappen. Wel een keer backfire waarbij de luchtslang er af vloog, was wel onder extreem warme omstandigheden en op dat moment ontzag ik de Caab totaal niet. Terug gezet en verder naar het Zuiden gereden.

Welnu je zou denken gaan met die tuning en 315Hp er tegenaan....maar hou het nog even in beraad tot voorjaar...misschien meer info over kapot gedraaide T7- ens....by extreem tuning....goed dat je ook je F*ops durft te posten Maxmink93... Hoor ik graag...en ja, duurzaam compromis mijn Caab nu.

Plaats reactie