Motorstoring na tuning Rica
-
Buckie30
- Geregistreerd lid
Motorstoring na tuning Rica
Ik heb afgelopen week mijn v 6 laten tunen met Rica tuning, het is een automaat maar als ik op vol vermogen gaat schiet de traction control erin. Wat kan het probleem zijn? Maandag even terug naar de garage om uit te lezen maar heeft iemand een idee? Na drie keer dit te hebben gehad gaat het lampje van motorstoring niet meer uit en moet dus gereset worden. Iemand ervaring met dit probleeem?
Gr.
Govert
Gr.
Govert
-
millerman
- Donateur (3x)

Re: Re: Ervaringen 9-3 2.8t V6 Tuning (>300 pk)
Dat is het probleem. Ga naar een tuner die specifieke software maakt voor jouw Saab en niet eentje die wat tabelletjes ophoogt. Nu heb je waarschijnlijk geen mooie koppelcurve. Dan krijg je wheelspin waardoor je traction control in de war is.Buckie30 schreef:Rica tuning...Wat kan het probleem zijn?
-
johnb52
- Donateur (7x)

Re: Ervaringen 9-3 2.8t V6 Tuning (>300 pk)
Dan moeten ze t koppel maar begrenzen per versnelling?
Is hij bij Rica op de testbank geweest?
Is hij bij Rica op de testbank geweest?
-
Buckie30
- Geregistreerd lid
Hij is niet op de testbank geweest , maar het vermogen is voelbaar meer geworden , vooral het koppel. Ik wil ook niet hele dagen gaan jagen met die auto maar vind het vooral jammer dat hij het zo doet. Rica staat wat mij betreft goed bekend..
-
johnb52
- Donateur (7x)

Dan hebben ze precies gedaan wat Millerman zegt: de waardes verhoogd.
Als t nog kan: geld terug en naar n saabtuner!
Als t nog kan: geld terug en naar n saabtuner!
-
johnb52
- Donateur (7x)

Apart dat ze uit de 2.3t 185pk 215pk halen en uit de 2.3t 170pk 235pk?
-
Buckie30
- Geregistreerd lid
Tsja , geld terug zal niet zo makkelijk gaan , wellicht hebben ze hiervoor een oplossing , de vraag is wat mij betreft in ieder geval beantwoord! 
-
maxmink93
- Geregistreerd lid
Ervaringen 9-3 2.8t V6 Tuning (>300 pk)
Allemaal een pot nat zulke bedrijven... Kennen vaak de specifieke motor nieteens. kijk naar het voorbeeld ban johnb. zelfde motoren (andere vermogen omdat het een ander model jaar is) maar toch een ander maximum, dan klopt er al iets niet :-/. Dit soort "tuners" passen op iedere auto een algemeen trucje toe.
Er zijn maar een aantal bekende tuners die goed zijn, BSR, maptun, Hirsch, Abbott, saab-tuners, nordic, KC. Dan houd het wel z'n beetje op, wellicht nog een enkele die ik vergeet. De rest kun je beter je lieftallige saab niet achterlaten...
Voelbaar meer vermogen... Als je je sportstand aanzet voelt hij ook sneller, hij blijft echter net zo sterk.. Enige wat er gebeurt is dat als je pedaal 50% intrapt hij eigenlijk 60% gas geeft (voorbeeldje).
Het feit dat je TCS aan gaat is omdat je geen tractie meer hebt, dus die doet gewoon z'n werk. Echter hoor je geen check engine's te krijgen( zeker als er vreemde CEL komen zegt dat vaak al iets over de tune...
Sorry dat ik zo negatief doe, maar er lopen best nog wellis wat blokken kapot door zulke tune's. En zeker door powerboxen (die heb je toch niet he?!)! En dat zou zonden zijn. Want de 2.8L is een prachtig blok.
Waarom ben je niet voor een van de bekende tuners gegaan?
Er zijn maar een aantal bekende tuners die goed zijn, BSR, maptun, Hirsch, Abbott, saab-tuners, nordic, KC. Dan houd het wel z'n beetje op, wellicht nog een enkele die ik vergeet. De rest kun je beter je lieftallige saab niet achterlaten...
Voelbaar meer vermogen... Als je je sportstand aanzet voelt hij ook sneller, hij blijft echter net zo sterk.. Enige wat er gebeurt is dat als je pedaal 50% intrapt hij eigenlijk 60% gas geeft (voorbeeldje).
Het feit dat je TCS aan gaat is omdat je geen tractie meer hebt, dus die doet gewoon z'n werk. Echter hoor je geen check engine's te krijgen( zeker als er vreemde CEL komen zegt dat vaak al iets over de tune...
Sorry dat ik zo negatief doe, maar er lopen best nog wellis wat blokken kapot door zulke tune's. En zeker door powerboxen (die heb je toch niet he?!)! En dat zou zonden zijn. Want de 2.8L is een prachtig blok.
Waarom ben je niet voor een van de bekende tuners gegaan?
-
Buckie30
- Geregistreerd lid
, nee die heb ik nietEn zeker door powerboxen (die heb je toch niet he?!)!
-
johnb52
- Donateur (7x)

Ik hoop alleen niet dat je er £420 voor hebt betaald?
-
Buckie30
- Geregistreerd lid
ha ha , ik heb nog niets betaald , wel de rekening mee gehad... maar eerst moet er wat aan gedaan worden want dit hoort niet natuurlijk , no cure no pay toch?
-
johnb52
- Donateur (7x)

Nou laat ze het dan maar weer ongedaan maken, en neem contact op met een van de bedrijven die Max aanbeveelt!
Met een beetje pech hebben ze je orginele software niet meer, ik zou t terug laten zetten
Als je nog andere vragen hebt, mag je ze hier ook stellen hoor! (In n nieuw topic)
Met een beetje pech hebben ze je orginele software niet meer, ik zou t terug laten zetten
Als je nog andere vragen hebt, mag je ze hier ook stellen hoor! (In n nieuw topic)
-
carlsson
- Geregistreerd lid
Standaard beperkt Saab en Hirsch het koppel in de eerste en tweede versnelling om de aandrijfgroep wat te beschermen.
Bij hogere vermogens is de Hiperstrut zoals ze die op de 9.5 NG kunnen leveren een belangrijke aanwinst, die is er niet voor de 9.3 Sport versie.
Wel uiteraard een Haldex systeem zoals bij de 9.3 Sport Turbo X, die krijgt zijn vermogen wat beter op de weg.
Misschien eens kijken of er betere banden verkrijgbaar zijn, dus een of andere cupversie b.v. van Yokohama met betere grip, door een wat zachtere compound. Kun je wel bij een FWD om de 20.000 km voor nieuwe sloffen gaan die ook nog wat duurder zijn dan de standaard banden
Bij hogere vermogens is de Hiperstrut zoals ze die op de 9.5 NG kunnen leveren een belangrijke aanwinst, die is er niet voor de 9.3 Sport versie.
Wel uiteraard een Haldex systeem zoals bij de 9.3 Sport Turbo X, die krijgt zijn vermogen wat beter op de weg.
Misschien eens kijken of er betere banden verkrijgbaar zijn, dus een of andere cupversie b.v. van Yokohama met betere grip, door een wat zachtere compound. Kun je wel bij een FWD om de 20.000 km voor nieuwe sloffen gaan die ook nog wat duurder zijn dan de standaard banden
-
Buckie30
- Geregistreerd lid
Heb er net nieuwe banden onder dus das geen alternatief , ga eerst even afwachten of er misschien een andere oplossing voor het probleem is. In ieder geval is het probleem me duidelijk geworden. Eerst morgen de computer uitlezen waarom de check engine blijft branden, en daarna de oplossing zien te vinden.
Het rijgedrag is echter super. Het is namelijk niet telkens dat de tcs erin komt en dan rijd hij heel fijn , vanaf het moment dat je wegrijd direct een heel licht gevoel , ofdat je heuvel afrijd , ongekend!
Tcs komt er alleen maar in als je echt heel hard op het gas gaat.
Het rijgedrag is echter super. Het is namelijk niet telkens dat de tcs erin komt en dan rijd hij heel fijn , vanaf het moment dat je wegrijd direct een heel licht gevoel , ofdat je heuvel afrijd , ongekend!
Tcs komt er alleen maar in als je echt heel hard op het gas gaat.
-
Caracalla
- Geregistreerd lid
Rica is toch een hele gekende Volvo tuner en heeft toch een uitmuntende reputatie hoor.