Welke koppelingsplaat boven de 500nm (verschil 9-3 en 900?)
-
AlexJ
- Donateur

Welke koppelingsplaat boven de 500nm (verschil 9-3 en 900?)
In mijn zoektocht naar een nieuwe koppelingset voor mijn Saab loop ik tegen wat onduidelijkheden aan.
Momenteel heb ik de standaard plaat (150.000 oud) en een Viggen drukgroep. Deze geeft nu, na 10.000km met de stage 6, geslip.
De grote vraag is natuurlijk, is de plaat gewoon op wegens de hoeveelheid kilometers, of is het extra snel gegaan vanwege de stage 6? Ik zelf denk het laatste, want ik rijd volgens mij op zo'n manier dat die plaat niet echt zou moeten/mogen slijten...
Vandaar dat ik de afgelopen weken op zoek ben geweest naar een sterkere koppelingsset.
Hieronder de mogelijkheden, en mijn visie op deze keuzes.
Graag jullie mening / ervaring m.b.t. veel koppel en de keuze voor de juiste plaat.
Of toevoegingen aan de opsommingen.
Mijn koppel was bij Tovami 520/530 nm.
Afhankelijk van wat er nog gefine-tuned wordt, wordt dit meer of minder.
Laten we er voor het gemak van uitgaan dat ik zoek naar een set die 500-550nm aan moet kunnen.
1. Viggen koppelingset: Goedkoop, rijdt lekker gemakkelijk, wellicht niet in staat om vele kilometers mijn koppel te weerstaan.
Abbott geeft aan dat de Viggen kit mijn setup zou moeten kunnen handelen, wanneer het vliegwiel in goede staat is....
2. Spec Clutch: (Stage 3). Duur (700-800 euro), geeft een KLOENK met wegrijden, schakelt zwaar. Kan het koppel goed aan.
3. Sachs Custom Clutch: Duur (900-1000 euro), rijdt heerlijk.
4. Abbott AP-Racing Paddle Clutch: goedkoop (300GBP), maar geen idee hoe dit rijdt en hoeveel koppel dit kan hebben.
Momenteel heb ik de standaard plaat (150.000 oud) en een Viggen drukgroep. Deze geeft nu, na 10.000km met de stage 6, geslip.
De grote vraag is natuurlijk, is de plaat gewoon op wegens de hoeveelheid kilometers, of is het extra snel gegaan vanwege de stage 6? Ik zelf denk het laatste, want ik rijd volgens mij op zo'n manier dat die plaat niet echt zou moeten/mogen slijten...
Vandaar dat ik de afgelopen weken op zoek ben geweest naar een sterkere koppelingsset.
Hieronder de mogelijkheden, en mijn visie op deze keuzes.
Graag jullie mening / ervaring m.b.t. veel koppel en de keuze voor de juiste plaat.
Of toevoegingen aan de opsommingen.
Mijn koppel was bij Tovami 520/530 nm.
Afhankelijk van wat er nog gefine-tuned wordt, wordt dit meer of minder.
Laten we er voor het gemak van uitgaan dat ik zoek naar een set die 500-550nm aan moet kunnen.
1. Viggen koppelingset: Goedkoop, rijdt lekker gemakkelijk, wellicht niet in staat om vele kilometers mijn koppel te weerstaan.
Abbott geeft aan dat de Viggen kit mijn setup zou moeten kunnen handelen, wanneer het vliegwiel in goede staat is....
2. Spec Clutch: (Stage 3). Duur (700-800 euro), geeft een KLOENK met wegrijden, schakelt zwaar. Kan het koppel goed aan.
3. Sachs Custom Clutch: Duur (900-1000 euro), rijdt heerlijk.
4. Abbott AP-Racing Paddle Clutch: goedkoop (300GBP), maar geen idee hoe dit rijdt en hoeveel koppel dit kan hebben.
-
evo
- Donateur (2x)

Re: Welke koppelingsplaat boven de 500nm
Wij rijden nu met de TDC met een Viggen koppeling. Werkt op zich prima maar zal naar verwachting bij slijtage niet meer houden.
Mijn idee was om na dit seizoen de frictieplaten van de Spec STG3+ set icm de Viggen drukgroep in te plaatsen. Volgens overleg met Spec zou dit voldoende moeten zijn voor ons geweld.
Mix 'n match... zou ik zeggen.
Oh, en ga niet voor een ongedemte puck koppeling... daar ga krijg je spijt van krijgen, denk ik....
Mijn idee was om na dit seizoen de frictieplaten van de Spec STG3+ set icm de Viggen drukgroep in te plaatsen. Volgens overleg met Spec zou dit voldoende moeten zijn voor ons geweld.
Mix 'n match... zou ik zeggen.
Oh, en ga niet voor een ongedemte puck koppeling... daar ga krijg je spijt van krijgen, denk ik....
-
ReinO
- Donateur (2x)

ik schrik van die prijzen en ga zelf denk ik voor de Viggen koppeling/drukgroep.
jouw setup is natuurlijk een stuk pittiger dan de mijne maar toch.
die Viggencombi zag ik bij neo brothers staan voor 275 euro. moet er ie er nog wel even op.
eens kijken bij handleidingen / handboek of het een 'opritwaardige' ingreep is.
groet,
Rein
jouw setup is natuurlijk een stuk pittiger dan de mijne maar toch.
die Viggencombi zag ik bij neo brothers staan voor 275 euro. moet er ie er nog wel even op.
eens kijken bij handleidingen / handboek of het een 'opritwaardige' ingreep is.
groet,
Rein
-
RacesconaB204L
- Geregistreerd lid
Welke diameter koppeling praten jullie nu over?
-
evo
- Donateur (2x)

hmmm... weet ik zo snel niet uit mijn hoofd...
maar in mijn geval wil ik voor de plaat gaan die bij de STG3+ set hoort. Zie hier: http://www.specclutch.com/cars/Saab/9-3/2001/Single" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaat heeft apart nummer: part number SSDOE193F
Zou volgens spec voldoende moeten zijn.
maar in mijn geval wil ik voor de plaat gaan die bij de STG3+ set hoort. Zie hier: http://www.specclutch.com/cars/Saab/9-3/2001/Single" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaat heeft apart nummer: part number SSDOE193F
Zou volgens spec voldoende moeten zijn.
-
RacesconaB204L
- Geregistreerd lid
Ik bedoel de 228mm / 9" wat standaard op de meeste B2*4/B2*5 zit, of 240mm / 9,5" wat op sommige B234R zit (9000)?RacesconaB204L schreef:Welke diameter koppeling praten jullie nu over?
-
AlexJ
- Donateur

Evo, hoe zit het met het koppel dat ze vermelden op de site van spec? De stage 3+ lijkt onder de 500... (Wellicht motor / aan wielen?)
Hoeveel koppel zou de viggen drukgroep met koppelingsplaat stage 3+ (spec) aan moeten kunnen?
Hoeveel koppel zou de viggen drukgroep met koppelingsplaat stage 3+ (spec) aan moeten kunnen?
-
Tubefreak
- Donateur

Welke stup heeft Max? Hij is daar heel tevreden over.
-
evo
- Donateur (2x)

Nee, gewoon de standaard diameter voor de 9-3 lpt. Zou plug 'n play moeten zijn...
@Alex... 500 wat? Effe beter kijken.
Verstuurd van mijn GT-N7000 met Tapatalk
-
Coenwagner
- Geregistreerd lid
Heb zelf een spec koppeling. Kan 600Nm aan. Plaat is aan 1 kant 6puck(koper) en aan de andere kant van de plaat gewoon organisch materiaal.
Koppelt netals normale koppeling. Alleen het aangrijp moment zitn tussen een normale en een ECHTE racekoppeling in. Ik vond het eerst irritant, bij files.
Maar heb sinds de plaatsing van de LSD de engine torque arm VOLLEDIG van Polybussen. Ik had het grote rubber van GenuineSAAB en nu de kleine bus in Paarse powerflex.
Koppelen is 10x verbeterd. Het aangrijpen van de koppeling is nu veel relaxter te dosere/aantevoelen.
Als ik zelf nog een keer met het bijltje zo moeten hakken. Zou ik bij Abbot/JAM SAAB zo'n Sachs Race engineering drukgroep kopen. En een originele Aero plaat nemen!
Er rijden gasten op UKSAABS forum rond met auto's van 525pk en iets van 600Nm koppel. Met Trackday use. En dat gaat allemaal prima. En het aangrijpen heeft dan het originele gevoel.
Succes
Koppelt netals normale koppeling. Alleen het aangrijp moment zitn tussen een normale en een ECHTE racekoppeling in. Ik vond het eerst irritant, bij files.
Maar heb sinds de plaatsing van de LSD de engine torque arm VOLLEDIG van Polybussen. Ik had het grote rubber van GenuineSAAB en nu de kleine bus in Paarse powerflex.
Koppelen is 10x verbeterd. Het aangrijpen van de koppeling is nu veel relaxter te dosere/aantevoelen.
Als ik zelf nog een keer met het bijltje zo moeten hakken. Zou ik bij Abbot/JAM SAAB zo'n Sachs Race engineering drukgroep kopen. En een originele Aero plaat nemen!
Er rijden gasten op UKSAABS forum rond met auto's van 525pk en iets van 600Nm koppel. Met Trackday use. En dat gaat allemaal prima. En het aangrijpen heeft dan het originele gevoel.
Succes
-
AlexJ
- Donateur

Bedoel je dat de hoeveelheid torque niet in 'Nm' staat maar in een andere eenheid? Ik vind de site wat dat betreft niet heel helder.evo schreef:Nee, gewoon de standaard diameter voor de 9-3 lpt. Zou plug 'n play moeten zijn...
De link die jij stuurde was voor een 9-3...
Als ik mijn 900NG met bouwjaar 1996 invul zie ik dat de stage 3 489 torque aankan en de 3+ '589'.
Deze laatste heeft als type nummer 'SS183F'.
Dan ben ik erg benieuwd wat de ervaringen zijn m.b.t. driveability. Coen geeft ook aan dat het in de file niet ideaal is...
Het liefst heb ik (en iedereen) natuurlijk een combinatie plaat/drukgroep die zorgt voor een goede driveability en daarnaast geringe slijtage/lange levensduur.
Natuurlijk voor de beste prijs...
Coen, bedankt voor het delen van je ervaringen. Het gaat bij jou om een 9-5, en dat is denk ik anders dan mijn situatie. Er is niet zoiets als een Aero plaat, want de Viggen plaat is volgens mij gelijk aan de standaard plaat (het verschil zit hem in de drukgroep).
Bottom line, lastig verhaal dus.
Iemand een idee hoe die SS183F (stage 3+) zou passen bij mij en mijn wensen?
-
maxmink93
- Geregistreerd lid
9-5 en 9-3 zijn Idd verschillend, 9-5 heeft zo ver ik weet een groter vliegwiel.
@coen, Ik rij met die abbott koppeling. Zou 600NM moeten kunnen hebben volgens abbott, ooit is gehoord dat sachs hem zelf op 550nm rate. Naja zit ik toch nog niet op
. (deze koppeling dus:
Ondanks vind ik dat ondaks hij niet agressief aangrijpt toch lastig te dozeren (zeker op koude motor is hij soms net iets te gevoelig eigenlijk). Nu zijn mijn motorsteunen zo gaar als een klontje, trek die dingen iedere keer weer los
. Doordat die motor steunen zo gaar zijn schakelt hij ook niet erg relext.
Zou daarom toch graag wat degelijker spul willen hebben om dat blok een beetje op z'n plek te houden. Wat merkte je van die motor-kantel steunen toen je deze hebt vervangen? Wat ervaarde je aan trillingen extra in de auto? Stationer trillen bij het stoplicht kan ik nog wel hebben maar het moet niet irritant zijn als je gewoon aan het cruisen bent
@TS,
Ik zou voor een ronde koppeling gaan en niet voor een puck. Puck's zijn vaak net wat agressiever. Maarten was vroeger (paar eeuwen terug) ook niet tevreden over zijn "zware" koppeling, niet meer mee te rijden als het nat was zei hij.
@coen, Ik rij met die abbott koppeling. Zou 600NM moeten kunnen hebben volgens abbott, ooit is gehoord dat sachs hem zelf op 550nm rate. Naja zit ik toch nog niet op
Ondanks vind ik dat ondaks hij niet agressief aangrijpt toch lastig te dozeren (zeker op koude motor is hij soms net iets te gevoelig eigenlijk). Nu zijn mijn motorsteunen zo gaar als een klontje, trek die dingen iedere keer weer los
Zou daarom toch graag wat degelijker spul willen hebben om dat blok een beetje op z'n plek te houden. Wat merkte je van die motor-kantel steunen toen je deze hebt vervangen? Wat ervaarde je aan trillingen extra in de auto? Stationer trillen bij het stoplicht kan ik nog wel hebben maar het moet niet irritant zijn als je gewoon aan het cruisen bent
@TS,
Ik zou voor een ronde koppeling gaan en niet voor een puck. Puck's zijn vaak net wat agressiever. Maarten was vroeger (paar eeuwen terug) ook niet tevreden over zijn "zware" koppeling, niet meer mee te rijden als het nat was zei hij.
-
ReinO
- Donateur (2x)

wat is verstandig om -naast de koppeling- meteen mee te vervangen?
- drukgroep
- slave cylinder
- lager?
ik zou zeggen alledrie als het toch open ligt.
- drukgroep
- slave cylinder
- lager?
ik zou zeggen alledrie als het toch open ligt.
-
Coenwagner
- Geregistreerd lid
Geen extra trillingen. Na dat grote torque arm rubber veel meer tractie en beter schakelen. Dat kleinere rubber maakt alles nog beter, vooral mijn voorheen moeielijk te doseren koppeling is nu GOED te doseren. Ik zou als ik jou was allebei die bussen vervangen. Vervangen is een fluitje van een cent. En rijd veel beter.maxmink93 schreef: Zou daarom toch graag wat degelijker spul willen hebben om dat blok een beetje op z'n plek te houden. Wat merkte je van die motor-kantel steunen toen je deze hebt vervangen? Wat ervaarde je aan trillingen extra in de auto? Stationer trillen bij het stoplicht kan ik nog wel hebben maar het moet niet irritant zijn als je gewoon aan het cruisen bent
Succes
-
AlexJ
- Donateur

Ik ga waarschijnlijk voor een Spec clutch.
Momenteel beetje verward door de website...
Een search voor clutches voor de 900NG uit 1996 resulteert andere resultaten en prijzen dan voor de 9-3 uit 1998.
Nu weet ik dat de 9-3 een hydraulische koppeling heeft en de 900NG niet, maar dat maakt toch niks uit?
Iemand een idee?
Ook ben ik in de war door Evo's toevoeging (sorry Evo
), m.b.t. de weergegeven torque waardes. Ik ging er vanuit dat dit Nm was, maar krijg door Evo's antwoord het idee dat het om lb/ft gaat... De site geeft dit niet duidelijk aan, of zou het aan mijn crappy IE7 liggen van mijn werklaptop 
Momenteel beetje verward door de website...
Een search voor clutches voor de 900NG uit 1996 resulteert andere resultaten en prijzen dan voor de 9-3 uit 1998.
Nu weet ik dat de 9-3 een hydraulische koppeling heeft en de 900NG niet, maar dat maakt toch niks uit?
Iemand een idee?
Ook ben ik in de war door Evo's toevoeging (sorry Evo